Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Twin Cam ja jakopään päivitys apuja

Aloittaja ss454, 08 helmikuu 10, 12:30:19

« edellinen - seuraava »

vepi

No nyt on SE sarja haettu tullista ja sinne joutui pulittamaan vähän alle 75â,¬ veroista /tulleista ei kuitenkaan niin paha ollutkaan kuin kuvittelin.
Sarjan ei kuulunutkaan nokkalevyn laakereita ja eikä niitä kyllä kuvassa ollutkaan tai mainintaa  eli ne pitää vielä tilata erikseen,kun tietäis minkälaiset tilaan? Edellisessä nokkalevyssä oli molemmat kuulalaakereilla. Sitten olis vielä toinen pulma..Tarkoitus oli laittaa vanhat nokka-akselit,mutta eipä onnistukkaan,kun uudessa sarjassa on ketjuratas uritettu ja taas vanha ratas on kiilalla nokka-akselissa.Shimmilevy sarjan tilasin samalla,mutta nekään ei sovi vanhojen nokkien kanssa,kun niissä on sisähalkaisia suurempi. Ilmeisesti tässä  joutuu vielä hankkimaan nokka-akselitkin,jos ei sitten asenna vanhat ketjut ja rattaat takas ja sitten taas väljys ongelma edessä.Nokkalevyn taakse laittaisin jokatapauksessa vanhat ketjut.

Ps. muistaakseni Kokkosella oli hyvä kuntoiset vakio nokka-akselit tyhjänpanttina hyllyssä,jos kaupat kiinnostaa? ;) en tiedä sitten sopiiko nekään vai pitääkö nekin olla SE:n omat nokat.

ss454

#46
Tuo kitti tuli tännekin ja samaa luokkaa verot. Mutta en ole vieläkään kerennyt tuonne pakkaseen laakereita irroittamaan saati kiroamaan kokoeroja. Ymmärsin tuosta ohjeesta http://www.harley-davidson.com/en_US/Media/downloads/Service/isheets/-J04804.pdf että tarvitsee lisälelut. Shimmisarjan kokoeroa ei kyllä siinä sanota. Olisiko tuossa ne laakerit: Cam Service Kit 17045-99C. Ja sitten ainakin omaan pakolliset lisälelut Splined cam drive sprocket 25716-99 sekä Cam Support Plate Oil Control Kit 94667-00.
Loppulelut Chicagosta tulossa ja jokainen sieltä tilannut tietää miten nopeaa toimitus voi olla. Kaiken lisäksi kahtena päivänä pitänyt soittaa sinne, ensin tuotteesta jonka hinta pompsahtanut ja toisekseen vielä sattui oma luottokortti kai olemaan siinä 100 000 kortin joukossa jotka kopioitu ja nyt suljettu. Eli taas toinen puhelu, onneksi ulkomaan reissuja varten ottanut kaksi eri korttia että bensaa saa luultavasti kaikkialta ja sen numeron tuskainen tavaaminen sitten fluent englishiä puhuvalle henkilölle.
Ulosvetäjän modifikaatio pitää tosiaan tehdä ensin ja mietin olisiko jonkun teipin laittaminen siihen tikkupintaa vasten hyvä suoja hajoamiseen. Toinen jossakin nähty ohje oli laittaa magneetti siihen lähelle.

Edit: Laakerit nyt irti ja uudet pakkasessa odottamassa asennusta. Sai sitä työkalua modifioida hiukankin, että toimi paremmin eli eka laakeri hajosi mutta toinen tuli nätisti ulos.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: vepi - 25 helmikuu 10, 16:04:23
Sitten olis vielä toinen pulma..Tarkoitus oli laittaa vanhat nokka-akselit,mutta eipä onnistukkaan,kun uudessa sarjassa on ketjuratas uritettu ja taas vanha ratas on kiilalla nokka-akselissa.Shimmilevy sarjan tilasin samalla,mutta nekään ei sovi vanhojen nokkien kanssa,kun niissä on sisähalkaisia suurempi. Ilmeisesti tässä  joutuu vielä hankkimaan nokka-akselitkin,jos ei sitten asenna vanhat ketjut ja rattaat takas ja sitten taas väljys ongelma edessä.Nokkalevyn taakse laittaisin jokatapauksessa vanhat ketjut.

