Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Utopia/Dystopia

Aloittaja repe, 22 lokakuu 19, 22:51:22

« edellinen - seuraava »

repe

Tämmöstä projektia pukkaa, kawasaki kz440 -83( ensirekisteröinti -86) länsi-saksan malli  ;D, jonka ostin avk:lta kymmenisen vuotta sitten. T-palat ja yläputket oli saanu kipeää varkaiden käsissä, mutta runko oli ihan suora. Jotain hätäpaska-viritelmiä siihen teki vuosien mittaan eikä sillä tullu ajettuakaan niiden takia. Piti vähän ryhdistäytyä viime jouluna mutta mutta, heti kun ehti laittaa sen jigiin pilkkomista varten niin eiköhän se herra motivaatio nostanut kytkintä, taas. Mutta nyt sain viime viikolla aloteltua ja paloiteltua ja ajattelin tekeväni tänne siitä jotain päivittelyäkin. Eikös se ollut niin että parempi myöhään kuin ei milloinkaan...

Hommat lähti etenemään vauhdilla kun oli nuo rungon osat "pientä sovittamista" vaille jo valmiina. Maltillisesti stretsiä ja reikkiä, 5cm kumpaakin ja keulakulman asteen-parin optimointia. Takahaarukkaa kaveri aikanaan jatkoi 17cm mutta sitä saatan n.5cm lyhentää. Mut kattoo miltä näyttää ku on muuten nipussa.

repe

Lisää rungon osien sovittelua pajalla.

Hemuli

Toi pystyputki on hieno, teitkö itse?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

repe

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 23 lokakuu 19, 22:17:40
Toi pystyputki on hieno, teitkö itse?

Joo. On 40*40*4/5mm putkesta tehty. Putki on haastavampi ja hitaampi vääntää kierteelle, lämpö pitää saada lyhyelle alueelle kerralla ja erittäin tasasesti. ja tais olla aika tarkka lämpötilastaankin, liian kuumana seinämät alkoi muistaakseni painumaan sisään ja noh, kylmänä vähän jäykkä  ::). Voi vääntää karkeesti alle 1/4-1/6 kierroksen kerrallaan. Alkaa muuten seinämät painautumaan sisään eikä sitä saa samalla enään korjattua toisin kuin umpikamasta. Umpikamasta mietin kans tekeväni mut olis tullu vähän liikaa painoa. Ja pitäähän sitä kokeilla jotain uutta ja tulipahan opittua uusi tekniikka.

Nappaan kuvan toisesta vedoksesta kuhan tänään meen pajalla käymään missä näkyy et seinämät painautui enemmän sisään eikä niitä saanut enään oikaistua.

repe

Vähän taas venähtänyt tekeminen mutta sain hitsailtua rungon suurinpiirtein kasaan. Tein emäputken viereen tulevan tuen kahdesta putkesta niin että toisen putken kyljen hioin auki jota pitkin hitsasin yhteen.

Aloin miettimään että onkohan tuo riittävä vai pitäiskö sen tulla pidemmälle tota tankin alla menevää runkoputkea pitkin. Moottorikiinnikkeet olisi tarkoitus tehdä pidemmiksi ja kiinnitys tuohon runkoputkien liitoskohdan tienoille.

PK-67

 
Hieno kehtoputki, mutta  hitsaussaumasta ei pisteitä tule. Itse  en  uskaltais moisella ajaa.Saumat puikolla tai tigillä...

Jensen

Riippuu vähän migistä? Jos on iso ja tehokas kone niin ok. Tehtaatkin käyttää mig hitsausta. Sitten on nämä verkkovirta migit niin niistä ei ole kyllä rungon hitsaukseen.

repe

Mulla oli lähialueelle laitettu laitettu suurinpiirtein 150-astetta esilämpöä ja 200 ampeerisella voimavirralla tehot öbaut 80%:ssa, tiheetä heppiä peräperään.

