Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Maxxecu moottorinohjaus Sporsteriin

Aloittaja JKKo, 25 joulukuu 20, 10:56:26

« edellinen - seuraava »

mukle

Vähän kanssa mietityttää tämä varsinaisen säätimen (pid) käyttö ahtimessa. Silloin täytyisi olla ainakin "säätövaraa", jotta korjausliikkeitä pystyisi tekemään suuntaan jos toiseen. Itse ainakin otan vastaan sen kaiken mitä tarjotaan, kun rullan vääntää levälleen ja hukkis leikkaa sitten liian kovat intoilut. Säädin voisi olla mielekäs, jos ajettaisiin pidempiä aikoja ahdoilla mutta prätkässä meno on usein aika pumppaavaa.

Ja voi olla aika haastavaa saada säädin toimimaan niin stabiilisti, ettei ala heilumaan. Taitaa tuo rpm/paine olla oikein mielekäs ratkaisu. Toki onhan näiden kanssa kiva toki testailla, jos tarvittavat kilkkeet ovat jo olemassa. Omassa aftermarket ecussa ei ole ahtopaineelle mitään säätömahdollisuuksia ja se pitäisi siten tehdä itse.     

JKKo

Tästä tuli mukavat väännöt jo hukkaportin kellon vakioasetuksilla ja siihen kohtaan en oikeastaan halunnut lisätä mitään. Vakiokytkin on riittänyt. Mutta samalla lailla kuin vääntökäyrä tietyillä kierroksilla nousee ja jonka tuntee turbopotkuna, sen käyrän laskupuoli tuntui myös. Nyt kun paine nousee kierrosten myötä, kokonaisuus on enempi semmoinen ”hups, tulipa rajoitin äkäiseen” ja se on kivan tuntuista.

Säätimen puutteen huomaa ehkä siitä kun jossakin viiden tonnin korvilla kääntää kaasun kerralla selälleen. Silloin ahtopaineen viisarimittari näyttää pientä ”overshoot” annosta. Kivasti potkaisee.

Testailin tänään Maxxecun betaversiota, jonka piti nopeuttaa käynnistystä, mutta ei se tehnyt eroa entiseen. Kaitpa ne aikanaan tällekin uutta moodia tekee. Saisi lähteä single fire kipinöillä ja antaisi aluksi bensaa molemmilla suuttimilla yhtä aikaa. Ja heti kun on käynnissä, muuttaisi dual fire ja sekventiaaliruiskutukseen. Sitten todennäköisesti lähtisi käyntiin vähemmällä starttauksella, kuten lähti mun omatekoisella ohjaimella.
883/1200/turbo

mukle

Kiva juttu että potkii mukavasti. Kyllä ahtimet ovat niin veikeitä pelejä jopa näissä V2:ssa, jotka eivät luontaisen epäsymmetriansa takia ole niitä helpoimpia lähtökohtia ahtamiselle.


Strittaako se kuitenkin pienet hömssyt kun laitat run asentoon? Entäpä jos annat tuplapaukut ennen pyöritystä, muuttuuko tilanne silloin? Kastelu tulee tuskin ihan heti kylmänä kyseeseen. Jos sulla on edelleen valtaosa etskua bensassa, niin sen höyrystyminen on tosiaan heikompaa ja näkyy mm. kylmäkäynnistyksessä. Veikkaisin että lisää starttirikastusta voisi olla kokeilemisen arvoista.

JKKo

Pyörityttää startilla aikansa jonka jälkeen lähtee samantein kaikilla kahdella sylinterillä käymään täysillä. Ihan selvästi panttaa jompaa kumpaa tai molempia, bensaa ja kipinöitä. Yksittäistapauksissa joskus saattaa poksauttaa erillisen laakin jonka jälkeen kuitenkin saan vielä pyöritellä startilla, ennen kuin se käynnistyskynnys on ylitetty.

Olen yrittänyt primeröinnillä ja ilman. Joskus katselin oskilloskoopilla signaalia, mitä sytkän roottorilta tulee. Siellä on ne lovet 315 ja 405 asteen välein ja kaitpa tuon on vaan startilla kihnutettava kampuran pyörimisnopeus kutakuinkin vakiovauhtiin, jotta nuo kaksi voi tunnistua varmasti toisistaan. Sen jälkeen Maxxecu on valmis ja laittaa koneelle sen tarvitsemat päälle.

Ei se nyt ole mikään maailman suurin ongelma. Ei varsinkaan kun tämä on noin 8:1 puristuksilla ja pyörii varsin iloisesti startillansa. Mut ompahan mistä voi vielä parantaa.
883/1200/turbo

Kiwi

Mikäs hyöty tuosta singlefirestä olisi ajossa siirtyä hukkakipinään? Vai tarkoititko toisinpäin?

