Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Twin Cam ja jakopään päivitys apuja

Aloittaja ss454, 08 helmikuu 10, 12:30:19

« edellinen - seuraava »

vepi

Rupesin ihan mielenkiinnon vuoksi purkamaan nostajia,kun osa niistä tuntui aika jäykältä painaessa alas ja se ehkä kannatti?
Kaikissa nostajissa oli sisällä mustat ja likaset öljyt (kuin tervaa) ja oli niissä muutakin epäpuhtauksia
Nyt joustaa hyvin kuivana,mutta ne varmaan jäykistyy,kun laitan ne uuteen öljyyn likomaan.


Jakopään osat on nyt tilattu Saksan Ebayn kautta,kun ajatuksena oli,että tilaan Eu maasta ja sillä kierrän nämä Suomen tullit ja verot,mutta enpä taida välttyä niiltä,kun jenkkilästä on näköjään kaikki osat tulossa.
En tiedä tuleeko osat suoraan kotiin vai käykö ne mutkan Saksan kautta? 
   

ss454

Oma nostajien tutkinta taas viivästyi, kun ilmojen haltija päätti vääntää termostaattia kylmemmälle ja kylmässä tallissa ei silloin kyllä viihdy. -10 sellainen pakkasraja jonka jälkeen näpit jäätyy vähänkään pidempään touhutessa.
Eikös tuo öljyn nostajaa jäykistävä ominaisuus ole juuri tarpeellinen, käsittääkseni nostaja ei saisi olla tukossa mutta pitäisi olla kohtuullisen jäykkä. Lamppuöljy tms.. ehkä hyvä huljuttelu neste sen pikeentymisen poistossa. Ja jos muuten rokkaavat, niin mikä estää asentamasta takaisin. Itsellä kyllä edelleen harkinnassa miten tuon kanssa tekee eli menenkö kokeilemaan Chevan nostajia vai orkkikset takaisin.
Amazonin kautta tuo EU:n kautta kierättäminen toimii, tämän kuulin jopa tullihlön kertovan sitä ihmettelevälle asiakkaalle. Kun taas Ebayssä ollaan myyjän kanssa suoraan tekemisissä ja paketti tulee siis tulliin jos se hintaraja ylittyy.

Hemuli

Kannattaa olla tarkkana muiden maiden (esim. Saksa/Englanti) Ebaysta tilaillessa - se että ilmoitus löytyy ko. maan sivuilta niin ei suinkaan tarkoita että myyjä ei olisikin jostain muualta. Se kyllä lukee siinä ilmoituksessa mistä tavara lähtee. Moni jenkkimyyjä tekee ilmoituksensa niin, että se näkyy myös muiden maiden Ebayssa.

Aivan sama tilaatko tavaran Suomalaiselta tai Saksalaiselta sivulta - jos se lähtee jenkeistä niin tullit rapsahtaa päälle.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

vepi

Tämä ei nyt kuulu varsinaisesti tähän pääaiheeseen,mutta näin vähän arvelinkin,että tässä joutuu tullin kanssa tekemisiin,kun nyt näyttäis siltä että osat on tulossa Jenkkilästä. Aika näyttää paljonko osille sitten kertyy hintaa loppupelissä.
Toi oli mulle uutta,kun tilaat osat Amazonin kautta kierättämällä Eu maiden läpi niin voit välttyä tullilta ja veroilta mikä taas ei onnistu Ebayn kautta.
Pitääpä alkaa tilaamaan osat tästälähin Amazonin kautta.Onkohan rahtimaksut sitten senmukaiset,kun osat kiertää muiden Eu maiden kautta eikä tule suorinta reittiä kotimaahan?  

Kokkonen

Tohon tulli ja veroasiaan, USAsta tulevaan tavaraan tulee paikallinen liikevaihtovero, tai millä sitä sitten kutsutaankin, Suomessa 22% vissiin. Tulli on tavaranimikkeetä riippuvainen, olen maksanut koneen osista 3%, jokus joku vaati 7%. Nyrkkisääntönä sanoisin että noin neljännes tavaran hinnasta lisää, niin ollaan jo aika lähellä. Rahti on sitten oma osansa, mutta siitäkin menee tuo vero.

