Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Maxxecu moottorinohjaus Sporsteriin

Aloittaja JKKo, 25 joulukuu 20, 10:56:26

« edellinen - seuraava »

JKKo

Olen joskus menneisyydessä rakentanut hc908 mikrokontrollerin ympärille 8 kanavaisen termopareja hyödyntävän mittarin. Pyrkimys oli saada selville varttimailin ajon jälkeen, se että kaikki sylinterit olivat käyneet koko matkan. Laite hyllytettiin, koska olisi tarvinnut lisää tutkimusta ja kaupalliset valmiit tuotteet alkoivat tulla toisesta suunnasta vastaan. Perehdytty siis on.

Tässä mun kortteliohjuksessa huomaa yksittäisen sylinterin kylmenemisen muutenkin. Sekin on koettu!

Sylinterin ripaan lisätty lämpöherkkä anturi tuntuu helpolta. Se se varmaan tulee olemaan.



883/1200/turbo

Jasu

Sen vähän mitä pakolämpöjä ehti mittaamaan remmiahdetussa ilmajäähykoneessa, pakolämpö ei ihan paljoa seurannut moottorin käyntilämpöä, kuormitusta ja seosta sitäkin paremmin. En käyttäisi pakolämpöä moottorin käyntilämmön (ja kylmärikastuksen yms) seurantaan...

No, seuraava ruiskuprojekti joka on jo kehittymässä, osat on mutta kone vielä kaasareilla, omaakin kaikkiin kahdeksaan pakokäppyrään termoparit, saa hienosäädettyä pyttykohtaiset seokset sen avulla. Mitään todellista hyötyä en tuosta hae, vaan lähinnä "kiva tietää" -tyyppistä, ja opiskelua samalla. Vanha Roverin työntötanko V8, "maailman huonoin alumiiniveekasi", tällä kertaa kohtaamassa kaasareista ruiskuun siirtymisen... Pitäisi vaan keksiä lisää tunteja vuorokauteen, ja jaksamista niille lisätunneille...

JKKo

Sen just näkee  pakolämmön mittareista jos jostakusta pytystä kynttilä sammuu matkalla. Sen sillä omatekemällä mittarillani saatiin näkyviin. Se mitä olisi pakolämpmttarin evo2 malliin pitänyt tehdä, olisi ollut mittaustapahtumien synkronointi sytytyksen kanssa (väleihin). Paha lukea millivoltteja termopareista kun viereiset samansuuntaiset piuhat kuskaavat kilovolttejaan.

Ei mulla paljoa ole toivelistalla Maxxecun kanssa. Vähän viksumpi lämmityskäytön polttoaineen korjaus. Pientä säätöä tyhjäkäyntinopeuteen eri lämmöissä. Tässä tapauksessa sytytyksen kanssa pelaten (jos en sitten saa ahtopaineen säätöön käytettyä venttiiliä venymään IAC venttiiksi asti (!)). On se kyllä liian pieni siihen. Tarkempi seossäätö tuppi nurin alueelle. Sytytyksen portaaton viivästys ahdoilla. Ja siihen kohtaan missä ahtimen pitäisi kivuta kiireen vilkkaa paineille semmoiset säädöt, että pakokaasun massa on maksimissa elikkä joutuisaan ahtamaan. Ja sitten ajonopeuden tai vaihteen mukaan kasvava ahtopaine.

Kun perusmallin GT1544S turbot alkavat käydä vaikeasti saataviksi (pl kiinankopiot), niin ahtopaineen säätely olisi kiva saada haltuun. Jos saisi siirryttyä VHT turboihin. Niitä löytyy paremmin.

