Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

1340 cc Shovelin koneremppa

Aloittaja Kokkonen, 22 helmikuu 09, 13:26:05

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

#15
Tästä projektista on siirretty kampiakselin kokoamista ja rihtausta koskeva hyvä keskustelu omaksi aiheekseen. (Moottori, yleistä).  Kannattaa tutustua!  8)


http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=289.0

EDIT: Kopio kommentista, joka liittyy vielä tähän projektiin jääneeseen osaan:
Lainaus käyttäjältä: HessuLyytiselle teflon nupeista. Oon käyttänyt niitä knucklessa vuosikausia. Kyllä niissä näkee, että on paskaa tarttunut ja pytyn seinämässä on jälki tapin kohdalla. Mutta mittaamalla ei näy kulumaa pytynseinämässä. Filsu ja riittävän tiheä öljyn vaihto varmaan jeesaa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Sylinterin kanssa kävi niin kuin tuolla Moottorit/Shovelhead kirjoitin. Paska, mikä paska. Vielä yksi kuva sen yhteensopivuudesta kannen kanssa.  >:(  Saattais olla hentoset puristukset, mutta tuuletus toimis.
Toinen uusi sylinteri tilaukseen, piti porata suoraan 0.020 ylikokoon ja se sopi paikalleen.

Odotellessa oli aikaa avata öljypumppu ja tarkastaa, oliko mitään vierasta metallisesinettä mahdollisesti kulkeutunut läpi. Eihän sitä tiedä mitä muuta siellä oli noiden sokankappaleiden ja paperiliittimen lisäksi ollut kierrossa. Jälkiä ei löytynyt. Uudet tiivisteteet ja jouset. Laitoin Cranen relief-jousen, jonka pitäs antaa 2-3 psi enemmän painetta. Tais olla turhaa, kun paineella ei niin hirveesti kuulemma vanhoissa H-D koneissa pelata, vaan virtaus on se joka pitää paikat liukkaina. No siellä se on... Kuulaa painamaan uusi JIMs jousi. Kuulan pesä oli hyvä, eikä tämä Sohvi ole paljoakaan öljyä seisontakaudella kampikammioon päästänyt. Tuo "Dowel" tappi on 81-E82 erikoisuus, oliskohan sillä rajoitettu (tai koitettu rajoittaa) liian öljyn kertymistä venttiilikoneistoon?

Tuosta pumpun kuulasta vielä. Niitä ei tunnu varaosana saavan. Luetteloissa on mutta ei hyllyissä. Löytyykö sitten laakeriliikkeistä?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Sohvissa oli ollut orginaali muovinen breather, ehkä se osaltaan ehkäisi itse lohkon pahemman naarmuuntumisen, ks kuva 1. Kuitenkin päätin jahkailun jälkeen asentaa teräksisen muovisen tilalle, vaikka sellainenkin tuli jo hankittua. Itsellä ei ole mitään muovista vastaan, mutta sen huohotusominaisuuksista on kuullut niin paljon negatiivista, että vaihto tuli eteen. Hommasin JIMs:in breatherin joka on tismalleen samanlainen kuin originaali. S&S:llä on parempi, siinä on tiuhempi sihti, josta mahdolliset metallinpalat eivät pääse eteenpäin tekemään tuhojaan, breatherin pesään eikä jakopäähän, öljypumpusta puhumattakaan.
Kuvassa 2 teräksinen JIMS vasemmalla, genuine oikealla.
Breatherin päittäisvälys mitataan kuvan 3 osoittamalla tavalla, tötterön uusi tiiviste tulee olla paikallaan. Oikea välys 0,001 - 0,016 tuumaa. Kuten kuvasta näkyy, pikkasen oli väljää. Muovishimmejä saa eri kokoisia ja lienee teräksisiäkin saatavilla. Mulla kävi niin, että liian tiukaksi meni. Piti vähän hivasta muovishimmin pinnasta pois. Päittäisvälystä pääsee kokeilemaan vielä nostajanpesän aukosta kun tötterö on paikallaan. Välys pitää tuntua, mittaamaan sitä kautta ei ylety.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hessu

Öö, tota, siis laitatko teräksisen breatherin ja muovisia shimmejä? Jostain syystä niin ei suositeltais käytettäväksi. En kyllä tiedä miksi, enkä ole asiaa enempää funtsinukaan. Enkä kokeillu. Kun kaikkea ei ehdi kokeilee ja sit rikkoo...

