Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rikrakin nopeusmittarin pyörittäjä

Aloittaja ranze, 28 kesäkuu 22, 16:46:29

« edellinen - seuraava »

ranze

Avataas uusi ketju, kun tää on enemmän piilossa tuolla projektisäikeessä.

-53 pannu jossa -52 mylly ja rikrakki perässä. Ostettaessa siinä oli pyörittäjä paikoillaan, mut mittarina gps versio. Alan ymmärtää pikkuhiljaa miten tuohon gepsiin on päädytty. Mutta teen Tykkyläiset, minähän en anna periksi.

No pyörässä ei ole tarkoitus olla elektroniikkaa, sulakkeitakin on kaksi. Yksi eteen, toinen taakse. Ohjaamokonttorissa on kaasukahva ja etujarrukahva. Keep it simple.

En liioin haluasi laittaa pyörittäjää eturenkaaseen, kun vaihdelaatikossa on ulosotto ja siitä saa siistin lyhkäsen vaijerin mittarille, joka sijaitsee tankin/puolan vieressä.

Olen testannut 2:1 mittaria jonka viisari vaivoin jaksoi nousta. Nyt viimeisenä kokoelmassa on 1:1 mittari joka sekin näyttää suunnilleen puolet liian vähän. 80 alueella näyttää noin neljääkymppiä.

Rikrakin matopyöriä (?) on ainakin 4 ja 7 hampaisia, jälkimmäistä kaiketi kahta tyyppiä. Pyörittäjän pitäisi kai olla pari laatikon sisällä olevalle. Voiko noita jotenkin silti miksata?

Ei kai tuo prkl voi olla tekemätön paikka. Laatikkokin käytettiin auki ja muistikuvan mukaan siellä oli 1:1 versio.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

mutterilinko

Mulla on rikrakissa 7 hampainen ja pyörittäjä on 13 hampainen ja mittari 2:1(tommonen samanlainen ku sulla),huonolla matematiikalla 20% liian vähän se näyttää,ruottin reissulla tuli 1200 kilsaa mapsin mukaan ja mittariin1000 kilsaa.Pitäis navilla tarkastaa nopeudet ja merkata lasiin ainaki 80 ja 100sen täplät
ei yksi mies sotaa kaipaa..

mutterilinko

Perkl. Muistin väärin 11 hampainen pyörittäjä mulla on ,tuota sun projektiketjua ku lueskelin,niin kyllä tossa mittarijoogassa taitaa olla liian monta muuttujaa jos välitykset,rengaskoko sun muut vaikuttaa et tuskin sitä ihan tarkaks saakaan
ei yksi mies sotaa kaipaa..

ranze

Joo mut nyt ollaan lähimpänä kuin koskaan ja se virhe on siis 100%. Näyttää puolet. Toiskavälitys on alkuperäinen. Enskapuolella BDL:n remmivälitys tuskin on puolta harvempi kuin orkkis? Takarengas on se perinteinen 16 tuumainen.

Kolmas mittarivälitys on se 2240:60 mutta sehän veis vielä enemmän pieleen.

Mittarin pyörittäjä eturenkaaseen on mahdollisuus kun mulla on 2:1 mittarikin. Mut mullapa on pannussa early shovelin keula oikeankätisine rumpujarruineen. Käsittääkseni siihen ei edes saa mekaanista pyörittäjää, nehän on kaikki oikealle puolelle? Siks toisekseen mittari just puolan juuressa olis mukava paikka. Mittarivaijerin uittaminen sieltä keulaan näyttäis koomiselta.

Ei kai auta kuin käyttää se vetosysteemi irti.. Niitäkin on kai kahta eri pituutta?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Kiwi

Kolmetuumasessa beltissä on eri välitys kuin vakiona, äkkiäkös tuon laskisi jos jaksaisi. Mikäs takarengas sulla on, alunperin ollut 5.00-16 joka on vähän yli 26" halkaisijaltaan. Ja sitten tietysti noissa tarvike mittareissa voi olla heittoa mihin tahansa suuntaan.

ranze

Tilasin just uuden beltin varalle ja se on 3" - 144 hampainen 8 mm jaolla.