Kiwi

Kyllä 200A valovirtakoneellakin saa runkoa hitsailtua, ilman minkäänlaista ongelmaa.

Jack

Lainaus käyttäjältä: PK-67 - 28 tammikuu 20, 18:50:50

Hieno kehtoputki, mutta  hitsaussaumasta ei pisteitä tule. Itse  en  uskaltais moisella ajaa.Saumat puikolla tai tigillä...

Ottamatta kantaa sauman laatuun, migillä ne rungot ennenvanhaan hitsailtiin, ei ollu Tigit jokapohjan pelejä niinku nykyään.
(menemättä siihen onko se nyt ollu mig- vai mag-hitsausta)

Flatheads!!!

opa

Juu, kyllä migillä kasattu chopperrunko kasassa pysyy ihan todistettavasti ;) Ei meillä muuta ollu 90-luvulla paitsi pari rälläkkää tietty...

T.Opa
-Memento mori-

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: repe - 28 tammikuu 20, 20:46:41...tiheetä heppiä peräperään.

Tossa se suurin riski. Pelkästään pitkää saumaa vetäessä migin ongelma on että lankaa tulee saman tien kun painat liipaisimesta - aloitus- ja lopetuskohdan tunkeumaa ei pysty hallitsemaan millään. Tigillä sulan kontrolli on ihan toista luokkaa kun metallin voi sulattaa ennen lisäaineen lisäämistä. Sitten jos vielä hitsataan tuolla tavalla piste kerrallaan on koko sauma täynnä epäjatkuvuuskohtia.
Kyllä se varmasti aikansa kestää mutta ei todellakaan ole kovin varma tapa tehdä rungon hitsauksia.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jensen

#12
Japsin runko on vielä helkkarin ohutta.Jos reippaasti panee virtaa niin palaa reijälle. Minusta ne ei ole kuin 1mm. Kyllä ne toisinaan katkeaakin? Olen mie niitä korjaillut. Sauman vierestä se halkeaa jos on haljetakseen.

              Migillä saa aika nätin sauman kun panee paljon virtaa ja langansyötön pienelle. Meillä Valmetti jonka kuormaajaa joutunut korjaileen niin semmosenkin ole nähnyt että keskeltä palkoa halkeaa. Palkoa on pakko jättää.

                Mulla ei ole kuin MIG käytössä niin yleensä ole saumakohdat  boxannut vahvemmaksi. VN 1500 mopossa oli mikrohalkeamia. Se ois kyllä kohta menny poikki koko paska vaikka se oli ihan Kawan jäljiltä tuo runko. Mie hitsasin halkeamat mutta en luottanut niin vahvistin lattaraudalla yli saumojen. Raudoitukset jäi piiloon.

                   Tehdas päästää rungot ja poistaa lämmöllä uunissa jännitykset.

        Migiltä tämäkin robotti minusta näyttää.  https://www.youtube.com/watch?v=tRuqb6wquig

         Harrikan hitsausrobotti  https://www.youtube.com/watch?v=TLk5baj3Bzk

Skippy

Kyllä se tolla heppaus tavallakin onnistuu kun kun pitää sauman sulana eikä anna sen jäähtyä välillä rumaltahan se näyttää tigillä tehtyyn verrattuna, pääasia että liitos kestää.

repe

Hiljasta ollut projektin suhteen talvikaamoksen yli, nyt hommat edennyt, swingi lyhennetty hieman että sai sopusuhtasemmaksi ja takalokarin sain sovitettua paikoilleen, porasin runkoputkiin reiät ja laitoin jatkomuttereista tehdyt kierreholkit runkoputkien sisään. Nyt kun sai rullaavaksi niin voi katella tankin, puolan ym. Paikat kohdilleen. Jigiin pitää lopuksi palata vielä kun muutamia hitsauksia ei saanut moottorin kanssa tehtyä.