Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Twin Cam ja jakopään päivitys apuja

Aloittaja ss454, 08 helmikuu 10, 12:30:19

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

No joo, tollaset tussiviivat oli tosiaan sinne vedetty. Liekö valmistuslinjalla merkattu "testaamisen" jälkeen, että nämä parit kuuluu yhteen.... :-\  Koneessa ne ei kuitenkaan kauaa linjassa pysy. :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Eagle57

Öljypumpun linjauksen voisi hoitaa oheisella kartiolla. Olisi ainakin helppo tehdä.
Fxdwg 1999

vepi

#62
Mitenkä tuo öljypumpun kohdistaminen tapahtuu? Kohdistusruuvit on kyllä hankittu ja sen verran olen saanut selville,että ruuvit kiristetään tukilevyssä 1-2 oleviin reikiin,mutta joutuuko konetta  pyörittämään vähän sen jälkeen?

Minun öljypumpusta ei löytynyt tota tussiviivaa. Voi olla,että ne on jotain tehtaalla tehtyjä omia merkintöjä.

Kokkonen

#63
Ne kartioruuvit keskittää pumpun hyvin. Pumppu koottuna paikalleen, ne kohdisturuuvit ensin kiinni, pikkuhiljaa vuorotellen kiristäen jotta pumppu pääsee liikkumaan kohdalleen. Ei kuitenkaan liian kireälle, 40 -45 in-lbs (4,5 - 5 Nm). Voihan sitä kokeilla konetta pyöräyttää, ei siitää haittaakaan ole. Jos pinion akselissa ei ole isoja heittoja, homma on klaari. Pinionin  vipotus kyllä kannattaa mitata jo aiemmin.

Kun kohdistusruuveilla pumppu on kohdallaan, niin sitten vaan ne kaksi muuta kiinnysruuvia paikalleen ja sen jälkeen kohdistusruuvit vaihdetaan varsinaisiin kiinnitysruuveihin.

Edit: Typot...

Kuvaakin löytyy tuolta http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=888.30

Tiukkuuksia http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=68.0
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ss454

Jokos Vepi on saanut ne tukilevyn laakerit paikalleen ja jos on niin mitä metodia käytit? Prässiä vai pakastin sekä uuni? Tiistaina pitäisi noiden saapua itselle eli pääsee sitä ihmettelemään.

vepi

Pinion akselia en ole tarkastanut,mutta öljypumpun sisällä ei ollut mitään viitteitä suuresta heitosta.Hyvin pieniä naarmuja oli jossain kohtaa,mutta se on ilmeisesti ihan normaalia?

En ole vielä päässyt laakereita asentelemaan,kun ne on matkalla jossain? Kävi niin hassusti,että ne tilaamani laakerit meni vahingossa saksaan ja taas saksan kaverin tilattu osa tuli minulle. Se oli joku Ducatin erikoistyökalu. :o

Nokat on ollut jo toista viikkoa pakastimessa eiköhän noi ala olla jo aika jäässä. :D Meinasi ruuvipenkissä prässätä paikalleen apuna käyttäen paksua puulevyä mihkä on porattu reikä niin,että nokka pääsee tulemaan tukilevystä läpi ja tietenkin hylsysarjan hylsyjä aijon myös käyttää siinä vaiheessa,kun puristan laakerit nokka-akseliin kiinni ja tämähän vaihe tehdään ensin ennen tukilevyyn asentamista. En tiedä  onko tässä hommassa sitten järjenhäivää,kun en ole vielä päässyt toteuttamaan ja kiroilemaan,kun vituiks meni !!

   

ss454

Päivitystä tilanteeseen. Huvittavasti tuossa manuskassa tuon cam platen päivitykseen jää sellainen kuva että ostettava ainoastaan tuo magneti marellin efin tarvitsema taaemman nokan ratas. No sehän näköjään on sama palikka kuin originaali vain eri numerolla. Eli alkuperäistä tai sen kaltaista ketjua käytettävä. Voisi pikkuhiljaa oppia itse oikolukemaan tuota englantia kunnolla tai alkaa osien tilaus olla liian hankalaa.

