Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Twin Cam ja jakopään päivitys apuja

Aloittaja ss454, 08 helmikuu 10, 12:30:19

« edellinen - seuraava »

ss454

Pitäisikö Vepin säätää mun kone ja minun Vepin kone, kun jos mutuna vedetään niin oma laite hiukan terävämmin nyt käy. Helmikuun alussa oli viimeeksi käynnissä, niin ei kyllä ihan tarkkaa kuvaa äänestä. Epäilen, että pakosarjaa voisi hiukan kiristellä niin tuo pahin terävyys häipyy. Jos nuo videot ei kovin arkaluonteista materiaalia sisällä, niin laita johonkin linkit niin voi hiukan muutkin kuulostella onko eroja.
Tuohon tyhjäkäynnin säätöön oli oma Service Bulletin, mutta olen näköjään sen hukannut. Täytyykin hakea koneelle uudelleen. Itse säädin korkeammaksi, kun oli 800 kiekkaa mopoa ostaessa ja jossain juttua että akulle ei tee noin matala tyhjäkäynti hyvää. Nyt jossain 1000 kieppeillä.

vepi

Imusarjaan en ole koskenut muuta kuin irrotin ilmanputsarin irti kaasarista edestä pois ennen remppaa. Ei tuo CV Keihini pitäis olla kovin kummoinen säätää,kun ei ole kuin yksi tyhjäkynti ruuvi olemassa vai onko muitakin konsteja säätää? Kiekat on nyt säädetty 1000 rpm kone lämpösenä ne kyllä saattoi olla ennen alle tonnin (n.800-900 rpm) luokkaa,mutta kuitenkin kone ei laukkaa niin hitaasti kuin ennen päivitystä,vaikka säätäis kuinka alhaisille kieroksille?

Sehän vois olla mielenkiintoista alkaa säädellä toistemme mopoja ss454:n kanssa,niin tietäis mikä olis lopputulos.(vähän niinkuin parin vaihto konsanaan. ;D ) Kiva olis,jos saisit jonkun video pätkän tänne. Itse yritin laittaa omaa,mutta tuntuu olevan aika monimutkaista meikäläiselle. Löysin kyllä you tubelta kaksi hyvinkin saman kuuloista vehjettä mikä mulla nyt on,kun noi putketkin on samat. Sen perusteella ei pitäis olla syytä huoleen olla.

vance&hines ovals

VANSE&HINES OVALS?SLIPON

 

Kokkonen

Mä luulin Vepi, et sullakin oli tuo MM ruisku.... :)

CV:ssä on siellä alla myös seosruuvi, jota pääsee säätämään, jos se on porattu auki. Vaikuttaa myös tyhjäkäyntiin.

CV:n säätöohjetta löytyy: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=445.0
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

vepi

#78
Jep! Kaasarilla on tämä peli ja viime talvena porasin sinetin pois,että pääsin säätämään seoksia vähän suuremmeksi,kun vaihdoin isommat suuttimet.Vakiona seosruuvi oli auki yhden kierroksen. Nyt seosruuvi on auki 2 kierrosta ja tulppien väristä päätellen näyttäis olevan kohdallaan,kun ajaa pitempää matkaa. Nyt talven aikaan,kun ei ole ajettu käynnistelty vaan tallissa,niin tulpat tuppaa nokeentua. Kiitos säätöohjeista!

Lisätään vielä tämä ohje minkä mukaan olen CV kaasaria viritellyt entisessä Sportsterissa ja tässä nykysessä Kingissä. Mielestäni kaasari on ton projektin jälkeen reagoinut kaasuun paijon ripeemmin ja toiminut moitteettomasti. http://www.saranen.com/Viritys.htm     

ss454

Ei pelkoa että ilman kunnollisia vastuuvakuutuksia muiden koneisiin tosipuheissa haluaisin koskea. Omien kulkineiden huolloissa riittävästi hommaa ja siitä ehkä huoltoeurojen säästöissä sekä osaamisen karttuessa saa parhaat kiksit. Sinänsä vain hauska sattuma, että äänet säätyneet juurikin vastakkaisiin suuntiin remontissa.

Et Kokkonen ollut ainoa jolle jäi tuo väärä kuva, että Vepillä olisi ruisku. Tuolloinhan ne paketin mukana tulleet ohkaisemmat ketjut olisivat käyneet sisään. Vai olikos ne erikoisnokat nyt sitten se kompastuskivi? MM:n ruiskua kai useat eripaikoissa kironneet, mutta puuta koputtaen vielä ainakin oma toiminut juuri kuten voisi ruiskun kuvitella toimivan.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: ss454 - 30 maaliskuu 10, 08:14:41
Et Kokkonen ollut ainoa jolle jäi tuo väärä kuva, että Vepillä olisi ruisku.

