Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Maxxecu moottorinohjaus Sporsteriin

Aloittaja JKKo, 25 joulukuu 20, 10:56:26

« edellinen - seuraava »

JKKo

#30
Juu muuten toki, mutta tässä miniversiossa ei riitä liitynnät. Pöytälaatikossa olisi ollut moiselle putkelle passeleita max 1PSI antureita, joista olisi saanut tuulenvireenkin kiinni. Taidan käyttää mielummin toiseen tarkoitukseen.

Turhaa teknistä kikkailua koko ahtopaineella ajonopeuden kanssa pelailu. Ykkösellä täytyy muistaa lähteä pikkuisen maltilla ja se on jo opittu. Luistonestoahan olisi hyvä olla myös, mut se vaatisikin vähän enemmän pohdintaa ennen suoritusta. Olipahan elämys ekalla kertaa kun kaupunkikadun kaarteessa kaasutin kuivalla pinnalla sladiin. Harley-Davidsonilla sladissa kuivalla pinnalla.Hehe.

Ei kun veks vaan kaikki turha tauhka ja laite nippuun ja kesällä paljon kilometrejä.

Emmä sitä kapeakaistalambdaakaan taida jaksaa virkata "tiedonkeruuseen". Mittaristossa on analogimittari "fool light", josta näkee melkeinpä minkä tahansa polttoainehärön ja osaa varoa sen jälkeen ennen kuin häiriö on poistettu. Eli kapeakaistalambdan perässä "taloudellisuusmittari". Näkyy tuossa avattaren kuvassa vasemmaisimpana. Oikeassa reunassa imusarjan painemittari - ahtopainemittari.
883/1200/turbo

Jasu

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 18 tammikuu 21, 18:50:09
No nyt tehdään tikusta asiaa, eli pidennetään topikkia ja noustaan taas hetkeksi palstan pääaiheeksi.

Aiheena on sytytyksen pickup, sensori, jolla Maxxecu tulee paikantamaan moottorin kulloisenkin asennon. Helpommissa moottoreissa antureita on helposti kaksi. Kampiakselilla monihampainen ratas, josta puuttuu sakara tai kaksi. Sen lisäksi nokka-akselilla on anturi, jolla ECU:lle välittyy tieto "kummallako moottorin kierroksella ollaan". Tuo autossa käytetty systeemi antaa tarkan paikan tehdä sytytykset jämptisti ja kun on nokka-akselin anturi apuna, saadaan paikkatieto yksiselitteisesti ja onnistuu jopa sekventiaalinen ruiskutus.

Vanhassa harrikassa ei ole moiseen helppo ryhtyä. On vain yksi anturi, sytytykselle ja sekin välityksellä ja välyksillä nokka-akselissa ja yhdellä anturilla ei ole 360 vaan 720 astetta kierrettävänään.

Osaisiko tuo Maxxecu toimia kuten Mega, eli hammastettu kiekko puuttuvalla hampaalla nokalle? Vastaava "ongelma" tuli vastaan kun sytkäohjausta Maseratiin väsättiin, vauhtipyörä kun ei juuri näy, ja se on ainoa näkyvä kampiakselin nopeudella, ja siinäkin kun on Odd-Fire -sytty niin joka tapauksessa vaati anturin nokalle. Tai tässä tapauksessa väliakselille, joka pyörii nokan nopeutta, jolta sitten lähtee ketjut kummallekin kannelle... Testattiin sekä 12-1 että 36-1 triggeripyörällä, kumpikin antoi sen verran tarkan tiedon etten strobolla saanut mitään heittoja ennakkoon vauhtipyörältä tarkasteltuna...

