Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Maxxecu moottorinohjaus Sporsteriin

Aloittaja JKKo, 25 joulukuu 20, 10:56:26

« edellinen - seuraava »

Jack

Lainaus käyttäjältä: ranze - 02 huhtikuu 21, 12:56:51

Aikamoinen suoritus sekin, jos kykenee ajamaan ja säätämään seoksia lennosta?


Tämähän onnistuu Linkertilla varsin helposti, ja on jopa pakollinen suoritus viimesissä säädöissä

sorry että tulin sotkemaan threadia  8)
Flatheads!!!

JKKo

Ammattilainen laittaa ajossa jopa voimansiirronkin paikalleen. Oltiin tulossa pyöräreissusta Joutsenlammelta Lahteen tandemilla. Mä olin se voima takasatulassa. Koska oltiin oltu niin itsevarmoja voiman riittävyydestä, oltiin purettu fillarista etuvaihteet ja vaihtaja pois (painonsäästö). Edellispäivänä Lahdesta Joutsaan mennessä ketjut tippuvat useamman kerran. Ja joka kerralla oltiin tienlaidassa huollossa. Takaisin päin oli pieni veto päällä ajoajasta ja sitä jahdattiin. Mä olin lisäksi väsymyksen ja juopumuksen välisessä tilassa. Ketjut tippuivat mäen harjalla kun löysättiin. Mä sanoin tankomiehelle, ettei pysähdytä. Rupesin kampeamaan tangolle ja siitä alas ja "pyöritä, mutta hiljaa" ja nostin ketjut rattaalle. Me saatiin siinä alamäessä sen verran vauhtia, että samaa ajoa ajavat soolopyörät alkoivat tulla vastaan. "Älkää antako häiritä. Meillä on tässä pikku huolto käynnissä". Muuten meni hyvin, mut hävittiin se veto. Takavanne hajosi, kun kaksi ukkoa otti tandemista viimeiset irti.

Ei mitään Jack. Ei tämä tästä enää huonone.
883/1200/turbo

JKKo

Tulikohan jo mainittua? Jo kotomatkalla säätöpajalta tunnustelin, ettei ihan kaikki ole pyörässä parhaimmillaan. Ajelin sateessa kotia kohti ja talliin. Muutama päivä myöhemmin kelien kuivuttua kävin maantielenkin oma laajakaistamittarini mukanani. Laite veti kyllä koko kierroslukualueen läpi, mutta ihan kuin ei olisi ollut ihan parhaimmillaan. Siis ei sen veroinen kuin oli ennen penkitystä. Se, mitä olin ennen penkitystä nähnyt laajakaistan liikkuneen välillä korkea 11 viiva 12 ja puoli oli nyt jossakin kympin päältä yläkierroksilla. Otin ensiksi aivan ylimmältä (paine)riviltä muutaman prosentin pois ja jo helpotti. Muutin samalla kierrosluvun rajoittimen 6200:sta 6500:een ja sinnekin se meni ihan kivutta.

Muutamaa päivää myöhemmin lastasin pyörän mökkiviikonloppua varten lava-auton lavalle. Liian pitkä matka tässä kelissä ja kun oli muutakin rahtia ajettavaksi, niin autolla. Jatkoin harjoituksia maaseudun rauhassa. Otin kartoista pois suunnilleen ... jaa ne onkin säätöpc:ssä, no semmoset maksimissaan 20 prosenttia just ennen rajoittajaa ja nyt laite menee Innovaten mittarin mukaan taas korkean 11,8 ja 12,5:n väliä. Olen laihentanut suunnilleen saman verran, kuin penkkipäivänä tuli laitettua läskiä karttoihin. Ja on huomattavasti parempi noin.

En tiedä miksi kävi näin, että penkissä tasaisella kuormituksella laite pyysi yläalueelle runsasta rikastusta, joka joutaa pois aidoissa tieolosuhteissa. Osansa lienee molemmilla lämpöantureilla. Moottorin lämpö mittautuu sylinterien yläkiinnikkeestä läheltä valua. Ilman lämpötila paisuntakammion kanavasta. Kumpikin anturi lämpenee hallissa eri tavalla kuin ajoviimassa. Se voi selittää osan asiasta.

