Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

76' shovelhead "High & tight"

Aloittaja Jauhoparta, 17 toukokuu 21, 16:29:12

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Jack - 22 toukokuu 21, 09:52:10
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 22 toukokuu 21, 08:11:59
Lainaus käyttäjältä: Rezi - 20 toukokuu 21, 21:57:53... lyhyelle chopperille ...

Huoh. ;D Ei sellaista ole olemassakaan.

Tuusula on nyt vaan hyvä  ja uskoo, että' "Short Chop" on olemassa.  Melkeen tekisis mieli sanoa, että tuo >Rezin fillari on mainio esimerkki aiheesta.  :o

Esbåå on hyvä ja uskoo, että ei ole. ;D ;) :D :)

Mitenkään Rezin erittäin hienoa pyörää väheksymättä.
Long John Stroker

Kiwi

Saadaanko Tuusulasta vastaus että mikä se tuo rezin pyörä on?

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 23 toukokuu 21, 09:32:25
Saadaanko Tuusulasta vastaus että mikä se tuo rezin pyörä on?

Ei. Täältä saa ainoastaan vastauksen, että mikä se ei ole. ;D
Long John Stroker

Jauhoparta

Paljon on aikaa taas kulunut eikä projektille ole fyysisesti mitään tapahtunut. Nyt kuitenkin on aika siirtyä tekoihin. Tekasin vanhalle rouvalle työpöydän nurkissa lojuneista romuista. Nostopöytä siitä alunperin piti tulla, kovin kiinteältä se kyllä vaikuttaa  ???



Tätä varten tein kattotuoleihin nostopalkin. Siitä oli hyvä roikottaa taljalla mopo kyytiin.



Kaupan rengasnipistimet vaikutti kovin hepposilta hintaansa nähden. Tein itte hiukan tukevamman ja vähemmän klappia omaavan version. Nipistin kiinnittyy puisen pöytälevyn läpi metallirunkoon.



Muutenkin kaikki verstaalla vietetty aika on kulunut pääasiassa työkalujen tekoon. Vielä olisi englanninpyörä ja putkimankeli kesken mutta saavat odottaa. Sormet syyhyää liikaa lapiopään leikkelyä.

Jauhoparta

Laittelen tänään vielä ylimääräsiä osia tuonne myyntiosastolle. Ja niitähän on aika läjä  :)

Jauhoparta

Hitaasti, mutta vähän kerrallaan, on tämä projekti edennyt. Tietäen tämän suunnittelinkin savotan ottavan enemmän kuin yhden talven. Ylimääräsiä osia on myyty ja tilalle jo hiukan hankittu/tehty uusia. Mennään kuitenkin järjestyksessä eteenpäin.
Ensiksi pyörä purkaantui palasiksi. Se kävikin yllättävän äkkiä, eikä mitään mahdottomia yllätyksiä löytynyt. Yksi öljyvuoto paikantui takimmaiseen venakoppaan, toinen rikrakin rattaan taakse. Se taitaakin olla aika peruskauraa.



Laatikon vuotoa oli kyllä koitettu tilkitä kaikella possumassasta rättiin. Vaati hetken että sai sen edes kohtalaisen siistiksi.



Onkohan tötteröön osunut joskus jokin sattuma, kun siihen on roiskastu pieni hitsiknööli...



Kaikin puolin pyörä oli hyvinkin positiivinen yllätys hintaan nähden. Vähän kylmäsikin paloitella näin ehjää vanhusta. Tai sivusta seuranneita kylmäsi, itsellä on aika tarkka visio tulevasta. Toivottavasti osaan sen muuttaa metalliksi

Hessu

Toi hitsi on tehtaan jäljiltä. Sillä on tulpattu öljykanavan poraus.

Jauhoparta

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 03 toukokuu 22, 08:57:23
Toi hitsi on tehtaan jäljiltä. Sillä on tulpattu öljykanavan poraus.

No se näyttikin jotenkin tehtaan turailulta  :)

Jauhoparta

Seuraavaksi runk'ohommia. Se olikin oikein priimassa kunnossa, yhtään murjottua kohtaa tai huonoa kierrettä en löytänyt. Vanhaa rasvaa ja hiekkaa olikin sitten ihan riittävästi. Painepesuria ja liuotinta saikin surutta päästellä.







Tiedostin kyllä että mitään jigiä ei välttämättä tarvita mutta melkein kaikki romut kun oli jo nurkissa niin miksei. 40x60x4 rhs ja kopallinen hukkapaloja muotoutu tällaiseksi



Ei varmasti tarkin ja tukevin, mutta halpa. Emäputken kiinnityskartiot on vielä tankona vieressä. Ei tässä versiossa äkkiseltään isompaa negatiivista tule mieleen, kuin säädön kömpelyys. Jigin pohja imitoi asfalttia, eli siitä saa maavaran ja keulinnan mitattua. Täytyy tehdä vielä pahvista mallit tulevista renkaista niin ei tarvitse niitä ostaa varastoon suotta koppiintumaan.