Ps. muistaakseni Kokkosella oli hyvä kuntoiset vakio nokka-akselit tyhjänpanttina hyllyssä,jos kaupat kiinnostaa? ;) en tiedä sitten sopiiko nekään vai pitääkö nekin olla SE:n omat nokat.

Joskus on kiva omistaa harvinaisuuksia, mutta tässä tapauksessa ei ehkä niinkään. Sinun -99 TC pitää olla aivan ensimmäisiä, kun siinä on vielä tuo kiilalukitus takanokassa. Yleensä ne ovat hajonneet ja tehdas vaihtoi ne uusiin. Sekä muutti osat tuotannossa rihloille. Ja hyvin se on kestäny se laakerikin. Ehkä sulla on maailman ainoa vielä orggis osilla koossa oleva  :)
Kyllä se takanokka pitää vaihtaa, ei se mitään SE:tä välttämättä vaadi, ellei halua. Mulla on toisaan orggisnokat vielä orggislevyssä kiinni. Saattaa niitä muillakin hyllyissä lojua. Mut jos ei tarjokkaita lähempää löydy, niin hierotaan kauppa.
Oliskohan nuo shimmit sitten -07 ja uudempiin, niissä on isommat. Tuosta ss454 postaamasta linkistä kannattaa tarkistaa, onko osanumerot oikeat.

-07-> (Dyna -06) shimmien osanumerot ovat tyyliä 25729-06  ->  25738-06
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

vepi

#48
Johan minä jo ihmettelinkin,kun ei missään kuvissakaan ei näy samanlaista osaa kuin mun pyörässä on saatika sitten osaluetteloissa. Sittehän se on aikakin päivittää tuokin asia. Nyt en ihmettele yhtään,jos pyörä on kestänyt tähän päivään asti nimittäin sen omisti uudesta asti vanha papparainen(Vietnamin veteraani) ja oli kuulema pirun tarkka pyörästään,kun ei meinannut antaa koeajaa ostajankaan. :D

Tilasin 25285-08 shimmit ja ne pitäis sopia kuhan vaihdan nokat koska nyt näyttää siltä,että se on huomattavasti ohuempi halkaisialtaan kuin uralla olevat nokka.Vanhassa oli ketjurattaan pultit saman kokoiset,kun taas tässä uudessa versiossa yläpultti huomattavasti pitempi ja paksumpi. Mikähän osa on tämä on Cam Support Plate Oil Control Kit 94667-00
Yritn googlata,mutta en löytänyt. Splined cam drive sprocket 25716-99 tämä sitten on jonkinmoinen ketjuratas en tiedä mihin sitä sitten tarvitaan ja sama homma tässä Drive Gear Retention Kit 25533-99A taitaa olla jonkinmoinen pultti sarja. Mihkähän noita kaikkia tarvitaan kun tossa SE:n setissä on rattaat ja pultit?  

Mä ilmoittelen sitten niistä nokista Kokkoselle jos en satu löytämään.


Kokkonen

Cam Support Plate Oil Control Kit 94667-00
Lienee ruuvi  :-\  jolla tukitaan yksi öljyreitti uudesta tukilevystä, kun uusi versio asennetaan -99 malliin Mulla on tukilevyjen numerot himassa, joilla selviää, mihin koneeseen se pitää asentaa.  Laitan myöhemmin lisää tietoa, ellei joku muu sitä tee ennen.

25716-99  On se iso 34 hampainen ketjuratas, joka tulee takimmaiseen nokka-akseliin. Tämä osanumero on “vanhalle” hiljaiselle ketjulle. Joissain ohjeissa sitä suositellaan 99 malleihin, ja se pitääkin laittaa jos vaihtaa rihlatun nokan. Mutta sulla lienee sarjassa se uusi rullaketjulle tarkoitettu ratas, joten tuota et tarvitse.
(Tämän aiheen sivulla 2, V-Twin luettelossa numero 22)

