Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

96cid TC -> 103cid bigbore -> 123 hp

Aloittaja Hemuli, 21 helmikuu 09, 20:25:48

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Hotbike on tehnyt varsin kattavan työn oikeiden säätöjen hakemiseksi uusiin 96cid twincameihin tehtäviin 103cid bigborevirityksiin. Savun hälvettyä suurimmat teholukemat tuon kokoisesta moottorista kirjattiin 123 hp takapyörältä :o . Se on todella erinomainen suoritus kun vastaavia lukemia on totuttu näkemään huomattavasti isommista moottoreista. Lue enemmän osoitteessa http://www.hotbike.fi/viri/TC_103.html
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mikira

Tuollasen mäkin haluun, pitäisköhän sittenkin ostaa 96" koneella oleva pyörä kun ei tuo käytetyn osto neuvottelu tunnu tuottavan haluttua tulosta.

Seuraavaksi tulee mieleen että kuinka kytkin ja muut voimansiirron osat kestävät tälläiset "säätötoimenpiteet"?

Pasi

Kytkin tuntui pelaavan ainakin dynossa ihan ok. Aivan tiukimmassa vedätyksessä suurimmalla vaihteella havaittiin orastavaa luistoa kerran mutta tuo tarkistetaan keväällä ajossa. Tarvittaessa lock-up tyyppisellä kytkimellä poistuu tuokin mahdollinen ongelma ja kahva pysyy edelleen kevyenä käyttää.
Kuusi speed vaihteistojen kestävyydestä en vielä osaa sanoa koska vielä ei ole sellaista tarvinnut pöydälle levittää.

b12

Eikös näissä 96:ssa ole kampuran laakereiden kanssa onkelmia plus 100 hv kanssa....?
Mienaan on kyllä sellaset lukemat, että rupeaa kiinostamaan.
FLHT. KTM 690E

Pasi

Uskoisin että alakerta kestää lisääntyneen voiman, teho otetaan kuitenkin ulos varsin maltillisilla kierrosalueilla ja muutenkin koneen luonne on herrasmiesmäinen. Tyhjäkännillä ei eroa vakioon huomaa ja muutenkin koneen käyttäytyminen ei todellakaan ole mitään racemaista.
Rikkihän saa vaikka metrin palan ratakiskoa tai jos ei nyt rikki niin ainakin hävitettyä  :)

jty

Kuinka suuria eroja eri pakoputkistot teki? Näytti olevan tuo käyrä otettu V&H:lla ja tekstissä mainittiin Supertrapp. Tää kiinnostaa ja mulla on itellä SE Kalifornialailliset sliparit...

Pasi

Pakoputkistolla on todella suuri merkitys kun haetaan moottorin optimaalista toimintaa. Vertailuja pysyi tekemään kun kaikki kolme suurennettua konetta kävi ensin penkissä "vakiona" ja uudelleen suurennettuna. Kahdessa laitteessa oli lyhyet VH:n 2:2 putket melko vähäisillä vaimennuksilla. Nämä selkeästi antoivat pienemmän väännön kuin koneesta olisi ollut otettavissa. Huipputeho taas jäi hieman alle 120 hv koska kyseessä oli tasapaino-akselilla varustetut moottorit. Tuo 123 hv saatiin Supertrapin 2:1 putkella joka on laipoilla säädettävissä ja koska kyseessä oli tasapainoton moottori niin huipputehotkin saatiin kohdalleen. Aluksi kyseisessä laitteessa oli VH:n 2:1 lyhyt, alaspäin käyristyvä "muotiputki" jota oli vielä vaimennettu VH:n omalla vaimennusmatolla. Tälläputkella tehot olivat aluksi vain muutaman hassun hevosvoiman isompia kuin 96 cid moottorissa ja tämä johtui vain ja ainoastaan liian tukkoisesta putkesta. Putken virtaus ei vaan riittänyt 103" moottorin vaatimuksiin ja se saikin poistua nopeahkosti takavasemalle paremmin virtaavan röörin tieltä.
Yleisesti toimivia putkia näissä ilmajäähdytteisissä V-moottoreissa taitavat olla juuri nuo 2:1 putkistot jotka ovat vielä laipoilla tai muilla keinoin säädettävissä. Ääni on miellyttävän matala mutta niin teho kuin vääntökin ovat suotuisalla tasolla kun moottori tykkää :)

nicnac

Putkisto tosiaan voi kuristaa kymmeniä hevoosia.