Takaisin asiaan: kun nostajat ottaa koneesta pois, niissä on öljyä jonkin verran ja se rajoittaa nostajan liikettä. Jos ne on täynnä, ei ne liiku käsivoimin mihinkään. En ole TC:n nostajaa avannut, mutta Shovelissa niissä on kuulaventtiili, jonka rautalangalla (vast) auki työntämällä ne saa tyhjäksi. Puhdistus on ilman muuta paikallaan, mutta mun mielestä nostajan hyvyyden näkee vasta  koneeseen asennettuna ja käytössä sekä sen jälkeen miten se pitää paineensa... Onhan niihin kyllä joitain mittojakin olemassa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kiiski

#35
Alv 22% +n.1,5-3% tullia tavaran hinnasta +rahdista. Mä en henkilökohtasesti lähtis kierrättää tilattuja tavaroita tahallaan yhtään enempää kuin on tarve, ne viipyilee joskus ihan riittävän kauan muutenkin. Tietysti jos projektiin varattu riittävästi aikaa ja joka kesä ei tarvetta ajaa niin silloin eri juttu.
Kokkonen kerkes ekaks vastaa mutta menköön sama toistamiseen.
Älkää unohtako sitä rullan laakeria se on se mikä voi poikia, sitten on helvetti irti. Se hydraulin toimimattomuus aiheuttaa venttiilin naputusta ja mahdollisia käynnistys ongelmia kun venttiilit ei aukea kokonaan, pahimmillaan voi taittaa tönärin. Mutta kun neulat tulee pihalle sieltä nostajasta niin öljystä tulee tosi muodikasta metalflekea ja tarkka kaveri sen jälkeen vaihtaa kaiken mikä pyörii siinä koneessa. Itelle kerran käynyt 8 tuhatta ajettu Jimin nostaja.
Niiden rullien kanssa kannattaa olla tarkkana varsinkin jos virinokka ja kovemmat jousipaineet.

vepi

No osat on nyt kuitenkin tilattu ja maksettu se jää nähtäväksi tuliko säästöä eurookaan tässä projektissa. :-\
En tiedä sitten noista toimitusajoista,kun en ole ennen pahemmin tilannut ulkomailta muuta kuin yhdet vilkunlasit ja ne kyllä tuli viikossa kotiovelle asti.


Ei nostajissa mitään vikaa ollutkaan tää oli vaan huoltotoimenpide,jos sitä niin voi sanoa. Ainahan noissa Harrikoissa on kuulunut venttiilinkoneiston ääniä ja välillä pientä naputusta varsinkin,kun ajaa tuulensuoja edessä ja avopotta päässä niin äänet kuuluu pajon herkemmin. Jaappanilaiset on sitten asia erikseen. 
 

ss454

Lainaus käyttäjältä: Soikkeli - 08 helmikuu 10, 23:03:57
Se ulosvedin on Clas Ohlsonin katalookista no:30-3763  25,8e, jos joku tarvitsee "halpaa ja  hyvää" ulosvedintä 13-38 mm puslille/laakereille.

Piru vie miten myössä tuli toimittua, vielä viime viikolla näkyi luettelossa mutta ei ollut asiaa Hesaan. Nyt sitten tällä viikolla pitäisi tuolla suunnassa käydä, niin onkin tuo ulosvedin kadonnut luettelosta. Sääli etteivät postimyyntiä harrasta Suomessa olisin heti sen tilannut. Vinkkejä halvasta ulosvetimestä otetaan vastaan. Laakerit tuli nimittäin postilla kotiin ja tosiaan niitä tuli kaksi paria ostettua. Onpahan sitten seuraavaankin remonttiin lakrut valmiina. Mutta kun tavarat nyt hyllyssä, niin hetihän se tuli kiima saada nuo vanhat ulos.

