Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

39mm keulan parantaminen

Aloittaja mikira, 17 lokakuu 09, 00:35:41

« edellinen - seuraava »

mikira

Nyt kun olis tuo keula sopivasti palasina oon ajatellu tehä jotain jekkua dampereille. Mulla on keulassa progressivemmat jouset ja oon käyttäny screamin eaglen heavy öljyjä, mutta jotenkin noilla öljyillä keulan toiminta on jotenkin tahmeaa. Jonkin verran asiaa tutkiskellessani olen useampaankin kertaan törmännyt modifiointiin, jossa damperin toinen reikä tukitaan taika sitten tukitaan molemmat ja tehdään pienemmät tilalle. Sen nyt sain mitattua että vakiona mun dampereissä on 5mm reijät ja ajattelin josko 4mm olis parempi. Olisko kenelläkään mitään tietoa mitä kannattas kokeilla?
Sekin tietty kiinnostaa että miten kannattas ne vakio reijät tukkia, tigillä vai juottamalla?

Hemuli

Joskus electran keulasta vedin tigillä yhdet reiät umpeen, ei siitä oikein osannut sanoa oliko muutos parempaan vai huononpaan. Reikien tukkimisella on vähän sama vaikutus kuin paksummilla öljyillä, se hidastaa keulan liikettä molempiin suuntiin ja vähentää sen herkkyyttä. Eli vaikka keula ei sukeltaisikaan yhtä herkästi kuin aikaisemmin, on se vastaavasti kovempi pienissä töyssyissä kun hydrauliikka ei ehdi mukaan.

Toissa talvena asensin emännän sportin keulaan Racetechin Goldvalvet ja saman firman kaksiosaiset jouset joissa progression määrää pystyy säätämään. En tiedä kummat vaikuttivat enemmän mutta kun lähdin koeajolle niin ensin ei tuntunut mitään eroa kunnes kurkkasin etupyörää - se liikkui ylös-alas tien epätasaisuuksien mukaisesti ilman että kuski huomasi mitään. Ensi kesäksi tulee saman firman takaiskarit.

Juhanallahan on myös noi kultaventtiilit keulassa - oletko ollut tyytyväinen?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Natking

Horsesta just lueskelin kun joku erikoismies kertoili noista oljyista ja oli innoissaan kun niita saa nykyisin 5w:n valein. Suositteli vaihtelemaan oljyja niin kauan etta alkaa keulan toiminta miellyttamaan. Suositteli aina oljyja vaihtaessa huuhtelemaan keulan atf:lla, meinasi etta toiset  kayttaa jotain liuottimia mutta hanesta toi atf toimii paremmin. Ja vanhaa kunnon sisaan-ulos meininkia etta saa varmasti kaiken vanhan keulaoljyn poijes.
Jotain se horisi etta oljyn maaraa lisaamalla saa sen toimintaa pikkusen muutettua, ei oikeen menny jakeluun mutta tarttee lukee se varmaan uutestaan.

Just trying to be different (like everyone else)

börje

Noita viskositeettejä voi hakea sekoituksilla. Meikällä on KTM enskan keulassa puolet 5W:tä ja puolet 10W:tä eli 7,5W.

mikira

Onko kukaan koittanut kiillottaa keulan sisuskaluja? Ratapuolella tätä käsittääkseni harrastavat, hieman on kyllä hakussa itä kaikkee sieltä edes pitäis kiillottaa ja miten.

mikira

Huomasin erilaisia damper putkia räpläillessäni mulle uusia reikiä. On niin pieniä nuo reijät etten saanu mitattua, jotain puolen millin luokkaa ja ne sijaitsee damperin yläpäässä, mallista riippuen niitä on yksi tai kaksi. Mikäköhän niitten tarkotus oikein on?

Kiwi

Ikivanha ketju mutta kun tätä asiaa tuli pohdiskeltua niin miksen jatkaisi tänne?

Suunnitelmissa olisi tehdä +12” putkilla 39 mm keula joka olisi myös jonkunlainen ajaa.

Tilauslistalle olisi ensimmäisenä menossa progressiivisen jouset, kunhan keksin mitkä olisi sopivat. Niitä oli ainakin 3 eri vaihtoehtoa, pariin eri sportsteriin ja FXR/Dyna, varmasti muitakin. Kyseessä suht ”kevyt” jäykkäperäinen Shovelhead, keulakulma jossain 51-54 asteessa, riippuen kuinka pitkä tuosta keulasta loppupeleissä tulee.

Toisena voisi miettiä jotain venttiileitä (Ricor tai vastaava), jotka voisi säästösyistä koittaa tehdä itse, tai tilata mutta eihän ne tykkää tällaisista kötöstyksistä. Voisi hetken vaikka lueskella noiden venttiilien toiminnasta ja palata aiheeseen myöhemmin.