Vepi mainitsi, että jakopäässä on se tunnistin paikallaan, ja se on merkki ruiskustaa, joten Vepin laite lienee muutettu jälkeenpäin kaasuttimelle mutta tunnistin on jätetty paikalleen ja se kyllä hämää.
Ongelma on se kiilalukitteinen 34-hampainen ketjuratas.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

vepi

#81
Pahoittelen,kun ei tullut mainittua aikaisemmin,että tämä on kaasari kone,vaikka Kokkonen on maininnut moneen kertaan Magneti Marellin ruisku vehkeissä on tuo tunnistin ja sen takia en kiinnittänyt asiaan sen kummemmin huomiota. Se on paljon mahdollista,että pyörä on muutettu jälkikäteen kaasari koneeksi,kun kaasarin yläpuolella on yksi ylimääräinen liitin rungossa kiinni.

Siitä jakopään kopassa olevasta sensori tunnistimesta lähtee yksi johto kolmeen eri kohteeseen. Tuntuis siltä,jos sen jättäis pois,niin luulempa ettei mikään enään toimisi. Nokka-akselit vaihdan kyllä vielä tulevaisuudessa.  

Tässä on kuva samanlaisesta jakopään kopasta mikä on nyt kiinni. http://www.motorcycle-superstore.com/ProductImages/OG/0000-Drag-Specialties-Chrome-Cam-Cover---.jpg

Kokkonen

Joopa joo, joka päivä jotain uutta.
Vepi, ei ole syytä pahoitella, sillä nyt selvisi tässä samalla että -99 FLH on ainoa vuosikerta joka käyttää tuota nokka-akselin asentotunnistinta sekä kaasutin että ruiskumalleissa. Eli ei siinä sun pyörässä välttämättä olekaan mikään jälkiasennuskaasutin.
Konversiosarjojakin on olemassa niitä, jotka edelleen käyttävät tuota tunnistinta ja niitä jotka eivät.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

vepi

Nyt kun on ajettu noin 150km jakopään päivityksen jälkeen,niin karvan yli 2000 rpm kohdalla alkaa kuulua naputusta,mutta kun kierrokset nousee naputus häviää. En pystynyt paikantaa naputusta koska se kuuluu vain ajaessa. Laitoin vanhat nostajat voihan ne niistäkin kuulua vai onko kaasarin säädöt senverran pielessä. Enpä ole  kaasariin koskenutkaan,vaikka vaihdoinkin hiljaisemmat vaimentimet.

Ja sitten toinen ongelma! Pesin ilmansuodattimen syksyllä ja nyt ajaessa ilmanputsarista roiskuu helvetisti pakosarjaan ja sivulaukulle joko öljyä tai polttoainetta? En ole saanut vielä selville mitä se ruskea ohut neste on,mutta vaikuttais bensiinille ainakin hajun perusteella.   

     

ss454

Vepi kannattaa lukea meikäläisen seikkailut tuolta bensapuolelta. Ihan vain kannustuksena, alle 30min työllä tehtävään korjaukseen meni pääsiäisen pyhät. Samasta kokemuksesta olisin syyttänyt naputuksesta heti SE:n säädettäviä, mutta kun sulla orkkistönärit niin vaikea sanoa.

Öljystä siellä putsarissa on parikin juttua tullut nähtyä toisessa pitäisi öljykanavia suurentaa yläkerrassa, täytyy lukea tuosta enemmän kunhan flunssasta selviää. En tiedä onko ajankohtainen vai joku huuhaa. http://www.box.net/shared/rlu650408k

Toisessa taas syytetään öljypumpun kohdistusta ja se pitäisi tehdä uudestaan. Tätä olen mielessäni pelännyt, että pitää tehdä uusiksi tai jos öljymäärä vähäinen niin antaako vain kiusata. Vielä ei siis itsellä tätä ongelmaa esiinny, mutta kilometrejä liian vähän että johtopäätöstä voisi vetää. http://www.hdtalking.com/attachments/harley_davidson_engine_related_issues/5767d1266548603-oil_carryover_to_the_air_filter-twin_cams_oil_pump_alignment.pdf

vepi

Hyvä että teillä ss454 selvis tuo ongelma ja suht pienellä vaivalla,vaikka vikojen etsiminen tuottaakin välillä kovastikkin töitä.

Lainaus vanhasta viestistä.
Ja sitten toinen ongelma! Pesin ilmansuodattimen syksyllä ja nyt ajaessa ilmanputsarista roiskuu helvetisti pakosarjaan ja sivulaukulle joko öljyä tai polttoainetta? En ole saanut vielä selville mitä se ruskea ohut neste on,mutta vaikuttais bensiinille ainakin hajun perusteella.   
[/quote]

Huohotuksessa ei ollutkaan vikaa vaan oma möhläys,kun olin suodattimen pesun jälkeen käyttänyt innokkaasti liikaa suodatinöljyä. paineilmalla puhalsin liika öljyt pois ja ajoin n.70km eipä enää sotkenut paikkoja.