vepi

Ostin juuri viimeviikolla tuollasen Clas Ohlson ulosvetimen. Laakerit kyllä lähti,mutta vaatii tarkasti asentaa paikalleen ennenkuin alkaa ruuvaamaan ulos. Ettei kävis niin kuin mulle,että neulaset alkoi irtoilee keheästä ja kolme tipahti kampikammioon, kun en tajunnut pyöräyttää kampiakselia tasaselle pinnalle sen verran,ettei neulat pääse putomaan kiertokangen kiinnitys kohdasta sisään kammioon.
Yritin kyllä magneetilla neulasia onkia pienestä reijästä,mutta tuloksetta. Onni onnettomuudessa,sain kuin saikin  pölyimuri/bensiiniletku yhdistelmällä imuroituu neulaset pois ettei tarvinut alkaa koko mottia purkamaan. :D     

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: vepi - 23 helmikuu 10, 20:37:12
Onni onnettomuudessa,sain kuin saikin  pölyimuri/bensiiniletku yhdistelmällä imuroituu neulaset pois ettei tarvinut alkaa koko mottia purkamaan. :D     

Heh, toi on aika hyvä kikka! Kaverilla hajos nokan INA laakeri Evosta ja yksi rulla on yhä häviksissä, pitää antaa vinkkiä etiäppäin.
Hyvä kun onnistu noin. Joskus teettää enemmänkin hommaa. 8)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ss454

Vielä noita Claesin vetäjiä soittamalla löytyi ja piti sitten samantien hakea. Jenkkien sivuilta lukiessa arvelinkin, että tällä vetäjällä voi nuo pikkuiset tikut tuottaa jännitystä elämään. Saa nähdä miten itselle käy, jos vaikka huomenna talliinkin kerkeäisi. Tänään tuo ajokeli ei ollut motarillakaan mikään herkku niin meni hiukka myöhään kotiutuminen.

Jahka laakerit on irti, niin kertokaas tyhmälle miksi korostetaan työkalua jolla ne uudet saa puristettua sisään. Eikö tässä perinteinen laakerit pakkaseen ja vaikka hiustenkuivaimella pesän lämmitys riitäkään saamaan lämpölaajenemisen aikaan ja helpon asennuksen. Vai onko vaarana jopa työntää nuo laakerit liian syvälle?

vepi


ss454

On tuo Kokkosen tapa tullut katsottua, mutta siinä on pienen pienenä riskinä laakerin vaurioituminen tai olen sitten ymmärtänyt tuon homman väärin. Ajattelin kyllä yrittää laakerin pakastusta ja katsoa miten syvälle se hiukan lämmitettyyn pesään sitten uppoaa. Öljyähän tuohon kai pitää sutia riittävästi ettei tule ekalla käynnistyksellä ikävää parkaisua.

vepi

#43
Vielä tuosta Claesin vetäjästa. Kannattaa vähän mirkklata vetäjän kärjestä pois niin että käpälät menee tarpeeksi syvälle ja saa kunnolla laakerin reunasta kiinni,kun kampiakselin ja laakerin välillä ei ole paljon pelivaraa. Se oli itselläkin syynä,että rullat lähti irti kehästä vetäessä,mutta otin vähän käpälän kärjistä pois niin homma toimi.  

Kokkonen

Liian syvällehän laakeri ei sinne mene, koska siellän on kynnys vastassa. Lämpö ja kyllä auttaa aina. Sen lohkon lämpimäksi saanti on vaan aikaa vaativaa puuhaa, mutta lämmittelin sitä itsekin töhöttimellä. Aina parempi, jos on asiallinen työkalu laakerin paikalleen painamiseen, ettei tarvitse kumilekaa, niinkuin itse käytin. Mutta kun niitä ei vaan aina ole näin omisssa pajoissa ja talleissa saatavana, eikä vehkeitä millä tehdä. Nokka-akseli kävi asennuksessa hyvin, varmastikkin se oikea työkalu on himpun verran ohuempi, antaen laakerin "krymppääntyä" hieman ja samalla se menee pienemmällä voimalla paikalleen. Jos on mahis sorvata sellainen tappi, niin siitä vaan, vaikka 0,1 mm ohuempi, kuin nokka-akseli.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W