Pidemmässä keulassahan suositellaan käyttämään vain pientä esijännitystä ja ohutta öljyä, vaikkei tämmöisellä nysäsopperilla ihan Tuusulan chopper-syndikaatin hyväksyntää saada. Joten nykyiset dampperit saanee jäädä muokkaamatta? Mitä muita muutoksia keulaan kannattaisi harkita?

JSmedby

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 15 heinäkuu 19, 21:26:56
Ikivanha ketju mutta kun tätä asiaa tuli pohdiskeltua niin miksen jatkaisi tänne?

Suunnitelmissa olisi tehdä +12” putkilla 39 mm keula joka olisi myös jonkunlainen ajaa.

Tilauslistalle olisi ensimmäisenä menossa progressiivisen jouset, kunhan keksin mitkä olisi sopivat. Niitä oli ainakin 3 eri vaihtoehtoa, pariin eri sportsteriin ja FXR/Dyna, varmasti muitakin. Kyseessä suht ”kevyt” jäykkäperäinen Shovelhead, keulakulma jossain 51-54 asteessa, riippuen kuinka pitkä tuosta keulasta loppupeleissä tulee.

Toisena voisi miettiä jotain venttiileitä (Ricor tai vastaava), jotka voisi säästösyistä koittaa tehdä itse, tai tilata mutta eihän ne tykkää tällaisista kötöstyksistä. Voisi hetken vaikka lueskella noiden venttiilien toiminnasta ja palata aiheeseen myöhemmin.

Pidemmässä keulassahan suositellaan käyttämään vain pientä esijännitystä ja ohutta öljyä, vaikkei tämmöisellä nysäsopperilla ihan Tuusulan chopper-syndikaatin hyväksyntää saada. Joten nykyiset dampperit saanee jäädä muokkaamatta? Mitä muita muutoksia keulaan kannattaisi harkita?


Vähän samojen asioiden parissa puuhastellut. Softailiin tuli laitettua +8 putket, sekä keulan kulma meni 46:een. Eikä keulan jousto- ja vaimennustoiminnot tästä ainakaan parantuneet. Jäykempi on, niinkuin olettaa sopikin. Ongelmana(ni) on, että asioiden laskeminen kohdalleen on hankalaa, koska lähtöasetelma, eli vakiokeulakin on aika surkea, joten siitä on turha yrittää johtaa mitään. Näin ollen ainoiksi vaihtoehdoiksi jäisi kokeilla itse kaikenlaisia kombinaatioita, tai sitten saada resepti joltain, jolla on sama, tai lähellä samaa oleva hyvin toimiva setuppi. Jousien jäykkyyden mitoitus ihan laskemalla menee helposti, mutta nuo pirun damperit..

013

Pitkäkeulaisissa painopiste muuttuu aikapaljon takapainoisemmaksi, eli etuvieterit olis oltava löysät ja öljyt sen mukaan. Öljyn määrällä saa vaimennusta muutettua jonkin verran.
Eikai se auta kuin ruveta koeajamaan ja sen perusteella tehtävä muutoksia keulaan.
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Kiwi

Ei auta vielä koeajaa kun runko ei oo vielä mitoissaan ;D

Lainaus käyttäjältä: mikira - 03 marraskuu 09, 10:03:52
Huomasin erilaisia damper putkia räpläillessäni mulle uusia reikiä. On niin pieniä nuo reijät etten saanu mitattua, jotain puolen millin luokkaa ja ne sijaitsee damperin yläpäässä, mallista riippuen niitä on yksi tai kaksi. Mikäköhän niitten tarkotus oikein on?

Tällainen kuva tuli vastaan kun selailin, siinä nimetty nuo reiät rebound holeiksi?


Muutenkin kun tuota kuvaa katsoo on siinä jopa ohjeet dampperien rei’ille kun käytetään racetech gold  emulaattoreita. Vanhoihin keuloihin alle 36 millin yläputkilla suositellaan porailemaan 1/4” reiät 5/16” sijaan. Sitä en tiedä onko nuo nyt hyvät vai ei, mutta jotkut tuon tyyppiset oli tarkoitus väsätä, mahdollisesti jopa tuon pikkujousen esijännityksen säädöllä varustettuna. Tuon luulisi toimivan herkästi montuissa ja epätasaisella, mutta jäykistyvän jarrutuksessa.

013

Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Dyna bro

Onko joku asentanu race tech gold valvet progressive suspension jousien kanssa? Race techiltä sanoivat että usemmiten ei jää tarpeeksi tilaa gold valven jousen ja sitten etujousen väliin mikä näkyy tuossa ylemmässä kuvassa. Pitäs kait olla 4mm.  Pääsen itse vasta mittaileen muutaman viikon päästä.  Tuli jo hoidettuu nuo valvet mutta joutuuko vielä hoitaa saman puljun jousetkin🤔

Dyna bro

Kyllä sinne jää se 2+2mm. Toivottavasti nuo tekee ihmeitä.