Auton Maxxecuttaminen oli yhtä juhlaa. Sen jälkeen kun olin löytänyt itseaiheutetut anturikötöstykset ja laite kävi ja pääsin kerran pihan ympäri, läksin samantein asioille kauppaan. Säädin vielä kerran tallin vieressä. Toisen kerran säätelin kilsan päässä bussipysäkillä. Läppäri oli apumiehen penkillä joten näin taulukon ja siellä kulkevan kursorin koko ajan. Kolmannen kerran säädin kaupan pihassa. Ja sitten heitinkin jo parinkymmenen kilsan lenkin. Vasta kun perussäädöt oli kohdollaan (AFR, sytytys), aloin lisäämään ominaisuuksia ja varusteita.

883/1200/turbo

JKKo

Viimeinen käynnistys ennen purkua.

https://studio.youtube.com/video/7AzKlTr4CUo/edit

Tuossa videossa esiintyy yksi piirre, minkä aion selättää uudella ohjaimella. Kun tässä ei ole ollut oikein minkäänmoista tyhjäkäynnin säätäjää, niin kylmänä laite tuppaa sammumaan kovin helposti. Ajatus oli laittaa tyhjäkäyntiä reilusti suuremmalle ja pelata sytytyksen (myöhästyksellä joku "säädin" joka pitää joutokäynnin semmosen 950-1000 rpm tienoilla.




Piuhat irti, unplugged. Ei ole helppo perääntyä enää.

Lasikuitusukkiin tehty johtosarja oli selvinnyt hyvin kolmen vuoden ajoista. Samaa ei voi sanoa kaikista bensaletkuista. Motskarissa varsin kiusallinen vika, jos alkaa sumuttaa bensaa tankin alta bensaa kesken ajon. Sitä ei välttämäti huomaa ennen kuin tulee silmille - lieskat. Tartteepa hakea jotakin muuta kuin "Made in France" leimoilla olevaa tavaraa.

Öljytankki menee uudelleen muotoiltavaksi. Huohotuslähtö tankin päältä poistuu ja voipi olla, että täytyy ottaa pikku siivu tilavuudestakin, jotta saan Maxxecun mukavasti satulan alle. Maxxecussa on paineliityntä laitteen kyljessä jonka vuoksi se on tässä vehkeessä parhaimmillaan ollessaan mainittu liityntä alaspäin siten, ettei satulan päällä istuva läski paina letkua lyttyyn. Ja sitä kääntöä varten tankista pitää sipaista pikkuisen pois.

883/1200/turbo

Vuppe

Stormi myy motion pro gasoletkua, pysyy notkeena vuosia.

Jasu

Gates Multifuel on pääosin kestänyt joitakin vuosia, huonoin omakohtainen tosin alta kolmen vuoden, paras toistaiseksi vielä asennettuna on ollut kahdeksan vuotta eikä pykimistä ole vielä näkynyt...

Huonoin oli Semperit -letku, puuilosta haalittuna, alta kolmen kuukauden vaihtokunnossa. Syksyllä tälläsin, talvella huonona, asennuspaikka valolta suojattuna eli takakontin alla autossa, vieläpä suoralta osuudelta ettei edes mutkat heikentäneet letkua. Näitä kysyttiin ekana kun mainitsin huonosta letkusta että "onko ollut kuumassa, valoisasas tai jyrkällä mutkalla". Oli kyllä Ranskalaisessa autonkorvikkeessa, siinäkö syy..?

Mistähän oikeasti saisi semmoista letkua mikä kestäisi, kun alkuperäiset letkut tuntuvat pysyvän ainakin sen kolme vuosikymmentä, jopa Ranskalaisissa virityksissä, hyvänä ilman ongelmia? Brittiin oli yksi pätkä vaihdettu jo parin vuosikymmenen ikäisenä, ja se vaihdettu Gatesin letku oli mutkan kohdalta ikäänkuin pieniä viiltoja täynnä. Pimeässä ja viilessä oli se paikka, tankin päällä keskellä autoa...

JKKo

Stormilla oli saatu kokemusta Motion Pro -letkusta. Olivat myyneet sitä yhteen ruiskupeliin ja todenneet paineen keston vaatimattomaksi. Se on kaasaripeliin passeli letku. Siellä ei ollut 8 millistä paineenkestävää sen enempää kuin viereisessä Motonetissa myöskään. Jälkimmäisessä piti olla Gatesin letkua. Mutta oli loppu.