Ei mitään väliä, kunhan on hyvä.

Seuraavaksi on tulossa :

https://www.burkert.fi/fi/type/2871

Maxxecua on niin helppo laajentaa lisälaitteilla, että käyttämättömät i/o:t suorastaan huutavat niitä. Harjoittelin autossani lisäämällä IAC:n ja syylärin flektille nopeussäädön. Tähän tulee ahtopaineen säätöventtiili. En ole vielä ihan varmaksi päättänyt, minkä suhteen sitä säädän. Ehkä ajonopeuden? Ehkä kierrosluvun (vääntökäyrän oikaisu). Ehkä molemmat.

Mutta ennen tuota jonkin verran ajokilometrejä ja hyviä reissuja.
883/1200/turbo

jty

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 18 huhtikuu 21, 16:55:17
Tulikohan jo mainittua? Jo kotomatkalla säätöpajalta tunnustelin, ettei ihan kaikki ole pyörässä parhaimmillaan. Ajelin sateessa kotia kohti ja talliin. Muutama päivä myöhemmin kelien kuivuttua kävin maantielenkin oma laajakaistamittarini mukanani. Laite veti kyllä koko kierroslukualueen läpi, mutta ihan kuin ei olisi ollut ihan parhaimmillaan. Siis ei sen veroinen kuin oli ennen penkitystä. Se, mitä olin ennen penkitystä nähnyt laajakaistan liikkuneen välillä korkea 11 viiva 12 ja puoli oli nyt jossakin kympin päältä yläkierroksilla. Otin ensiksi aivan ylimmältä (paine)riviltä muutaman prosentin pois ja jo helpotti. Muutin samalla kierrosluvun rajoittimen 6200:sta 6500:een ja sinnekin se meni ihan kivutta.

Muutamaa päivää myöhemmin lastasin pyörän mökkiviikonloppua varten lava-auton lavalle. Liian pitkä matka tässä kelissä ja kun oli muutakin rahtia ajettavaksi, niin autolla. Jatkoin harjoituksia maaseudun rauhassa. Otin kartoista pois suunnilleen ... jaa ne onkin säätöpc:ssä, no semmoset maksimissaan 20 prosenttia just ennen rajoittajaa ja nyt laite menee Innovaten mittarin mukaan taas korkean 11,8 ja 12,5:n väliä. Olen laihentanut suunnilleen saman verran, kuin penkkipäivänä tuli laitettua läskiä karttoihin. Ja on huomattavasti parempi noin.

En tiedä miksi kävi näin, että penkissä tasaisella kuormituksella laite pyysi yläalueelle runsasta rikastusta, joka joutaa pois aidoissa tieolosuhteissa. Osansa lienee molemmilla lämpöantureilla. Moottorin lämpö mittautuu sylinterien yläkiinnikkeestä läheltä valua. Ilman lämpötila paisuntakammion kanavasta. Kumpikin anturi lämpenee hallissa eri tavalla kuin ajoviimassa. Se voi selittää osan asiasta.

Ei mitään väliä, kunhan on hyvä.

Seuraavaksi on tulossa :

https://www.burkert.fi/fi/type/2871

Maxxecua on niin helppo laajentaa lisälaitteilla, että käyttämättömät i/o:t suorastaan huutavat niitä. Harjoittelin autossani lisäämällä IAC:n ja syylärin flektille nopeussäädön. Tähän tulee ahtopaineen säätöventtiili. En ole vielä ihan varmaksi päättänyt, minkä suhteen sitä säädän. Ehkä ajonopeuden? Ehkä kierrosluvun (vääntökäyrän oikaisu). Ehkä molemmat.

Mutta ennen tuota jonkin verran ajokilometrejä ja hyviä reissuja.
Tää on kyllä hieno projekti sulla.

