Voi olla mikä vaan, tai olla olematta. Sehän se ongelma just onkin. Yks täälläkin aikonaan kirjoitellu osti kaks kopio mikunia. Kai niistä yhden toimivan sai, kun vaihto kaikki irtoavat osat mikunin orgiksiin.
Ei tarvii olla kuin yksi poraus viturallaan, vajaa, väärän kokoinen ym. ei ikinä pelaa kunnolla.
Tuuri peliä, voi saada hyvänkin.
"Aikoinaan" - en mä ny vielä kuollu ole

. Joo, tuli ihan seikkailunhalusta tilattua pari noita mikunikopioita. Ensimmäinen meni suoraan varaosiksi kun puuttui sisuskaluja ja työn jälki oli muutenkin kyseenalaista - esimerkiksi suuttimissa ei ollut mitään merkintöjä. Toinen vaikutti sitten jo paremmalta ja se pääsi ihan pyörään kiinni, yhden kesän jaksoin sen kanssa tapella ja kun siihen oli vaihdettu aika lailla puolet osista Mikunin alkuperäisiin niin riitti. Tilasin aidon Mikunin ja johan rupes säädöt löytymään.
Jos nyt pienen listan tekis mitä siitä meni vaihtoon:
- Kohokammion pohja. Alkuperäisessä Mikunissa kiihdytyspumpun välys on noin 0,05 mm poraukseensa, kiinanpojalla 0,20 - ihme ettei pumppu toimi.
- Neula. Mikunin eri vahvuisten neulojen ero on niiden suoran osuuden paksuudessa, tuo ero on sadasosamilli. Kiinalaisen neulan paksuus vaihteli tuon satkun siinä muutaman sentin matkalla.
- Neulaputki. Tässä nyt ei silmällä näkynyt mitään vikaa mutta siinä vaiheessa alkoi mennä luotto kaikkiin kiinalaisiin koneistuksiin.
- Kohokammion neulaventtiili. No sehän kusi alleen heti kun väänsi hanan auki.
Säätäminen ylipäätään oli aika mielenkiintoista. Ajelin viikkotolkulla pyörää laajakaistalambda vuoron perään etu- ja takapytyn putkessa kiinni. Lopputulos oli että 110 cid twincam 48 mm kaasarilla oli varustettu 20 välialueella ja 150 pääsuuttimella. En ole ikinä missään kaasarissa käyttänyt noin pieniä suuttimia ja silti vekotin vei 8-10 litraa satasella riippumatta ajotyylistä. Eli aidon mikunin hinta tuli poltettua kesässä ylimääräisiin bensakuluihin.
Kun lopulta kyllästyin pelleilemään kiinailmiön kanssa ja ostin aidon Mikunin niin säätöhommat palas saman tien järjelliselle alueelle. Nyt taitaa olla 27.5 välialue, 165 pää ja pykälää rikkaampi neula. Bensaa menee edelleen hiukan liikaa mutta se johtuu todennäköisesti siitä että neljäkasi on aivan liian iso kaasari tuolle moottorille. Sen valintaan on kuitenkin syynsä.