Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Ohjaustangon piilostoppari

Aloittaja streamliner, 12 maaliskuu 10, 10:53:39

« edellinen - seuraava »

streamliner

Etsiskelin eilen kokemuksia piilostoppareista, mutta en löytänyt mitään. Rakennan ensimmäistä pyörääni, joten kirjoitan oman asennuskokemukseni aiheesta.

Löysin yhden hyvän tech artikkelin netistä, mutta se käsitteli toisen mallista piilostopparia, omani kun oli tilattu Motorcycle Storehousesta.

Paketissa tuli mukana emäputkeen asennettavat laakerikupit (laakeripinnat tms. tilasin erikseen), rajoitinlevy ja 4 ruuvia. Toinen laakerikuppi oli huuliltaan korkeampi, jonka lovessa rajoitinlevyn kieli sopi pyörimään vajaa 90 astetta. Aiemmin mainitun artikkelin mukaisesti rajoitinkuppi olisi pitänyt asentaa alapuolelle, mutta se olisi vaatinut alemmasta t-kappaleesta akselin irroittamista, jotta rajoitinlevyn kiinnitysreikien poraus onnistuisi. Tähän työvaiheeseen olisi tarvittu hydraulista puristinta ja akseli näytti kaiken lisäksi olevan kiinni hitsattu. Palikoita kädessä pyöriteltyäni en huomannut mitään estettä, etteikö rajoitinkuppia olisi voinut asentaa yläpäähän. Ajattelin, että kyseessä oli lähinnä esteettinen ratkaisu, mutta oli siinä toinenkin pointti johon palaan myöhemmin.

Yläpuolen t-pala oli alumiinia, jota on tietysti helppo porata, mutta väärään kohtaan poratun reiän korjaaminen voi olla hivenen hankalaa. En käyttänyt rajoitinlevyn kohdistamiseen muuta kuin etusormea ja silmää, koska sen mittaaminen keskelle reikää oli mahdotonta. Akselillakaan sitä ei pystynyt asettamaan keskelle, sillä asetinlevyn reikä ja t-palan reikä olivat eri kokoiset. T-palan reikä saattoi lisäksi olla epäsymmetrisen muotoinen, koska senhän voi kiristää kaulurissa olevalla pultilla. Jos reiät olisivat pahasti keskenään vinossa, niin iskareiden asennuksessa tulisi viimeistään ongelmia tai näin ainakin luulisin.

Sain reiät ja kierteet kerralla oikein (muutaman testauskasaamisen jälkeen), joten pääsin kasaamaan koko komeutta pakettiin. Rajoitinkupin ja rajoitinlevyn liikkumavara oli tehty melko ahtaaksi, joten kävin hiomassa rajoitinlevystä milli-puolitoista molemmilta puolin pois, jolloin keula kääntyi, ei nyt ihan tankkiin asti, mutta riittävästi. Toki silmävaralla hiotun rajoitinlevyn kieli ei ollut tismalleen yhtä paljon molemmin puolin hiottu, joten jouduin siirtämään rajoitinkupin lovea pari astetta toiseen suuntaan. Kupissa muutos oli tuskin silminnähtävä, mutta stonga paikallaan eron saattoi huomata.

Ongelma johon törmäsin "vääränlaisen" asennustavan johdosta oli se, että yläpuolen t-pala lepäsi nyt korkean rajoitinkupin kauluksella eikä laakerilla. Alumiinista t-palaa sai "koneistettua" rajoitinkuppia vasten kääntelemällä tankoa ja kiristämällä emäputken mutteria, jolloin syntynyttä uraa saattoi työstää ja siistiä kehittyneemmillä työkaluilla. Lopulta yläpala lepäsi laakeria vasten ja syntynyttä uraa ei huomaa, kuin seisomalla käsillään ja tuijottamalla napakasti kauluksen juureen.

Ainut pelko koko asennuksessa oli ja on, että virheasennuksen johdosta tanko juuttuu ajaessa kiinni. Aikaa kului 4 tuntia.

Netistä voi piilostoppareita etsiä hakusanalla "hidden fork stop" tai "internal fork stop".

Mauni

päädyin itse näin yksinkertaiseen ratkaisuun..



rajoitinlevyn ura meni just rungon kohdalla joten siihen pätkä kaarelle taivutettua lattaa ja vähän hiomista.. tuntui toimivan..

streamliner