Käytiin kyllä pitkällinen väittely erään koodarin kanssa, joka sen Odd-Fire -koodin kirjoitti Megalle. Kohteena hänelläkin sattui olemaan Sitikan Sm, joten meillä oli yhteiset intressit tässä. Toinen väittely käytiin aiheesta, voiko hukkakipinä toimia Odd-Firen kanssa, koneessa jossa on Odd-Fire-Angle 30 astetta, väitti ettei voisi toimia vaan roiskisi aina imusarjaan, heitin vastaan että "miten sitten Harrikassa voi toimia, jossa on 45 astetta samainen kulma, ja yleensä himpun tai enemmänkin rajut nokat mitä Maseratissa"...

Siinä vaiheessa vasta jengi noissa piireissä lähti uskomaan ettei ongelmaa ole, kun laittelin videoita aiheesta, toimivaa konetta kuvaten ja ajaenkin läppärin ruutua kuvaten...

Helpottaisi varmaan tässäkin tapauksessa triggerin piilottelua, ja asennusta muutenkin, jos ei tarvi kaivaa kammen limppuun reikiä, tai kehitellä triggeripyörää ensiörattaan kaveriksi...

JKKo

Osaa se. Minulla on 8-2 anturi moiseen paikkaan myös. Illalla asentelin anturia ja pohdin, kummalla lähtisi yrittämään. Maxxecun valikoissa on Harley-Davidson EVO, joka on sille 2 loviselle vakioanturille. Menuista pystyy valitsemaan missing teeth on cam. Anturi itsessään on asentorajoitteinen, joten se, miten se sijoittuu 1YKK:hon, on vielä vähän epäselvää.

Mulla on kyselyt sisällä toimittajalla. Hällä on ollut jotakin tekemistä tuon 8-2 anturin synnytyksessä.
883/1200/turbo

KariFS

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 20 tammikuu 21, 09:35:48
Ei kun veks vaan kaikki turha tauhka ja laite nippuun ja kesällä paljon kilometrejä.

Hyvä lähtökohta  :D  Tällaisessa ratkaisussa voisi se pakolämpöjen mittaus olla hyvä. Kun painattaa menemään urku auki pitempään, niin pakolämpö pikkuhiljaa kasvaa, ja tietyssä pisteessä, mielellään hyvissä ajoin ennen alumiinin sulamislämpötilaa, kannattaa alkaa hölläilemään. Tai sitten vaan pitää ahtopaineet maltillisena, jos kerran barilla jo tuuppasi kansipaffit ulos. Pitkä veto urku auki ahdetulla Sportsterilla tarkoittaa sitä että pian loppuu motari, välitykset tai ajo-oikeus  ;D

1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

JKKo

Ajattelin vielä vaivautua ja ottaa mittareita mukaan ja tutkia, miksi se nopeusmittarin signaali noin pätkii. Porakoneella vähän enemmän runtua vielä päälle. Vaikken käyttäisikään, niin kytkenen sen nyt. Johtosarjan varauksia ei saa mahtumaan oikein minnekään. Sikspä ne kannattaa vetää jonnekin päin valmiiksi.

Onneksi on kunnon talvi. On aikaa. Ei tarvitse hosua.

Niin. Se voi olla vaijeri, joka ei pyöri enää nätisti ja siksi teki tommosta.

Sylinterin lämmön mittaukseen passeli anturi on kohtsiltään tulossa mr Ali Baban kaupasta. Löyty nähdäkseni sopiva. Ja maksoi sen perinteisen 1 euro / kpl. Siitä myöhemmin lisää.
883/1200/turbo

JKKo

Lainaus käyttäjältä: KariFS - 19 tammikuu 21, 22:43:38
Varmaan olet ajatellut asiaa mutta on pakko kysyä, tulisiko tuohon jotain säännöllisempää signaalia jos pyörä pyörisi ajonopeudella?

Kyllä ja ei.