JKKo

Tarkoitin singlefirestä (hukkakipinä) siirtymistä dual fireen (molemmille omansa).  Silloin kun ei vielä ole selvillä kumpaako pitäisi sytytellä, laittaisi kipinän ja jotakin bensaa molempiin. Ja kun tieto lisääntyy, muuttaisi molemmat sekventiaalisiksi. Kokeilin just lisätä primeröintiä, etukäteisbensaa. Ei käynnisty nopeammin, mutta mielellään sammuu samantein.

Ongelma ei ole suuri. Kauneusvirhe lähinnä.
883/1200/turbo

mukle

Eihän MaxxEcussa ole crank rev asetusta eli pyörittää hetken ennen sytytystä. Omassa ecussa on nimittäin tällainen ja pidän sitä arvossa yksi (yksi kierros ennen sytystä) vaikka onkin aika merkityksetön, kun lähtee kohtuu hyvin käyntiin.


Olet varmaan jo paljon tutkinutkin mutta putoaako jännite käyntiin veivatessa? Jos jännite putoaa kovasti esim. alle 11V:iin, niin ecu voisi tykätä jo vähän huonoa. Truutatkin hidastuvat, vaikka tästä tuskin on kyse. Boschin truutissa tämä hidastuminen on jopa taulukoitukin jos mennään kovin kriittisiin sovelluksiin. Mutta jos ecu vaikka kyykkäisi kipinän veivatessa.


Litukka (LiFePo) akku saattaisi pitää paremmin järjestelmän jännitettä yllä jos tästä on kyse. Bilteman litukka on ehdoton no go. Itse laitoin painokriittiseen keksintööni kustannustehokkaan Exiden ELT12B patskun, joka tuoreeltaan jo veivasi vähän huonosti korkeahkon puristusten (1:10,6) vuoksi. Siitäkin huolimatta, että kylmäkäynnistysvirran piti olla muka huikean hyvä. Mutta jännite on kyllä aika hyvä ja vakaa, jonka olettaisi olevan sähköisille järjestelmille hyvän. Litukkoja on moneen lähtöön hyviä ja huonoja. Exide lienee sieltä jostain välistä.

Kiwi

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 29 lokakuu 21, 17:21:08
Tarkoitin singlefirestä (hukkakipinä) siirtymistä dual fireen (molemmille omansa).  Silloin kun ei vielä ole selvillä kumpaako pitäisi sytytellä, laittaisi kipinän ja jotakin bensaa molempiin. Ja kun tieto lisääntyy, muuttaisi molemmat sekventiaalisiksi. Kokeilin just lisätä primeröintiä, etukäteisbensaa. Ei käynnisty nopeammin, mutta mielellään sammuu samantein.

Ongelma ei ole suuri. Kauneusvirhe lähinnä.

Joo eli just meinasit sitä mitä sanoin olevan toisinpäin.

Single fire= yksi kipinä/sylinteri
Dual fire= hukkakipinä eli antaa kaksi kipinää/sylinteri.

013

Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

JKKo

Täällä käy vilkas keskustelu!

Ei, ei mun havaintojen mukaan tässä ole semmoista valintaa suoraan menuissa jotta voi pyöritellä kylmiä kierroksia startin alussa. Mutta semmoisen varmaan voi tehdä laskureilla jos haluaa.

Tästä en ole mitannut akun jännitettä startin aikana. Maxxecu näyttää pysyvän (PClle) online -tilassa joten ei sitä ahdista jäniitteen alemema. Autossakin käy voltit alle kymmenessä startin aikana eikä se ole ongelma. Noissa on varmaan 3,3 voltin / 5 voltin piirejä sisällä, joten ei sen jännitteen pikkualenema taida haitata. Ja esim suuttimien ja sytytyspuolan osalle on taulukoitu arvot, millä tämä kompensoi jännitteen vaihtelut. Suuttimien toiminta aikaa siis ja puolan varautumista. Mun akkumerkki on sama, mitä Piiroisen valintaliikkeessä kulloinkin on kaupan. Hyviä akkuja on myynyt mulle.

Tuolla kirjoittelussa taisi olla kuvaakin kun hain sytytykselle oikeaa varausaikaa ajamalla kipinävahvistinpiiriin pwm signaalia ja katsomalla skoopilla signaalia sekä kipinän luonnetta. Jossakin 8ms kohdalla kipinä oli täysin kasvanut, eikä pidempi aika enää lisännyt kipinän "olemusta". Puola on Ultima sytkän mukana tullut ja kipinävahvistin kiinalainen Boschin kopio.

