Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

vannesaha/terät metallille

Aloittaja jesse, 26 helmikuu 10, 16:49:29

« edellinen - seuraava »

jesse

kävi kaupassa joka mainostaa olevansa rautakauppa...
mutta eipä löytynyt vannesahaan raudalle terää :P
mistähän saisi metritavaraa jos vaikka kokeilisi pistehitsillä tehdä oikeanmittaista vannesahalle
isän varastossa olis vanha sheppah kone
ilman jalustaa on navankorkeudelle korkea
pitäis se käydä hakemassa niin tietäis tarkemmin mittoja...

jyväskylässä rummakko teki aikaisemmin teriä mutta olivat kuulemma laitteet myyneet pois
kaveri joka siellä on töissä puheli että pistehitsillä niitä liitettiin

helpoinhan olisi kävellä vaikka ikh:lle ja tilata/ostaa kunnon härveli
mutta kun ei ole semmoisiin varoja
isompien hinnat alkaa jostain 700â,¬:sta
pienempiä vaakamallisia lähinnä katkaisuun tarkoitettuja on johonkin 400â,¬ hintoihin mutta kun ei ole nyt edes sellaista varaa ostaa...
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

jesse

kuinkahan nuo terät liitetän pistehitsillä?
jos laittaa päät päällekkäin niin tulee kohta jossa teräpaksuus on tuplana
ei varmasti kestä sellaisena kun aina sen kohdalla "jumpasuttaa"
eli ilmeisesti on jotenkin päät vastakkain liitettynä tai joillakin todella ohuilla ja kovilla pelti suikaleilla vahvistettuna
taitaa olla aikavaikea saada kestävää tehtyä
puun kanssa ei varmaankaan ole niin kovilla kuin teräksen...
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

nicnac

Meille tulee Osmaticilta vannesahan terät. En tiedä sitten minkälaisia kokoja löytyy, mutta kannattaa ainkin kysyä.

Rälläkkä on vaan kova sana katkomiseen. Mitä isompi niin sen parempi ;D

j

Moro.
Aineskin puuterät liitetään tyssähitsaamalla ja muistaakseni rautaterätkään ei paljoa "jumputa". Eiköhän nekin liitetä samalla tavalla.

Kyllä niitä hitsivempeleitä pyörii vielä esimerkiksi koulujen nurkissa. Tekijöistä en tiedä - hitsin saamine kestäväksi (päästäminen) ei ole ihan helppoa, ainakaan aluksi.

Kaikenlaiset terähuollot väsää noita teriä. Vieläkös sielä Kortepohja - Savela tienoilla on se Rummakko? Kun en ole aikoihin nurkilla palloillut.
Malmin terästä olen puuteriä tilannut.

Onhan siinä seppahissa riittävän jämäkät ohjainrullat metallihommiin?

jussi

jesse

kaveri on juuri siellä rummakolla hommissa ja kertoili että oli ne vermeet myyty >:(

tyssähitsaamalla ???
kuulostaa kyllä tutulta mutta ei tuo termi sytytä mulla että mikä se on?


tallilla on ammattikoulun vanhat pistehitsi vehkeet
ja minulla itsellä on kaasu hitsi vermeet

en ole vielä sitä vannesahaa hakenut
olen kyllä sillä puuta sahannut joskus 20vuotta sitten :P
mutta uskoisin olevan jämäkkä ja voihan sitä sitten vahvistaa ja kun ei mahdotonta leikkuu tahtia pidä...
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Hemuli

Täällä pääkaupunkiseudulla saa haluamansa mittaisen terän Maanterä Oy:sta. Tyssähitsattu terä on vetäisty päittäin kiinni ilman mitään lisäaineita, vähän niinkuin pistehitsaus. Jos siinä on mitään ylimääräistä niin sahaamisesta ei tule mitään kun nappaa joka kierroksella kiinni. Meilläkin on yksi terä jonka sauma ei ole ihan priima ja ei sitä tule käytettyä kun käy näpeille.

Tuskin kannattaa yrittää kotitallin vehkeillä, on olemassa jopa sellaisia sahoja joissa on tuollainen hitsausverme mukana - pystyy pistämään terän poikki ja hitsata takaisin jos tarvitsee lähteä kappaleen keskeltä sahaamaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jesse

no joo onhan tuota joskus aikanaan ammattikoulussa tullut kokeiltua...
mutta taidampa unohtaa itse tekemisen tässäkin asiassa :-\

lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

jesse

etolan sivuilla hillittömän kalliita koneita... eikä mittoja/hintoja irto terille
Maanterä Oy:n sivuilla onkin sitten mittoja ja hintoja 8) ja eri hammastuksilla
pitää soitella sinne...
pitääpä käydä hakemassa aparaatti isän varastosta niin tietää mittoja...
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Blower1

Turun terähuollossa olen teettänyt omaan ikiaikaiseen vannesahaan terät. Bi-metalli teriä olen käyttänyt ja lähinnä alumiinin sahaamiseen. Sillä menisi teräskin, mutta silloin pitäis teränopeutta muuttaa hitaammaksi.
Terän hitsaaminen itse on aika hankalaa. Yksi uudehko terä katkesi kerran saumasta ja onnistuin (tuurilla) hitsaamaan sen kiinni tigillä.

Smokie

Mä ostin http://www.mikkoraiski.fi/ kaikkein pienimmän sahan, taitaa olla aika pitkälti sama vehje mitä esim IKH myy. 225â,¬ tuo maksoi pari vuotta sitten. Heti alkuun tuli selväksi että kiinalaiset terät on ihan perseestä mutta Lenox teriä saa samalla mitalla, terät maksaa noin 23â,¬ kipale. Vaikka tuo onkin niin lelu kuin saha vain olla voi niin mieluummin minä sillä katkon kuin rälläkällä, ei pidä läheskään yhtä pahaa melua eikä pölise. Kaikenlisäksi se osaa sahata ihan itse :D

masa

Joskus muinoin tehtiin metallivannesahan terät metritavarasta,siitä pätkä päät ohennettiin noin 15 mm sivuita pala messinkilankaa ja juoksutetta väliin ja systeemi juotoslaitteeseen kiinni joka puristi juotoskohdan kiinni sitte sähköt päälle noin 15-20 sek ja katso terä tuli valmiiksi,en tiedä onko moisia juotosvärkkejä enään mut terät kesti todella hyvin ja jos ne katkes niin useimmiten muualta kun juotoksesta