Pyörittelin mittaria porakoneella. Taisi muuten tulla pyöritettyä takaperin. Lähti kilsoja pois!! Mittarilta tuli oikein säntillistä pulssijonoa, joten mittari pelaa oikein. Irroittelin vaijerin ja pyöritin sitä alapäästä samalla porakoneella. Se pulssijono ei ollut enää yhtä jämpti, eli pientä voblausta oli. Vaijeri tekee sen. Purin vaijerin ja tarkastin ytimen ehjäksi. Ei kun takaisin nippuun koko paketti.

Vaijerihan on vasta 16+ vuotias. Meni poikki Pori Jazzeille mennessä kesällä 2004. Vaihdoin uuden ennen kuin läksin Hankasalmen Skiffle -festareille seuraavana viikonloppuna. Meiltä oli jälkimmäisessä vain kaksi H-D:lla tulijaa, joten Hankasalmelaisilta riitti meille henkilökohtainen avustaja. Oltiin 2 päivää kolmistaan, kun yksi järjestyksen valvoja oli koko ajan peesissä. Mitä lie odotti tapahtuvaksi? En tiijä, me juotiin viinaa ja puhuttiin levottomia paikkakunnan tytöille. Siks ne  vissiin kaitsikin meitä.

Vilkunpalautusmoduli hoitaa tässä tapauksessa anturin jännitteen ja ylösvedon. Signaali heiluu maan ja akkujännitteen välillä. Koska Maxxecun digi input reagoi maadoittamiseen, niin tähän piuhaan väliin diodi siten, että johtaa anturille päin (katodi anturille, anodi Maxxecun digi inputtiin). Näin anturi saa maadoitella digitaalista inputtia, mutta ei työnnä ylisuurta jännitettä Maxxecuun päin.

Mittarista 4 pulssia per vaijerin kierros. Mittarin pyörittimestä 2,625 kierrosta per renkaan kierros. Siitä kertomalla Maxxeculle välityssuhde. Renkaan halkaisijaakin se kyselee, jotta saa "ajonopeuden" selville. Asiaa voisi jalostaa samantein kertomalla takapyörän koon, toisiovälityksen, vaihteiden välitykset ja ensiövälityksen. Sen jälkeen ecu tietäisi jo, millä vaihteella milloinkin ollaan. Mutta ehkä emme tarvitse niin paljon? Ei tiedä vielä.

Sitten se moottorin lämpötila-anturi. Termopari tuntui työläältä joten päädyin NTC vastukseen, mitä ilman ja jäähdytysnesteen anturitkin ovat. Tässä tapauksessa 100kohm vastus. Se toimii aina 300C asti, joten ei pitäisi olla paha rasti olla sylinterin ripojen välissä.



Tommosia. Pikkuisen pakoputken tiivistyskittiä ripojen väliin ja tuo sinne sekaan. Hylsy on eristetty anturista, joten ei aiheuta AGND / GND liittoa. Löytyi aliexpressistä ja on 3D tulostimen kirjoituspäähän tarkoitettu. Ja maksoi suunnilleen sen euron.

Koska tätä ei löydy ecun valikoista, se täytyy naputella sinne lämpötila/resistanssi arvoina. Sen voi taas selvittää monella tapaa. Datalehti (löytyy), mittaaminen (0, 25 ja 100 astetta) tai laskeminen nimellisvastuksesta ja "B" arvosta.

Kyllä on vaihtoehtoja, millä mällätä!
883/1200/turbo

JKKo

Öljyastia tuli saumauksesta. Kyllä se pitää nyt, on koeponnistettukin. Tehollista tilavuutta ei mennyt pois, sillä katon madallus ei mene mainittavasti täyttöaukon reunaa alemmaksi. Huohotuksen letkun liitos on madalluksen takapuolella. Jää kuvassa ECU-adapterin kiinnityskohdan taa piiloon.