No en viitsi uutta ratasta yksinään käyttää, niin vanhat osat puhdistukseen ja ketju kiillotettu. Kiillotukseen saa näköjään varata lehmänhermot ja hyvin aikaa. Kangaslaikka kyllä tehoaa, mutta tuloksen näkeminen ottaa aikansa. Saa mennä noilla nyt ainakin yhden kesän ja otan sitten uusiksi tuon rattaiden vaihdon kun hyllyssä molemmat rattaat uusina ja niihin uusi ketju. Se kuitenkin tulevaa touhuamista ja kerrotaan sitten jos tapahtuu. Itse rattaassa ei silmämääräistä kulumista eli sinänsä aivan turha sitä vaihtaa. Ketjulla varustetuissa prätkissä tuota kulumista tottunut seuraamaan ja vähän yllättää miten tuossa ei mitään näy.

Kasauksessa tuo itsestään ruuvautuva mutteri meni levyyn ihan helposti. Ja taaempi laakeri sekä siihen liittyvä holkki ei mitään ongelmia. Mutta etummainen laakeri ei uponnut nätisti vaikka uunia ja pakastinta tuli käytettyä apuna. Puoliväliin nassahti ja sitten meni poikittain. Ei muuta kuin osa koneistamolle ja nyt odottelua saavatko irti. Pahimmassa tapauksessa tuossa laakerit saavat siipeensä, mutta pitää toivoa parasta. Tai sitten jo heti tilata uudet lakrut ja tehdä homma uudelleen suoraan koneistamossa. No ehkä kevätkiima kuitenkin saa pistämään osat kasaan ja jännittämään missä kohtaa kilahtaa.

Nostajien suhteen olen käynyt kamppailua, että käytänkö Chevan vai noita vanhoja. Pitäisi olla joku jännitystä mittaava laite, että saisi selville miten paljon todellisuudessa eroa. Käsin painamalla ei saa mitäään tarkkaan tuntumaa. Molemmat tuntuvat yhtä jäykiltä.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: ss454 - 22 maaliskuu 10, 07:56:25
Päivitystä tilanteeseen. Huvittavasti tuossa manuskassa tuon cam platen päivitykseen jää sellainen kuva että ostettava ainoastaan tuo magneti marellin efin tarvitsema taaemman nokan ratas. No sehän näköjään on sama palikka kuin originaali vain eri numerolla. Eli alkuperäistä tai sen kaltaista ketjua käytettävä. Voisi pikkuhiljaa oppia itse oikolukemaan tuota englantia kunnolla tai alkaa osien tilaus olla liian hankalaa.

**

Nostajien suhteen olen käynyt kamppailua, että käytänkö Chevan vai noita vanhoja. Pitäisi olla joku jännitystä mittaava laite, että saisi selville miten paljon todellisuudessa eroa. Käsin painamalla ei saa mitäään tarkkaan tuntumaa. Molemmat tuntuvat yhtä jäykiltä.

Koitin myös tavailla tuota asennusohjetta, enkä tullut viisammaksi mitä tuolla rataan vaihdolla haetaan.  Mitkä numerot sinä löysit?
25716-99 on rihloilla oleva 34-hampainen ratas.
25563-99 on kiilalla oleva. Jos tuo pitäs korvata rihlamallilla, sitten menis nokkakin uusiksi.
(25728-06 on rullaketjuratas, jos konversio tehty niin 2002 up, muuten 2006/ -07 up)

Paljastui tässä samalla, että tuolla aiemmin linkin takan olevassa V-Twin kataloogin sivuilla on väärä OEM numero tälle 34-hampaiselle rattaalle. Siellä on 25593-99, jollaista ei muuten tunneta. Sama virhe toistuu jokaisen myyjän sivuilla, joka referoi tuohon V-Twinin luetteloon, joten ottakaa huomioon. Googlettamalla tuolla numerolla ei löytynyt OEM osia. Laitan huomautuksen myös linkin yhteyteen.