Drive Gear Retention Kit 25533-99A on rattaiden, sen ison ja pienen, ketjurattaan pulttisarja, sulla ne on varmaan satsissa mukana.
(Tämän aiheen sivulla 2, V-Twin luettelossa numero 38)
Näitä tarvitaan kun vaihtaa rihloitetun nokan ja rattaan erikseen tuon kiilalukitteisen tilalle.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ss454

#50
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 26 helmikuu 10, 13:05:11

25716-99  On se iso 34 hampainen ketjuratas, joka tulee takimmaiseen nokka-akseliin. Tämä osanumero on “vanhalle” hiljaiselle ketjulle. Joissain ohjeissa sitä suositellaan 99 malleihin, ja se pitääkin laittaa jos vaihtaa rihlatun nokan. Mutta sulla lienee sarjassa se uusi rullaketjulle tarkoitettu ratas, joten tuota et tarvitse.
(Tämän aiheen sivulla 2, V-Twin luettelossa numero 22)


Voi olla näin iltapäivästä luentun ymmärtämisessä heikkouksia, mutta mielestäni pitää tuo ratas tilata. Kun tuota ylempänä postaamaani pdf:ää lukee tarkasti, niin siellä sanotaan seuraavaa:

For 1999 - 2000 Dyna, 2000 Softail, 1999 - 2000 Touring,
and 2001 EFI Touring models only:
These vehicles will retain the original style primary cam
chain and sprockets, to work with the camshaft position
sensor. The roller style chain and sprockets in THIS kit
are to be discarded.

Eli joku nokan asennon tunnistin vaatii tuon toisenlaisen rattaan. Tai voikohan uudemmalla rattaalla kasattaessa tulla käyntihäiriöitä jos nyt suostuu edes käynnistymään.

Ja kaasari vehkeessä tuota ongelmaa ei ole:
For 2001 - 2005 Dyna, 2001 - 2006 Softail, 2002 - 2006
Touring, and 2001 carbureted Touring models only:
These vehicles will use the roller style chain and
sprockets included in THIS kit. A thicker spacer will be
required with the new roller style camshaft sprocket.

Kokkonen

Puhut asiaa ss454.
Jos kyseessä on Magneti Marellin ruiskulla varustettu pyörä, jossa on nokka-akselin asentotunnistin, niin ei siihen tuo sileä rullaketjuratas käy.
Se tunnistin löytyy koneen oikean posken viidellä ruuvilla kiinni olevan pyöreän luukun takaa (Luukku on V-Twin luettelon osa 32.). Jos sensoria ei ole, tila on tyhjä. Sensori on hall anturi, joka tunnistaa takimmaisen nokan rattaassa olevan puoliympyrän muotoisen korokkeen.

Jos kyseessä on vielä lisäksi kiilalla lukittava ratas kuten Vepillä, rattaan/nokan päivitykseen on seuraavia mahdollisuuksia: laittaa takaisin oma kiilaratas; laittaa siihen Andrewsin kiilaratas sarja (288010); vaihtaa nokat ja laittaa rihloitettu ratas, OEM 25716-99 tai Andrewsin sarja 288015.

Jos paikalla on jo rihloitettu nokka ja ratas, niin toimenpiteeksi jää tukilevyn, laakereiden, kiristäjien yms.. vaihto. Ketjut ja rattaat jäävät vanhan mallisiksi.

Tuota korokkeella olevaa 34-piikkistä rullaketjuratasta en ole itse markkinoilla nähnyt muuta kuin  tuossa Andrewsin sarjassa jonka asensin, se saattaa olla vaihtoehtona. Tai ainakin satsia myydään 1999 - 2000 eri numerolla (288999).

Vepin päivitys on kivinen, siinä tulee paljon eteen sellaista jota ei "normaalisti" tule.

Mulla on myöskin raattat, ketjut, ja laakerit käyttökelpoisena, jos kiinnostaa. Tuo korokehan on aina tuossa "vanhassa" rattaassa, oli sensoria tai ei.