Ahdastahan tuonne tuli. Kolmannekseen hienot releet (päävirta, pensapumppu, lambdan lämmitin) olisivat jääneet huollon kannalta paikkaan, joka olisi edellyttänyt - öljytankin irroitusta. Urhomatti, releet vekes ja virrat suoraan virtalukon perästä poislukien bensapumppu + lambdan lämmitys, jotka tulivat yhteen releeseen. Ja se rele mahtui entisen sytkämodulin koloon nykyisen sytkävahvistimen kaveriksi.

Sulakkeita tuli 2. 20A ECU:n virtapiirille (poislukien puola, joka saa sähkönsä edelleen tangossa olevan tappokytkimen kautta, tässä kohdassa on kipinöinnin estämiseksi 6,8uF konkka kytkimen yli). Toinen sulake, 5A, on lisämittareille yms tavaralle.

Maadoitus yhteen pisteeseen -pultti tuli tuohon etualalle. Siinä on tähän mennessä jo 8 johtoa, jotka maadoittuvat runkoon.

Rakentelen jonkinlaisen yleismallisen liitospinnan Analog_in, johon voin kytkeä opetusjaksoilla laajakaistan ja muuten kapeakaistan (loggausta varten, jos tarvis).

Maxxecun johtosarja tulee liittimin siten, että sen voi rakentaa pöydällä ja asentaa valmiina pyörään. Sen ominaisuuden takia tulee muutama ylimääräinen liiitin, mutta onpahan huollettavissa helpommin, jos tarvetta on.

Liittimissä ei ole nuukailtu muutenkaan. Johtoja ei juurikaan ole "kaksi yhdessä pinnissä". Jos tulee vika, niin pääsen mittaamaan helpommin, missä se oikosulku luuraa.


***

Maxxecun anturiksi on tulossa alkuperäistyyppinen triggeri. Pohdiskeltuani tulin siihen lopputulokseen, ettei monihampainen kera toisinaan varsin laiskan startin pyörityksen kanssa ole kuin ongelmien lähde. Jos laitan antamaan kipinän aina kun triggerin lovi esiintyy, niin sehän ei silloin ota kantaa, kuinka hyvin startti pyörittää? Voisi lähteä jopa poljettava malli ruiskukoneisena käyntiin, kun primeröi hieman ennen poleksimista?
883/1200/turbo

JKKo

Olipahan sovittamista ottaen huomioon, että 80% toimilaitteista oli jo edellisen ruiskun jäljiltä paikoillaan.




Moottorin lämpöanturi vauhtui öljynlämpöanturiin. Juuei se ole öljyn seassa vaan moottorin yläkiinnikkeessä. Öljyn lämpöanturin lämmönkesto oli Boschilaisista suurin NTC-osastolla.


Taidan jättää happianturin kokonaan pois mitä nyt mittaristossa jää olemaan kapeakaistalle mittari. Vähemmän rikkoutuvia osia.
883/1200/turbo

JKKo

Tarina alkaa tulla maaliin. Vaikeinta tässä asentamisessa oli saada vakiorunkoiseen pyörään tilaa niin paljon että edes minikokoinen Maxxecu Mini mahtui sinne. Lopulta jopa viilasin akkukaapelin kenkää pienemmäksi!

Luin anturit ja testasin toimilaitteet PC ohjelmiston avulla. Kojelautaan tuli uusi merkkivalo, jolla Maxxecu voi viestittää jos joku raja-arvo on menossa pieleen. Kovin paljoa ei pysty kertomaan koska ei saa vakituiseksi kaveriksi laajakaistaa. Laajakaista-anturi ei kestäisi turbon alapuolella jatkuvaa rasvausta.

Kapeakaistan aion kuitenkin kytkeä jotta voin lukea viimeisimmät terveiset, jos on esim käyntihäikkää joskus. Kapeakaistan "hitusignaali" 0-1 Vdc saa vahvistimen, jolla puskuroin heikon anturin ja vahvistan samalla signaalin 5x jotta on järkevämpi ECUn ad-muuntimen aluetta ajatellen.

