Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tuutti tuli (takaisin) taloon

Aloittaja JKKo, 28 huhtikuu 20, 14:32:14

« edellinen - seuraava »

JKKo



Lahjatuuttini kävi viettämässä hiljaisen talven kesämökkimme kellarissa. Korona pisti mun vuorotteluvapaani sisällön koko lailla jum... uusiksi, joten kävin hakemassa tuutin takaisin omaksi ajankulukseni.

Tässähän on jotakin häikkää, kun ei käynyt pienillä kierroksilla oikein mitenkään. Reunimmaisista pytyistä mitaten puristuksetkin olivat kovin alhaisen oloiset. Ketju rallattaa aivan perverssisti. Jos saisi kopan auki, niin voisi tutkia onko jako hypännyt.

Kuitenkin laiskotuttaa ja toisekseen runko on mitä parhain avausalusta kannen pois riipimiselle paitsi ettei tuo mahdu aukeamaan paikoillaan.

Mitäs jos katkaisen nuo kaksi alimmaista yläputkea ja kolmion? Voisko ne tehdä jopa pulttiliitoksilla koottaviksi? Nääs kun ajateltu modaus on sen luonteinen, että konetta voi joutua silloin tällöin toistekin kurkistamaan, niin semmoinen "avattava konepelti" voisi olla silloinkin eduksi.

Kommentteja kiitos.
883/1200/turbo

Kiwi

Jotenkin mulla on muistikuva että tuosta saa venakopan irti vaikka olis kone rungossa. Voin toki muistaa väärinkin. Jotenkin isolta operaatiolta kuulostaisi homma jos runkoa pitäisi tuon takia pilkkoa.

Veijo Esso

#2
Pojalla oli Honda jossa venttiilikopan irrotusta varten piti alkuperäisessä valussa ollut tappi lyödä irti, jotta koppa mahtui kääntymään ulos. Eihän tuossa ole jotain samanlaista ahdistusta?

Rungon pilkkominen kopan irrotusta varten kuullostaa aika rajulta toimenpiteeltä.

Jensen

Koneen pois ottaminen pikkuhomma. Hondan motin jos hyvin tekee niin sillä 10 vuotta iloisesti päristelee. Kansi pois ja sylkyt pois niin näkee että mitä tarvii tehdä? Kampiakselille ei  oikein mitään voi tehdä kun taitaa olla rullalaakereilla? Jos on liuskoilla niin silloin ne voi vaihtaa. Nokkaketjun voi hyvällä työkalulla katkaista ja liittää uuden vanhaan ja pyöritellä paikoilleen ja niitata niin tulee hyvä. Manuaalikiristin ei maksa paljon.

JKKo

Ei se mahdu kuin kokonaisena ulos. Talli on ahdas joten toi raami olisi mitä parhain purku ja kasauspukki. Toisekseen tää saattaa saada laikkaa (Chop) myöhemmässä vaiheessa ja kolmannekseen, ihan kun olisin nähnyt joskus ”pikaliittimet”, millä toi putkisto saadaan pikairroitettavaksi.

Gurut. Saako tämän kampuran päähän hihnapyörää helpolla? ”Apulaitteen” pyöritys pyörii mielessäin?
883/1200/turbo

Jensen

Mie yhteen Yamahaan panin laturin pakoputken mutkaan. Tein hihnapyörän vanhasta roottorista.Ei siinä varmaan muuta hyvää ollutkaan kuin Opelin laturi.

JKKo

Laturihan siinä on ennestään, mutta ahdinta ei.

https://www.youtube.com/watch?v=msCVjdemnAk


Tommonen (tai vastaava) kummittelee mielessäni.
883/1200/turbo

JKKo

Pakilan putki Oy sponsoroi rungon muokkaajaa pätkällä 1" vesijohtoputkea, joka näyttääparemmalta kuin hyvältä noiden jäykisteiden liitoskappaleiden tekoon. Ahdinhaaveet pikkuisen rapisivat, kun purkaessani huomasin, että laturi on moottoriöljyn seassa, eikä siitä ihan vähillä osilla voimanulosottoa tee. Ei varsinkaan sorviton mies.

Tuumasta toimeen.

Täytin kuun alussa komeat 60 vuotta, mikä tuntuu ympäri kehoa ja muutakin vaivaa on.

Ajattelin käydä ostamassa budjettihintaisen nostopöydän. Biltemassa on. Motonetissa on. Mulla ei siis ole kuin 100 euron pylväsporakone, Telwinin pikkumig ja rälläkkä, joten en tee moista ketterästi romusta itse - romutkin on kannettu tallilta kauaksi. Mikäs noista huokeista nostopöydistä on vähiten huono?

