Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

palopäälikön entinen shoveli

Aloittaja jesse, 25 helmikuu 10, 10:35:42

« edellinen - seuraava »

jesse

jotain pientä puuhastelua tallissa  :o
piti laittaa osia valeeseen että sais itsekin jotain tolkkua että mitä tekee seuraavaksi  ::)
vaikea hahmottaa kokonaisuutta ja kiinnikkeiden ym paikkoja ilman kokonaiskuva sovitelmaa
kuvia ahtaassa tallissa vähän hankala ottaa...
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

jesse

milläkähän nimellä kutsutaan runkoputkia jotka ovat satulan alla?
no mutta kuitenkin niiden kanssa temutessa meni aikaa kun vasta neljäs versio kelpasi omalle silmälle ::)
alkuperäiset muodot näytti satulan kanssa hölmöltä varsinkin ylhäältä päin katsottuna kun putki oli paljon ulompana satulan linjasta
alkuperäinen iskareiden kiinnitys valukappaleeseen ei ole pultti-putkiholkki systeemillä sopinut mun silmään
varsinkin kun perän levityksen ansiosta olis iskareiden kiinnityspisteeseen pitänyt vielä entisestään tuota "pulttia"  pidentää tuumalla...
osa putkista on esim kehtoputkista jääneistä paloista kaarelle väännettyjä  :o
eli uusio käyttöä rungon toisessa kohtaa  ;D
nuo putket on samalla säteellä taivutettuja kuin etukehtoputket
samalla sai aseteltua sivusta katsottuna linjan samaksi kuin tuo tankkien välinen yläputki... eli pyörän ainoa suora putki/linja  8)
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Hemuli

Satulan alla olevien putkien trumpettimuoto on kyllä hieno, kumma juttu että se on vasta nyt ruvennut yleistymään. Sopii paljon paremmin pyörän linjaan eikä satulastakaan tarvitse tehdä niin leveää etuosastaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jesse

kiitoksia kannustuksesta  ;D

en vaan voinut sitä alkuperäistä muotoa hyväksyä omassa päässäni ::)
olisi ollut niin karmea rako ylhäältäpäin katsottuna... monesti näkee että on pellitetty umpeen että se peittää sitten sitä rakoa...
pellin palaa vähän sovittelin ja totesin että "ei kelpaa"
mietin myös pitkään noita muotoja että heikentääkö rakennetta...
ajattelin että noin muotoiltuna nuo taivutukset 3mm seinämällä olevalla putkella että "ei heikennä"  :o vaan jäykisti melkoisesti vaikka tuo etukiinnike kohta kapeni eikä ole vielä kuin pisteillä kasattu

pystyputkeen laitoin putken sisälle sopivan putkenpätkän (jonka sisällä on umpitanko) vielä vahvistamaan jatkos kohtaa...
putkia katkaistessa tuli todettua että vain 2mm oli rungossa jännitettä.... niin että aika hyvin on ryhdissä pysynyt etupäätä operoidessa
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Rezi

Rungon pellittäminen selkäputken ja intuimen alle kaartuvien putkien yhtymäkohdasta pitäisi kieltää lailla. Jumankauta miten monta runkoa pellittämällä on pilattu. Tuossa hommassa auttaa myös semmonen jippo, että siirtää satulanalusputkien liitoskohtaa selkäputkeen alkuperäistä taaemmaksi, silloin putket istuu paremmin penkkiin.
Nämä on pikku juttuja, mutta niitä kannnattaa funtsia. Eikä mietitty rakenne maksa rahaa, ainoastaa vaivaa.

Niinku kuvassa alla. Istuin ja runko itsessään on OK (paitsi istuin on ruma), mutta ei ne kyllä mätsää yhteen ollenkaan. Rakenne vaan on helevetin tökerö. Jos istuinalusputket erkanis selkäputkesta 5cm takempaa ja olis jotenkinkaan linjassa penkin kanssa, olis rakenne huomattasti esteettisempi. Ok, jos kyseessä on orkkis jäykkä runko, ei sitä varmaan kannata raiskata, mutta jos on rälläköimään alkanut, niin kannattaa rälläköidä ajatuksen kanssa...


