Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

´75 Rautapää bobberi (2.5 Rumpujarrupäivitys)

Aloittaja Mika_P, 02 maaliskuu 10, 23:11:59

« edellinen - seuraava »

Mika_P

Moro! Ihan sattumalta eksyin tänne, on tullut haettua asiallista suomenkielistä prätkäfoorumia, kun aikaisemmin on tullut lähinnä noilla jenkkifoorumeilla pyörittyä. Pitkään mietin että viittiikö laittaa omasta kötöstelystä kuvia tänne kun tuntuu olevan aika hemmetin kovan tason rojekteja täällä mut menköön..  ;D Eli tässä olisi aloittelevan harrastajan ensiprojektia, aikaisemmin on tullut pusattua autojen parissa mutta pyöräkuume iski ja hommasin 2008 talvella tuollaisen ´75 rautiaisen itselleni rojektiksi. Tämän näköinen se oli kun hain jepjepiltä..



2009 keväällä laitoin sen tällaiseen kuosiin pulttaa-kiinni jäykkäperällä ja muilla suht´simppeleillä muutoksilla.





Tämä on mun eka pyörä jolla tuli myös opeteltua ajamaan. Täytyy sanoa että kun myllyn polki ensimmäistä kertaa tulille ja koki ne tärinät ja suorien piippujen soundin niin olin kyllä aika myyty.  8) 2009 kesä tuli ajettua/nautiskeltua ja sen jälkeen ajatusmaailmassa ei olekaan pyörinyt juuri muuta kun amerikkalaisvalmisteiset mopot.. Aika nopeasti huomasin että tämä homma on kuin pahemman luokan huumetta!  ;D
Tänä talvena pistin laitteen taas lihoiksi, ja teen siihen ne muutokset mitä oli kesän aikana kypsynyt päässä. Vähän jäi harmittmaan kun tein pari hommaa ehkä vähän helpomman kautta, eikä toi pulttaa kiinni runko oikein loppupeleissä mielllytänyt silmää.
Hommat alkoi kavennetusta tankista ja rupesinkin duunailemaan sitä jo ajokauden aikana, toi oli alunperin king size malli josta vedin kylmästi 10cm siivun pois keskeltä. Tarvittavat bensahanan, yms holkit ja korkki tuli bung king nimisestä puljusta. Hyvä firma muuten, suosittelen.






Rungon muutatin jäykäksi tälläkertaa santeen hitsattavalla jäykkäperällä.  Tarkoitus olisi saada kaikki muutokset otteeseen ja nyt kun on kuitti asennuksesta niin homman pitäisi helpottua. Noi vahvikelevyt on jälkikäteen ehkä vähän liioittelua mutta eikä irtoa ainakaan ajossa. Leikkasin ne 5mm levystä.. Tein myös rihtauspenkin vanhoista pöydänjaloista ja pinnasin 21" vanteen orkkis napaan. Sitten pyöräytettiin kunnon retrokumit eteen ja taakse..  ;D






Walkan swapista ostin tuollaisen wassel lokarin jonka säde on kyllä jotain ihan muuta kuin sopiva 4.5" firestonelle. Pikku hitsailulla sain sen sopimaan joten kuten. Alakiinnityksestä ei ole kunnon kuvaa mutta siellä on siinä takarungon poikittaisputkessa yksi kierreholkki keskellä johon lokari pultataan, tuntuu ainakin hemmetin jäykältä toi kiinnitys varsinkin kun lokarin sisäpuolella on toi 2mm vahvikepala hepattuna.







Ebaystä ostin penkin mallia west eagle, vanha biltwellin satula oli kyllä pirun mukava, mutta ei näytänyt enää passelilta ton kavennetun tankin kanssa. Penkin sarana on myös mallia biltwell, ja sen kanssa kävi tuuri kun kiinitystä ei tarvinnut hitsata uudestaan rungossa, vaan sopi suoraan.





Sain myös hetkellisen inspiraation ja kavensin biltwellin keystoneja tuosta risereiden välistä, saattaa silti olla että stonga menee vaihtoon vielä koska ajoasento ei ole parhain mahdollinen.



