Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Laahainten vaihtoa ja mitä sitten löytyikään

Aloittaja pratka2, 07 huhtikuu 20, 22:54:38

« edellinen - seuraava »

pratka2

Potilas 51tkm ajettu 01 dyna. Kurkkasin syksyllä nokkakoppan ja laahaimet parisen milliä kuluneet ja aika koloiset. Ja samalla etsin syytä kiihdytettäessä kuuluneeseen naputukseen takapytyn venttiilikoneistosta.
Ja mitä löytyi. Alemmat kenuvipukopat hiushalkeamilla. Ei liene tehtaan valu tällaista?
Öljypumppu aika naarmuinen. Uusiksi menee. Liekö se daytona pumppu kokelun väärti?
Nokat muuten ok, mutta etummaisen toisessa nokassa selvä pykälä. Ei nyt resursseja ruveta nokkia päivittämään, joten mietin vieläkö noi menis.  Tai jos löytyis hyvät käytetyt vakionokat.
Nostajat silmämääraisesti kunnossa. Mittailen viel välykset ku seuraavan kerran pääsee pyörän kimppuun.
Imupuolen keinuvipujen akselit lähti sormivoimin irti, mutta pakopuolen joutui vasaran ja tapin kanssa naputtelemaan. Voiko olla noin tiukassa vai liekö akselit vääntyneet?

etelahelsinki

Tot

Oliko kopista öljyvuotoa?
Ei näytä kopat haljenneilta, valun jäljiltä ovat.
Öljypumppu siedettävä kunnoltaan.
Nokat vaihtaisin ja mietoon viritys malliin ehdottomasti.
Nostajat tarkkaan syyniin, Jos vaihtaisin, ostaisin laadukkaat.
Laahaimet harrikalta, ei halpista.

Huolella nippuun, saat luotettavia kilometrejä !

Ile

Dyna bro

on kyllä hiukan kulumaa teikäläisen nokissa. nostajan rullat varmaa kans ei hyvät. mikä mahtaa olla syy jotta noin kuluu. itsellä vuoden vanhempi dyna ja lähes samat kilometrit eikä mitään vastaavaa kulumaa ollut. daytona sinne meni ja kaikkee muutakin ja sit nää rocker locker holkit. siihen loppu tikitykset. kyllä tuo oli tikitelly jo keinuvivun pultin mutkalle...

pratka2

Ei ole öljyvuotoja ollut.
Viikonloppuna ottaa tarkempaan syyniin, varsinkin ne nostajat. Jenkkifoorumeilta lueskelin, et nostajanrullat usein vaihtokunnossa jo pienillakin kilometreillä. Tais kyllä tuota ongelmaa olla virinokkien kans, ei niinkään vakioilla.
Hd orkkis laahaimet odottaa jo hyllyllä.
Tuo mieto virinokka idea kuulostaa hyvältä. Samalla tietty laakerit vaihtoon cam platesta ja lohkosta.
Taidanpa panna myös nuo rocker lockersit tilaukseen.




Kiwi

Mulla on orkkis nokkia muutama setti, 60 EUR plus postikulut on hintaa.

pratka2

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 09 huhtikuu 20, 14:29:38
Mulla on orkkis nokkia muutama setti, 60 EUR plus postikulut on hintaa.

Laitoin sulle yv:tä

pratka2

Ankaraa syynäystä harjoitettu. Nostajissa välykset ja rullat ok, hairahuin silti hankkimaan uudet. Tönärit suorat ja siistit  joten saavat välttää.
  Keinukoneistokin suora ja välyksetön paitsi keinuvipurungossa ja pultissa jäljet, jotta on se akseli siel keikkunut. Oletan ärsyttävän naputuksen johtuneen siitä.  Harmi kun ei hoksinu kuvaa ottaa. Pitää seuraavalla tallivisiitillä muistaa.
Olen metsästellyt niitä holkkeja sinne keinujen pultteihin. Eli niitä rocker lockerseja. Ei tunnu löytyvän ku jostain ebaysta ja aliexpressiltä. Tietääkö kukaan saisko niitä ihan Suomen maasta jotain kautta?
"Uudet" nokat eli hyvät vähän käytetyt on nyt uusilla laakereilla nokkalevyssä.  Oisko jollain vinkkiä mistä löytyy ulosvetäjää edullisesti tahi lainaan niitä sisempiä nokkalaakereita varten?  Kovin arvokkaita työkaluja ainakin IKH:lla ja etrassa. Sen verta harvoin on tarve, että ei kehtaa satoja euroja tuhlata.