Viimeisenä tarkastin sytytyksen toiminnan oskilloskoopilla. Siellä on nyt se HD:n oma 2-lovinen anturi ja niin näyttää tekevän etupytyn kipinän pidemmän slotin jälkeen keskelle triggerin "koloa".

Noin 20 astetta ennakkoa. Nämä täytyy käydä ajoituslampun kanssa kohdalleen. Samoin bensakarttaa voi tuunata jo tallissa lumien lähtöä odottaessa.

url=https://aijaa.com/yJqVTc][/url]

Ja sitten itse asiaan. Lisäsin bensatankin. Primeröin tyhjät linjat testaamalla polttoainepumpun ohjausta uudelleen ja uudelleen. Ja sitten starttaus. JA YKKÖSELLÄ TULILLE! Ei käynyt pitkään, koska bensakartta oli aivan liian paksulla. Mutta se oli helppo säätää.

https://youtu.be/WejNlxQHqLI

Jos pitäisi tehdä kaasari HD:n ruiskutus, niin tällä tekisin toisenkin kerran.
883/1200/turbo

JKKo

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 20 tammikuu 21, 11:50:19
Osaa se. Minulla on 8-2 anturi moiseen paikkaan myös. Illalla asentelin anturia ja pohdin, kummalla lähtisi yrittämään. Maxxecun valikoissa on Harley-Davidson EVO, joka on sille 2 loviselle vakioanturille. Menuista pystyy valitsemaan missing teeth on cam. Anturi itsessään on asentorajoitteinen, joten se, miten se sijoittuu 1YKK:hon, on vielä vähän epäselvää.

Mulla on kyselyt sisällä toimittajalla. Hällä on ollut jotakin tekemistä tuon 8-2 anturin synnytyksessä.

Itseäni lainaten...

Laitoin triggeriksi originaalin 2-lovisen. Ajoitin nousevan reunan 1 TDC (suomeksi YKK), joka onkin tässä mallissa ainoa saatavilla oleva ”reuna” vakiosensorin kiinnityshahlojen matkalla. Ja Maxxecun menuista valtsin Harley Davidson EVO -triggerin ja laitoin sille parametrit ”falling” ja 40 astetta ennen.

Se 40 astetta tuli mittaamalla - löytyy tästä topikista kuvana siihen, miten mittasin sen, millä pyöritysasteilla lovi esiintyy.

Eilen suoritin lopullisen ajoituksen lampulla käyttäen kirkasta ajoituskorkkia ja säädettävää stroboskooppia. Laitoin kiinteät 15 astetta ennakkoa Maxxecuun ja etsin strobon säädöllä merkin kohdalleen. Pari hienosäätöä, lopulta 3 astetta korjausta ja nyt anturin paikka on opetettu laitteelle. Aika paljon arpoo tyhjäkäynnillä sytkän paikkaa. Varmaan se 8-2 olisi tässä kohdassa etevämpi, mutta kun kaikilla ei ole semmoista, niin kokeilen nyt saada tämän toimimaan osilla, joita voi hankkia kaupasta tai jotka seuraava yrittäjä voi löytää projektipyörästään.

Pikkuisen olen kartoittanut bensoja. En ole vielä laittanut ruiskutushetkiä kohdilleen. Laitteen ilmoittamat suutinajat tyhjäkäynnillä ovat pidempiä kuin mulla oli omatekemässäni Elka-Jetronicissa. Ei siis vielä olla täysin kartalla. Sit kun lumet lähtevät, niin peruskartan perusjutut säätyvät aika nopeasti. Ei yhtä ketterästi kuin autossa, jossa voi pitää läppäriä penkillä, mut ei se tässäkään monia tunteja kestä.

Jos tämmöisen teko kiinnostaa, niin kyselee täällä. Ja jos ujostuttaa, niin yksityisviestillä.

Viemäriputken pätkälle vaihtoehtoja, sano.

