Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Twin Cam ja jakopään päivitys apuja

Aloittaja ss454, 08 helmikuu 10, 12:30:19

« edellinen - seuraava »

ss454

Kokkonen onkin aiemmassa viestiketjussa ansiokkaasti dokumentoinut miten tuo jakopään päivitys tehdään. Itse tilailin HD:n SE 25284-08 kitin ja siihen liittyvät lisäkilkkeet tuon HD:n oman manuaalin mukaan. Tuon lisäksi SE 17997-99A tangot jotta yläpään aukaisulta välttyisi. Nähtävästi pitää vielä tilailla uudet/vähän käytetyt nokat ja noihin vielä nostajat. Tai ainakin tuntuu turhalle alkaa jättämään noita vanhoiksi, kun muuten pitäisi uutta kilkettä löytyä. Ja sisemmällä oleva ketju kai jää tulematta noilla perusnumeroilla. Eli voisi kuvitella senkin olevan vaihtotarpeessa. Laakerithan löytyy käsittääkseni kotimaastakin ja niiden numerot tuntuu kohtuullisen selvästi olevan ilmoitettu. Mopona on FLHTCI -99 ja kilometrien mukaan jos ei muovikiristäjille mitään tehty niin ihan varmasti ovat loppu.(ei tietoa edellisisistä huolloista)

Tähän tehtävään liittyviä erityistyökaluja ei ole ja esim tuo laakerien ulosvetäjä (liukuleka)käykö siihen joku motonetin perusversio vai pitääkö olla hienompaa merkkiä kyljessä? Ja pärjääkö muuten ihan peruleluilla. Jos jollain nämä tämän operaation työkalut ja osaaminen hanskassa niin voin toki kohtuullista korvausta vastaan niitä lainata sekä miestä/työkaluja. +100km Lahesta sellainen matka mistä voin käydä hakemassa. Toisaalta jos jollakin tuo operaatio itsellään edessä ja selän takana katselija ei haittaa, niin toki tuolla samalla Lahti +100km alueella voisin ajella sovittuna päivänä katsomaan miten homma tehdään.
Tai voin jopa ostaa työkalut jos ne hyllyssä turhanpanttina ovat.

Pete73

Itse vedin lohkosta laakerit Motonetin lainatulla ulosvetäjällä onnistuneesti.Uudet laitoin sisään vanhalla nokalla.Kokkosen artikkelin mukaan etenin.Jakoketjut kiillotin 1200:lla paperilla ja lunttulaikalla,ei pitäis laahareiden kulua enää.

Nokkalevystä painoin vanhat laakerit ulos ruuvipenkissä,siten että ulospainimena sopivankokoinen hylsy ja takana kakkosnelonen,johon porattu laakerin kokoinen reikä,jonne ulos tuleva laakeri menee.Uudet laakerit asensin samaan tapaan vanhaa laakeria tuurnana käyttäen.Eipä ollut ihmeellinen homma.On hyvä olla avustava käsipari mukana.

Kannattaa hankkia Torrington laakerit nokan sisemmiksi laakereiksi,H-D:n paketissa oli aivan samanlaiset INA:t kuin vakionakin.
Aliens MC Vantaa

ss454

Hyvä tietää, että noillakin onnistuu eli palikat lähinnä se investointi mihin rahaa kuluu. Kuinka paljon oli koneessa kilometrejä takana ja oliko nokat/nostajat kuluneet?
Joskus jenkkiauton moottoria aukaisseena hydraalinostajien pohjat oli yllätys yllätys aivan kuopalla ja nokka siinä iskussa että nostoa ei kohta olisi tapahtunut yhtään. Toisaalta jos liian radikaalit nokat sattuu käsiin, niin noissahan pitäisi taas sitten boxiakin säätää. Nostajissakin eroja, mutta vaatinee lisää tutustumista, että ymmärrän mitä milläkin versiolla tarkoitetaan.
Se sylettää, että tuon SE sarjan mukana tulevia rattaita ei ainakaan voine käyttää -99 Magneti Marelli laitteessa. Toivottavasti se ylimääräisenä tilattu ratas tuon korvaa tai sitten luin bullettin läpyskää ihan liian nopeasti ja väärin.

Pete73

#3
Laaharit oli puoleenväliin kuluneet,30tkm ajettu.Jännää on,että tallikaverin 20tkm ajetussa vain pienet merkit laahareissa.Laatueroa tuntuu olevan ketjuissa.Omat ketjut oli tosi rupusia viimeistelyltään.

99-mallissa on takanokan laakeri kuulatyyppinen,ei kai siinä muuten ole paljon eroa?Lisäksi taitaa olla asennontunnistus etunokalta?Sen asennontunnistuskäikäleen saa mun mielestä Andrewsilta,asennetaan etunokkaan.

Nostajista sen verran,että jos niitä tarttee vaihtaa,eiköhän noi suurten valmistajien mallit ole hyviä.Ittellä menee ihan vakioillakin,miedot vääntönokat laitoin.

