Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Klassisia kokokatteita

Aloittaja Blower1, 11 maaliskuu 10, 13:59:44

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Jos tekee muotin niin se levystä vuoltu malli on sitten syytä kitata ja hioa "maalauskuntoon" niin tulee muotistakin sellainen että kun gelcoatin kanssa tekee lopullisen kappaleen niin se ei vaadi kuin värit päälle. Jos suoraan vuolujäljen päälle laminoi niin voi pinta jäädä röpelöiseksi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mopopoika -65

#16
Katos vaan, täällähän on muillakin mielenkiintoa vanhan raudan ja lasikuidun yhdistämiseen  ;D

Jahka lumet sulaa, niin tallikausi jatkuu tästä mihin syksyllä jäätiin:

Aake
XLH -84

Taavi

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 15 maaliskuu 10, 12:25:34
Jos tekee muotin niin se levystä vuoltu malli on sitten syytä kitata ja hioa "maalauskuntoon" niin tulee muotistakin sellainen että kun gelcoatin kanssa tekee lopullisen kappaleen niin se ei vaadi kuin värit päälle. Jos suoraan vuolujäljen päälle laminoi niin voi pinta jäädä röpelöiseksi.

Toki jos muottia ottaa pitää lestin pinnasta tehdä samanlainen kuin lopulliseen kappaleeseen haluaa.
Toisaalta paras keino leikkoa ja muotoilla esim tuota routalevyä on rautasahan terä sekä 40 - 80 karkeuden hiomapaperi. Puukolla ei saa kuin todella huonoa pintaa.

Hemuli

Raakamuotoiluun on helkkarin hyvä kapistus villaveitsi jolla lämpöeristeitä leikataan, on sen verran pituutta että saa isoa siivua irti. Sitten vaan hiomapaperilla loput. Ja kittiä päälle ja vielä joku pohjamaali pintaan, meinaan joku styroksi tms. tykkää joskus huonoa hartsista. Jaa mistäkö tiedän ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Taavi

jos styroksista tekee niin paskaahan se tykkää styreenistä. Uretaanilevy on parempaa, tiiviimpää ja kestää styreeniä. Jos haluaa tehdä ns pintalaminointina hiilellä tai lasilla voi sen foamilevyn hionnan jälkeen teipata yli alumiiniteipillä ja vetäisee vain kevyesti vahaa pintaan. Sitten pinta kosteaksi joko hartsilla ja asetetaan matto päälle ja kevyt telaus... itse olen noin tehnyt joitakin osia eikä hirveemmin ole tarvinnut hioa tahi paklailla... viimeisellä hartsi kerroksella voi tasoitella aika hyvin pinnat, mohair tela sopii siihen hyvin..

nicnac

Hahaa...taitaa jäädä kyllä muotit tekemättä ;D Sen vähän mitä oon lasikuidun kanssa asuullu, niin on kyllä omaleimaisuus näkykyny. Kyllä tuollainen muovattava materiaali sopii paremmin kätösiin ;D

Uretaanista malli ja kuitu päälle...uretaanin poisto spraytä perään...sillä tavoin voisin jopa onnistua :o

Onkos tuo hiilikuitu kovinkin kallista? Mitäs se aines niissä on kun on sellaanen kiiltävä hieno pinta ja kun taas lasikuidus on sit gelgoatia? Vai lakataanko sitä tai jotakin vaan sitten niin paljon että hiilikuitu peittyy alle?

Taavi

Hiilikuitu on noin 40 - 60 eskoo neliö. Se pinta hiilariin tulee yleisesti suoraan muotin pinnasta ja kun hiilikuidussa ei käytetä geelimaalia niin siinä on vain pelkkä epoksi jolloin hiili näkyy suoraan läpi. Itsellä tarkoitus tehdä pintalaminoinnilla jolloin viimeinen kerros epoksi tai vinyyliesteriä sivellään hiilen yli ja siitä hiotaan se lakattava/maalattava pinta. Tuossa menetelmässä pitää vain muistaa ettei hio kuitua poikki vaan jos ei ekalla kerralla tule valmista niin lisää sitä epoksia siihen hionnan välissä...

nicnac

Tuo "kiiltävä" epoksiko pannaan gelgoatin tapaan siihen muottiin?

Kaveri teki autoonsa etupuskurin lasikuidusta. Muotit ja kaikki. Tuli sinällään ihan hyvä kyllä, mutta voivoi sitä työn määrää. Toki tuollainen auton puskuri on moninverroin isompi kappalekin jo sinänsä.

Kuidusta toki sais sitten justiin sellaasen kun haluaa....ja hiilikuitu vasta porno olisikin...suoranaista mopopornoa ;D

Taavi

Lainaus käyttäjältä: nicnac - 17 maaliskuu 10, 07:25:59
Tuo "kiiltävä" epoksiko pannaan gelgoatin tapaan siihen muottiin?

Kaveri teki autoonsa etupuskurin lasikuidusta. Muotit ja kaikki. Tuli sinällään ihan hyvä kyllä, mutta voivoi sitä työn määrää. Toki tuollainen auton puskuri on moninverroin isompi kappalekin jo sinänsä.