Tosta dyno vs street: eli kadulla ei saa samanlailla ilmaa kuin penkissä; mä lähtisin eroa hakemaan ilmanputsarista. Oliko ehkä paljon kosteampi ilma, onko putsarissa ehkä hieman liikaa öljyä, vai olisiko aerodynamiikalla osansa? Mä kun vaihdoin joskus hyvin hengittävän putsarin toisenmalliseen hyvin hengittävään, kartat muuttu hämmentävän paljon, olisin odottanut vaan wot korkeilla kierroksilla.
Nyt kun sulla on hyvät sämplet kummastakin niin afr alue 12.5-13 on käytännössä sama, sinne keskelle haarukointia.

Mä oon kans huomannu että kaikilla käyttämättömillä i/o:illa on taipumus tulla käyttöön, vähä sama kun kovalevyt on aina täynnä.

JKKo

Juu voi olla mikä vaan. Putsari on vaatimaton, kun mulla on sen perässä "öljyinen suodatin", joka toimii syklonin periaatteella ja näyttää ottavan ilmasta materiaalia viitaten siihen, minkä näköistä öljyä paisuntatilaan kertyy.

Mä olin kyllä jo suunnitelmissa irroittaa USB johto vekottimesta toistaiseksi. Se tuntuu nyt toimivan hyvin ja voisin ottaa niitä kevään ajokilometrejä. Tätähän voi tehdä läppäri repussa vaikka koko kesän, mutta onko se sen väärti?

Tein Excelissä korjauskerrointaulukon. Imaisen Maxxecun säätösoftasta taulukon (se ei mene oikein, joutuu käsin korjaamaan, bugi) ja sitten kertolaskun jälkeen siirrän excelistä taulukon takaisin Maxxecun softaan ja avaimen käännöllä ECU:un.

Otin osan lämpötilakompensoinnista pois siltä osin kuin se tulee moottorin lämmöstä kertovasta anturista. Sehän anturin paikka on valittu niinkin suurella ajatuksella, kuin missä voin varjella Boschin anturia joutumasta >+150C lämpötilaan - eli ei ripojen väliin kannessa, ja toteutus on nyt aivan yhtä hieno, kuin olisin autossani ruuvannut anturin kiinni laturin pukkiin. Se laturin pukkikin saa ajoviimaa!

Eli siis lämpöanturi ei todellisesti näe moottorin lämpöjä vaan sinne päin ja osin ajoviiman muokkaamana. Edellisessä keksinnössä mittasin pakokäyrän lämpöä ja käytin sitä tietoa vain kylmäkäynnistyksiin ja käynnistyksiin yleensä. sehän pysyy kuumana ajossa ja jäähtyy sammutuksen jälkeen joutuisasti.

Jos nyt annan olla noin kuin teki hyvän tuloksen ja kun kesällä pyytää toisenlaista, teen jonkin verran lämpöantureiden kanssa korjausta?

Tämä ei ollut herkkä säädöille penkissä, joten ei sen ole niin väliä. Ei tuolla tule koko ajan rajoitinta koeteltua, joten se maksimiteho on siellä, missä ei usein käydä.

Kivasti vetää. Yhdessäkin "suljetulla alueella" tehdyssä testissä nakkasin asfaltille päästyän 1-2-3 nopeassa tahdissa sisään ja annoin kolmosella tulla sen verran vauhtia, että oli noin 2500 kiekkaa mittarissa. Siinä kohdin tuppi nurin ja muutama hetki myöhemmin pärähti rajoitin 6500:ssa. 60-160 meni niin kuin filminauhan pätkä! Nelosta pesään... Ja vitosta...

883/1200/turbo

JKKo

Koronakevään vapunpäivän askare. Hukkaportin letku poikki. Muokattu t-kappale väliin. Muokkaus oli t-kappaleen tulohaaran sisälle tehty 1,5mm halkaisijan kuristin. T-haarasta letku propoventtiilille. Mekaaniset osat testasin etukäteen kompuralla sellaisiksi, että "kellon suuntaan" paine tipahtaa noin 65 prosenttiin, kun propo on täysin auki. Tarkoittaa sitä, että ahtopaine voi nousta venttiilin saturaatioon ajettuna enintään 50%.

Sit sille ohjaus jollakin esiajatuksella. Ja kokeilemaan. Ja niinhän se toimi kuin pitikin. 0,4 ahdot nousivat halutussa kohdassa 0,6 paikkeille. Aloituskohta on siinä, missä dynotulosteessa vääntökäyrä alkoi merkittävästi laskea. On nyt ihan open loop säätö, mutta kokeilen myöhemmin laittaa closed ja jonkinlaisen säätimen. Ei ehkä tule tuo lisäys sitten niin äkäiseen kuin nyt tulee.