Ostin Finjectorista metrin pätkän jotakin, joka kestää viinabensaa ja 10 bar painetta. Finjectorin letkussa on merkintä: COHLINE-2240 0600-7,3x13,5-3.



Mikään kaunistushan tämmöinen jälkiasennettu ruisku ei mun asennustavalla ole. Mutta tuosta emäputken alta löytyi vapaata tilaa Walbron pumpulle kuten myös Malpassin painesäätimelle. Kumpaakin saa ostaa Moposportista.

Painelinjassa ei ole muita paineen tasaimia kuin kumiletku. Paluukiertoa ei myöskään ole ja hyvin tuntuu toimivan.



Imusarja ja läppärunko ovat Buellista. Semmoinen malli, jonka kone perustui Sportsteriin. Sieltä saa sopivimman. Alkavat olla nykyään harvinaisia ja hinta sen mukainen. Sportsterin rungosta joutuu sipaisemaan palan moottorin yläkannaketta, jotta edellä mainitulle polttoaineletkulle löytyy tila.

Buellin ruisku Marellin tekemä. Ei ole ollut painesäätöinen, joten tuohon mun imusarjaani on lisätty nippa, josta saa paineen mitatuksi.

Buellissa käytetyt suuttimet olivat omilla mitoillaan. Siis pituudeltaan. Pitkät ei mahtuneet eikä lyhyistä saanut jatkamalla ihan sopivaa. Ja olihan ne virtaukseltaankin hieman pienet ahdinhommiin. Olen käyttänyt tässä moottorissa menestyksellä Bosch 0 280 158 051 suuttimia. Ovat kapeakeilaisia ja koko on jotakin 420cc/min. Oli mulla jotkut noin 500cc kokoiset "Corvette" suuttimet, mutta niillä en saanut oikein hyvää toimintaa pintakaasulla. Näissä oikuttelijoissa oli omalaatuinen sivuun ampuva keila, joka sekin saattoi vaikuttaa johonkin.

Tuli joskus rakennettua suutintesteri, kun oikein ahdisti noiden toimimisen ongelmat.



Nykyiset Bosch suuttimet ovat muutaman millin lyhyemmät kuin Buellin originaalit. Olen muokannut "jakotukkia" tällä tavoin.



Polttoainelinjaan kun laittaa mittauspaikan heti alussa, niin ei tarvitse sitä myöhemmin lisätä. Säädettävä painesäädin on säädettävä käyvässä moottorissa.





883/1200/turbo

JKKo

Tavarat hakevat paikkaansa.

Öljytankista lähti pieni siivu. EI vaikuta tilavuuteen, mutta huohotus ei enää mahdu "päälle. Jonnekin kuitenkin.

Maxxecu itte päätyy satulan alle adapterilla. Ei ollut suunnittelijan paras päivä, kun USB liittimen laati tuohon. Johdolle piti rakentaa tuki jotta voi edes penkissä pitää tietokoneessa kiinni. No nyt toimii.

Adapteri tuli tällä viisiin satulan alle. Ainoat muutokset se öljytankin sipaisu ja kiinnityskorvat tuolle adapterille.

Maxxecu jää tolla viisin ylösalaisin ja alempana lokasuojassa näkyy relekannat (3) mitä tässä keksinnössä tarvitaan.

Sytkävahvistin tuli sinne, missä muinoin oli originaali sytkämoduli.

No nyt pääsee johdotushommiin.
883/1200/turbo

JKKo

Tapahtui aiemmin tänään. Kipinöitä ilmassa. Koeajelin kiinanpaketista tulleen sytytysmodulin toimivaksi. Muovityö oli, mitä oli ja mm liittimen vedonpoisto ei lukkiutunut. Mutta eipä osat maksaneet paljon. Ja toisaalta lähikauppiaalla oli varastosaldo merkkitavarasta = 0.



