Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

laakereiden irroitus

Aloittaja Mr Smith, 23 helmikuu 10, 19:48:53

« edellinen - seuraava »

Mr Smith

Olisi tarkoitus puhaltaa+pulveroida vanteet.
Kuinkas laakereiden irroitus navasta,uudemman malliset kuulalaakerit ,,tc -05.
Saako ehjana pois

Hemuli

Ne on kyllä pirun tiukassa ja yleensä vaatii lämmittämistä ennen kuin lähtee. Ehjänä lähtemisen mahdollisuutta heikentää se että irrottamaan pääsee käytännössä vain sisäskoolista.

Mistä tietää onko tuollainen kuulalaakeri rikki? Itse olen pyöritellyt niitä käsissä niin että laitan painetta sisäskooliin molemmille puolille ja kokeillut tuntuuko pykäliä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

matant

Lainaus käyttäjältä: Mr Smith - 23 helmikuu 10, 19:48:53
Olisi tarkoitus puhaltaa+pulveroida vanteet.
Kuinkas laakereiden irroitus navasta,uudemman malliset kuulalaakerit ,,tc -05.
Saako ehjana pois

Laakerit maksaa noin 20â,¬ kpl, eli vaihda vaan uudet. Vanhat lähtee helposti pois: Mutteri mig liimalla sisäkooliin ja sitten "moukkua" vaan. Itse tein tuon toimenpiteen juuri, kun pulveroin navat.

Vinkkinä pulverointiin tai siis kun peität ei pulveroitavia paikkoja/kohtia: Osta sitä alumiini teippiä, mitä käytetään saunojen höyrysulkujen teippaukseen. Erinomainen konsti ja kestää hyvin uunituksen.

börje

LainaaKuinkas laakereiden irroitus navasta,uudemman malliset kuulalaakerit ,,tc -05.
Saako ehjana pois

Sisäskooli lähtee helpoiten niin, että hitsaat vaikka migillä jonkin verran palkoa skooliin ja käännät vanteen ylösalaisin, niin kohta se sieltä tipahtaa. Jos ei tipahda itsestään, niin varovaisella naputtelulla irtoo. En tosin tiedä minkänäköinen paketti noin uudessa vanteessa on, mutta näin ne skoolit otetaan pois esim. turbiineista jne. Hakaamalla menee vaan vinoon ja pesä pilalle...

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: börje - 24 helmikuu 10, 10:46:40
En tosin tiedä minkänäköinen paketti noin uudessa vanteessa on, mutta näin ne skoolit otetaan pois esim. turbiineista jne. Hakaamalla menee vaan vinoon ja pesä pilalle...

Näis uusissa ei ole enää kartiolaakeria, vaan kokonainen kuulalaakeri.
Mut Börjen vinkki on hyvä noille vanhoille kartioskooleille, joista myös par aikaa foorumilla keskustellaan
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1473.0
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

hillbilly

jos meinaa laakerit vaihtaa ni, kannattaa lyödä pois vasta pulveroinnin jälkeen ni on sit hyvä lyödä uudet laakerit puhtaaseen pesään. kantsii kyl siihen toiseen hitsata joku lappu/prikka ennen pulverointia mist on sit hyvä lyödä laakeri pois.


Mr Smith

Jos jattaa laakerit pulveroinnin ajaksi niin vaarana etta rasvaa valahtaa uunituksen yhteydessa maalattavalle pinnalle,,ja siina laakerin paallahan on muovinen suoja ,,

jesse

entäs jos suojaa laakerit sopivilla pyöreillä lätkillä jotka peittää koko keskiön/laakerit ja jenkatanko kokopaketin läpi?
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Jarkka

Kaveri laittoi vanerista leikatut palat kierretangolla napaan kiinni ja pulveriin.Hyvä tuli.

jesse

Lainaus käyttäjältä: Jarkka - 26 helmikuu 10, 12:45:45
Kaveri laittoi vanerista leikatut palat kierretangolla napaan kiinni ja pulveriin.Hyvä tuli.

eli vaneri kesti hyvin uunituksen?
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Hemuli

Puun syttymispiste 250-300C, pulveriuuni noin 180C. Laakereista kyllä käryää rasvat jo tuossa lämmössä mutta ei se sentään vaneria polta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

KvL

Lainaus käyttäjältä: jesse - 26 helmikuu 10, 13:07:29
Lainaus käyttäjältä: Jarkka - 26 helmikuu 10, 12:45:45
Kaveri laittoi vanerista leikatut palat kierretangolla napaan kiinni ja pulveriin.Hyvä tuli.

eli vaneri kesti hyvin uunituksen?

Mulla oli juuri pulverissa runko, emäputken sisukset suojasin juurikin parilla vaneripalalla & kierretangolla. Hyvin pelas.

jesse

juu ajattelin vaan kun en lämpöjä tiennyt
että jos vanerin liimat alkaisi käryämään niin voisi tulla mielenkiintoista pintaa ;D
itselläkin on tarkoitus ainakin runko pulverissa käyttää niin on ajankohtainen asia joskus kuukauden sisällä...
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

hillbilly

Lainaus käyttäjältä: Mr Smith - 24 helmikuu 10, 20:47:04
Jos jattaa laakerit pulveroinnin ajaksi niin vaarana etta rasvaa valahtaa uunituksen yhteydessa maalattavalle pinnalle,,ja siina laakerin paallahan on muovinen suoja ,,

joo, en ajatellu sen enempää.
mut nois kartiolaakereis keulan, swingin ja pyöränlaakerien ulkokoolin voi jättää pulverin ajaks paikalles ja lyö vast sen jälkeen pois.

Kernwaffe

Moro, Tietääköhän kukaan mistä sais vastaavan työkalun halvalla? :) Tuli renkaanvaihto hommissa  eteen nuo laakerit ja oli se verran löysä , että parempi ois vaihtaa. Uloin hihnan puolelta tuli helposti mutta sisempi ja levyn puolen laakeri on tiukassa. Kiitos.

EDIT: Tuossa biltemasta kattellu iskuvasara sarjoja , mutta onkohan niistä mihinkä.