Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

TC110 nostaja ongelma

Aloittaja flhx, 10 tammikuu 20, 15:22:39

« edellinen - seuraava »

flhx

Nyt kun siella Suomessa on rakentelukausi paalla (taalla Floridassa ajokausi, tanaan 31c ja aurinkoa) niin TC110 omistajille vinkkina etta tsekatkaa kuinka monta mailia on nostajilla takana ja missa kunnossa ne ovat. Taalla diilerilla tuli taas yks TC110 josta oli nostajan rulla/laakerit porsinu, edessa taydellinen koneremppa. Maileja kiukaalla n. 23K mailia. Mekatsujen mukaan noi nostajat ois hyva vaihtaa 10K mailin valein....EDIT: korjaus, 7500 mailin valein. (Tai jos sattuu loytamaan jykevamman aftermarket version niin varmaan saa enemman maileja).

Noita on fixattu taalla useita, ongelma on 110 kiukaissa, ei juurikaan 96 tai 103. Johtunee 110 jareammista jousipaineista.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Veijo Esso

Koskeeko tämä myös jälkiasennussettejä? Mulla on päivitetty tehtaan setillä ja siinä tuli uudet nostajat joista ei ole muuta tietoa kuin listan rivi: "high capacity roller tappets".

flhx

Jep, se setti varmaan sisaltaa nostajat varaosanumerolla 18572-13, joissa hiukan isommat neulalaakerit. Kuulemma sama juttu kuin orgisten kanssa, vaihtoon riittavan usein. Ja mekaanikon mukaan tehtaan suositus noille nostajille on etta High Performance moottoreissa (joihin luetaan myos TC110) nostajat vaihtoon 7500 mailin valein. Rullalaakeri nostajat varmaan kestais hiukka pitempaan, meinaan ei niissa nostajanrullissa olevat neulalaakerit mitkaan kovin jareet oo ees noissa "high capacity" versioissa.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

ranze

Kohtuu tiheä vaihtoväli.  :o
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Hemuli

Mikä tekee just satakympistä vika herkän? Luulis ettei tilavuudella ole merkitystä nostajien kestoon.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

TNy

#5
Oma 2001 Dyna on ajettu kaikkiaan noin 70tkm, joista viimeiset kaksi kesää 98cid big bore-kuosissa. Kansina on Kiljuvan Kanan CNC-portatu kannet isommilla imuventtiileillä ja tunnetusti kansien venttiilien jouset ovat vähintäänkin mitoitettu riittävillä jousipaineilla silmälläpitäen isompi noistoisia niokka-akseleita isommilla kierroksilla :) Omassa kulkineessa nokat on Cranen HTC-310-2 malitillisella .510 nostolla.

Nostajat on alkuperäiset, mutta nokkien ketjujen kiristinlaahainten vaihtotyön yhteydessä tuli suuri halu vaihtaa myös nostajat. Sössön premiumit olisi ollut 1. vaihtoehto, 2. vaihtoehto em. valmistajan standardit, mutta tein "Sulo Vileenit" kun Ebay:sta löytyi Feulingin Race-sarjan (#4050) ajamaton setti puoli ilmaiseksi.

Nopea Kuukkelointi kertoi, että ison veden takana Sössön tuotteet sai laajaa kannatusta, oikeastaan vain positiivista. Feulingin kerrottin pääasiassa olevan ok, mutta myös tiedettiin hajoamisia sen kummemmin tapauksia erittelemättä.

Onko täällä arvon raadilla kokemuksia Feulingin TC-nostajajista (+/-) noin yleensä???

flhx

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 22 tammikuu 20, 18:35:16
Mikä tekee just satakympistä vika herkän? Luulis ettei tilavuudella ole merkitystä nostajien kestoon.

Niinku tossa ekassa viestissa mainitsin niin mekatsujen mielesta ongelma todnak TC110 jousipaineissa. Mina en toki noistakaan mitaan ymmarra.Sen verran kylla ymmarran etta en akkiseltaan muista yhtaan 96 tai 103 kiuasta jossa nostajia olis vaihdettu muun kun suuren mailimaaran tai kiukaan ehostuksen takia, useita 110 taalla on sen sijaan ollut joista nuo nostajat on palasina.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

flhx

Lainaus käyttäjältä: TNy - 23 tammikuu 20, 13:41:52
...

Nopea Kuukkelointi kertoi, että ison veden takana Sössön tuotteet sai laajaa kannatusta, oikeastaan vain positiivista. ...

S&S tuotteilla on hyva maine, tosin kylla siellakin osataan ns.kammentaa. Meille tuli diilerille niiden M8 big bore kitti jossa laadunvalvoja oli kai kayny paskalla kun ois pitany tarkistaa kitin laatu. Kohtuullinen kolhu sylinteriputkessa, just tiivistepinnalla. Lahetettiin takas, samalla laadunvalvojalla varmaan ripuli koska uudessa kitissa oli unohtunu koneistaa kansiin ohjaintapin reika.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Kiwi

Takuukäsittelyitä jonkun verran tehneenä tympeimpiä toimittajia on juurikin nuo jotka haluaa aina koko tuotteen takaisin. 2/3 tulee aina joku kämmi kun uus paketti tulee, ja se vika on lähes aina eri osassa kuin aluksi.

ranze

Ei se sössökään niitä liftereitä tee itse. Aika moni tuote teetetään alihankintana. Muutama tehdas tekee useammalle brandille. Jossain jenkkitech palstalla oli essonbaari -tietoakin että mitkä ovat olevinaan samoja. Alkuperäinen on Johnson Hylift nostaja joka on periaatteessa Chevyn smallblok lifterin kanssa sama. Öljykanava on vaan Chevyssä pienempi, johtuen paremmasta öljynkierrosta.