Nuosta laipoista on olemassa oikein dataa:

http://www.nrhsperformance.com/tech_supertrapp.shtml




jty

Mahtaako noita lukemia saada aikaan lainkaan esm true-dual tyyppisillä? Katselin just täällä yhen paikallisen käyriä, oli 96cid porattu 103:een, vahdettu nokat ja bub 7 putki mutta ei päästy lähellekään tuollaista

Hemuli

Kuten Pasi jo aikaisemmin sanoi, putkistovalinnalla on suuri merkitys lopputulokseen - kaks'yhteen putket vaan virtaavat paremmin. Mutta aivan yhtä suuri merkitys on penkittäjän ammattitaidolla ja paneutumisella asiaan, pelkästään ruuvamalla osat kiinni ja pyörä penkkiin ei varmasti saavuteta samoja tuloksia kuin mitä Ansavuori noilla Hotbiken pyörillä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jty

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 08 maaliskuu 09, 12:55:13
Kuten Pasi jo aikaisemmin sanoi, putkistovalinnalla on suuri merkitys lopputulokseen - kaks'yhteen putket vaan virtaavat paremmin. Mutta aivan yhtä suuri merkitys on penkittäjän ammattitaidolla ja paneutumisella asiaan, pelkästään ruuvamalla osat kiinni ja pyörä penkkiin ei varmasti saavuteta samoja tuloksia kuin mitä Ansavuori noilla Hotbiken pyörillä.
Joo, penkittäjän ammattitaitohan on aivan ydinjuttu, mutta olen erityisen kiinnostunut putkien valinasta koska uusiin putkiin palaa tonni ja jos ne valitsee huonosti niin ei siitä vehkeestä saa kukaan irti tuommoisia tehoja Mä kun tykkään että road kingissä pitää olla tuplaputket ja slashcutit, niin alkaa olla siinä ja tässä kanattaako projektiin ruveta, jos tehot jää lopulta alle sadan hepan ja vääntö sadan kolmenkympin paikkeille.

Ai joo, jos tää pohdinta pitäis olla omana threadina niin sanokaa.

Hemuli

Sikäli tuollainen touring-mallin putkisto eroaa softailin vastaavasta että siinä on huomattavasti enemmän tilavuutta. Pasi tuossa viittasi V&H:n Short Shotteihin jotka kuristavat tehoja, niiden tilavuus on niin pieni että ne eivät virtaa kunnolla. Jostain muistan lukeneeni että touringmallit vastaavat putkien vaihtoon huomattavasti paremmin kuin softailit johtuen vaimentimien suuresta tilavuudesta, virtausta pystytään kasvattamaan paljon enemmän äänenvaimennuksen siitä vielä kärsimättä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Pasi

Ja siihen tuplaputkiston perään kun liittää laipoilla säädettävät äänenvaimentimet niin ollaan aika lähellä totuutta.

Heritage_100

Cycle Worldin artikkeli sis. dynotukset
V&H Monster Ovaleista Touringinissa.
Vääntöarvon (Nm)  riittävän tarkasti saat kun käytät 1.36 kerrointa.

ftp://http://www.cycleworld.com/article.asp?section_id=29&article_id=1180


jty

Nostetaas hiukan tätä kun tuli taas ajankohtaiseksi kesän pitempien lenkkien jälkeen. Yritin etsiskellä tuota S&S  103cid "avaimet käteen" settiä millä hra Ansavuori on toteuttanut mutta vastaavaa settiä ei S&S saitilta löytynyt. 106cid big bore löytyi mutta se oli vaan männät ja sylinterit. Tässä Hotbiken käyttämässä paketissa on myös uudet kannet ja nostajat, eli kaikki oleellinen koneeseen. Oisko tietoa kenelläkään onko toi jäänyt pois myynnistä tai millä nyt vastaavaa tekemään?