Toimi. Hyvin toimi. PIkkuisen kävin kierrosaluetta läpi ja sitten siirryin päivän tehtävään. Käyttöön jää Ultiman single fire -puola, josta mittasin ennen pyörän purkua 10ms varausajat. Se tosin vaihteli eri kierroksilla.



Hain eri varausaikoja kokeilemalla sen kohdan, mihin asti kipinän paloaika kasvoi ja sitten otin naksun takaisinpäin. 8ms näytti riittävältä. Puolaan kulutettu sähköteho kasvaa voimakkaasti varausajan myötä ja kun 883/1200/turbon laturi on kintaalla yksin bensapumpun kulutuksen takia, niin otetaan nyt löysät pois sieltä, mistä helposti saadaan.

Loppupäivä oli sähkötyötä. Johdottelua siis.
883/1200/turbo

JKKo

No nyt tehdään tikusta asiaa, eli pidennetään topikkia ja noustaan taas hetkeksi palstan pääaiheeksi.

Aiheena on sytytyksen pickup, sensori, jolla Maxxecu tulee paikantamaan moottorin kulloisenkin asennon. Helpommissa moottoreissa antureita on helposti kaksi. Kampiakselilla monihampainen ratas, josta puuttuu sakara tai kaksi. Sen lisäksi nokka-akselilla on anturi, jolla ECU:lle välittyy tieto "kummallako moottorin kierroksella ollaan". Tuo autossa käytetty systeemi antaa tarkan paikan tehdä sytytykset jämptisti ja kun on nokka-akselin anturi apuna, saadaan paikkatieto yksiselitteisesti ja onnistuu jopa sekventiaalinen ruiskutus.

Vanhassa harrikassa ei ole moiseen helppo ryhtyä. On vain yksi anturi, sytytykselle ja sekin välityksellä ja välyksillä nokka-akselissa ja yhdellä anturilla ei ole 360 vaan 720 astetta kierrettävänään.

Tuki tälle on kuitenkin tehty, joten se sitten käyttöön.

Ostin uuden alkuperäistyyppisen anturin ja selvitin anturin kytkennän.

Punainen = +12V, musta = maa ja vihreä = signaali (joka tarvitsee ylösvetovastuksen, joka löytyy ECU:n sisältä, kun vaan asetukset on oikein laitettu).

Anturista tulee digitaalisignaalia. "0" on silloin, kun metalli ei ole anturin sakaroiden välissä ja "1" silloin, kun metallia on. Anturi on Hall-anturi ja reagoi magneettiseen metalliin.

Maxxecua asetellessa sille täytyy syöttää tieto anturin asennosta. Ryhdyinpä näin aluksi selvittämään, minkä mittainen on peltisen kiekon lovi asteina. Lovi on noin 12mm pitkä ja kun peltikiekko on 50mm halkaisijaltaan, niin tästä voi laskea asteiksi peltikiekon asteiksi noin 28 astetta. Koska nokka pyörii puolella nopeudella, 56.

Kokeilussa kuitenkin havaitsin, ettei anturin tilanvaihto ole peltikiekon reuna anturin keskellä vaan hieman sivussa. Siksipä pistin anturin ja peltikiekon kuvan mukaisesti ja kokeilin, mitä saan mittaamalla tulokseksi.



Tulos oli se, että anturin tilanvaihdot tapahtuivat noin 9mm kehäpituutta kiekolla, eli 20 astetta eli 40 kampiakselin asteita. Autossa asettelin kampiakselin triggerin noin 60 astetta ennen 1YKK ja jotakin semmoista tässäkin on tarkoitus yrittää. Ehtii prosessori prosessoida tarpeeksi ennen kuin tulee aika lyödä kipinä.
883/1200/turbo

Jensen

Hyvähän se on että joku tuottaa viihdykettä toisten luettavaksi. Aikamoinen kato käynyt täällä ja tyypit häipyneet. En mie usko että ne ois lopettaneet rakentelun mutta ei niitä enää kiinnosta tänne päivitellä. Mieki tallilla ropasin ja mulla alkaa romut olla valmiina ja ei niissä ole enää mitään kirjoitettavaa.