Sitten vielä lisää harmaita hiuksia Early -99 TC:n omistajille: Tarkasta alkuperäisen tukilevyn osanumero, jos se on H-D 25245-99 kyseessä on Early -99.  Late -99 on 25245-00.
Early -99 koneista puuttuu yksi öljykanava ja vastaava reikä tukilevyssä pitää tukkia.
Tämän Andrewsin ohjeen loppupuolelta löytyy selitykset ja kuvat näin alkuun:

http://www.andrewsproducts.com/PDF_files/Cams88_99-06chain.pdf

Lisäksi pari kuvaa noista takanokan 34 hampaisista rattaista
Andrews ratas rihloilla (Kuva Retrocycle)


Andrews ratas kiilalla (Kuva Retrocycle)

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

vepi

#52
Kiitos hyvistä tiedoista! Enpä olis älynnyt noitakaan asioita tarkastaa. Jakopään kopasta kyllä löyty toi sensori,joten sileä ratas ei kävis tähän hommaan. Ajatuksena olis laittaa vanhat nokat,rattaat ja ketjut takas,mutta en tiedä sitten niiden kestävyydestä,kun kerta ne vaihdettiin uralla oleviin osiin,kun toi pudjettikin on vähän tiukka tällähetkellä. Andrewsin ratas onkin irto kiilalla ja tässä vanhassa rattaassa kiinteä kiila.Uutta osaa tulis periaatteessa vain laakerit,öljypumppu,tukilevy ja hydraaliset kiristäjät. Kaippa noi kiristäjät toimisivat vanhoissa leveissä ketjuissa ja tukilevyn molemmat laakerit olisi edelleen kuulalaakereilla,kun taas uudemmissa on toinen laakeri rullalaakerilla,jos olen tämän asian oikein ymmärtänyt.

Kävin tallilla tarkastamassa  tukilevyt ja uudessa SE:n oli se ylimääräinen öljyreikä mitä vanhassa ei ollut eli tää kone on se -99 alkupään tuotantoa(H-D 25245-99) mistä se ylimääräinen öljykanava puuttuu.Mietin nyt millä olis hyvä tukkia SE:n tukilevyssä oleva öljyreikä,kun siinä ei näyttänyt olevan kierteitä?

ss454

Pakkanen lauhtui, mies pääsi talliin ja mutta nyt vasta tehty kaikki purkutyöt ilman asennuksia. Sen verran kosteutta tiivistynyt kylmiin pintoihin, että joko talli saa hetken hengitellä sitä ulos tai pitää hommata joku pikkuinen lämmitin. Näkyy kosteus tässä ensimmäisessä kuvassa hyvin, mitä muuta mielenkiintoista tuossa on, että tuota myöhemmässä versiossa olevaa öljykanavaa siitä ei löydy.



Taas tuo uudempi etulevy siitä löytyy



Nähtävästi tässä tehtaan tekemä reiän tukkiminen, ympyröity mustalla.



Sitten kuvaa tuosta ulosvetäjän modaamisesta toivottavasti selviää ajatus.
Työ tehty kiireesti rälläkällä ja sen kyllä huomaa.





Loppuun kuva mielestäni kauniista koneen osasta joka tuonne toivottavasti ennen ajokautta vielä tulee saatua kiinni.



Ps. Se etummainen nokkahan lähti nätisti, ihan perinteisellä kaksijalkaisella ulosvetäjällä. Nuo sisemmät laakerit voisi vielä laittaa paikalleen sen jälkeen odottaa lisää osia.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: ss454Näkyy kosteus tässä ensimmäisessä kuvassa hyvin, mitä muuta mielenkiintoista tuossa on, että tuota myöhemmässä versiossa olevaa öljykanavaa siitä ei löydy.

Arktisen näköinen kuva :)
Oliskos tuossa sitten tehty päivitys aikanaan vai jo tuotantolinjalla modifioitu ja asennettu uusi levy. Milloinhan sitten tarkalleen tuo uusi kanava on otettu käyttöön?
Mun Kukko neulalaakerin ulosvetäjä on kaksiosainen ja tuo kulma on siinä jo alunperin hyvän jyrkkä. Vaikuttaa kuin tuo ulosvetäjä olisi suunniteltu alunperin tavallisen laakerin ulosvetoon. :-\

Joo, Kukkon osat ovat kalliit...yli 50 E pelkkä neulalaakerin ulosvetopää. Vastaavan kokoisen tavallisen pikkulaakeriin reilu 30 E. Mutta kestää kyläsepälläkin  ;D