Mutta toi naputus ihmetyttää vieläkin? Koitin ajaa koko ajan siinä kohtaa missä alkoi olla naputus kovimmillaan (n.2100 rpm)
niin silloin muutaman kerran aivasti kaasarissa väliajoin? Oliskos sittenkin ajoitus pikkasen pielessä jakopäässa,kun äänetkin muuttui tiheempi tahtiseksi rempan jälkeen?

ss454

Oletkos puristuspaineet kerennyt jo mitata? Voinee kertoa mahdollisesti karun totuuden jos tuo ajoitus olisi mennyt keturalleen. Olikos sulla apuna se ajoitusrattaiden lukitustyökalu vai kiristitkös pultteja Kokkosen ohjeen mukaan. Itselleni tuon kohtuullisen kalliin muovipalan hommasin, mutta mielestäni yksin operaatiota tehdessä säästi hermoja kun sai asetettua rattaat varmasti kohdalleen. Ja sai rauhassa keskittyä oikeaan momenttiin kiristämiseen. Jos joku apupoika tai mielummin tyttö olisi ollut mukana, niin silloinhan tuon muovipalan lisäarvo jää vähän kyseenalaiseksi.

Kokkonen

#87
Lainaus käyttäjältä: ss454 - 16 huhtikuu 10, 06:49:17
Oletkos puristuspaineet kerennyt jo mitata? Voinee kertoa mahdollisesti karun totuuden jos tuo ajoitus olisi mennyt keturalleen. Olikos sulla apuna se ajoitusrattaiden lukitustyökalu vai kiristitkös pultteja Kokkosen ohjeen mukaan. Itselleni tuon kohtuullisen kalliin muovipalan hommasin, mutta mielestäni yksin operaatiota tehdessä säästi hermoja kun sai asetettua rattaat varmasti kohdalleen. Ja sai rauhassa keskittyä oikeaan momenttiin kiristämiseen. Jos joku apupoika tai mielummin tyttö olisi ollut mukana, niin silloinhan tuon muovipalan lisäarvo jää vähän kyseenalaiseksi.

Asialliset työkalut ja niiden asiallinen käyttö on kannustettavaa ja monesti ne helpottavat työskentelyä ja vähentävät vaurion mahdollisuutta. Pienen protestin esitän tässä, että tuo ajoitus ei mene enää kiristysvaiheessa pieleen, se tapahtuu jo aikaisemmin asennusvaiheessa jos on tapahtuakseen.

Pientä spekulaatiota, jota niin kovasti rakastan  :) Jos ajoitus on mennyt hampaan verran pieleen pinion tai takanokan rattaalla, se tarkoittaa yli 20 astetta. Molemmissa pytyissä. Jos imu sulkeutuu tuon verran aikaisemmin, niin vakionokilla oltaisiin silloin noin 10 astetta alakuolokohdan jälkeen. Mahtaisko kone enää jaksaa mennä niillä rutuilla ympäri? Toiseen suuntaan sitten tilanne on hieman toinen, imu menee kiinni vasta 50 asteen kieppeillä, puhti ei liene enää paras. Ja mitä sanoo nokka-akselinasentotunnistin, jos sellainen on.  :-\

Tämä spekulointi ei taida kuitenkaan Vepiä auttaa. Ottaako venttiilit kiinni mäntään ja naputtaa sen takia? Puristuspainemittaus varmaan selventää asiaa.

Eikä ajoitusongelmat ole tavattomia, Hemuli kirjoitti Sportin jakopäästä http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1221.0
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ss454

Totta kyllä tuo, että virhe tehty jo aiemmin. Ei flunssainen pää jaksa laskea noin tyylikkäästi, että kuinkapaljon tosiaan tuo yksi hammas tekee hallaa.

Vaihtoehtohan on tietenkin se, että jotain muuta tehty ja/tai muuta tukkeentunut aiemmin/myöhemmin ja se aiheuttaa nuo ikävät ongelmat. Ja kun esiintyy vain tietyllä kierrosluvulla, niin en uskalla enempää kyllä veikkailla.

ss454

Lainaus käyttäjältä: vepi - 15 huhtikuu 10, 22:39:19
Mutta toi naputus ihmetyttää vieläkin? Koitin ajaa koko ajan siinä kohtaa missä alkoi olla naputus kovimmillaan (n.2100 rpm)
niin silloin muutaman kerran aivasti kaasarissa väliajoin? Oliskos sittenkin ajoitus pikkasen pielessä jakopäässa,kun äänetkin muuttui tiheempi tahtiseksi rempan jälkeen?

Tuli pari päivää sitten omaa purkaessa hölmö juttu mieleen, mutta pakko kysyä. Onko mahdollista että imu ja pako tönärit olisivat päässeet sekaisin? Noissahan on sellainen pikkiriikkinen kokoero jota ei silmällä nopeasti katsoen huomaa.