              Mitä vaikeampi työ niin sen enemmän oppii. Joskus saattaa käydä että tie nousee pystöön ja tekemätön paikka.


                 On käynyt mielessä jos ja kun Porsche romun saan valmiiksi niin otan jonkun projektin ja teen siitä fiinimmän eli hiplaan tavallista enemmän. Nyt on ollut tuo käyttö etusijalla. Joku semmonen vaikka että ei väliä katsastuksella kunhan kromi ja lakka kiiltää. Kohta ne viherpiipertäjät kieltää polttomoottorit. Ei jää muuta kuin roplaaminen.

             

JKKo

Jos ei eilen kummoisia aikaansaannoksia tullut, niin tänään meni sitten vielä huonommin. Mullahan oli hieno idea käyttää nopeusmittarista saatavaa signaalia nopeustietona. Laittaisin sitten vaikka ahtopaineen kasvamaan isommissa nopeuksissa ja vauhdeissa.

Mittarista lähtee kaksivärinen vihreävalkoinen johto. Se se on. Pistin yleismittarin piipperin kiinni ja pyöritin mittaria. Neljä pulssia per kierros. Hyvä. Googlasin, jotta vaijerinpyöritin voisi olla 2,625:1. Ei kun kokeilemaan. Nyt pitäisi tulla semmoiset 10 pulssia per pyörän kierros. Juu varmaan tulikin, mutta...



...ne tuppaavat tulemaan vähän epätahtiin samalla tavoin omasta pumpustani silloin, kun olen jättänyt lääkkeet syömättä. Enpä rakenna tämän anturin perään mitään painesäätöjä. Voisi tulla luoduksi "hullu hevonen".


Ei muuta kuin ahtopainetta lisää painekelloa sorkkimalla ja kokonaisuuden hallinta ranteella.


Olen aiemmin tyytynyt 0,5 paineisiin keväällä ja syksyllä ja kuumalla kaudella vähän vähemmän, koska tuppaa nakuttamaan.

Maxxeculla saan paremman sytytyksen annostuksen vs Ultima, joten voinen pistää vähän paremmaksi...

No mutta, sehän ratkesi taas omaksi eduksi.

(Olen kokeillut yhden bar paineita. Tulos: kansipahvit tulivat ulos).



883/1200/turbo

KariFS

Varmaan olet ajatellut asiaa mutta on pakko kysyä, tulisiko tuohon jotain säännöllisempää signaalia jos pyörä pyörisi ajonopeudella?

Ja sitten että saisko noista ”keskiarvoistettua” samaan tyyliin kun PWM:stä tehdään analookia? Mitä se tarttee, konkan ja vastuksen tai jotain?
1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

JKKo

Enpä vielä ehtinyt vaivata asialla itseäni. Mittari itsessään tuntui antavan säännöllisiä pulsseja, mutta vaijerin läpi kuljetettu liike sai tuommoisen lisukkeen signaaliin. Epätasaisen pulssivälin saa tasoittumaan jakamalla signaalia pienempitaajuiseksi, mutta jos sieltä tulee liikoja reunoja, siistimisen täytyy olla fiksumpi. Suoto toimisi, jos signaalitaajuus olisi suht vakio, mutta tässä ei ole. Kaitpa tuon voisi siistiä Maxxecun matikkaominaisuuksilla.

Emmä tiä. Voipihan sen ominaisuuden tehdä myöhemmin 2.0 versioon!
883/1200/turbo

KariFS

Laita pitot-putki ohjaamaan ahtopainetta, se ottaa huomioon nopeuden lisäksi myös vastatuulen ja vallitsevan ilmanpaineen  ;D
1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.