Jauhoparta

Puhaltelin rungosta käyttöön jäävät osat hiekalla paljaaksi. On sen verran ujot puhallusvermeet, että en putsannut yhtään ylimääräistä. Ja rapsuttelin helpot kohdat kaavarilla etukäteen.



Sitten pääsinkin ihastelemaan ison maailman hitsisaumoja  :o





Aikamoista saumaa sanosin. Ei noita kyllä tollain voi jättää. On niin paljon huokosta ja ihan ohi maalista mennyttä muumipappasaumaa että huh... Täytyy hivasta saumat matalaksi ja vaikka cusilangalla tasotella noi, ettei turhaan lämmittele ja tee lisäjännityksiä runkoon. Kyllähän tää jo 36 vuotta näinkin on kestänyt mutta pelkästään esteettisistä syistäkin jo vaatii jotain


Tuusulan T-Bone

Long John Stroker

Jauhoparta

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 04 toukokuu 22, 12:14:59
;D Parhautta!

Samaa mieltä oli katsastusmies, kun käytiin projektin tulevasta leimaamisesta keskustelemassa. Rakentajilta kyllä voidaan vaatia hyvää jälkeä, mutta tehtaat saa suoltaa vaikka mitä pashaa linjalta ulos. Hyvä se onkin että vaaditaan. Saisi vaan olla tasasempi kohtelu. Stanssasin runkonumeron motin etukiinnikkeeseen ja leimasetä pisti hiukan mustaa valkoselle. Hyvä maku jäi hommasta ja tuskin tulee ongelmia konttorilla.
Sovittelin vielä runkoa jigiin ennen laikkahommia



Hyvin se siihen sopikin ja jäi vielä kasvunvaraa eteen ja ylös. Sitten sai vihdoinkin laikka laulaa kaunista säveltään. Tai rautasahalla melkein kaikki todellisuudessa pätkinkin. Eihän siitä paljon jäljelle jäänyt.





Mikään ei pompannut katketessaan suuntaan eikä toiseen. Oli aika minimaalisesti jännityksiä ja kohtuu suoralta näytti runko jigissäkin.



Kyllä se tästä pikkuhiljaa etenee...



Tuusulan T-Bone

Vuosia sitten olin lobbaamassa näitä motskarikuvioita yhdessä viranomaistyöryhmässä. Siellä oli paikalla silloinen A-karsastuksen teknisen toiminnan nokka. Hän loihe lausumaan, että omavalmisteisia tai itse muokattuja runkoja ei tule missään tapauksessa hyväksyä, vaan runkojen tulee ehdottomasti olla aina tehdastekoisia.

Osoitin hänelle sitten joitakin esimerkkejä tehdasrunkojen "laadusta" ja kerroin, että meillä harrastajilla on sellainenkin peukalosääntö, että kun valmistaa runkojigiä, niin tehdasrunkoa ei kannata käyttää jigin jiginä. Tulee kiero.

Ei sanonut sen jälkeen A-ukko sanaakaan. ;D

Sorry off topic, muistui vain tämäkin sattumus mieleen tosta sun viestistä. :)
Long John Stroker

etelahelsinki

Jep

Tämä ei ole epäluottamusta Jauhoparran metodeihin mut, kun ei täydellinen hitsaus-sauma on tässä toiminut 46 vuotta, se on
toimiva ja luottamusta herättävä edelleen. :-\
Pannun korjattua -57 runkoa kun entisöin, sössin orkkislookki saumaa luokkahitsarin jälkien päälle vapaalla kädellä, hyvä tuli, eli kauheeta saumaa. :o

Pakkelilla aikoinaan viimeistelivät runkoja/saumoja mutta ei taida olla muotia enää.
Nykyään rakentaja porukoissa on tosi päteviä hitsareita, siitä kai tuo hieno sauma nykymuoti on peräisin. :-\

Noi persoonalliset alkuperäiset saumat, sorvatut kappaleet ja valun jäljiltä olevat kilkkeet on omaa sydäntä lähellä. ;D

Ile

Jauhoparta

Ei oo mulle ollenkaan tuntematon käsite huonon näkösen sauman imitointi. On pyydetty taannoin tekeen sikamassallakin saumaa kun hitsarin kyvyt ei kohteeseen riittäny  ;D Kyllä itte tykkään silti siististä saumasta, se useimmissa tapauksissa on myös kestävämpi. Ja appelsiinipinnan maalaustakin on pyydetty useita kertoja. Oon senkin alle koittanut tehdä silti hyvät pohjat. Yksi syy lisää miksi en tykkää pussihousutoiminnasta, liikaa imitoimista  ;)