Ootko jesse miettinyt miten saat tankkien takaosien stretsit istumaan pakettiin?

jesse

ei tuossa kuvassa olevassa pyörässä näytä niin pahalle kuin mulla tuo persiin muotoisen satulan kanssa  :o

päätin olla miettimättä noiden tankkien alapäitä ja siirsin juurikin taaksepäin liitoskohtaa ja reilusti kaventaen etuosaa...
nuo kuvien tankit on feikki stretsi rompetori löytö
eli jatkopätkä on alta auki...
oli alunperinkin ajatus joko noista tai alkuperäisistä muokata
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Tony

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 01 kesäkuu 11, 00:14:24
Rungon pellittäminen selkäputken ja intuimen alle kaartuvien putkien yhtymäkohdasta pitäisi kieltää lailla. Jumankauta miten monta runkoa pellittämällä on pilattu.

Mielipiteitä on monia, tosin Tämän(kin) foorumin yleinen mielipide taitaa olla old school ja kaikki sen ulkopuoleelle joutava on rumaa, paskaa ym.. ::)
Tosin yhdyn mielipiteeseesi ton penkin alla olevien putkin suhteen

Jack

En nyt sanoisi noinkaan. Tosin aika moni äänessä oleva taitaa tykätä perinteisimmistä vempaimista.

Mutta jos katsot esim. Hemulin pyöriä, niin Dirty Bastard on oikeastaan eka Ol'skool fillari hänellä.

Paksut perät on kumminkin out, paitsi leideillä.  ;D
Flatheads!!!

Tony

Lainaus käyttäjältä: Jack - 02 kesäkuu 11, 13:01:02
En nyt sanoisi noinkaan. Tosin aika moni äänessä oleva taitaa tykätä perinteisimmistä vempaimista.

..jep, taidat olla oikeassa. Itellään pyörämaku on vähintääkin yhtä kirjava kuin musiikkimakukin, eli laidasta laitaan, mut silti jotkin suorat mielipiteet käy silmään varsinkin, jos sitä itselleen on tulossa..mut mielipiteistähän on vaikea käydä vääntämään.
Palataanpa itse aiheeseen ja annetaan Jessen jatkaa ;D

jesse

mielipiteitä saapi esittää ja ne kuunnellaankin mutta toimin kuitenkin oman pääni mukaan  ;D
muoti asioissa olen aina joko reilusti edellä tai jäljessä mutten ikinä vallitsevan muodin pyörteissä ;D
saattaa olla että "asioihin" voi kyllä vaikuttaa hyvillä perusteluilla  :o
itse tykkään monenlaisista pyöristä ja jos rahaa olis niin olisi myös erillaisia versioita itsellä  ::)
meikäläisen mitoilla pienehkö pyörä näyttää kaposine renkaineen hassulta  ;)

tänään taka lokasuojaa värkkäilin ja ja taivutin 5mm lattaa karelle tueksi ja pyöreää muotoa tuomaan tasaiseen aihioon... käsipelissä sai hetken aikaa lattaa väännellä että sai sopivan ja kohtuu tasaisen kaaren...
oma mankeli olis kova juttu!
toisekseen 0.5mm sinkityn pellin hitsaaminen lattaan  :o ei kovin kaunista katsottavaa läheltä  :P

ajattelinpa sitten kokeilla/mallailla alkuperäisiä pakoputkia paikoilleen
oikea/etupytyn putki taitaa asettua jopa ulkonevan ketjulinjan kanssa hyvin pienellä taivutuksella
vasen/takapytyn putkea joutuu muokkaamaan lähemmäs runkolinjaa kun nyt kiertää tyhjän päällä turhan kauas
mutta yllättävän hyvin ne sopii tuohon kokonaisuuteen kuten olin mielessäni ne "suunitellut" laittavani
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

seppo

Saattaa olla että tuolla takaiskarien kulmalla on vaikea löytää tarpeeksi jäykkää jousta jottei perästä tule liian löysää tai ettei iskarit lyö pohjaan koko ajan. Vai tuleeko noista iskareista mallia Kemppi?