Kiwi

Onkos sulla se kone irrallaan vai vielä rungossa kiinni? Jos on helposti liikuteltavissa lähin moottorikoneistamo/harley-orientoitunut korjaamo voisivat kenties auttaa, kärräät kohteen paikalle ja työssä ei kauaa mene. Oon kerran käyttänyt moottoripyörää peräkärryllä 60 km Välimäelle kun siitä oli kierre korkannut yhestä tulpan reiästä ja pyöräytettiin korjausholkki paikoilleen kärryllä, toki nämä hommat kannattaa soittaa etukäteen niin tekijällä on kalenterissa tilaa.

jty


pratka2

Mopo Helsingissä. Kone on rungossa kiinni. Juu, ei huono vaitoehto sekään, että mopo pakuun ja korjaamolle. Onhan siinä lähistöllä useampikin pulju, jossa tuo näppärästi onnistuu.

jty

Lainaus käyttäjältä: pratka2 - 26 huhtikuu 20, 05:44:32
Mopo Helsingissä. Kone on rungossa kiinni. Juu, ei huono vaitoehto sekään, että mopo pakuun ja korjaamolle. Onhan siinä lähistöllä useampikin pulju, jossa tuo näppärästi onnistuu.
Ok no sit vähä huono autella

pratka2

Luvattu kuva niistä jäljistä sielä keinuvipuhässäkässä. Ei kait se ton näkönen ois jos keinuakseli ei ois siellä kolossaan keikkunut. Vapun piristykseksi myös kuva ammattilaistason cam platen  laakerienvaihto työkaluista. Nuilla kävi aika kivuttomasti. Vanhoja laakereita hyväksikäyttäen "prässäsin" uudet paikoilleen.
Seuraavaksi täytyy tehdä sellanen laahaintenasennustyökalu. Tältä palstalta löytyikin hyvät ohjeet moiseen. Kiitos!
En ole vielä niitä sisempiä nokkalaakereita vaihtanu. Jos vie pyörän pajalle sitä varten, se vähentää paljon tuota itse tekemisen riemua.

jty

Niin ne rocker lockerit kantsii tilata jenkeistä www.rockout.biz nii ei oo mitään kiinalaista mitä sattuu.

pratka2

Viikonloppuna sain nokkalaakerit vaihdettua, kiitos lainatyökalun. Mukavia ihmisiä täällä, kun viitsitään lähettää omia työkaluja postitse toiselle puolen Suomea.
Laahaimet jäi itse vaihtamatta. Pirautin huvikseen tuohon lähistön harrikkapajaan. Kiireestä huolimatta aikataulu heti seuraavana päivänä ja nimellisellä korvauksella. No hetki taukoa tästä erakoitumisesta kun kävi ihmisten ilmoilla.
Rocker lockersit hollannista.  Harliepleats.nl. Nettisivut oli hollantia. Ei mulla taivu joten laitoin s-postia toisella kotimaisella.
Sähköpostiin sieltä vastattiin tosi nopeasti. Varastosta löytyy ja heti lähetetään. Maksu hoitui perinteisellä pankkisiirrolla.
Kun teki netissä tilauksen sai suoraan kaikki tarvittavat tiedot maksua varten. Viime keskiviikkona tein tilauksen. Torstai aamuna tuli sähköpostia, että tilaus lähtenyt ja toinen s-posti dpd:ltä jossa tilauksen seurantakoodi. Tänään postnordin (hoitaa dpd paketit Suomessa) kaveri toi paketin kotiin. Eli 5 arkipäivää. Juu ja nää on usa made rocker lockers. Osat 29.95 ja postikulut Suomeen 19.95. Viiskymppinen noihinkin upposi.
Huomenna asentamaan. Nokkakoppa onkin jo kasassa. Öljypumpun keskittelin konetta pyörittelemällä. Ja kun korjausopas ei sitä vaatinut, nokkalevyn ruuvit kiinni ilman lukitetta. En muista, että oisin ikänään laittanu harrikkaan mitään kiinni ilman lukitetta. Saa nähä. Nyt vain yläkerta nippuun ja kilinöinä kuuntelemaan.

etelahelsinki

Jou

Muistutus 88-twincamien omistajille, katsokaa laahaimet talvi-seisonta-aikana.

Nyt vanhempiin TC koneisiin saa kittiä joilla saa muutettua hydrauliset nokkaketjun kiristäjät.
Mukana paketissa cam plate, tehokkaampi pumppu ja hydraulit kera pikkuhilujen.
Tähän innostuin ja palkkasin asentajat hommiin yli satatonnia ajettuun FLSTS 2002een.

Aukiolleesta jakopäästä paljastui viimeisillään olleet laahaimet (loppu) noin 50000 km ajetut.
SE 203 nostajalaakeri pinnaltaan kuluneet/syöpyneet nokka-axelit, noin 100000 km ajetut.
Nokaksi vaihtuu ehkä Andrews A 26 tasavääntö nokka?
Nostajat tai ainakin laakerit vaihtoon, noin 50000 km ajetut.

Viikon päästä taas tielle, testaamaan ja ehkä viiden vuoden päästä jakopää hydraulien tarkistus.

Ile