Onhan näitä muitakin vähän vastaavia kuin sössö. Esim. Bakerin vaihdeloota on suunniteltu Bakerilla, mutta tekijänä baaritiedon mukaan Jims. No Bert Baker on GM:n entinen manuaalivaihdeaskien suunnitteluinsinööri. Teki paremman lootan omaan HD:hen ja loppu on historiaa.

Samoin Sössö on lähtenyt kellaripajasta. Tuollaiset brändit vaan tekee tiliä sillä, etteivät ota siipiensä alle ihan mitä tahansa sheissea. Ja onhan niillä omaakin tuotantoa, enimäkseen tuotekehittelyä kuitenkin.

Valitse Ultima kun halpakin on kyllin hyvää.  ;D Tai haluat jännitystä elämääsi.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

seppo

Yksi CVO 110 tässä työn alla jossa nokassa pahoja jälkiä ja nostajatkin menee vaihtoon. Mittasin jousipaineet, venttiili kiinni 180lbs ja aukipaine on 450lbs (!) alkuperäisen nokan kanssa (nostoa 0.556"). Tuo aukipaine on kyllä ihan mahottoman suuri, ottaen huomioon että nokassa on todella maltilliset kantit. Vähän on ylimitoituksen makua.

Tilalle sitten vähän maltillisempaa jousta.

nisse-setae

Onko täällä tietoa kuinka yleisestä ongelmasta on kyse? Ulkolaisilta foorumeilta löytyi paljon kauhutarinoita 110:n ongelmista, mutta myös paljon juttua ongelmattomista reilusti rullatuista koneista. Ja varmasti on paljon kuskeja jotka ei foorumeilla kirjoittele, joten vaikea arvioida kun ei ole omaa kokemusta.

Asia kiinnostaa koska kiikarissa on n. 10tkm ajettu 110-koneinen pyörä. Huolto-ohjelman mukaiset huollot on kuulemma tehty, eikä muuta ole kuulemma tarvinnut tehdä. Näinhän se usein myydessä on, hyviä ja huolettomia pelejä suurin osa. En tiedä onko mahdollisesti orastava ongelma edes nostajia näkemättä havaittavissa. Ainakaan oma osaaminen ei siihen riitä ja siksi asian kanssa vähän arkailen.

Sen verran tuore pyörä on kuitenkin kyseessä ettei sitä "projektiksi" pysty ostamaan, vaan suht huoletonta ajoa saisi olla edessä useamman kymmentä tuhatta kilsaa.


flhx

No, niinku jo pariin kertaan tassa olen maininnut niin tehtaan suositus 110 koneeseen on etta nostajat vaihtoon 7500 mailin (12 tkm) valein. Ei loydy huolto-ohjelmasta, eika varmaan muistakaan pyoran dokumenteista. Itse pistasin noilla kilsoilla tuosta heti nostajat vaihtoon, ei sitten tarvitsis kesalla miettia miten kay, varsinkin jos aikoo ajaakin. Oletan etta Suomessakin viela ne pyorat rikotaan suurimmaks osaks ajamalla eli kesan aikana, saattaa olla hankala loytaa nopeasti korjausaikaa. Ja varsinkaan kun tuon nostajan porsiessa saattaa menna koko kiuas remonttiin. Ota selvaa paljonko vaihtotouhu maksaa ja tinkaa ostohintaa sen mukaan.

Niin, kyllahan 110 hyvalla sakalla ajaa useamman kymppitonnin ettei nostaja(t) hajoa. Esimerkin koneella oli ajettu siis 36 tkm ennenkuin nostaja hajos ja koko kone meni vaihtoon kun tuli taystuho. Sita ei siis edes lahdetty korjaamaan kun oli lohkosta lahtenyt palasia irti nostajan romujen lahdettya kiertoon. Mutta jos jo tehdas suosittelee vaihtoa 7500 mailin valein niin kannattaako riskeerata? Oma valinta toki, ei kukaan nostajien vaihtoon pakota.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

HannuIk

Mun 110:llä on ajettu 16tkm, täytyy antaa olla tallissa niin ei mene rikki. :-[

seppo

Kannattaa korjata se varsinainen syy tuohon nostajien hajoamiseen, alkaa nostajatkin sitten kestämään. Beehive venttiilijouset tilalle ja vanhat hyllyn nurkalle koristeeksi. MInusta ei ole mitään järkeä vaihdella urakalla nostajia noin tiheään.

Beehive jousilla (joko AV&V tai kibblewhite) aukipaine pienenee noin 100lbs käyttäen vakionokkaa.