Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Ohjauksen puoltaminen

Aloittaja 013, 28 joulukuu 19, 23:39:39

« edellinen - seuraava »

013

Mulla on +12” keulalla varustettu japsi jossa jäykkätakaakseli. Ajeltu on kymmenisen vuotta ja pari kolmevuotta on vaivannut ohjauksen puoltaminen oikealle.
Nyt kun muutenkin piti moottoria parsia niin otin ja purin koko tekeleen osiksi tarkoituksena selvittää puoltamisen syy.

Silloinkun kun tuo valmistui niin ei ollut ongelmia ohjauksessa, vika ei mun mielestä ole tullut yhtäkkiä vaan jossain vaiheessa huomasin että ompa paska ajettava kun joutuu ohjaamaan kokoajan.

Kaivelin bajahillistä artikkelin jossa käsiteltiin mp:n kääntymistä http://www.bajahill.net/1999/08/miksi-ja-miten-moottoripyora-kaantyy.html?m=0 

Ton mukaan keula pitäs olla vähän vasemmalla, jos kaikki muu on kunnossa. 
Entä jos takaakseli olisi pystysuunnassa vinossa, voisiko se vaikuttaa samalla tavalla? Alustavan mittailun perusteella runko ei ole mutkalla eikä taka-akselii ole vinossa.
Tällä hetkellä epäily on P&P girderissä, siinä on oikealla yksi jarru ja sen puoleinen jalka näyttäisi olevan kaarella kun taas toinen jalka on ihan suora. Jalat on 19mm umpiteräs kanget.

Mua on vähän hämännyt se että toisessa säikeessä on ollut juttua softail springerin renkaan linjauksessa ettei siinä etu ja takarengas kulje samaa uraa ja onhan noita choppereita ennen tehty niin että takarengas on siirretty sivuun ketjulinjan takia. Ja nämä kulkee suoraan vaikka renkaat siis eri ”urissa”
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Tuusulan T-Bone

Renkaiden kulku eri urissa ei käytännössä vaikuta vauhtiin, kunhan erotus ei ole suuri. Edellyttäen kuitenkin, että renkaat ovat pystyssä ja kohtisuorassa menosuuntaan nähden. Jos jompikumpi rengas ei ole pystyssä eikä kohtisuorassa, se pyrkii ohjaamaan pyörää johonki suuntaan.

Näkemättä ja mittaamatta tietenkin paha sanoa, mistä vika on peräisin, mutta keulaa lähtisin itse ekana tutkimaan. Myös jotkut renkaat voivat kulua sillä tapaa, että ajossa tapahtuu kummia.
Long John Stroker

Hemuli

Mulla särähtää korvaan heti sana "girder". Ihan ekana tutkisin sen, että kaikki puslat on kunnossa eikä mikään pultti ole väljä tai löysällä. Ja minkälaisesta putkesta se on tehty jos normi käytössä vääntyy jarrun voimasta :o
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Toi vääntyny putki on tod. näk. ollu uudesta asti. Vasta nyt olet kiinnittänyt asiaan huomiota. On vetäny banaanille kun siihen hitsattu jarrun kiinnityskorvake.
En usko, että pelkkä helojen kuluminen vetää tsykää sivuun. Niiden olisi pitäny kuluu eri tahtiin eri puolilta. Eikä tollanen yleensä niin tee. Webbi keulassa väljät helat alkaa vaikuttaa ekana jarrutettaessa ja myöhemmin rajuissa töyssyissä voi esiintyä kolinaa. Paras mahdollinen keula! Ja hienoin!

013

Voi olla etten ole kiinnittänyt asiaan aikaisemmin huomiota. Toihan on ehtaa meksikolaista 70 luvun tuotantoa ja tullut mulle käytettynä.
Tarkistaa täytyy keula kuitenkin.

Tänään totesin ettei 45x90 alsaprofiili ole riittävän jäykkää rungon suoruuden tarkistamiseksi. Täytyy kaivaa 200x200 rhs palkki tallin takapihalta sisälle ja lyödä runko siihen kiinni, siinä se on tehtykkin alunperin.

Kiitoksia kommentoinnista, ehkä nyt osaan kiinnittää oikeisiin asioihin huomiota.
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.