Lainaus käyttäjältä: VepiAjatuksena olis laittaa vanhat nokat,rattaat ja ketjut takas,mutta en tiedä sitten niiden kestävyydestä,kun kerta ne vaihdettiin uralla oleviin osiin,kun toi pudjettikin on vähän tiukka tällähetkellä. Andrewsin ratas onkin irto kiilalla ja tässä vanhassa rattaassa kiinteä kiila.Uutta osaa tulis periaatteessa vain laakerit,öljypumppu,tukilevy ja hydraaliset kiristäjät. Kaippa noi kiristäjät toimisivat vanhoissa leveissä ketjuissa ja tukilevyn molemmat laakerit olisi edelleen kuulalaakereilla,kun taas uudemmissa on toinen laakeri rullalaakerilla,jos olen tämän asian oikein ymmärtänyt.

Kävin tallilla tarkastamassa  tukilevyt ja uudessa SE:n oli se ylimääräinen öljyreikä mitä vanhassa ei ollut eli tää kone on se -99 alkupään tuotantoa(H-D 25245-99) mistä se ylimääräinen öljykanava puuttuu.Mietin nyt millä olis hyvä tukkia SE:n tukilevyssä oleva öljyreikä,kun siinä ei näyttänyt olevan kierteitä?

Tuossa ss454 postaamassa kuvassa näkyy, kun reikä on tukittu ruuvi. Andrews tarjoaa siihen itseporautuvaa 1/4 x 20 x 1/2 tappia. Se reikä on jotain 5,5 millin luokkaa...M6 jengat ja ruuvi... jämäkällä Locktitella kiinni? Mahtaako riittää? Vähän jää kierteet mataliksi. Tai sitten poraa reiän seuraavalle kierrekoolle sopivaksi  :-\ Enpä ole ko. muutosta tehnyt. Mutta ei ole mikään paha homma.
Alkupeäiset ketjut ei ole kestävyyden puolesta ongelma. Mutta kiillottaa niiden ulkopinta kannattaa ( ei, vaan täytyy). Se rattaan kiilakiinnitys ilmeisesti kestää myös jos se on tiukka. Anteron satsi lienee silleen rakennettu. Takanokan laakeri on tuotannossa vaihdettu rullaksi. En tiedä osasen hintaa, mutta kyllä muutokseen perusteet löytyy. Takanokan laakeri joutuu kovemmalle rasitukselle, kun veto tulee sitä kautta. Hydraulikiristäjät (ja ketjujen kiillotus) tosin helpottavat tilannetta, kun vastus pienenee.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ss454

#55
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 28 helmikuu 10, 20:10:35
Lainaus käyttäjältä: ss454Näkyy kosteus tässä ensimmäisessä kuvassa hyvin, mitä muuta mielenkiintoista tuossa on, että tuota myöhemmässä versiossa olevaa öljykanavaa siitä ei löydy.

Arktisen näköinen kuva :)
Oliskos tuossa sitten tehty päivitys aikanaan vai jo tuotantolinjalla modifioitu ja asennettu uusi levy. Milloinhan sitten tarkalleen tuo uusi kanava on otettu käyttöön?

Itse epäilen, että tuotantolinjalla tai ei ainakaan sellaista dokumenttia löydy että tuo laite olisi käynyt myöhemmin siinä laakeri recallissa (ei toisaalta ole poisssuljettu vaihtoehto). Noiden laahainten kuluminen vain antaisi olettaa, että luultavasti orkkisosat sisässä (tässäkin voin olla toki väärässä). Oma pyöräni on siis -99 en ole mopon valmistenumeroa niin tarkkaan tutkinut, että mikä päivä tehty. Näistä modeista voisi kuvitella että loppuvuodesta kyse (edelleen olemassa sitä virhemaginaalia).

vepi

#56
Ilmeisesti ei tarvitsekkaan tilata mitään lisäosia SE sarjaan,kun vanhatkin ketjut ja rattaat pitäis toimia.Muistaa vaan kiillottaa ketjut ulkopinnasta niinkuin Kokkonen jo mainitsi.Uuteen tukilevyyn sainkin tehtyä jo kierteet öljyreikään ja siihen 6m pultti tulpaksi.Ongelmana on vielä toi väljyys,kun noi uudet shimmit ei käykkään. Laitan varmaankin vanhan shimmilevyn,kun väljyys ei pitäis muuttua,jos laittaa vanhat osat takaisin.                                                    