Edit:
Ja tosiaan,kone oli muuten priimakamaa sisuksiltaan,ei tollanen traktorinmoottori noilla kilsoilla vielä kulunut ole.
Aliens MC Vantaa

Soikkeli

Se ulosvedin on Clas Ohlsonin katalookista no:30-3763  25,8e, jos joku tarvitsee "halpaa ja  hyvää" ulosvedintä 13-38 mm puslille/laakereille.
C.O.G. 
Lifemember

ss454

Ei tämä koko operaatio muuten olisi ajankohtainen, mutta mopon huoltohistoria tuntematon ja kilometrejä nyt jo n. 80tkm. Eli ei kestä pää enää ajaa metriäkään ennenkuin tuo paikka tullut aukaistua. Sen tiedän, että öljyt vaihdettu ajallaan mutta mistään erikoishuolloista kirjan ulkopuolelta ei mainintoja. Kilometrien puolesta vain mietin, että onkohan nostajien ja nokkien vaihto tarpeellinen ei mitään tarkoitusta alkaa noilla konetta virittää.

Luulinkin ostaessani saavan traktorinmoottorin yksinkertaisella tekniikalla, mutta kuka piru sinne on muovia tunkenut kulumaan metallin viereen.

Hemuli

Tuskin ne nokat on mihinkään kuluneet jos öljyn seassa ei ole pyörinyt mitään sinne kuulumattomia partikkeleita. Rullanostajien kanssa vakionokat on lähes ikuiset. Nostajat taas on enempi kulutustavaraa mutta kyllä niidenkin pitäisi varsin pitkään kestää - ensimmäisenä pettää yleensä rullan laakerointi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

Hemuli aivan oikeassa! Mikä sitten tarkoittaakin että kone kokolailla moro, jos rullat antautuu. Lukenu joskus Easyriderista että suositeltavaa vaihtaa 25t mailin välein nostajat, mikä lienee täällä Suomessa aika harvinainen tapa. Toi oli tosin evoon liittyvä artikkeli.

ss454

Jätän sitten nokat tilaamatta. Nostajista on muutamallakin Jenkkifoorumilla mielenkiintoista juttua. Esim. että SB Chevan nostajat kävisivät suoraan noihin. Tuossa väitettiin että Cranen mallinumerot erit HD:n ja Chevan nostajille mutta fyysisesti sama tuote. (vähän taas dejavu kuin öljynsuodatinten kanssa, itselläkin ihan hyvin m-filter toiminut vaikka ei olekaan kromattu)
Toinen mielenkiintoinen juttu liittyi valmistajiin eli ensimmäiset 18538-99 oli valmistanut Hylift näitä siis 1999-2001 malleissa ja sen jälkeiset 18538-99A sekä 18538-99B mallit tehnyt Delphi. Hylift omistaa jonkun patentin tuosta hydraalinostajan painejärjestelmästä ja sen takia tuo Delphin eka sarja olisi ollut huonompi. Ja vasta seuraavassa päässeet lähelle tuota alkupään tavaraa.
Tuleekin nyt mieleen, että Kiinasta tulossa oleva Ultraäänipesuri pääsee noiden vanhojen nostajien kanssa hommiin ja laitan ne takaisin jos ei ulkopuolista kulumaa näy. Luultavasti paremmin toimivat kuin nuo Delphit. Mikäli taas kulumaa, niin käyn jossain jenkkiautoputkassa ja vertaan siellä nostajia jos sattuu olemaan vastaavaa niin toivottavasti tuossa muutaman euron saa säästettyä. Harvemmin on alle 300 tkm ajetussa V8 moottoreissa nostajat säännöllisesti öljyt vaihdettaessa kilahtaneet. Eli luulisi kestävän myös V2 moottorissa.

Lyytinen

Jos ne on samat mitä 91 eteenpäin sportsterissa niin kyllä on samat mitä Chevyn pikkulohkossa. Mutta, minullapa oli muutamia vuosia sitten just Cranen nostajat, 25 e/nostaja, ja jokin niissä mätti. Olkoonkin, että se oli sitä aikaa kun oli jatkuvaa säätöä sen kilahtelevan motin kanssa, mutta evosportsterissahan ne nostajat on öljynsuodattimen jälkeen eli ei pitäisi moskaa mennä nostajille. Jostain syystä ihan useampi nostaja oli muuntunut itsestään jäykäksi. Purkamalla ja kasaamalla jotenkin taas liikkuivat käsipelissä, mutta en minä niitä enää takaisin laittanut.

vepi

Taidampa itsekkin tilata tuon  SE 25284-08 kitn ja shimmilevy sarjan 25285-08. Näyttäis siltä,että laakerit,tiivisteet ja toinen ketju ei kuulua tähän settiin? Vai olenko väärässä.

ss454

No itse olen yrittänyt tuota pdf:ää tutkia ettei mikään euron osa jäisi puuttumaan kun kaikki levällään. http://www.harley-davidson.com/en_US/Media/downloads/Service/isheets/-J04804.pdf

Tuolla numeroinnilla se toinen ketju jää uupumaan ja laakerit on sitten niitä huonompia. Enkä ole ihan varma tuleeko tuossa 17045-99C sitten pakosarjan tiivisteitä mukana. Ja vielä noiden lisäksi kannattanee hankkia quick install tangot ellei halua tankkia/yläkertaa purkaa. Piruuttani pistin nyt pikkuchevan hydraali nostajia tilaukseen, tulee käytettyä sitten autoon jos ei mopossa tarvitse/mahdu. Noita ei saanut halpoina kuin min 8 sarjan ostettua eli siinä on sitten seuraavaankin remonttiin jo mahdollisesti nostajat valmiina.