Kokkonen

#19
Kyllä näin tein. En tuota suositusta ollut aiemmin kuullut, joten tälläinen ratkaisu on tehty.
Mikähän lienee suosituksen perusteena?
Pitänee ajella tämä kausi ja kurkata sitten miten shimmi on jaksanut, tai ainaskin kokeilla onko välykset miten muuttuneet.
Joka päivä jotain uutta... :)

EDIT: Tuli vaan mieleen, saako tuohon JIMSn breatheriin teräksisiä shimmejä?  S&S:n löytyy kyllä. Vai onko niin että varhaisemman mallin originaalimetallibreatherissa on myös metalliset shimmit? Ja ne kävisivät myös tähän uudempaan malliin?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Ei kai ne Jimsin shimmit eroa S&S:n vastaavista jos kerran alkuperäinen muovishimmikin sopii. Kuinka paksu sen prikan pitää olla? Mulla on pussillinen noita sössön shimmejä kun jokaisen breatherin mukana tulee aina kattava valikoima niitä ja luonnollisesti vain yksi käytetään. Äkkiäkös posti sen sakuihin toimittaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

Täytyypäs panna kattoen onko mitat tallella, kone on meinaan kasassa. Pitäs löytyä...jollain mitalla se muovinenkin tuli tilattua. Etukäteen jo Danke, niinkuin saksalaiset sanoo. Ei pidetä kiirutta, kerkiän sen kesäkuussa ottaa taskuunikin, kun siellä poikkean.
Kait toi muovinen kauden kestää? Toiveet on ainaskin korkealla  8)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 01 huhtikuu 09, 08:51:45
Mulla on pussillinen noita sössön shimmejä kun jokaisen breatherin mukana tulee aina kattava valikoima niitä ja luonnollisesti vain yksi käytetään.

Jaa tulee vai? Just kuukausi sitten ostin Hotbikestä S&S:n breatherin, eikä ollu mukana shimmejä ainuttakaan. Paketti oli aukaisematon.
Joo en kanssa ymmärrä, miks ei vois käyttää muovi shimmejä. Näin oon vaan lukenut. Mutta en kokeillut, niin kuin jo totesin.

Kokkonen

#23
Nokka-akseliksi laitoin Andrewsin J:n, Cranen H288-2B oli tilauksessa mutta ei sitten ollut hyllyssä.
J:stä on hyvät kokemukset aiemmin Panshovelista, joten toiveet niiltäkin osin korkealla.
Uudet hydraulit, rullat eivät olleetkaan vanhat, joten niillä jatketaan.
Sylinterit ja kannet paikalleen, sytkä vaihtui kärjiksi ja puolana Accelin joku hyper-super-puola jonka hyöty lienee kyseenalainen, koska tavallinekin puola hoitelee hommansa. Elektronisen sytkän jäljiltä joutui myöskin tulpan johdot uusimaan, nyt voi käyttää pieniohmisia, nekin Accelin 8,8 racejotain. Tuli aikanaan ostettua V8:n tarkoitettu tulpanjohtosetti-rakennusarja, siitä on riittänyt, eikä loppunu vieläkään. Öljynpainemittari tötterön kylkeen.
Kone lähti suht koht vaivattomasti tulille (78 polkaisua, parikymmentä perkelettä), joten tämä kansainvälinen projekti näyttää saavan positiivisen lopputuloksen. Kansainvälinen sikäli, että osat ovat kiina-taiwan-usa, työt saksa-suomi akselia. Oluet paikallisesta panimosta, vahvemmat viinat kylän kotipolttimosta. Remonttiin meni tällä kertaa enemmän rahaa kuin juomiin. Kummankaan määrä ei ollut vähäinen.
Laitetaas nyt kuva, kun mylly on taas (ja vielä) kasassa. 8)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Koeajoja on ajeltu. Käy kylmänä nätisti. Käyntiin lähtee kun vaan antaa tarpeeksi bensaa kiihdytyspumpulla. Tärinät ovat tallella, ei oleellisesti vähentyneet, eikä lisääntyneet. Öljyäkään ei vuoda mistään.
Kuumana käyntiinlaitto ei ole kevyen ominaispainoni vuoksi kovin helppoa. Pitäis olla parinkymmenen kilon reppu selässä. Ei joka potkulla kampi hievahdakkaan. Tappamisen meininki pitää olla, jotta homma onnistuu. Sitten kyllä lähtee ekalla. Männät siis vaan 8:1, onneks ei tullu mitään virittämisen puuskaa. Uudesta Andrews J nokasta ei osaa sitten vielä muuta sanoa. Ei ainaskaan huonompi kuin originaali H oli, mut paremmuudestakaan ei osaa sanoa, kun tuota vääntöä on muuteski ollut nähinkin nummiin tarpeeksi.
Ongelmaa tulee kun kone lämpenee. Ilmeisesti nostajat, elikkä venttiilit alkavat naputtaa, takapako varsin äänekkäästikin. Sisäänajoöljyinä 20W-50, paineita mittari näyttää 20psi tyhjäkäynnilläkin lämpimänä. Eli hiukan on ylhäällä. Mittarin kalibroinnista ei sit tiedä, ei tuo ollut kovin kallis.  (Mittari tötterön päällä, screening sihdin tulpassa). Öljytankin paistilämpömittari näyttää 70 astetta, mutta kädellä kokeiltuna ei sitä ole, ei edes 50 selsiusta. Hydrotkin on ihan uudet. Joten tutkimista riittää, pitää kahtella tönärien säädöt, nostajat ja sen sellasta.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Joo, yksi uusi hydrauli on paska. Vaihdoin toíseen nostajaan ja nakutus siirtyi mukana. Halvalla ei saanut hyvää. Maksoin noista jotain 28 USD kappale. Pitänee varautua siihen, että ajokaudella saattaa levitä toisiakin. Täytyy etsiä vanhoista "paras" ja kokeilla. Eihän tuo ongelma mikään vakava ole, voihan tuon hydraulin säätää jäykäksi pikku vaivalla tien päälläkin. Ja taitaa olla hyllyssä parikin sarjaa konversoita hydraulista jäykkään. Pitää syksyllä kattoa mikä oli kauden saldo ja edetä sitten sen mukaan.
Tuo viallinen hydro on hieman erikoinen sikäli, että kylmänä toimii moitteetta ja äänettä, mutta kun kone lämpenee niin saattaa pettää, eikä palaudu ennen kunnon jäähtymistä. Ja pettäminekin tapahtuu sitten väliin vasta kovemmassa rasituksessa, viimeistään kun nousen tänne nykyiseen majapaikkaani, matkalla on 200 metriä 12% nousua, suoraa asfalttitietä ja siinä kun "pikkasen" vedättää...sitä hillclimbinkiä ei tuo hydro ole kertaakaan sietänyt. :)