Nostajista annan ääneni vanhoille. Chevan nostajien kanssa saattaa tulla tikittävä kone, kun HD:n öljynpaine ei ole niille riittävä. Ainaskin tyhjäkäynnillä ja kuumalla koneella ilmiö olisi esille tulleen tiedon perusteella ennustettavissa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ss454

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 22 maaliskuu 10, 15:09:25

Koitin myös tavailla tuota asennusohjetta, enkä tullut viisammaksi mitä tuolla rataan vaihdolla haetaan.  Mitkä numerot sinä löysit?
25716-99 on rihloilla oleva 34-hampainen ratas.
25563-99 on kiilalla oleva. Jos tuo pitäs korvata rihlamallilla, sitten menis nokkakin uusiksi.
(25728-06 on rullaketjuratas, jos konversio tehty niin 2002 up, muuten 2006/ -07 up)

Paljastui tässä samalla, että tuolla aiemmin linkin takan olevassa V-Twin kataloogin sivuilla on väärä OEM numero tälle 34-hampaiselle rattaalle. Siellä on 25593-99, jollaista ei muuten tunneta. Sama virhe toistuu jokaisen myyjän sivuilla, joka referoi tuohon V-Twinin luetteloon, joten ottakaa huomioon. Googlettamalla tuolla numerolla ei löytynyt OEM osia. Laitan huomautuksen myös linkin yhteyteen.

Nostajista annan ääneni vanhoille. Chevan nostajien kanssa saattaa tulla tikittävä kone, kun HD:n öljynpaine ei ole niille riittävä. Ainaskin tyhjäkäynnillä ja kuumalla koneella ilmiö olisi esille tulleen tiedon perusteella ennustettavissa.


Factory manuaalissa 25563-99 ja jos tuo omassa niin on rihloilla. (osamanuaalin kuvassa en näe kiilaa)
Kitin mukana tilattava 25716-99 on aivan sama kuin omassa.
(kuvittelin, että tuo olisi tälle uudelle ketjulle sopiva versio tuosta originaalista.)
Sitten vielä Debrix myy tällaista SKU# 66096-M1 heat treated steel drive sprocket is an upgrade for rear camshafts on engines with silent chain cam drives...
Eli onko tuo hiljainen ketju sama kuin tämä originaali leveä.
Anyway nyt turhana tuo kapeampi ketju ja siihen sopivat rattaat, ehkä sitten kun muutaman vuoden päästä vaihtaa taas soffaa niin tulee seuraavaan tehtyä ihan harjoituksen vuoksi samat temput.

Tämän SE:n kitin mukanahan tulee tehokkaampi öljypumppu nin mietin onko se paine ongelma. Mutta koska ei noiden nostajien jäykkyyksille ole kotitallissa mittaria, niin taidan alkuperäisillä jatkaa. Kiinnostaisi öljyt sisässä nähdä kuinka paljon jäykemmät nuo suhteessa on. Ehkä originaaleilla parempi kuunnella kun kone käy että missä mennään kasauksen onnistumisen suhteen. Asfaltit alkaa jo tehokkaasti paljastua eli kiirehän tässä alkaa tulla.

Kokkonen

Heh, voiko tuota osanumerosalaattia enää sekavammaksi saada  :)

Kokeilin googlettaa noita mainitsemani rattaiden oem numeroita, ja vielä ne jotenkin täsmäsivät.

Näyttää siltä, että TC:n osalta niin manuaalit kuin kataloogitkin tekijästä riippumatta eivät ole 100 varmoja. Keskeneräisiä niinkuin Twin Cam itsekkin.  ;D
Korjaukset, muutokset, alihankkijoiden vaihtuminen, tarvikesatsit, eivät tilannetta ainakaan selvemmäksi tee.