Huomenna menen kaupoille, jos räntä sulaa pois eikä ole kovin hirveä olo tämän illan saunomisista.
883/1200/turbo

Jasu

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 28 huhtikuu 20, 18:07:00
Laturihan siinä on ennestään, mutta ahdinta ei.

https://www.youtube.com/watch?v=msCVjdemnAk


Tommonen (tai vastaava) kummittelee mielessäni.
Tuommosen "pikkuveli" eli AMR300 tuli asennettua Rättärin 602cc koneeseen. Piisaa kivasti puhallusta jonnekin lähelle 6000RPM, ja jo tyhmäkäynnillä nostaa paineita. Kivaa, eleetöntä, viiveetöntä voimanlisäystä kyllä teki, ja kun sattuneesta syystä palautin vakiokoneen ahdetun tilalle, niin kyllä sitä ikävä jäi... Jos olisi halunnut isommille kierroksille tehonlisäystä, niin sitten olisi pitänyt ottaa joko turbo kaveriksi, tai tuommoinen AMR500...

Jensen

Turboja alkaa olla jo kaikilla. 2 sylinteriä lisää  https://www.youtube.com/watch?v=uK0xFOJT-Ts

Tämä kaveri on pirun taitava koneistaja ja mekaanikko  https://www.youtube.com/watch?v=gQ_Hd2g1uTI

JKKo

Mä hidastelin joskus kun motomatilla oli Benelliä kaupan. Kyllä semmonen rivikutonen olisi motskarissa passeli kun mä tykkään rivikutosista autoissakin.

Tällä oli kuitenkin etunsa. Oli täysin ilmainen! Ja nyt kun chopchop käy, niin ei satu enää kauheasti jos tähän liimaa jonkun weld-on jäykkäperän tms.

Joku japsistara tarjosi jo rahaakin pelastaakseen tämän. Ei tuu kauppoja!
883/1200/turbo

KariFS

#11
Aika hurjalta tuntuu että katkaistaan rungon kantavin osa että saadaan venakoppa ”helpommin” auki :o

Omapa on pyöräsi, mutta jos tuon meinaat pilkkoa niin tee samantien kunnolla ja järjestä tilaa koneen yläpuolelle ;)

url=https://aijaa.com/sIaGjT][/url]

Tarkkaan kun tsiigaa niin näkee että tuosta on nuo alemmat putket poistettu ja tehty korvaava rakenne ja jotain vahvistuksia tilalle. Jostain päin nettiä löysin joskus juttua tuosta kun tuutti- tai 500Four-pohjainen hippikopteri poltteli pahasti. Onneksi ei löytynyt aihiota just silloin  ;D Pari viissatasta pitkäkeulaa on pyörähtänyt nettimotossa pariin otteeseen viime vuosina, mutta enpä niihinkään lähtenyt, on ollut rojektia muutenkin. 

Pulttiliitoskonseptiin vinkkiä tässä:

https://carpyscaferacers.com/shop/shop-our-store/motorcycle-parts-accessories/honda-cb500-cb550-cb750-parts-upgrades/frame-adapter-honda/

Et taidakaan olla ensimmäinen jolle tulee mieleen pätkäistä nuo ”harmilliset” putket kokonaan veks :)
1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

Tuomo

että rungossa on pulttiliitoksia ei ole mitään kovin epätavallista
yleensä toteutettu niin että alakehtoputket lähtee irti.
varmaankin näin toisaalta saavutettu etua kokoonpanolinjalla kun aikaavievä moottorin ujuttaminen rungon sisään sujuu nopeemmin.
Toisaalta rungon jäykkyyden kannalta olennainen väli ohjausakselilta takahaarukan kiinnitykseen säilyy tukevana.
eli tähän tapaukseen mahdollisuutena voisi olla että kone säilyisi "pukissa" ja muun mopon nostaisi tarvittaessa pois päältä.

alla esimerkkikuvat hincley-bonne ja guzzi tonti





KariFS

Taitaa sekä Hinckleyssä että Tontissa olla moottori/voimansiirto oleellinen osa rungon tukevuutta? Tuon ajan Hondissa ei moottori kanna, vaan se vähä tukevuus mitä rungossa on, tulee ei-niin-häävistä materiaalista väännetyistä putkista ja levynpaloista.
1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

Ozzy

Jep, tuota omaa tehdessä (dohc tosin) on kyllä tullut ihmeteltyä sen putkitavaran laatua, muistuttaa lähinnä huonekaluputkea. Saumojakin on tullut mietittyä kun on niin kummallisen näköistä räkää, mutta jostain muistaisin lukeneeni että on vedetty kylmänä ettei ohut putki karkene sauman vierestä. Tiedä sitten tuonkaan tulkinnan todenperäisyydestä...