Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Solenoidi naksuu ja ei käynnisty

Aloittaja johannes, 06 toukokuu 21, 18:58:56

« edellinen - seuraava »

johannes

Tästä on useampia kyselyitä mutta topikit loppuu kesken, ni koitetaan uusiksi itse.
1991 sportster ja ei lähe käymään. Vika ei ole:
Akussa, kaapeleissa, solenoidin kontaktipinnoissa. Näitä aina ehdotetaan, niin ne on tsekattu ja tarvittaessa vaihdettu.
Solenoidiin menevän pluskaapelin mutteri oli hapettunut, niin vaihdoin senkin.

Relettä en ole vaihtanut, koska olettamuksena on, että solenoidi saa virtaa kuitenkin kun naksuu.

KariFS

Seuraava osa systeemissä taitaa olla starttimoottori. Kyllä nekin joskus voi mykistyä.
1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

johannes

Sellanen vielä, että kun solenoidin päätylätkän otti irti, niin alkoi pyörittää kun survas sen ruuvarilla pohjaan.
Ja startin hiilet ainakin näytti olevan ok.

Ja työntymällä lähtee.

Kiwi

No solenoidin pääty auki, nappaako se nappia painettaessa samalla tavalla, eli magnetoiko se solenoidi kuten kuuluu?

johannes

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 06 toukokuu 21, 19:44:55
No solenoidin pääty auki, nappaako se nappia painettaessa samalla tavalla, eli magnetoiko se solenoidi kuten kuuluu?

Jos näin ei ole, niin missä vika silloin on?

Kiwi

Magnetointi käämi ei toimi tai sille ei tule virtaa.

johannes

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 07 toukokuu 21, 23:22:34
Magnetointi käämi ei toimi tai sille ei tule virtaa.

Okei, eli tällöin sitten uus startti vaan helpoin ratkaisu.


eeko

Halvin osa on yleensä se joka hajoaa eli starttirele.
Se on vähän omituinen navoitukseltaan, mutta hyvin
varustetusta autotarvikeliikkeestä pitäisi löytyä.
Tsekkaa myös amppeerimäärä siitä kotelon kyljestä.
-eeko

johannes

Lainaus käyttäjältä: eeko - 10 toukokuu 21, 13:10:36
Halvin osa on yleensä se joka hajoaa eli starttirele.
Se on vähän omituinen navoitukseltaan, mutta hyvin
varustetusta autotarvikeliikkeestä pitäisi löytyä.
Tsekkaa myös amppeerimäärä siitä kotelon kyljestä.
-eeko

Voiko hajonnut rele antaa silti jotain impulssia solenoidille/startille? Oletin itse, että ei voi ja täten vika ei olisi releessä.

JKKo

Mä oon omaan 1991:en vaihtanut parinkymmenen vuoden kuluessa kaksi startin relettä. Rele naksui, ja sen kuuli. Mitään muuta ei tapahtunut. Kerran on lakannut toimimasta solenoidi. Se naksui, mutta startti ei inahtanutkaan. Sen solenoidin korjasin jollakin yleismallin sarjalla vaihtamalla ne osat, jotka pystyi. Solenoidirempan pystyi tekemään starttia irroittamatta. Solenoidin kontaktit oli palaneet niin kuopalle, etteivät enää ylettyneet yhteen.
883/1200/turbo

eeko

Lainaus käyttäjältä: johannes - 16 toukokuu 21, 21:00:57
Lainaus käyttäjältä: eeko - 10 toukokuu 21, 13:10:36
Halvin osa on yleensä se joka hajoaa eli starttirele.
Se on vähän omituinen navoitukseltaan, mutta hyvin
varustetusta autotarvikeliikkeestä pitäisi löytyä.
Tsekkaa myös amppeerimäärä siitä kotelon kyljestä.
-eeko

Voiko hajonnut rele antaa silti jotain impulssia solenoidille/startille? Oletin itse, että ei voi ja täten vika ei olisi releessä.
Kyllä se mun mielestä voi antaa jonkinlaista impulssia, mutta ei riittävää.
-eeko

johannes

#11
Solenoidin pinnat vaihdettu ja ei auttanut. Voi helkutti sentään. Kyllä se ottaa kiinni mutta ei tarpeeks.
Kaipa sen releen vaihtaa vielä vaikka epäilen, että siitä ei kyse. Koska tosiaan virtaa tulee ja rele ei mitään ääntä pidä.

Solenoidin korjaussarjassa, niin en ollut vaihtanut sitä tappia, jossa se jousi. Kärjet olivat samanlaiset kun alkuperäiset mutta tuo tapin se peräpään isompi jousi oli vähän lyhyempi kuin alkuperäinen. Meinasin aluksi, että en sitä edes vaihda kun se kontaktilautanen siinä alkuperäisessä vaikutti hyvälle.
No ajattelin, että empä tässä mitään menetäkkään enää, niin vaihdoin senkin.
Kerkes startata noin sekunnin ja rele meni rikki.

Voiko näillä olla joku yhteys, vai oliko rele jollain uudella tavalla vaan tiensä päässä alunperinkin.

Vitsi kun tohon saisi inhimmilleseen hintaan niitä solenoidinpäätynappeja ni ei tarttis ihmetellä.

E2. Rupesin vaan pohtimaan, että jos solenoiditapin pitäisi esim. Maadoittaa siitä kannesta ja nyt eintoi uus yletä siihen. Mutta rikkoisiko releen 😬

ranze

Voithan syöttää suoraan johdolla virtaa siihen solkun herätevirtanastaan. Eliminoi sen relevian.

Saahan se moottori maata? Eli runko-mosa maajohto ehjä?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

johannes

Lainaus käyttäjältä: ranze - 17 toukokuu 21, 20:27:16
Voithan syöttää suoraan johdolla virtaa siihen solkun herätevirtanastaan. Eliminoi sen relevian.

Saahan se moottori maata? Eli runko-mosa maajohto ehjä?

Nämä kaksi asiaa vielä testaamatta!

johannes

Missä pitäisi runko-mosa -maajohto olla? Oletin, että maadottaisi kyllä noiden kiinnityspulttien kautta kun rungossa kiinni kuitenkin.

Nyt menee rele rikki kun koittaa startata. Mikä sen aiheuttaisi?