Eron tuntee persdynollakin.

Hukkaportin linjassa oleva kuristin ei tuntunut haittaavan normaalialueen toimintaa.



883/1200/turbo

Jack


Ei oo eka kerta kun tätä lukiessa on koko setti han hepreaa... Ei se mitään, iipot on kovia sotimaan...  ;D

peukkua onnistuneesta suorituksesta
Flatheads!!!

JKKo

Ok, toisin sanoen:

Penkkihevoset olivat 96 takapyörältä. Rajoitin oli tuolloin 6200. Koska tehokäyrä oli nouseva, niin arvelin, jotta 6500 rajoittajalla 100 olisi täynnä. Vaihdoin sen penkkipäivän jälkeen. Ei enää mitattu. Sitemmin joku kysyi, että oliko tasan sata heppaa? No mistä vimmatusta mä tiedän, onko se nyt ihan tasan. En mistään.

Laitoinpa sitten entisen ahtopaineen, joka oli 0,4 bar koko alueella 3000-6500, nousemaan 4500 jälkeen 0,6 bar paikkeille.

Nyt olen varma, ettei takapyöräteho ole tasan sata hevosvoimaa.

Tuo mun oli tehtävä ja edellisessä viestissä oli tekniset toimet tuloksen aikaansaamiseksi.
883/1200/turbo

KariFS

#68
Lainaus käyttäjältä: Jack - 02 toukokuu 21, 20:17:34

Ei oo eka kerta kun tätä lukiessa on koko setti han hepreaa... Ei se mitään, iipot on kovia sotimaan...  ;D

peukkua onnistuneesta suorituksesta

Jos en ihan kuutamolla ole niin siinä tehtiin automatisoitu ”turboruuvi” ;D

Eli hukkaportin paineohjauslinjasta päästetään (propo- eli ”portaattoman” venttiilin kautta) osa paineesta pois, jolloin hukkaportti aukeaa vasta vähän myöhemmin ja tämän seurauksena ahtopaine nousee korkeammaksi. Joskusmuinoin oli markkualeeneilla ralliautoissa semmoinen käsin käänneltävä hana siinä penkkien välissä, mutta silloin ei ollut tietokoneita käytössä paitsi kuuraketeissa. Mutta jotain tämänsuuntaista sillä punaisella hanallakin haettiin.

Open loop meinaa sitä että venttiiliä avataan jonkun lähtötiedon perusteella ja säätö on siinä. Closed loopissa taas lisäksi mitataan tulosta eli ahtopainetta ja säädetään venttiilin avautumaa sen perusteella, eli säätö on luotettavampi.

Ja taas joku korjaa jos olen hakoteillä ;)

Tää on JKKo melkoisen inspiroiva projekti! Sormet syyhyäisi laittaa joku siisti evosportsteri ja siihen copycattina alkaa värkkäämään puhallinta  8)
1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

JKKo

Täsmälleen. Turboruuvin kierto on koneellistettu ECU:lla kierrosluvun funktiona. Olin mä siihen jo sovittelemassa sitä "closed looppiakin" mutta voi olla, että ilmankin pärjää. Hukkaporttihan on itsessään säädin. Mä vaan "huijaan" sitä.

Venttiili, jota käytän, on minulle ennestään tuttu. Sen ohjaus ja avautuminen on tunnettua. Käsinkairattu kuristin, jonka tein,  on sovitettu venttiiliin niin, että kun laitan venttiilin täysin auki, hukkaportin signaalia häiritään tunnettu määrä, joka aiheuttaa enintään tietyn suuruisen ahtopaineen nousun.

Venttiiliä auotaan pienin portain kierrosluku/ahtopainetaulukon mukaan. Ja toimi.