Orggis leveä ketju on ns silent chain, hiljainen ketju. (Sillä oli tarkoitus osaltaan hiljentää koneen mekaanisia ääniä. Siksi ei ole ratasjakopäätä, eikä kiristäjärulliakaan. Ympäristö ja bisnes on puhunut.)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ss454

Kaikkien ihmettelyiden jälkeen kone nyt kasassa ja jo vajaan 100km koeajokin suoritettuna.
Nuo quick install tönärit kyllä maksoivat varmaankin muutaman tunnin turhaa puhinaa pois ja alku ihmettelyn jälkeen olivat kohtuullisen helpot asennella. Koneen ensikäynnistys helppo ja nostajatkin ensin tietenkin naputtivat ensimmäiset 5min, mutta tuonjälkeen kone sammuksiin ja muuta touhua niin seuraavalla käynnistyksellä ei mitään naputus ääntä kuulunut. Sopivasti alkoi sitten enskakopasta tihkua punaista mössöä niin pääsin tekemään sinne toisessa ketjussa mainittua hydraalikiristäjän vaihtoa. Kuvia saatan lisäillä kunhan tässä kerkeää paremmin koneella taas olemaan.

vepi

#71
Sama homma täälläkin. Kone on nyt viimeinkin kasassa ja samalla tuli vaihdettua uusi venttiilikoppasarja,kun entiset oli hurjassa kunnossa. Ameriikan meri-ilmasto oli tehnyt tehtävänsä. Käynnistelin konetta ensin ilman tulppia niin kauan,että öljyt lähti kiertämään ja sen jälkeen vasta kone tulille. Eikä kuulunut mitään sivuääniä ja hyvin totteli kaasuakin,mutta jotenkin minusta  tuntui siltä,että ei ollut samat jytinät putkissa kuin ennen? Voi olla muistan väärin. Onhan tästä jo aikaakin,kun mopo on ollut käynnissä eikä viitsinyt lähteä kurakelissä  koeajolle.




 

vepi

Nyt kun olen vertaillut videopätkien avulla jakopään rempan jälkeen tyhjäkäynnin ääniä ja ennen jakopään päivitystä,niin kyllä niissä on eroa. Koneesta on tullut nyt hieman tiheempi tahtisempi ja nokat on samat vanhat. Mistä se vois johtua? Tyhjäkäyntiä ruuvailin,mutta ei tuottanut tulosta. Rupesin tässä epäilee,että on jakopään ajoitusmerkit sittenkään ihan kohillaan,vaikka tarkastin ne pariin otteeseen vai johtuisko tuo vaan hydraalisista kiristäjistä ja tehokkaammasta öljypumpusta siten,että kone vaan yksinkertaisesti pyörii helpommin kuin ennen?
En tiedä sitten onko kukaan muu kiinnittänyt asiaan huomiota. :-\   

Kiiski

Villi arvaus voisko johtua siitä että nokkien ajoitukset nyt sitä mitä tarkoitettu, kun ketjun löysät on saatu pois? Öljypumpusta ei ainakaan johdu tehokkaammat pumput vaatii enemmän voimaa itsensä pyörittämiseen.

Kokkonen

Muutama seikka tulisi mieleen: kun ketjuvälitteinen vaihdetaan ratasvälitteiseen jakopäähän, sytytyksen tarkkuus saattaa parantua jopa neljä astetta. Sulla on edelleen ketjut, joten ei pitäs olla eroa vanhaan tässä suhteessa.
Oliko sinulla imusarja auki, kun päivitit jakopäätä? Meinaan imusarjan vuoto vois olla yksi selitys.
Lisää: Magneti Marellin KUUMAN koneen tyhjäkäynti on välillä 1000 â€" 1050 rpm ja KYLMÄN 1200 rpm tietääkseni. Molemmille on oma sääntönsä. MM säätö ei liene niitä yksinkertaisempia, etenkään kylmän tyhjäkäynnin osalta. Ja sitten vielä säätöjen tallettaminen ECU:alle vaatii omat kuvionsa, virtaa pois ja oliko vielä sulakettakin…
Voisit kokeilla ajaa koneen käyntilämpöön ja tarkistaa sitten onko tyhjäkäynti rajoissa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W