jesse

tuo kulma taitaa muuttaa geometriaa ns. löysempään suuntaan?
nuo iskarit on aika jäykän oloiset verrattuna toisiin vastaaviin...
jos olisin jäykkää ollut tekemässä niin miksi olisin näinpaljon vaivaa nähnyt ja sitten hitsata iskarit jäykäksi  :o
meikäläisen selän takia on pakko olla pehmeä kyyti jos ajaa meinaa...
sorvailin tänään kiinnikkeitä että sais ne kunnolla kiinni ja voisi sitten pomppia päällä niin näkee miten ne toimii...
toisaalta olen kyllä tottunut pehmeään kyytiin jenkki autojen sohvapenkeissä  ;D
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

seppo

Ihan vaan siksi tuota katselin sillä silmällä kun itsellä kulma muuttui samaan suuntaan ja tarpeeksi jäykkiä iskareita ei tahtonut millään löytyä (itsellä kulma on vielä loivempi eli lähempänä orkkista). Kyllä tuo kulma on nimenomaan löysempään suuntaan eli iskareihin kohdistuu suurempi voima kuin aikaisemmin. Mutta se on totta mikä toimii, kokeilemalla tuo selviää. Ja selkä tykkää löysemmästä perästä.


jesse

kuten jo sanottu niin minulle parempi liian löysä kuin liian jäykkä  ;D

aika monta muuttujaa kulman lisäksi on vakio runko versioon verrattuna...
tuo taka rengas on jämäkämpi kuin kapea ja korkea
swingin akselin kiinnitys pistee rungon takapuolella myöskin hiukan ylempänä kiinni
iskarin ylä "pultti" taaempana, alempana ja ulompana
myöskin ala kiinnitys kohta swingiin tulee erikohtaan...

tämän hetken visio satulasta on että laitan jousien paikalle kumityynyt

tällä hetkellä ahdistaa koko projekti todella pahasti :(
kaverit cruisailee auringon paisteessa ja oma värkki edelleen levällään... miljoona muuta projektia yhtäaikaa levällään jotka vaatii nekin aikaa...
saakeli kun olis varaa ostaa joku härpätin jolla pääsis tuulettumaan :(
eipä tilannetta helpota että pankkikorttikin jumissa kun tili miinuksella kuun vaihteeseen asti :'(
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

TEKE

Lainaus käyttäjältä: jesse - 09 kesäkuu 11, 14:25:28

tällä hetkellä ahdistaa koko projekti todella pahasti :(
kaverit cruisailee auringon paisteessa ja oma värkki edelleen levällään... miljoona muuta projektia yhtäaikaa levällään jotka vaatii nekin aikaa...
saakeli kun olis varaa ostaa joku härpätin jolla pääsis tuulettumaan :(
eipä tilannetta helpota että pankkikorttikin jumissa kun tili miinuksella kuun vaihteeseen asti :'(

Tähän vahva komppaus!!! Eilen lähti jäbiä sinne superiin ja tänään ruottiin. Mopo osissa kun piti alkaa amatöörin jäykisteleen. Pikkuhiljaa kun ainoo vapaa-aika on yöt ja tieto/taito lähellä nollaa.Eilen menin ysin pintaan tallille ni eikös mun öljysäiliön kiinnitykset (tai siis korkeus) lytätty maanrakoon ja eikun uutta tänä yönä.
Onneksi tekohengitystä antaa Ilsa-shewolf of SS eli vespa SS 181 cc vuodelta -66.
Voimia kaikille joilla on mopot vaihees!!!