Jenkkifoorumien kauhuisteluita lukiessa tulee mieleen, että eikö Suomessa tästä operaatiosta tiedetä vai ei halutakaan tietää. Ei nyt muutama tuttu jonka kanssa tästä jutellut ole kuullut koskaan näin mahdollisesti kriittisestä sekä heikosta kohdasta. Vai ostaakohan sitten porukka suoraan huoltoliikkeestä lelut "halvalla" ja teettävät siellä myös vaihdon "halvalla". Taitaa halvimmillaankin tulla noin 1300â,¬ pintaan osat ja työt. Toisaalta on sitten liike kyllä vastuussa.

Kiiski

Todennäköisesti ei tiedetä tai jos tiedetään niin lakaistaan maton alle. Noissa alkupään twin-cameissa oli jotain häikkää tuolla jakopäässä ja ystävällinen amerikan tehdas pisti maahantuojalle muutostyö-kitit postiin kaikkiin myytyihin pyöriin, mikä sisälsi koko nokkalevyn, kiristimet, ketjut, öljypumpun ja kaiken pikku sälän, voi olla että nokatkin. Täällä päässä kuitenkin todettiin että osien vaihtamisesta on niin paljon vaivaa,ettei katsottu tarpeelliseksi lähteä moiseen touhuun. En tiedä mitä tavaroille tapahtui, yksi setti kuitenkin tuli frendille joka asensi itse kamat pyöräänsä, sanoi saaneensa ne ilmaiseksi. Jotain saman tyyppistä oli myös evon vanteissa 90-luvun lopussa, yhtäkkiä oli harrikan dunlopeilla varustettuja uusia vanteita napoineen myynnissä viidelläsadalla markalla vähän siellä sun täällä. Tiedä sitte mikä totta ja mikä ei frendin pyörä oli kuitenkin ehjä, kun se sen muutostyön teki. Itseä ei sillä tavalla kiinnosta, kun ei ole noin uutta pyörää ollu eikä koske mua. Muistan vaan ajatelleeni, että ompa perseestä!
En tiedä vaikka kaikki huollot olis vääntänyt noita kittejä kiinni yötä päivää takuuna kaikkiin pyöriin, jolloin noi takaovi viittaukset on täysin asiattomia ja vääriä. Jos tuntuu asiattomalta panettelulta niin editoikaa ihmeessä.

holle

noista muutaman millin kulumisista
eiku käytetään ne laahuttimet loppuun asti niin tältä ne näyttää...
meni sisempi ketjukin vaihtoon kun metallille asti oli kulunut.
road kinggi on vm 99 eikä luultavasti ole kuin öljyt vaidettu säännöllisesti 100 tonnia mittarissa
eikä mitään kolinoita tai räminöitä kuulunut.
onneksi ihmisen koneita voi ihmiset korjata

kevättä odotellessa

vepi

Yllätyksenä tuli mullekin tämä huoltotoimenpide,jos sitä nyt voi siksi kutsua? Olishan vanhoillakin ketjulaahareilla ajellut vielä ensi kesän kevyesti pintaa oli lähtenyt noin 1mm verran.

No nyt on kuitenkin purettu vaikeiman kaavan kautta eli tankki irti yläkerta auki,kun en piheyttäni viitsinyt katkaista ehjiä tönäreitä,vaikka meinas siinä usko loppuakkin noitten bensiinien kanssa läträilyllä.Tankkasin tankin täyteen ennnen ajokauden loppumista ja sehän taas kannatti.???

Nostajat alkoi vähän ihmetyttää,kun noukin ne pois kolostaan? Öljyreijät oli kolmessa nostajassa sylinteriin päin ja yksi ulos päin? Onkohan sillä mitään merkitystä kumpaan suuntaan öljyreijät on vai onko joku asentanut ne joskus ihan miten sattuu?

Nyt pitäis alkaa miettimään mistä kannattais alkaa tilaamaan jakopäähän osia. Olen kyllä kysellyt kotimaisilta diilereiltä,mutta ne tarjoo niitä samoja paska laahareita mitä oli ennenkin mopossa kiinni ja hintakin on lähes 90â,¬ kpl + muut roippeet siihen päälle. Epay myy kylläkin aika hyviäkin paketteja,mutta on kai niitä muitakin mistä kannattaa etsiskellä.