Vikaantuessaan venttiili (tukossa, käämi poikki) jättää korotuksen tekemättä. Jos t-haaran kuristin (1,5 mm reikä) menee tukkoon, vedot paranee, mutta jossakin 0,8 bar paineilla alkaa kojelaudassa vilkkua varoitusvalo.
883/1200/turbo

JKKo



Venttiili vaihtui yhtä pykälää isompaan. Tällä saavutan hieman isomman ahtopaineen vs edellinen malli. Kivasti vetää 6500 rajoittajalle sellaisena tehokkaan pirteänä. Ja tällähän ajaa vaikka 2000 rpm alkaen. Paine lähtee nousemaan 2500 kohdalla.

Tuota ECU:a saa toki säätää vaikka maailman tappiin, mut välillä on ajeltavakin.

Jos sinne jotakin lisäisin,  niin ehkä eri vaihteille eri taulukot sytytykselle ja seokselle. Miksikö? No kun sitä voimaa on niin paljon, että kaasukahvaa pitää käsitellä varoen ja pikkuvaihteilla tuo pintakaasulla hieman nykii. Ottaisin 1-2-3 pintakaasulla voimaa pois.

Maantiekulutus oli 4,4 litraa sadalla kun ajoin siivosti. Se laski 4,2 litraan kun ajoin vähemmän siististi. Kyläpyörityksessä menee vajaa kuusi. Uudella turbolla öljynkulutus on toistaiseksi pysynyt kurissa. Jonkin verranhan tuo sitä ahtimestaan päästää.

The end.
883/1200/turbo

013

Kiitoksia mielenkiintoisesta ja asiallisesti dokumentoidusta projektista. Vaikkei itsellä ole näillänäkymin mitään tarvetta turbolle tahi ruiskulle, niin oli mukavaa luettavaa tämä näin.
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

JKKo

#72
Laite on säilynyt luotettavana eikä ole mennyt mistään rikki. On ainoa ajokkini, jota ei ole haettu vuoden sisällä tien laidasta hinurilla...

Käyntiinlähtö vaatii varmat pari sekuntia pyörittelyä. Maxxexulta on kuulemma tulossa lähiaikoina firmis, joka osaisi käynnistää hukkakipinällä ja batch ruiskutuksella ja siirtyä sitten sekventiaaliseen kun jo käy. Se arvaten nopeuttaisi asiaa.


Kylmäkäynnin säätömoottorin puute tuottaa tarpeen pidellä laitetta hetki kaasukahvalla käynnissä kylmästartin jälkeen.

Kulutus on ollut 4,2 ... 7,5 litraa per sata. Yrittämällä saisi varmaan menemään enemmänkin.


Oon ajanut tällä ainakin 180 km/h. Siinä kohdassa nopeusmittari sekosi ja luovutin. Just olin päässyt laittamaan vaihteen 4/5.

Parhaat säädöt on tehty Porvoon moottoritiellä ja mökkiteillä. Just ennen ahtoa tuppi nurin nykiminen parani rikastuksella ja sytytyksen myöhästämisellä. Ahtaa nopemmin näin.


Ketjut vaihtuivat kuminauhavetoon. Olisi pitänyt tehdä jo 20 vuotta sitten tuo konversio.

883/1200/turbo

mukle

Kiitokset täältäkin erittäin mielenkiintoisesta projektista. Turbohärräkät ne ovat itseänikin lähellä. Vähän aikaan ei ole tullut seurailtua foorumeita ja heti huomaa, että on jäänyt paljosta paitsi. Täytyypäs vähän aktivoitua talven hämyssä.

Onko tuo ahtopaineen solenoidi PWM ohjattu ja onko MaxxEcussa siihen valmis säädin vai toteutitko tämän jollain erillisellä laitteella?

JKKo

Tein ilman säädintä. PWM on taulukosta jossa akseleilla rpm ja paine. Hukkaportin kellon letkussa on kuristin, joka on sovitettu käyttämäni venttiilin kanssa sopivaksi niin, että ahtopaine nousee noin 0,4 bar paineesta hiukan päälle 0,6 bar kun ohjaava venttiili on ohjattu täysin auki, 100%.

Olisi siellä säätimenkin tarpeet, mutta tässä toiminta oli oikein hyvä ilman. Venttiili oli minulle työstäni ennestään tuttua mallia.
883/1200/turbo