Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Apu 2 ja rungon muuttaminen jäykäksi sekä prosentit

Aloittaja hoodee, 13 helmikuu 10, 08:13:48

« edellinen - seuraava »

hoodee

kylillä puhutaan että jousiperän muuttaminen jäykäksi edellyttää apu2 mukaan MMAF:n testejä? pitääkö paikkansa? itse en kyllä apu2 sellaista kohtaa löytänyt tai sitten en vaan halunnut tiedostaa sitä...

Edit: Muutin otsikkoa, Kokkonen 19.05.2010
-79 SHOVEL,-57 TRIUMPH,-88 SPORA TRIKE,55 SERVI CAR

shoveltimppa

Esson baarin miehet tietää aina kaiken parhaiten. ;D

Perän jäykäksi muuttaminen ei aiheuta tarvetta testaamiselle. Ajotestit tulevat kuvioihin, jos akseliväli menee yli 2 metrin tai keulakulma on yli 47 astetta.

-Teme-

Esson baarin / kylän miesten jutut on luultavasti lähtöisin MMAF palstan El Peen http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1236.0 viestiketjusta

hoodee

näin vähän epäilinkin,kiitos vahvistuksesta! ja nyt essolle korjaamaan vääryys
-79 SHOVEL,-57 TRIUMPH,-88 SPORA TRIKE,55 SERVI CAR

arto718

pohjanmaalla ainakin paikallisella katsastuskontorilla,vaaditaan jäykkäperäksi muutetulle
jarruista, uuden pykälän 13§ mukainen vaatimus,ja kuka sen testauksen
pystyy tekemään.????? että tälläinen laki muutos.laki tullut voimaan tämän vuoden alussa
mutta ei ole sen mukaiseja testaajia.

Hemuli

Tää nyt on taas sellainen tulkintakysymys. Käsittääkseni AKEkaan ei jarrutestiä vaadi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jarde

Onko kukaan vielä tänä vuonna käynyt onnistuneesti konttorilla katsastamassa jäykkäperän? Itsellä myös edessä saas nähdä miten käy...  :-\ toi kohta 13§ voi kyllä aiheuttaa harmia.

Mutu

Laitahan jarde miten konttorilla kävi....kiinnostusta myös täällä päin!!!
Hullu saa olla mut ei tyhmä!!!

jarde

Ei ihan vielä ajankohtainen.. mutta ilmoittelen kun olen konttorillla käynyt.

Tuusulan T-Bone

Toi on yksi niitä liukumiinoja, jonka ystävämme liikenneministeriö uuteen lakiin ujutti. MMAF lausui asiasta, mutta vaikutuksetta.

TraFi:n herrojen kanssa juttelin aiheesta muutama viikko sitten. Siellä ymmärrettiin asian tekninen puoli täydellisesti: testi ei pelkästään jäykkäperäiseksi muutetun laitteen osalta tuo yhtään mitään lisäarvoa kenellekään. Koettavat ilmeisesti sorvata jonkinlaista järkiperäistä tulkintaohjetta asiasta, mutta en tiedä, missä vaiheessa asian käsittely on.
Long John Stroker

Dowah

#10
Vähän ot, mutta onko se aina -28% mikäli pyörän muuttaa jäykäks ja tarvitaanko niitä jarrumittauksia vai riittääkö vakiojarrut jotka pyörässä on aina ollut todistamaan katsastusyhtiölle sen, että se pysähtyy?

Mikäli pyörä muutetaan jäykkäperäksi niin lasketaanko prosentteja laskettaessa mukaan myös takahaarukka ja takajousitus (4%), koska nekin muuttuvat kyseisen operaation aikana?

(Edit: siirsin tämän tänne toisesta aiheesta, Kokkonen 19.05.2010)

Tuukka

Jos vaihdat koko rungon jäykkään malliin menee -36%. Jos taas muutat orginaali rungon jäykäksi, eli poistat taka haarukan ja jousituksen menee -8%.  Jarru testi hommaan en uskolla kommentoida.
C.O.G.

Taavi

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 17 maaliskuu 10, 12:53:59
Toi on yksi niitä liukumiinoja, jonka ystävämme liikenneministeriö uuteen lakiin ujutti. MMAF lausui asiasta, mutta vaikutuksetta.

TraFi:n herrojen kanssa juttelin aiheesta muutama viikko sitten. Siellä ymmärrettiin asian tekninen puoli täydellisesti: testi ei pelkästään jäykkäperäiseksi muutetun laitteen osalta tuo yhtään mitään lisäarvoa kenellekään. Koettavat ilmeisesti sorvata jonkinlaista järkiperäistä tulkintaohjetta asiasta, mutta en tiedä, missä vaiheessa asian käsittely on.

Trafilta on tulossa ohjeistus takajousituksen muutosten osalle. Ilmeisesti vieläkin saattaa siellä säilyä jäykkäperäisen jarrutesti, mutta muut mutokset vapautetaan. Tosin onhan jotkin asemat käyttäneet "maalaisjärkeä" tuon kanssa.
Toisaalta ymmärrän tavallaan sen että jos kirjassa lukee maininta takajousituksen muuttamisesta jäykäksi ja että jarrutesti vaaditaan niin se on sitten katsurin valinta turvaako selustansa vaiko antaan mennä harkinnan mukaan...

Tuusulan T-Bone

Ollaan huomenna menossa Trafiin, tää on yksi asia meidän asialistalla. Ilmoitellaan, kun tiedetään, mitä siellä ajatellaan!
Long John Stroker

TEKE