Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pannu 1200 > 1340cc Evon kalustolla

Aloittaja Kokkonen, 21 helmikuu 09, 09:14:08

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Olen kuullut isojen poikien kertovan, että Pannun koneeseen voisi laittaa Evo BT:n limput ja saadaa moottorin iskutilavuudeksi 1340 cc. Onko perää? Ja jos on, niin miten? Pinionin, enskan akselit? Iskun pituus muutuu > männät, sylinterit?  :o
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

1200cc pannun mitat: poraus 3.4375" isku 3.96875"

1340cc evon mitat: poraus 3.4980" isku 4.250"

Eli pitää ne pytytkin vetää .060" ylikokoon jos halutaan ihan tasan samaan kuutiotilavuuteen päästä. Muutenhan se on pelkkä stroukkaustoimenpide.

Limput pitää varmaan olla viisiosaiset eli irtoakseleilla varustetut, ainakin vetopuolella pannussa on lyhyempi tappi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Blower1

Mulla on -58 pannussa -87 evon limput ja veivit . Männät on Wisecon 9.5 puristeiset shovelin stanu porauksella ( eli pannun +06 ) . Sylinterit pannun alkuperäiset .
Veivien yläpään helat vaihdettu pannun heloiksi . Evossa muutaman satkun paksumpi männäntappi .
Pinionin pusla jakopään poskessa on vaihdettu päästä voitelevaan puslaan . Alkuperäinen pinionpuslan voitelun "ylivuotoreikä" on tulpattu .
Pannun pinionakseli ei sovi evon limppuihin johtuen eri paikassa olevasta keskitapille menevästä  öljykanavasta ja taisi kiilakin olla eri paikassa .

Samalla , kun nuo muutokset tein niin vaihdoin pannun öljypumpun käyttörattaat evon vastaaviin .
sillä virityksellä saa öljypumppuun n. 20% lisää kierroksia/tuottoa .

Jack

Mulla oli aikoinaan evolaisen sisuskalut pannahisessa. ja samalla big bore pytyt jolloinka aikaiseksi saatiin melkeinpä neliömoottori ja kuutioita oli sitten pikkusen yli 1400.
siinä motissa oli alternaattorikoneen vasen lohko....

Jack
Flatheads!!!

Soikkeli

Saako noilla Evon limpuilla mitään muuta hyötyä kuin että ne on kevyemmät verrattuna vanhempiin ?
Pidempää iskua en tarvitse, 3.9" riittää.
Pannuun olisi tarkoitus vaihtaa S&S lohkot ja -73 up ( 74" ) kampiakseli jossa olisi 3/4" pidempi akseli ja pinion olisi päästä voiteleva malli.
Sopiiko Evon öljypumpun käyttörattaat S&S:n edellämainittuun viritykseen ?
C.O.G. 
Lifemember

Blower1

Lainaus käyttäjältä: mr.Pannu - 24 helmikuu 09, 22:52:01
Saako noilla Evon limpuilla mitään muuta hyötyä kuin että ne on kevyemmät verrattuna vanhempiin ?
Pidempää iskua en tarvitse, 3.9" riittää.
Pannuun olisi tarkoitus vaihtaa S&S lohkot ja -73 up ( 74" ) kampiakseli jossa olisi 3/4" pidempi akseli ja pinion olisi päästä voiteleva malli.
Sopiiko Evon öljypumpun käyttörattaat S&S:n edellämainittuun viritykseen ?

Pannua pidempi isku tulee automaattisesti evon limppujen kanssa , joutuu käyttämään 1340 shovelin mäntiä . Evon limput on helpompi rihdata , johtuen kiinteästä sprocket shaft:ista .
Evon öljypumpun käyttörattaat sopii (muistaakseni) -57 - -88  big twineihin .

Hessu

Mikä siitä rihtaamisesta helpomman tekee kiinteellä vetotapilla? Eiks isomman shovelin männät ole vaan 1200:n ylikokoja periaatteessa? Vain onko niissä tapin ja laen välinen matka lyhyempi?

Blower1

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 25 helmikuu 09, 09:39:50
Mikä siitä rihtaamisesta helpomman tekee kiinteellä vetotapilla? Eiks isomman shovelin männät ole vaan 1200:n ylikokoja periaatteessa? Vain onko niissä tapin ja laen välinen matka lyhyempi?

Yksi osa vähemmän , mikä voi olla vinossa .
Ison shovelin männissä on tapin ja laen välinen osa lyhyempi . Selviää toki 1200 cc männilläkin , jos laittaa stroukkilevyt sylintereiden alle .

Soikkeli

Eli Evon limpuilla ei saa mitään ihmeellistä hyötyä verrattuna S&S:n limppuihin jotka ovat -58 up.
74" ja 84" männissä on korkeus eroa päältä tappiin mitattuna.
Koska olen vanha ja kiukkuinen jäärä aion säilyttää Pannussa 3.9" iskunpituuden vaikka samaan rahaan saisi 4.25-4.5".
Pinion akseli tulee vain päästä voitelevaa mallia ( -73 up ) ja noita Evon öljypumpun rattaita voisi myös sovitella alakertaan.
C.O.G. 
Lifemember

Soikkeli

Ultiman kampiakselia saisi sopivaan hintaan 4,5" iskulla, mutta sitten mainitaan 1/4" pidempi pinion-akseli.
Sopiiko tuo S&S lohkoihin jossa Sputhe jäkopään koppa.
Pinion-akselin pusla on sama 73-92.
Mistä kohtaa toi akseli on pidempi ja sopiiko siihen Shovelin rattaat ?
Helpoimmallahan pääsis kun ostais S&S kampuran ;D
C.O.G. 
Lifemember

Hemuli

Akseli on leveämpi erikoislohkojen takia. Pinjonipuolen lohko on leveämpi dekkitason kohdalta jotta saadaan tilaa isolla porauksella oleville sylintereille. Eli siten kaikki muukin on saman verran ulompana - öljypumpun käyttöratas, nokkaa pyörittävä pinjoniratas, jakopään koppaan menevä akselinpää ymymym.

Onko Ultiman kampura kolme- vai viisiosainen? Joskus 80-luvun lopussa HD siirtyi käyttämään moottoreissaan kolmiosaista kampuraa joissa sivuakselit ovat samaa valua limpun kanssa. Toki nekin pystyy vaihtamaan mutta hommaa on heti pykälän verran enemmän. Jos taas vanhemman tyylinen viisiosainen kampura niin mikä estää vaihtamasta sitä pinjoniakselia?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Soikkeli

Kampura on 5 osainen. Hintaa sillä olisi 550 $ ja siihen kun pitäisi vielä ostaa uusi akseli+asennus niin ollaan aika lähellä S&S hintaa.
Kai se on vaan ostettava valmiina niin pääsee helpommalla.

Jireh Cyclellä no: 98-553 4,5" iskulla.
C.O.G. 
Lifemember