883/1200/turbo

JKKo

Tämä ei ole huonoakkuiselle paras valinta. Johtuen anturoinnista laitteen pitää pyörähtää jokunen kierros, ennen kuin järjestelmä laittaa ensimmäistäkään kipinää esille. Olen anellut toimittajalta ja valmistajalta muutosta, jolla tämä lähtisi aluksi hukkakipinällä ja kun on käynnissä, muuttaisi lennossa järjestyksen erilliskipinöille ja sekventiaaliselle ruiskulle.

Kyllä se varmaan sieltä tulee. Kävin kuitenkin uuden akun sitä odotellessa.

Ja jos ei tule, teen triggerin, ecun ja sytkävahvistimen väliin pari kytkentää, joka toimittaa samaa virkaa. ECU:han ei tiedä, jos otan siltä sytkäohjauksen startin ajaksi toiselle ohjaukselle, joka kaappaa signaalin samalta triggeriltä, mikä ECU:llakin on.

Mut ei sitä varmaan tarvitse tehdä...
883/1200/turbo

ranze

LainaaViemäriputken pätkälle vaihtoehtoja, sano.
Jopa ohjelmoitavassa erillissytkässä ja sössönsöön yhdistelmässä voi sentään säätää montako dead revsiä haluaa. BT:ssa kokemusta sössön, Dynatekin ja Daytona Twintecin bokseista. Noista Sössön boksi tajusi jopa siirtää sytkää kuumalle koneelle niin ei potki takaisin. Muissa ei lämpötilalle anturia.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

013

Tää topicci on ollu mukavaa seurattavaa vaikkei itellä ole mitään hinkua rakennella tämmöisiä systeemejä. Sanotaan vaikka yleis-sivistykseksi tätä ;D
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

JKKo

Poispuretussa Ultiman sytytysmodulissa on kaksi anturia, joilla laite on heti yhdenkään triggerikiekon reunan kohdattuaan ”kartalla” moottorin asennosta. Ongelmaa ole myöskään HD:n alkuperäisellä single fire sytytyksellä, koska kummallakin lovella tehdään sytytys molemmille sylintereille.

Tässä tapauksessa eculla on yksi tunnistushaaste enemmän. ECUn pitää pystyä erottelemaan kaksi lovea toisistaan ja ne erottuvat mittaamalla lovien esiintymisen välisiä aikoja. Jos startti ei jaksa pyörittää kovin lujaa, noiden väliset ajat vaihtelevat ja tunnistuminen pitää varmistaa.

Kuulemma tunnistaa nopeammin, jos laittaa sytytyksen ja ruiskutuksen sellaiseen moodiin, ettei tarvitse 720 asteen paikkatietoa. Täytyy kokeilla autossani joskus. Sekin veivauttaa muutaman ylimääräisen kierroksen, ennen kuin päästää moottorin käynnistymään.

Asia on tiedostettu ja toive valmistajalle esitetty. On ne tehneet tuon 8-2 rattaankin tunnistukset vartavasten HD:tä varten. Se kympin aikoja vartilla ajanut HD turbomatkalehmä taisi olla ensimmäinen, jossa sellainen ratas oli.

Mut sitten kun on käynnissä ja kierroksilla, tuo yksinkertainenkin anturi riittää. Testailin tänään kierroslukumittaria ja korjasin sen noin 500 rpm virhenäyttämän. Ihan vaan eculla testasin. Näyttää nyt ihan tasan oikein 6000 ja 7000 kierroksen kohdalla. Kokeilen kesällä, mitä semmoinen tuntuu!
883/1200/turbo

Vuppe

Niitä sytkän taakse tulevia "roottorikuppeja" on erilaisia. Hopean värisessä on eri levyiset lovet kun kullitetussa. Kullanvärinen kuuluu Dynatek/ultima sytkiin. Cranessa oli hopean värinen.
Kaippa niissäkin on vielä valmistajien välillä eroja..