Akkukotelo työn alla ja sen kun hitsaa loppuun ja tekee vielä kiinnikkeet runkoon takajarrun vaijerille ja putkille (käytän uudestaan vanhat putket, ne onnistui mielestäni sen verran hyvin) niin pyörän voikin purkaa rungon maalausta varten, eli tässä vaiheessa nyt ollaan..



Lopuksi fiilistelyä -20c helteillä, bröööööömmmm!! :o



Tekniikkaan ei ole tulossa mitään ihmeempää remonttia, laite on ollut tän lyhyen aikaa mitä olen sen omistanut 100% luotettava. Tai no bensa loppui tien päälle pari kertaa... ;D Uusi tankki ei ainakaan helpota sitä puolta! Kytkinvaijeri pitää vaihtaa, ja kone vuotaa pikkaisen öljyä sillälailla että se kerääntyy yhden nostajapesän juureen, oiskohan se sitten jakopään kopan tiiviste? Se oli mulla auki mutta en silloin vaihtanut tiivistettä. Kone on muuten vakio paitsi pb+ nokat ja super e kaasari löytyy. Vaikkei tämäkään laite ihan valmis vielä ole niin visiot pyörii päässä jo toisesta prätkästä joka olisi sopivampi pitemmän matkan reissuille, ja johon ei tulisi mitään kovin radikaaleja muutoksia. Eli ihan vaan luotettava käyttöpyörä. FXR on tällähetkellä aika vahva ehdokas, jos vaan löytyisi siisti orkkiskuntoinen yksilö..

Tämä laite olisi tarkoitus ajaa kaivarin näyttelyyn jos vaan valmistuu ajoissa ja se sinne huolitaan. Ei muuta kun terse vaan kaikille, ja laittakaa ihmeessä kommenttia tulemaan!  8)






mopopoika -65

Asiaa! Tai siis.... ASIAAA!!!!  8)

Tuliskos se öljy nostajapesän juureen tönärin suojaputken tiivisteestä? Näin mulla ainakin joskus teki.
Aake
XLH -84

rodchop

Hieno tankki & asiallinen peli. Kuinka leveä takavanne kehä sulla on?
HOG Forever Forever HOG

Kiiski

Todella asiallisen näköistä touhua. Vähän kuitenkin ihmettelin ajoasento kritiikkiä ja stanu FXR puheita. Jotenkin musta tuntuu et toi mukava ajoasento on niitä ekoja asioita jotka uhrataan kustomoinnin alttarille ja kaikenlainen orgistelu tuntuu melkoiselta volvoilulta kustompyöräilyn jälkeen. ;D

Mauni

Kyllä rautis kuume nousee TAAS  :D

Mika_P

Hei, mitä vikaa volvoissa on?? ;D Vois sanoa että aika tuttuja laitteita. Voi tietenkin olla että jos FXR alle tulee niin mopo lähtee keulimaan senkin kanssa..
Tönäriputkien ja jakopään tiivisteet tuli haettua joten toivottavasti loppuu tiputtelut sillä. Toi takavanne on ihan orkkis, muistaakseni 3" levee..
Kiitti vaan kehuista kaikille! Sais noi stanan kelit vaan vähän lämmetä niin voisi maalaillakin jotain, tää on ollut kyllä pisimmän tuntuinen talvi ikinä..

Kiiski

Se nyt vaan oli sellanen kielikuva.  ::) Itte en vaan ole koskaan saanut mitään fiilareita noista kumirunkosista, aika haastavia jos meinaa duunaa.