"76-47 drive ratio" lukee jollain sivustolla. Mut mittarihan ottaa voimansa enskan jälkeen.  :o

Takarengas on just se orkkis 5:00-16. Ei siihen sellaista rengasta saisi mahtumaankaan mikä laittaa heittämään 100%. Eli se 1:1 mittari näyttää puolet oikeasta nopeudesta, 2:1 ei sitäkään. Onhan tässä se hyvä puoli että ei lopu mittarin skaala kesken. Tuo riittää 440 km/h nopeuksiin.  ???
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

ranze

Mittarisaaga jatkuu. Purin pyörittäjän irti ja siellä oli 23 hampainen joka viittaa 1:1 välitykseen. Kahdesta pituudesta tämä vaikuttaisi olevan se lyhempi versio.

Kun pyörittäjä on paikoillaan ja vaijerista koittaa pyörittää, se vaikuttaa jämerältä. Ei siis pyöri tyhjää. Samoin pöydällä olevassa pyörittäjässä ei ole esim. hammasratas irronnut akselistaan.

Samalla tuli silmäiltyä vaijeria joka uppoaa turhankin syvälle pyörittäjään. Sitä ei jää mittaripäästä kuin tuollainen muutaman millin nysä näkyville. Luulin jo löytäneeni ongelman, shimmasin muoviputken pätkällä alapäätä jolloin sitä riitti paremmin mittarillekin. Mutta ei... ei se sen paremmin toiminut. Näyttää puolet oikeasta nopeudesta, edelleen.  :o
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Jasu

Nopeasti heitettynä, korvaa se 23 hampainen 11 hampaisella, ja keksi kaveriksi 7 hampainen matopyörä, niin 1:1 mittarin pitäisi olla aika lähellä oikeaa aluetta. Jos siis 23/7 hammasparilla näyttää puolet todellisesta, niin 11/7 on vähän yli puolet 23/7 lukemista jolloin menee pikkasen nopeammaksi mittarin näyttö...

Sitä en sitten tiedä, löytyykö hammaspyöriä ja mitenkä, mitkä sopii. Suoraan heittämällä 23 hampaisen tilalle 11 hampainen, tuskin rattaat edes osuu toisiinsa, ja vaikka osuisi niin tuskin hammastus sopii. Tuppaa nuo hammaspyörien halkaisijat sekä hampaiden koot muuttumaan aika paljonkin noin isoilla hammaslukemien muutoksilla...

Se on vain matematiikkaa hammaslukemilla, mutta menee kyllä äkkinäinen helposti solmuun noita ajatellessa. Ja toinenkin tovi menee pohtiessa vaikka on välityssuhteiden kanssa puljannut enemmänkin... Joskus oli ongelma toisinpäin, eli näytti 100 vauhdissa 210 kun korvasin nopeusmittarin aivan toisesta, muutama vuosikymmen valmistusajankohdissa eroa, ratkaisin ongelman opiskelijabudjettiin sopivalla ratkaisulla, tekemällä alennusvaihteiston RC-auton hammaspyörien avulla. Ei tosin tähän kohteeseen taitaisi soveltua semmoinen ratkaisu..?

ranze

#8
Käsittääkseni nuo toimivat vain pareina. Mitä olen Amerikan palstoilta lukenut niin eivät mene paikoilleen, jos on eripari hammastus.

Mulla lienee tuo viimeisin vaihtoehto.

Kattelin jo vasenkätisiä pyörittäjiä eturenkaaseen.  ::) Ei vaan joka oksalla 2:1 välitykselle, saati 1:1. Ne tuppaa olemaan 2240:60. Oikealle puolelle on pilvin pimein, mutta mulla on se etujarru oikealla puolella.

