Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rungon maalaus, märkä vai jauhe?

Aloittaja KariFS, 24 kesäkuu 19, 19:08:35

« edellinen - seuraava »

KariFS

Otsikossa oleellisin... eli olisi tuollainen ”evorunkoinen” Rautapää työn alla, runko ja siihen liittyvät pikkunikaleet (takahaarukka, akkuteline, alakolmio, erilaisia isompia ja pienempiä kiinnityspalasia) ovat maalauksen tarpeessa. Väri tietysti musta, ei matta eikä pianokiilto, ehkä joku satiini?

Pulverimaalausta kovin kehutaan, mutta onko siinä jotain huonoja puolia? Tai onko joku erityinen syy käyttää märkämaalia (ja mikä olisi paras)?

Alkuperäistyyliä noudatellaan mutta ei orjallisesti. Useimpien osien kunto sellainen että puhallus on paikallaan. Ajopyörä tulossa, eli säänkesto on oleellista myös.

1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

013

Mulla kaikissa pyörissä pulveri rungossa, ihan hyvä se on kun en tiedä paremmasta. Kierteiden ja laakeripesien suojaus ensiarvoisen tärkeää. Runkonumero häviää myös jos ei sitä suojaa asiaan soveltuvalla teipillä, perus maalarinteippi ei käy. Kysy paikalliselta pulverimaalarilta neuvoa ja jos sillä on antaa pala teippiä suojaukseen. Pulverimaalauksen pohjatöihin kuuluu hiekkapuhallus jossa em suojaukset myös tärkeät. Sellainen kannattaa huomioida myös että kasatessa kannattaa muutama koneen kiinnitys kohta putsata myös metallille että runko maadottuu etenkin jos meinaa runkoa käyttää maapisteenä.
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

KariFS

Kiitos ”Kossu” näkökulmista. Niin ei kai normaali hiekkapuhallus sitä runkonumeroa sentään tuhoa, vaan voi mennä ”tukkoon” paksun pulverin takia? Täsmennyksenä vaan varmistelen...

Olisko kellään näkövinkkeliä esim raskaan kaluston maaleista tai vastaavista muista kuin pulverimaaleista?
1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

Lyytinen

Kyllä pitää numero suojata ihan puhalluksen ajaksikin. Vaikka puhaltajalle sanoisi, että varoa sitä niin voit arvata muistaako.

Nosturi

Mä oon maalannut ympärivuotiseen ulkokäyttöön tulevia metalliosia Teknodur Combi 3430-05 -teollisuusmaalilla. Kovettuu pirun kovaksi ja kestää mekaanista rasitusta vallan mainiosti. Ei tarvitse edes pohjamaalia, sen kun vetäisee paljaalle metallille. Pyörän runkoon en oo testannut, mutta omien kokemusten perusteella uskaltaisin testata samantien.

Tossa vielä linkki tököttiin:

https://www.teknos.com/fi-FI/website/uk/uk-industrial/teknodur-combi-3430-05/
Chief Rebel Angel

KariFS

#5
Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 27 kesäkuu 19, 18:38:55
Kyllä pitää numero suojata ihan puhalluksen ajaksikin. Vaikka puhaltajalle sanoisi, että varoa sitä niin voit arvata muistaako.

Kestääkö siinä esim kerros-pari jesaria, vai millä tuon suojaisi?

Teknodur kuulostaa myös lupaavalta. En nyt heti löytänyt että minkä kokoisissa astioissa sitä saa, mutta eiköhän sekin selviä jos tuohon päädyn.
1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

Lyytinen

Kunnon paksua alumiiniteippiä ja vielä nippusiteellä viime hetken ohje runkoon, että älä yritä sitä alumiiniteippiä puhaltaa pois. Kerran olen joutunut puhaltajan jälijltä konttorilta hakemaan uuden numeron. Ja saman tien silmälääkäriin kun katsuri antoi vingun käteen eikä minulla sattunut olemaan suojalaseja matkassa. Ääni raskaan kaluston maaleille täältäkin. Ihan itselleni välttävää jälkeä on tullut vaikka tankinkin joskus sohottelin, mene ja tiedä minkälainen tulisi jos osaisi maalata.

Semmoinen lisäys, että olen maalauttanut runkoja sekä että, ja enpä taida pulveroida vastaisuudessa.

6PPC

täällä ollaan suunniteltu rungon maalausta Hempelin uretaanimaalilla, joka on tarkoitettu veneisiin.  Saa  0,75 litran purnukoissa kovetteineen motonetistä.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/386936/Hempel-Polygloss-Black-075L

saa kommentoida vapaasti ajatusta

Jensen

Tavallinen akryllikin on hyvä jos se uunikuivataan. Harvoin maalaamotkaan raskii rungon 70c tunnin uunittaa. Jotkut saunottaa prätkän osia. Tunti 70 c vastaa viikkojen ilmakuivumista viileässä.