Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelichopperiin jarrut

Aloittaja Ropsoni88, 08 marraskuu 20, 19:42:07

« edellinen - seuraava »

Ropsoni88

Mietinnässä mimmoset puristajat tuohon chopperiin rakentas, mietinnässä oli japsipyörän 4mäntäset tokicot eteen ja taakse. Luulis autonkumilla takajarrut piisaavan. Mimmosia porukalla on choppereisa??

Kiwi

Takana 6 mäntänen ISR ratasjarru, edessä H-D orkkis nelimäntäiset tuplana 11,5" levyillä ja 11/16" kahvalla. En oo vielä tuntumaa päässyt kokeilemaan kun on nippeleitä vielä maailmalta tulossa eikä kyllä muutenkaan olla lähellä ajokuntoa. Vakiopyörissä tuo etujarru on vähän pehmeähkö joten toivoisin chopperiin ihan vastaavaa ;D

Pitkään keulaan on hyvä laittaa tuplajarrut, yhdellä levyllä lähtee tosi helposti vääntämään jarrutuksessa.

Ropsoni88

En laita tuplajarruja eteen, ennemmin on sitte ilman🙈🙈 ei vainkaan, ohan nuo muilla ainaki toiminu sinkkujarrullakin, eniten pelottaa et menee testisä suttiin, mut en tiiä sit. Taakse vois jonku kyykkärin 4 tai 6 mäntäsen laittaa

Hessu

Mitä ihmettä meinaa "testisä suttiin"?
Jos +12 lasketaan chopperiksi, mulla on edessä Ducatista nyysitty nelimäntänen Brembo 11mm Crimecan kahvalla ja 11,5" Brembon levyllä.
Takana PM:n nelimäntänen 10" levyllä ja 5/8" pääsylinterillä.
Erittäin hyvät, tasapainoiset ja tunnokkaat jarrut.

Roadrunner

Mulla on Pannuchopperissa takana ISR:n ratasjarru. Edessä ei ole jarruja.
Hyvin mennyt noilla asetuksilla kohta 20v...

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Ropsoni88 - 09 marraskuu 20, 13:46:36
En laita tuplajarruja eteen, ennemmin on sitte ilman🙈🙈 ei vainkaan, ohan nuo muilla ainaki toiminu sinkkujarrullakin, eniten pelottaa et menee testisä suttiin, mut en tiiä sit.

Jarrut pitää mitoittaa painojakauman ja kokonaispainon mukaan. Jos on lyhyt keula ja painava zygä, edessä on hyvä olla tehokkaat jarrut. Jos on pitkä keula ja kevyt zygä, edessä ei tarvita kovin tehokkaita jarruja, mutta takana on sitten syytä olla tehokkaampi jarru. Pää- ja työsylinterien hydraulisuhde pitää olla kaikissa setupeissa kohdallaan, loppu on käytännössä levyjen koosta ja lukumäärästä kiinni.

Tuplalevy on pitkäkeulassa hyväksi, ei tartte olla kuin six over, niin pumppukeula tykkää kiertyä yhdellä levyllä. Siitä seuraa, että kunnolla jarrutettaessa samalla vaihtuu myös ajokaista. Jos on vaan yksi levy, niin mummoraudalta vaaditaan paljon. Risukeulassa ei oo tätä ongelmaa.

Mulla on pitkäkeulassa etuakselilla 2 x 8,5" levy PM:n 2-mäntäisillä pikkupuristajilla, pääsylkky 9/16". On pitkäkeulaan justiinsa passeli, saa puristaa jo aika lujaa ennen kuin menee sujoksi ja silti pysäyttää niin hyvin kun tolla painojakaumalla nyt voi pysäyttää. 2 x 10" levy toimii myös hyvin, on herkempi tuntumaltaan mutta menee myös helpommin sujoksi. Tätä isompia en laittaisi pitkäkeulaan.

Takana on PM:n 4-mäntäinen ratasjarru 11/16" pääsylinterillä. Toimii ihan ok, olis todennäköisesti vielä parempi 5/8" pääsylinterillä, mutta kun PM:n amerikanspedet ei oo ymmärtäny tehdä semmoista. Ratasjarrut toimivat ihan ok 2-, 4- ja 6-mäntäisinä, kunhan pääsylkky on sopivan kokoinen. 5/8" pääsylkky käy melkein mihin vaan ratasjarruun. ISR taitaa suosittaa 2-mäntäiselle 9/16" (14 mm) pääsylkkyä, mutta sillä siitä tulee vähän kumisen tuntuinen, mun mielestä 5/8" on parempi.

48-piikkiset rattaat vastaavat öpaut 10" levyä, se riittää kyllä, mutta ei haittaisi jos olisi isompikin. Jos on tavislevyjarru, niin vähintään 10" kopteriin takajarruksi.
Long John Stroker

Ropsoni88

No sitä meinaa testissä suttiin, että 6mäntäsellä viime kesänä kävi etunen sutissa, ite näin sen vierestä. Ei tästä sen enempää.!!!! Ei maha sasja tuolle keulalle tuplalevyjä perhana kun tuli hommattua kapiat t palat. Pitää tutkia, jos löytys, ainahan sitä jarrutehoa sais olla, en minä sillä

Ropsoni88

Kiitokset T-bonelle hyvästä priiffauksesta💪💪👌

Kiwi

Kyllä siihen kapeaankin keulaan saa tuplajarrut, onhan niitä vakiona joissain malleissa. 10" levyt ei tosin mahdu kaikilla satuloilla kun osuu pinnoihin. Tai ainakin mulla olis ottanu.

Hyvän jarrun saa tarvittaessa lukkoon, mutta mikäli tarpeettomasti nappaa etupyörän jumiin ei se ole lainkaan hyvä asia. Hydraulisuhteilla täytyy passata tuntuma kohdalleen. Jos keula alkaa pomppia ei vika ole jarruissa vaan esim. rengaspaineella tai keulan esijännitystä säätämällä voi ilmiön saada kuntoon.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Ropsoni88 - 12 marraskuu 20, 08:06:08
No sitä meinaa testissä suttiin, että 6mäntäsellä viime kesänä kävi etunen sutissa, ite näin sen vierestä. Ei tästä sen enempää.!!!!

Ehkä kuitenkin sen verta enemmän tästä, että ei se sutiin menemisen syy ole 6-mäntäisyys. Yksimäntäiselläkin saapi chopperin etusen lukkoon.

Yhteen aikaan 6-mäntäiset satulat olivat muotia. Sittemmin on palattu takaisin nelimäntäisiin.

Mun kokemuksen mukaan yksi-, kaksi-, neli- ja kuusimäntäiset saa kaikki toimimaan, mutta yksimäntäiset noista kyllä selvästi paskimpia ovat. Muilla ei oikeastaan ole merkittävää eroa, kun ei tässä mistään rata-ajosta kuitenkaan puhuta. Pitkälti makuasia, kuka mistäkin tykkää, kaikilla saa pysäytettyä.
Long John Stroker

Ropsoni88

Joo se esijännitys homma pitää sit säätää, nyt on tuuman verran liukuputkee pitempi pänninkiputki laitettu, se selvii kesällä testiajoilla sit. Perhana pitää suunnitella toi tuplalevy juttu ihan huolella kyllä🤔🤔🤔