Mikä helkkari tässä mättää? Takarengas on vakio, toiskavälitys on vakio. Laatikossa tietty voi olla välityksiä muuteltu kun on ollut strokattu kone. Muttei nelonen sentään sittenkään puolta harvempi voi olla?  :o
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

KariFS

Saatan olla taas hakoteillä mutta eikös tällainen välitys toimi niin että mitä suurempi nousu on matopyörän (tuon ison rinkulan) jengassa, sitä nopeammin pikkuratas pyörii? Olettaen siis että pikkurattaat ovat kaikki halkaisijaltaan samoja. Siltä pohjalta ajatellen tuo kuvan vasemmanpuoleisin rinkula olisi passeli, tosin kuva on vähän epätarkka.


Kaipa tuo nopeusmittarin otto on vetoakselin juuressa, kuten vaihteistoissa yleensä? Silloin ei enska tai mahdollisesti muutetut vaihteiston välitykset vaikuta, ainoastaan toisio ja takarenkulan halkaisija.

Taas viksummat oikoo jos olen ihan hakoteillä.

Vissiinkään semmoista 1:2 mittaria ei sitten ole olemassa?
1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

ranze

Jos mulla onkin siellä tuo keskimmäinen versio niin sehän pyörittäis kutakuinkin puolet liian vähän. Se edellyttää että väärä pyörittäjä menis hampaille. Jotenkin oon saanut käsityksen ettei nämä mene ristiin. Mutta jossain saitilla luki että hammastuksia on kahta, fine ja coarse.  :o

Tietysti asiaa voi testata kokeilemalla, mut melkoinen arsenaali noita alkaa kertymään.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

ranze

Mittarikasan myynyt liike ei vastannut kysymykseen. Kysyin WWAG:lta. Sieltä vastasivat heti seuraavana päivänä näin.

LainaaThe drive units are not interchangeable. They have different quantity of teeth.
Original Panhead drive unit till 1961 has 11 teeth and the speedometer gear has 7 teeth.
The drive unit rom 1962-1967 has 13 teeth and the speedometer gear has 4 teeth.

If your drive unit has 23 teeth the speedometer gear must have 7 teeth but not the same as the 7 teeth gear till 1961.
In this case the speedometer need 1:1 drive ratio.
Maybe your 1:1 speedometer is defect?

Onhan tässä sekin mahdollisuus että mulla on kolme identtistä mittaria. Pitänee tutkia asiaa pyörittämällä niitä, matkamittarista näkee sitten mikä on välitys.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

KariFS

Viallinen mittari kävisi järkeen. Tai väärät sisuskalut toisessa mittarissa. Nyt kun asiaa miettii, niin onhan sen pakko olla niin että tuo pyörityskoneisto ja mittari ovat pareja, ja jotta mittari näyttäisi oikein pitäisi toisiovedon ja takarenkaan yhteinen välityssuhde olla ”sinne päin”. Nyt siis pitäisi vaan löytää oikeanlainen ja toimiva mittari.

Ja juu, eri matovälitysten osia ei voi sekoittaa, kun matopyörän kierteen nousun pitää mätsätä toisen pyörän hammaskulmaan. 
1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

ranze

Pitänee tehdä seuraavaksi sellainen testi että pyörittää patteriporalla mittareita. 1:1 mittarin pitäis näyttää kaiketi puolet suurempia lukemia.

https://youtu.be/bB6KuY5wsew

Kotimaan kauppiaalla ilmeisesti riittävästi myyntiä. Luotto suomalaiseen kivijalkaan alkaa vähintään rapautua.  >:(
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Jack

kyllä kai toi early 7 ja mid 4 saattaa mennä sekasin. Niissä taitaa olla sama nousu.

En tiedä mitä omassa askissa on enkä ole edes anturia askista irrottanut, mutta se "moderni" 2240:60 näytti mitä sattuu ja ynnäilyn ja googlailun perusteella ostin 1:1 mittarin (muistaakseni  :-D ) ja nyt näyttää vaan  n.25% liian vähän.... sama tripissä... en jaxa jumppaa enempää, kun ei oo tarvetta ottaa askia auki, niin ei voi kattoo mikä mato siellä pyörii.

Flatheads!!!