Kuidusta toki sais sitten justiin sellaasen kun haluaa....ja hiilikuitu vasta porno olisikin...suoranaista mopopornoa ;D

Eli jos tehdään muotilla niin silloin epoksia tulee ohut kerros siihen muotin pintaan ja päälle hiilikuitu. Sitten samalla tavalla kerrostamalla kuin lasikuituakin, ainoastaan telausta ei tehdä sellaisella telalla kuin lasikuidulle, vaan koko teos pannaan alipaine säkkiin ja vetäistään alipaineella ilmat pois laminoinnista.
Itse ajattelin tehdä tuon perän pintalaminoinnilla jolloin ei tarvitse alipainesäkittää. Mulla tulee ns kotelorakenne tuosta. Ainoa huono puoli on se ettei pääse aivan parhaaseen kuidun määrään valmiissa kappaleessa joka pitäisi olla yli 50%, mutta kyllä tuollakin pääsee noin 40% jolloin vahvuus on riittävä.

Hemuli

Paljos tota hiilikuitua pitäis jossain kokokatteessa käyttää? Painosäästöhän karisee sitä mukaa mitä enemmän kerroksia laitetaan.

MMAF:n jäsenkirjeen liitteenä oli taannoin ympäripyöreä kirjoitus komposiittimateriaaleista moottoripyörässä: http://www.mmaf.fi/documents/komposiittiliite.pdf
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Taavi

Mitä itse käytin Yamaha projektissa oli kaksi kerrosta 200g neliö kudosta. Suurin vaikutus on sillä,  miten paljon jäykistäviä muotoja siinä kappaleessa on.
Tuo komposiittiosa ohje on hyvä ja jos mahdollista kannattaa kappaleet tehdä juurikin noin, eli muottiiin ja alipaineella. Oikeestaan jos epokseilla tekee niin ainut vaihtoehto koska epoksit ovat melko juoksevassa muodossa pitkään ja kuivuvat hitaasti sekä saadaan mahdollisimman kevyt sekä kestävä kappaleesta. Mitä suurempi se hiilen osuus prosenteissa sitä parempi kestävyys.
Lisäksi jos tiukkoja taivutuksia kappaleessa on paras tapa tuo alipainesäkitys jolloin se hiili painuu oikeasti sinne muottia vasten. Vielä jos saisi yhdistettyä uuniin paineen ja muottiin alipaineen oltaisiin jos siellä ammatilaisten mallissa.
Eikös tässä jokin vuosi sitten tehty Suomessa yksi funnycar koppa farkku mondeon mallilla hiilikuidusta siten että muotti oli alipainesäkissä ja koko paska sitten ylipaineuuniin paistumaan. Painoa oli vissiin jokunen kymmenen kiloa koko korilla.
Jos tekee samalla tavalla kuin minä niin kannattaa käyttää vinyyliesteriä jonka viskositeetti lähentelee kiisseliä ja hyytelöitymisaika on lyhyt. Lujuusominaisuudet liki samat kuin epokseilla ja tärinän kesto parempi. Yhteen fighter Hondaan tein sillä ja lasikuitukankaalla (168g/neliö) katepalat ja niiden paino oli luokkaa 600g yhteensä ja ovat kestäneet vallan mainiosti.

nicnac

Hmm...tuo hiilikuitu kyllä ihan vaan niin pornona materiaalina kiinnostaisi. Niin osaisko joku arvioida montako kerrosta sitä hilikuitua pitää siihen laittaa? Ja oliko se 40-60â,¬ neliö? Missä? Pitää vielä käydä hieman haastattelemass tuossa Lapuan lasikuidussa. Ne on sielä paljon kilpurien osia hiilikuidusta tehny...

Taavi

Kuitukerrosten määrä riippuu todella paljon kuidun paksuudesta ja kappaleesta. ja sitten kaikkiin paikkoihin ei tarvii laittaa niin paljoa. Esim tuollaiseen klassic yläkatteeseen laittaisin kaikkialle kaksi kerrosta ja kiinnikekohtiin ja reunoihin neljä kerrosta... siis jos käytetään 200g kudosta. Oman projektin perään tulee useampi kierros koska ei tule varsinaista runkoa lainkaan sinne takaosaan, samalla sinne tehdään kennorakenne jolloin saadaan jäykkyyttä lisää. Pitäähän sen kestää myös se mahdollinen kyytiläinen..

013

Tämä tuli vastaan
http://www.classic-motorcycle-fiberglass.com/index.html

Fibreglass Replica Tanks, Seats and Fairings
for Dunstall, Rickman Metisse, Norton Manx and Commando
Honda, Yamaha, Suzuki and Kawasaki
Ducati, Laverda, Bultaco and Aermacchi
Velocette, Matchless and BSA
and many, many others...
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Lexus

Lainaus käyttäjältä: nicnac - 17 maaliskuu 10, 13:21:08
Hmm...tuo hiilikuitu kyllä ihan vaan niin pornona materiaalina kiinnostaisi. Niin osaisko joku arvioida montako kerrosta sitä hilikuitua pitää siihen laittaa? Ja oliko se 40-60â,¬ neliö? Missä? Pitää vielä käydä hieman haastattelemass tuossa Lapuan lasikuidussa. Ne on sielä paljon kilpurien osia hiilikuidusta tehny...

Biltemassa ainakin löytyy 193g/m2 ja 1 m2 maksaa 59â,¬
Army toiletpaper is like Clint Eastwood
- Rough and takes no Shit -