Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

76' shovelhead "High & tight"

Aloittaja Jauhoparta, 17 toukokuu 21, 16:29:12

« edellinen - seuraava »

Jauhoparta

Kiitos vaan palautteesta. Perusasioitten äärellä tässä vain ollaan. Koitetaan tehdä ajoa kestävä laite ja jos se miellyttää silmää niin hyvä  ;D Ehkä seuraavassa projektissa koitetaan venyttää rajoja ja omia kykyjä pidemmälle.

AMi

Tekemisen meininki; enemmän kuvia ja tarinaa...  ;)

Jauhoparta

Eilen oli hyvä työntö verstaalla, kun pitkästä aikaa kerkesi yhtäjaksoisesti touhuaan enemmän kuin vartti kerrallaan. Oli jopa riski saada öljysäiliö valmiiksi, mutta eikös argoni loppunu kesken leikin. Täytyy kyllä joskus sijottaa toiseen argonipottuun, onnistuis juurikaasun tarjoilukin helpommin. Ja olis pullo aina varalla. Esitellään nyt vaikka keskenerästä öljypyttyä.

Klassiset lattarauta/läpivientikumi/holkkikiinnikkeet runkoon









Sorvista holkit senkkikantasille pulteille. Näitä vasten tukeutuu jakkaran alla olevat kumipuskurit



Sitten pahvista mallailin hyvinkin simppeliä ja siroa säiliötä.





Yläosasta tulee runkoa halaava ja alaosasta pyöreämpi. Koitan käyttää tätä ominaisuutta hyväksi tulevassa maalausteemassa. Ensin hattu pellistä ja holkit sorvista



Hitsiä ja vasaraa. Runkoputken muotoa yläosaan





Ja kyljet samasta parin millin plootusta. Vaatii aika määrätietosta otetta kutistaa käsipelillä tän paksunen tavara. Ehkä siksi puolikkaitten välillä kului pari kuukautta  ;D





Mutta jätetääs tämä tähän ja palataan säiliöön kun saan sen hitsattua loppuun. Kattellaan välissä muita hommia




Jauhoparta

Taisi edelliseen päivitykseen tulla jo aiemmin nähtynä fotoja. Sen siitä saa kun harvakseltaan päivittelee.

Tehdääs pieni välihomma, kun öljysäiliö on hiukan pattitilanteessa. Takapään osien järjestystä olen pyöritellyt, ja suunnitelmaa vaihtanutkin jo moneen kertaan. Olisi kovin kiva pistää hoijakkaan kaposa kilpi pystyyn, mutta sitä ei tähän 76 vuoden laitteeseen taida saada. Iso kilpi hoijakassa on ruma, sivukilpikään ei oikein innosta. Takavalon halusin joka tapauksessa ylös. Ei sellasta kaposaa kissansilmää löytynyt mistään kataloogista valmiina, joten sovelletaan. Lähtökohtasesti olisin hallunnut käyttää hehkulamppua, mutta fyysiset rajoitteet ohjasi ledien suuntaan.

Rosterista soikio, pohja ja levy mihin liimaan kolikon kokosen ledituikun ja punasen heijastimen sen ympärille.





Ja tältä se näyttää paikallaan



Yksinkertasesta asiasta hankalaako? Ja piuha tosiaan menee jakkaran sisällä putkessa. Jakkaran sisään tulee muutenkin kaikki mahdolliset sähkökokkarat.

mutterilinko



. Olisi kovin kiva pistää hoijakkaan kaposa kilpi pystyyn, mutta sitä ei tähän 76 vuoden laitteeseen taida saada. Iso kilpi hoijakassa on ruma, sivukilpikään ei oikein innosta.    Tilaa Ruotsista musta pystykilpi,tai valkonen autonkilpi.Showplate.se
[/quote]
ei yksi mies sotaa kaipaa..

Jauhoparta

Sain vihdoin öljypytyn valmiiksi. Siinä olikin paljon hikisempi homma mitä olin kuvitellut, niinkuin yleensä.

Letkulähdöille murjasin pienen jakotukin, mihin sisäpuolelle pienet upotukset hydrauliputkelle. Letkuliittimien 1/8 jengat jäi vielä tekemättä, kadonneen jenkatapin vuoksi. Lyhyempi putki suodattimen kautta paluu ja pitempi huohotus.







Ulkomuoto itsessään on aika tylsä, ihan tarkoituksella. Jää hiukan lääniä maalille. Tilavuus on vielä arvoitus. mutta eiköhän tuo riittäne. Korkki on vielä kesken.


















Seuraavassa kuvassa näkyy säiliön pohjaan tekemäni maha. Tällä sai vähän lisävolyymiä menettämättä siroa ulkonäköä



Antti S.

49-50 shoebox Fordin takavalo sopisi tuohon sun takavalonkehykseen kuin nenä päähän.