Menusta voisin laitella kipinät hukkakipinämoodiin, mutta kun tuli erilliseksi johdotettua, niin olkoon nyt noin.

Eiköpähän ne joskus tee Maxxeculla tälle moottorimallille apuja. TT-Speedin Tero on välittänyt myös mun pyynnön Maxxeculle ja mä olen kirjoittanut "speksin" miten tämä pitäisi tehdä.

Ongelmahan on kosmeettinen. Mä olen ajanut tällä monta tuhatta kilsaa 2021 sesongilla. Tämä on ainoa ajopelini, jota ei ole (vielä) haettu tienlaidasta lakkoilun takia. Sen sijaan molemmat autoni on haettu (2021) ja pari vuotta sitten tuo uudempi Dyna.

883/1200/turbo

ranze

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 30 lokakuu 21, 18:04:38Ei, ei mun havaintojen mukaan tässä ole semmoista valintaa suoraan menuissa jotta voi pyöritellä kylmiä kierroksia startin alussa.
Täh? Ymmärsinkö oikein?  :o

Mulla on ollut kaasari TC:ssä kolme erilaista sytkäboksia joissa kaikissa saattoi valita montako dead rewsiä halutaan. Strokereissa aika perussettiä että annetaan startille aikaa kerätä kierroksia ennenkuin liipaistaan kipinää pistämään hanttin. Pari dead rewsiä oli aika hyvä parissakin eri kokoonpanossa.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

JKKo

Nythän niitä kuolleita kierroksia on liian kanssa. Juu, en näe sellaista valintaa menuissa, mut ei liene vaikeata laittaa laskuria laskemaan vaikkapa triggerin hampaita. Sitten kun laskuri on saavuttanut annetun ehdon, sytytyksen este joutaa pois päältä. ECU ei ole mitenkään erityisesti millekään merkille tehty.

Kokeilin tässä hiljan primeröintiä. Taulukkoon määritellyt % kuinka paljon yliannostaa polttoainetta startin alussa. Sitten on aikaan perustuva jälkirikastus, kuten löytyy myös kylmälle moottorille lisäkostutusta moottorin lämmön funktiona.

Se käynnistyksen alkuun laitettu rikastus ei tunnu auttavan mitään, mutta jos käytän sitä, laite helposti sammuu heti luvattuaan. Tieteellisen tarkkaa tommosten asettelu. Ja jotta saa eri lämpötiloja testattua, täytyy käyttää koko vuodenkierto testeihin. Minulta jää semmoinen hienosäätö usein puolitekoiseksi.

Mitäs vielä? Se mun omatekoinen ruiskutuksen ohjain sisälsi ryypytyksen painonapilla. Sytkä oli Ultiman ilman kuolleita kierroksia. Kylmää konetta startatessa painaessani nappia ohjain läträsi starttibensaa todella runsaasti. Heti kun lupasi, otin sormen pois napilta. Sen tuloksena käynnistys oli joutuisaa.

Autossanikin on jonkin verran käynnistysviivettä kylmänä, mutta se johtunee E85 polttoaineen ominaisuuksista. Siinäkin ajopelissä oli ennen Maxxecua omatekemäni ohjain. Se omatekemä kostutti imusarjan melko huolella ennen starttia joka joudutti käynnistymistä varsinkin tosi kylmillä keleillä.
883/1200/turbo

mukle

No tällaista testaamistahan tämä tuppaa olemaan ja se on osittain myös harrastuksen suolakin. Olet kyllä selvästi jo niin syventynyt näihin asioihin ja sähkötekninen osaaminen huippua, että muille jäa lähinnä enää vain arvailujen esittäminen. Mutta toki keskustelua voi aina yrittää herättää jos sattuisikin löytymään kohta joka on mennyt epähuomiossa ohitse.


Jos käyttää ET (Engine Temp.) perustuvaa rikastusta, niin eikait sillä ole merkitystä mikä on ulkolämpötila vai mihin sensori on sijoitettu? Lähinnä ettei siihen tarvitse kaikkia vuodenaikoja koittaakaan ottaa huomioon. Vai tarkoititko että iteraatioon saa helposti menemään koko vuoden  :D


IAC:ia sinulla ei tainnut olla vielä käytössä mutta tyypillistä näyttää niiden toiminalle olevan se, että kylmäkäynnistyksessä ne avaavat aika paljon auki kunnes ramppaavat alas kohti nominaalia. Jos steppejä on vaikka 0-127 ja nimellinen on asetettu 30-40 niin itsellä ne käy jossain 70 tietämilläkin kunnes alkaa putoamaan ET:n funktiona lähemmäs nominaalia. Idlelle on oma closed loop kun pyörät ei pyöri. Lähtisikö siis paremmin käyntiin jos pitäisi pikkuisen kaasua auki vaikka ruiskuissa yleensä ei näin ole hyvä tehdä jos on IAC käytössä.