J-nokka tuntuu aina vaan paremmalta. Pelaa hyvin tässä Shovelin kombinaatiossa, kärjet ja S&S Super E. 8)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Hydrauliyksikön vikakin löytyi, hydron pohjassa oleva kuulaventtiilin kansi oli irronntut, joten paineet pääsivät karkuun. Romukoppa on taas hieman täydempi.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Laitan vielä kuvaa hydroista. Näkyy irrallinen kansi ja kuula, irtihän ne eivät saisi olla. Vasemmalla on yksi vanha panshovelin nostaja, mallina vain hydraulunostajasta, joka on muutettu jäykäksi. Tuo irrallinen konversiopalikka käy tähän shoveliin. Eroja on työntötangon kupeissa.
Ylhäällä normaalli koottu hydro.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Springveli

Tuosta pumpun kuulasta vielä. Niitä ei tunnu varaosana saavan. Luetteloissa on mutta ei hyllyissä. Löytyykö sitten laakeriliikkeistä?

Toi kuula on 3/8 tuumaa ja löytyy kyllä irtotavarana hyvin varustetuista laakeriliikkeistä.

Ja sitte tosiaan muoviset shimmit muoviseen breatheriin ja teräksiset teräs breatheriin.
Ei saa sekoittaa. Noin tosiaan manuaalis sanotaan.

Ja multakin löytyy noita shimmejä kuten myös noita kuulia. ;)
Kaikki helpot ongelmat on jo ratkaistu.

Kokkonen

Kiitos Springveli vinkeistä. Pitää hommata muutama kuula ja laittaa vaikka syssymmällä tuo breatherin shimmi sitten vaihtoon.

Taas on ajeltu hieman ja todettu, että molemmat etupytyn venttiilit nakuttavat yhä kuumana hieman. Pitää vielä jatkaa hydraulien tarkastastelua.
Tuli mitattua puristuspaineetkin, eihän kilometrejä ole vielä paljon takana, reilu sata. Pitää mitata uudestaan, kun on kunnolla sisäänajot takana.
Mutta, etupytty 85 PSI, taka 115 PSI. (Ja vielä kerran, nokka Andews J, 8:1 männät)
Ero on suuri ja sen huomaa kiksillä. Tuo takapytty laittaa näin huonosti syöneen jo väliin tosissaan yrittämään. Mittarina 10 Euron Equus, joten varmaan toleranssiakin on.
Kun laskee esim RB-Racingin laskurilla, niin se sanoo että paineet olisi 140 PSI  :o

Lainaus käyttäjältä: RB Racing CalculatorYour chamber volume is 96.71 cc's. With this camshaft your dynamic, or effective stroke is 3.86 inches. Your dynamic compression ratio is 7.26 :1 corrected for cam timing, altitude, and rod length. Your dynamic cranking pressure, corrected for cam timing, rod length and altitude is 140.07 PSI. Your dynamic boost compression ratio, reflecting static c.r., cam timing, altitude, and 0 PSI is 7.26 :1.

Knowledge is power.

Knowledge is power, joo,  mutta olisiko tässä myös näyttöä teorian ja käytännön "pikku" eroista. Ja kumpi ratkaisee? Se tietty kummalla ajetaan. Simulaattorilla vai oikealla mopetilla.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W