Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Hooneista

Aloittaja Kokkonen, 18 helmikuu 10, 06:10:32

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Tuli hankittua pari hoonia ja kysymyksiäkin heräsi:
Hoonit ovat BRM Flex-Hone (20 mm) ja toinen Lislen "tavallinen" kaksikivinen 17,4 - 63,5 mm joustavalla varrella. Molemmat ovat made in USA
Flexin mukana oli ohjettakin 500 - 1200 rpm, 60 -120 strokes/min, 20 -45 sek/per cylinder.

Lislessä taas ei vastaavia tietoja ollut, onko merkittäviä eroja verrattuna noihin Flexin arvoihin?

Mitä hoonaus nestettä tulee käyttää? Käykö porauksessa käytettävä leukkausneste? Joskus aikanaanhan käytettiin petrolia, kun  sylitereitä hoonattiin.

Mulla on tarkoitus hoonata näitä pronssi (vas) puslia, joita koneesta ja vaihdelaatikosta löytyy. Eka on tuo Rautiksen kytkinakselin sisällä oleva suht pitkä pusla.

Onko ym. hoonien käyttötarkoituksessa eroja?
Millaisia ainevahvuuksia hooneilla voi poistaa?

Muuta vinkkiä alottelijalle...? (En vie ammattimiehelle, vaikka joku ehdottaisikin ;D)

(Joo, KVGt ja linkit voi heti jättää pois... :))
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hessu

Ehdotit jo ite sitä oikeaa vastausta.
Näitä Flex hooneja sekä noita tavallisia kaksi tai kolmikivisiä ei oo tarkoitettu mihinkään hommaan.
No joo, ne on tarkotettu pintojen putsaukseen ja karhentamiseen. Ei materiaalin poistoon.
Kuinka paljon niillä voi poistaa? Yhden sadasosan.
Toi perinteinen malli alkaa heti tekee reiästä tiimalasinmallista ja flexi pyöristää reikien suuaukot, sekä kasvattaa jo olemassa olevia muotovirheitä. Soikeutta ym.
Ethän sä tietenkään usko, mutta sitpähän näät kun kokeilet.

Noi soveltuu jonkun kiksiakselin reiän ja jarrusylintereiden putsaukseen, mutta ei mihinkään moottorin tai vaihteiston puslaan, mikä pyörii kovaa.

Hoonatessa yleensä kandee käyttää leikkuuöljyä ja runsaasti. Eli ei sellasta mitä plandataan veteen. Tulee parempi pinta. Mutta noilla on ihan sama, kun hyvää lopputulosta ei tuu kumminkaan.

Kokkonen

No uskonhan minä kun sanot....

Mikäs sit olis se oikea hooni, kun kuitenkin osat on monasti paikallaan? Onko sellaista liikuteltavaa?

Nimim: "Olis pari hoonia kaupan, käyttämättömät"
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hessu

Osat on paikallaan missä? Pyörässä?
Ei niitä vaan pitäis tehdä niin. Yks konsti on protsi, ja lopuks vaikka vähän pyyhkästä flexillä.
Kyllä tollasia porakoneella pyöritettäviä oikeita hoonauspäitä on olemassa.
http://www.sunnen.com/details.aspx?NavID=701
Mutta hinnat on melko suolaisia.
Kun se hoonin hiomakivi ei sais olla jousikuormitteinen. Näissä oikeissa hooneissa on sellaiset laahauspinnat, mitkä ottaa tukea reiästä ja hiomakiveä ei kiristä jousi, vaan se säädetään kiilamekanismilla halkaisijaan ja työn edetessä (lastuttaessa) ruuvista tai käsipyörästä. Eli kun reikä kasvaa, asetus väljenee, mutta oikoo epätasaisuudet ja muotovirheet.
Kysyin muutama vuosi sitten http://www.tapiopakkioy.fi/ :stä HD:n pytyille sopivaa. En raasitut. Hinta oli muistaakseni 150â,¬.

Kokkonen

Kiitos neuvoista Hessu.
Mä jotenkin olen kuvitellut et tämä hoonaus ei olis mitään "tähtitiedettä" mut niin vaan näyttää olevan. :)
Kun katsoo tuollaista Hessun mainitsemaa parempaa työkalua, ei ole ihme jos maksaa, tämä lienee siihen suuntaan, Ohiotools:

Sama kuin nuo Sunnenin tuotteet...on niissä eroa noihin mun pöydällä oleviin.

Tästä  tulee ittelle se vanha tuttu dialemma: itte haluaa tehdä, vieraisiin ei kannata viedä, etenkin kun ne saattaa kuitenkin käyttää näitä samoja halpis työkaluja kun en tunne paikallisia pajoja, oikeat työkalut maksaa liikaa...Mitä jää jäljelle..? Kyläseppälinja.
Nyt kuitenkin tiedän, mitä virhettä on tulossa ja ettei ihan joka paikkaan kuitenkaan näillä pidä lähteä sohimaan.
Tom W