Löysin tämmöisen linkin missä on vanhoilla leveillä ketjuilla ja rattailla asennettu.

http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://image.hotbikeweb.com/f/tech/18062467%2Bw200/0906_hbkp_01_s%2Bhydraulic_cam_chain_tensioner%2Bscreamin_eagle.jpg&imgrefurl=http://www.hotbikeweb.com/tech/0906_hbkp_hydraulic_tensioner_oil_pump_upgrade/index.html&usg=__xUwlpfGbTuaW0Kiy8pmM3-vNAXc=&h=267&w=200&sz=14&hl=fi&start=2&itbs=1&tbnid=vEI5qx1EmYcAKM:&tbnh=113&tbnw=85&prev=/images%3Fq%3DH-D%2BHydraulic%2BCam%2BChain%2BTensioner%2BUpgrade%2BKit%26gbv%3D2%26hl%3Dfi%26sa%3DG

ss454

Laakerithan menivät yllättävän helposti paikalleen. Vaativat kyllä tuon Kokkosen käytä vanhaa laakeria ja nokka-akselia+kumivasaraa mukaan. En kyllä illalla jaksanut kovin kauaa pesiä toholla lämmittää ja ehkä se lämpöero ei ollut kovinpaljoa -26 pakkaseen kylmetettyjen laakerien ja pesän välillä. Nyt nuo loput härpäkkeet tulossa jenkkilän Lahesta ja saa nähdä kauanko siihen menee. Jotain pikkuosia jälkitoimituksessa, mutta pitää kai puhelimella ottaa illalla yhteyttä missä mennään. Alkaa olla taas intoa kasata muutakin.

Öljypumpusta pitää sen verran kysyä, että kunhan sen uuden O-renkaan saa asennettua niin mikä merkitys niillä uuden pumpun päälle merkityillä kohdistusmerkeillä on. Pitääkö koko paketti kasata merkit kohdallaan vai saako kampura olla missä tahansa kohdassa? Pumpun sisuskalut kun mielestäni menevät kampuralle vain yhdellä tavalla ja en ymmärrä miksi sisuskalujen pitäisi pumpun rungon kanssa olla kohdallaan. Runkohan kun ei pyöri ja asialla ei pitäisi olla mitään merkitystä toiminnalle. Ei tuosta suurta tuskaa tule pyörittää merkkejä kohdalleen, mutta en ymmärrä siitä tulevaa lisäarvoa. Se kai itsestään selvää, että kasattaessa ei voi kai liikaa öjyä käyttää. Eli joka pinnalle sitä mukaan.

Kokkonen

Tarkoitatko niitä roottoreissa olevia kohdistusmerkkejä? Mulla ei uusissa ollut enää niitä pisteitä, kun niillä ei ole itse toimintaan merkistystä, vain purettaessa, että osaa laittaa samoin päin takaisin kuin oli aiemminkin. Näin minä olen asian tulkinnut. Ohjeissa ne käsketään laittaa ulospäin, mulla oli alkuperäiset tasan päinvastoin.
Vai jotain merkkiä itse rungossa? Sellaista en muista...?
Tärkeää on sen sijaan koko öljypumpun kohdistus pinioninakseliin ja reikiinsä paikalleen kiristettäessä. Minun mielestä ei onnistu vaaditulla tarkkuudella muuten kuin kohdistusruuveilla (tjaa..tuurilla kans... :) ) http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=888.30

Eagle57:n  työkaluvinkki kannattaa katsoa, tuolta lisää  http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1520.0
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ss454

Oheisessa kuvassa aika selkeästi näkyy tuo punainen tussiviiva. Vai onko tahallaan tyhmän kiusaamiseksi siihen vedetty.  ;)

Nuo kohdistustapit löytyy jo hyllystä ja niiden käytönkin toivottavasti olen jo sisäistänyt.

Btw, nyt sitten noita B-148 laakereita löytyy ylimääräinen pari hyllystä. Jos jollakin tarvetta niin voi ottaa yhteyttä.