JKKo

883/1200/turbossa ei ole IAC venttiiliä lainkaan. Semmoista ei ollut käytetyssä Buellin läppärungossa, enkä katsonut aiheelliseksi askarrella autosta tms peräisin olevaa venttiiliä, kun ei ollut hyvää paikkaa kätkeä moista. Säätelen tyhjäkäyntiä sytytyksen ajoitusta muokkaamalla. Ohjaimessa olisi valmiita rutiineita, säädin ja valinnat laitetaanko sytkällä, polttoaineella vai yhdistelmällä säätäen, mutta olen mennyt oikopolkua pitkin tekemäll sytytyskarttaan muutaman muodon, jotka edesauttavat laitteen päätymään käymään tuhannen kierroksen tyhjäkäyntiä. Se tapahtuu siten, että olen tehnyt karttaan matalille kierroksille sarakkeita sadan tai kahdensadan rpm välein. Tonnin alapuolella ennakko kasvaa voimakkaasti, joka edesauttaa käymään kylmänä joutuisampaa kuin halu on. Vastaavasti tonnin yläpuolella on pikkuisen myöhästystä ennakoille, joka vähentää lämpöisen moottorin intoa lähteä tyhjäkäyntihölkälle. Toimii hyvin. Ei tarvitse säädellä läppää sormiruuvista, mikä toiminto Buellin läppärungossa kyllä olisi tarjolla.

Kaasukahvan pyörittely startatessa saattaa vaikuttaa käynnistystä nopeuttavasti. Käsi on kahvalla siksi että kuitenkin joudun pitämään hetken isompia kierroksia, ennen kuin laite on valmis käymään omillaan. Se on se IACin puute.

Molemmista lämpötiloista, ilman ja jonkin moottorinosan (ei ole vettä mitä mitata), voi johtaa rikastuksia ja sytytyksen korjailuja. Imuilman kylmyyden kompensaatiolla voi saavuttaa jotakin. Lämpöisestä tallista kylmään keliin lähtiessä tuntuu joskus olevan vaikeaa ensimmäisen minuutin aikana käydä siivosti. Vastaavasti kun on kylmästä ulkoa lähtenyt, niin rikastusta tulee niin runsaasti, että AFR mittari on rikkaan puolella, vaikka lambdakorjaus on päällä.

Vedettömässä moottorissa moottorin lämpötilan mittaus on oma juttunsa. Lämpötila nousee ihan erilaisella tavoin kuin jäähdytysnesteessä ja nousee vielä paljon korkeammalle, jos mittaus on sylinteristä tai kannesta. Vakiot anturit ovat helisemässä jos sijoitus on jäähdytysripojen seassa. Boschin antureissa on aluetta 120 asti (vesianturi) ja 150 (öljyn). Olin jo tehnyt 3D tulostimen tulostuspään anturista (300C asti hyvä) omani, mutta jäi käyttämättä.

Nykyinen moottorilämmön anturi moottorin yläkiinnikkeessä. Käytän tietoa kylmyydestä käynnistyksen jälkeisiin toimiin ja tosi kuumana pudottelen ennakoita. Just sen missä ennakot pitäisi alkaa vähetä, kartoitus on aikaa viepää. Ei vittsisi koekuunnella nakutusta. Joskus oli vähän turhan paljon turvallista ennakoiden vähennystä ja kesäkelissä meinasi vedot loppua kun ennakot alkoivat romahtaa. Kiire loppui siinä reissussa siihen kohtaan.

883/1200/turbo

mukle

Omassa ecussa IAT on ruiskutusajan yhtälössä korjausterminä läsnä kokoajan mutta ET on käytössä lähinnä rikastuksissa ja se termi tavallaan häviää yhtälöstä pois kun moottori saavuttaa halutun käyntilämpötilan. Mikäli moottori sammutetaan vähäksi aikaa ET alkaa taas vaikuttamaan mutta kuumakäynnistyksille on myös omat nk hot soak proseduurit. Nämä ovat ehkä niitä hankalampia saada jiiriin. Näissä on myös aika mukana. IAC saattaa tällöin käyttäytyä vähän epäloogisesti myös. Ne on niitä harvempia tilanteita kun kaasun avaamisesta saattaa startatessa olla minulle hyötyä. Etenkin kun stumppaa koneen johonkin liikennevaloihin ruuhkassa niin alkaa kauhea kaasun veivaaminen että saa taas nopeasti käyntiin.