Mika_P

Juu, vitsi vitsinä tietenkin. ;D On vaan ollut sattumalta amazonia, yms ja nytkin PV projektina..
Toinen vaihtoehto mitä olen miettinyt kakkoslaitteeksi olis uudempi evo sportster, ei kumiripustettuna. Täälläkin tuntuu olevan monta jotka vannoo niiden nimeen.. Kuulemma suht´ripeitäkin ne tonnikakkoset?

mopopoika -65

Lainaus käyttäjältä: Mika_P - 03 maaliskuu 10, 18:32:04
On vaan ollut sattumalta amazonia, yms ja nytkin PV projektina..
Tuttua juttua... Kortin ajoin faijan Amazonilla -83. Eka oma Amazon vuonna -86 - 92 (150 hp), avo-V8-Amazon 1990 -2008, sikanopee 200+ hp amazon 1999 - 2001. 8)

Lainaus käyttäjältä: Mika_P - 03 maaliskuu 10, 18:32:04
Toinen vaihtoehto mitä olen miettinyt kakkoslaitteeksi olis uudempi evo sportster, ei kumiripustettuna. Täälläkin tuntuu olevan monta jotka vannoo niiden nimeen.. Kuulemma suht´ripeitäkin ne tonnikakkoset?
Yksi ilmottautuu! Evosportti sopii hyvin rautiksen rinnalle kakkospeliksi. Nää sporsterit on harrikoiden camaroita, jotka kutosen koneella laiskoja mutta potentiaalia vaikka mihin. Noi big twinit on sitten niitä full size -jenkkejä - machoja mutta laiskoja lullia  ;D
Aake
XLH -84

rodchop

Ahaa nyt on puuttuva linkki löytynyt! Amazon & rautapää harrtastajilla todettu samankaltaisija geeni rihmastoja. Eli rautapäähulluus voikin olla itsestään riippumatonta kun kulkee perimässä. Ruotsissa tutkittu jo 70 luvulla pinttyneitä amazon harrastajia. Näiden kahden ryhmän välillä löydetty selkeitä yhtäläisyyksiä ::) ::) ::)
HOG Forever Forever HOG

Hemuli

Asiaa - lisää rakennettuja Sportstereita Suomen kaduille! Oikein hieno ja tyylinmukainen laite - ehkä jo liikaakin "muottiin" rakennettu. Mutta minkäs teet jos moni on samaa mieltä hienon Moottoripyörän ulkonäöstä ;D...

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Puuseppä

Siisti projekti ja huomattavaa parannusta lähtökohtaan nähden  :)

Mika_P

Kiitti vaan palautteesta! Ei tossa mun laitteessa tosiaan mitään mullistavaa ole, täytyy myöntää että inspiraatiot on lainattu aika pitkälti jockey journalista, teemalla enemmän on vähemmän..
Tollanen evo sportti vois olla aika makee laite flat track henkeen duunattuna, ei tarvis periaatteessa paljon palikkaa vaihtaa että sais oikean ilmeen. Ja ei tulisi ihan heti toista samanlaista vastaan..

Kiiski

Ei näissä vehkeissä mitään mullistavaa tarvii ollakkaan, kaikki tehty aikasemmin vuosia sitten. Musta on hyvä että ottaa mallia muiden tekeleistä ja pyrkii samaan tai parempaan. Aika harva pystyy menemään talliin ja luomaan / suunnittelemaan jotain ennen näkemätöntä mikä olis käytännöllistä,parempaa tai halvempaa kun jo keksityt osat / ratkaisut. Esim.keskiötön takavanne mikä Billy Lanella oli jossain vehkeessä varmaan tosi halpa ratkaisu ja mä ainakin tarvitsisin jonkun luennon ennen kuin ajaisin sellasella 200 lasissa yhtään missään.
Väkisin keksityt ratkaisut yleensä paskoja ja näyttävät myös usein paskoilta.
Kumma homma että auto puolella ei leikellä lokasuojan reunoihin patmanin siivenreunaa ja moldailla lohikäärme takalamppuja? Kaikki tai ainakin hyvin monet arvostaa hienosti rakennettua 32 hoppaa hienosti roddattuna ja tuskin kuski joutuu tai itte sanoo että tää on niin nähty juttu!

jakke

asiallista meisinkiä..

tars itte muokkailla 76 vuosimallin porsteeria mutta ajetaan ny yks kesä ensin..

jotain tommosta siittä saattaa tulevaisuudessa rakentua..