Jauhoparta

Lainaus käyttäjältä: Antti S. - 14 marraskuu 22, 00:00:43
49-50 shoebox Fordin takavalo sopisi tuohon sun takavalonkehykseen kuin nenä päähän.

Jotain sen tyylistä oli mielessä  ;D

Jauhoparta

Aika pahasti tökkii tekeminen. Ei meinaa aikaa eikä ideat riittää verstaan puolella. Mutta pikkuhiljaa tehdään. Jos ei enskesäksi niin sitten seuraavaksi.

Askartelin kuitenkin moottorille yläkiinnikkeen. Netistä löyty kaikenlaisia mallikappaleita ja niistä haettiin inspiraatiota. Melkein tein perus kuusikoloille nappulat ja tankoarautaa mutkalle mallisen mutta lähdinkin eri linjalle.
Happosta neliötankoa rälläkällä halki. Hiukan vääntelyä, kääntelyä ja tiggiliimaa. Työvaiheista ei taaskaan tullut kuvia räpsittyä, mutta valmis näyttää tältä







Sellanen vähän erilainen tuli. Toivotaan että kestää, aika tukevan tuntunen tuli. Seuraavana vaikka vaihdekeppiä

Jauhoparta

Vaihdetaakia aloin tekemään mutta huomasin rikarakin pölysuojan olevan surullisessa kunnossa. Pihinä (köyhänä) harrastajana otin tutusta roskalaarista rosteria ja prässäilin ja hitsailin uuden suojan. Syvennys tuli näppärästi kahden sopivan prikan ja prässin avulla



Hiukan siistimistä ja kiillotusta







Sitten itse kepin kimppuun. 16mm rosteritankoa, pari sekalaista palaa rosteria, rälläkkä ja porakone. Niistä sai alkunsa tämä eroottinen sauva. Nupin päässä oleva reikä saa vielä jotain sisäänsä.







Hyvältä tuntuu kätöseen. Vielä tietysti viimeistelyä vaille

013

kyllä täytyy vaan ihmetellä miten se metalli taipuu toisten käsissä mitä hienoimpiin muotoihin. ;)
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Jauhoparta

On taas ikävällä tavalla jäänyt päivittämättä tätä ketjua. Projektointi kyllä etenee samaa hidasta ja varmaa epätahtia. Niskasta kiinni ja kuvia  ::)

Tollaset pikkusievät matkustajan tappien kiinnikkeet tuli tehtyä. Suojat koska ei tarkotus pitää aina tappeja paikallaan...





Lissää illemmalla

ranze

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Jauhoparta

Lainaus käyttäjältä: ranze - 06 huhtikuu 23, 14:33:25
Tästä tulee hyvä  8)

Toivotaan. Kevät haisee ja varmasti menee vielä vuosi ennen kun tämä liikkuu :o Mutta ei se mitään, tehdään pakoputki. 5mm rosterista laipat



Marteliukselta hiukan raakoja aihioita ja paino sanalla RAAKOJA





Aika paljon sai käyttää vasaraa ja kirosanoja mutkien oikomiseen. Mutta minkäs teet, seuraavalla kerralla ehkä panostaisin mandrellilla oikastuihin mutkiin.
Tarkotuksena oli yhdistellä eri tekijöiden tekosia, eli apinointia sieltä täältä. Tiukka paketti, ei kuitenkaan kokonaan piilossa. Ensin helpompi eli takunen



Viimestä saumaa viedään. 5 palaa taisi tulla että sai ärrän kohilleen. Oli mutkat liian jyrkkiä. Sitten mahotonta hinkutusta ja tiggailua





Ensi jaksossa etunen



Jauhoparta

Etummainen putki olikin hiukan hankalampi ja suunnitelmat muuttukin pariin otteeseen. Lopulta päädyin viemään putken tötterön alta rungon läpi. Homma alkoikin rungon silpomisella



Sitten latasta uudenlaista komponenttia



Ja liimailemaan putkea putken perään.
Alunperin halusin putken imitoivan kehtoputken kaarta mutta se näytti liian kliiniltä. Takaputken peilikuva istui silmään paremmin



Ensimmäinen jatko jää rungon sisälle piiloon ja kiinnittyy runkoon alapuolelta



Toinen jatko vaihteiston kannakkeen takana.
Siihen tuli tällanen hölmö väliputki



Varsinainen ulostulo on yksi klimppi mikä tulee myös runkoon kiinni. Eli pitäisi olla tukevasti kiinni. Ulostulon irrottamalla saa myös huilut sisään, jos haluaa. Tai voi jälkikäteen pistää vaikka trumpetit pystyyn törröttämään jos haluaa röyheempää. Putken päät painoin prässillä tötterölle









Kaikenkaikkiaan työläät putket. Kova homma saada aallotonta kiiltävää pintaa näistä aihioista. Pakko välillä täyttää hitsaamalla monttuja ja viila on pop. Kaikki koneet tekee helposti aaltoja. Mutta olen kuitenkin ihan tyytyväinen ensimmäisiin putkiini