Finnbikers

  • 16 Syyskuu 2019, 17:02:16
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: Tasavirtalaturi -80 Sporster  (Luettu 818 kertaa)

Sonny

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Tasavirtalaturi -80 Sporster
« : 05 Kesäkuu 2019, 00:49:07 »

Laturi ollut pois pelistä pari vuotta, nyt paneuduin asiaan. Olen tehnyt kaikkia testejä, joita täältä ja muualta olen löytänyt. Myös koettanut käyttää penkissä sähkömoottorina, ei inahdakkaan. Vastausta en ole oikein löytänyt mistään;  mitäs nyt sitten? Käämi poikki tms? Voiko normi kuolevainen sellaista edes korjata? Korjaako joku jossain halvemmalla, kuin jos ostaa uuden koko mötikän?

Kirjattu

Kiwi

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1256
  • Custom Farm Motorcycles
    • Tuurin Asema
Vs: Tasavirtalaturi -80 Sporster
« Vastaus #1 : 05 Kesäkuu 2019, 09:42:30 »

Mitkä kaikki testit on tehty? Oletko purkanut ja testannut ankkurin?
Kirjattu

Jack

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2007
Vs: Tasavirtalaturi -80 Sporster
« Vastaus #2 : 05 Kesäkuu 2019, 15:03:13 »

Missä kunnossa hiilet? Ottaako kollektoriin kiinni? näkyykö murtuneita/puhkikuluneita johtoja?
Kirjattu
Flatheads!!!

Sonny

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vs: Tasavirtalaturi -80 Sporster
« Vastaus #3 : 06 Kesäkuu 2019, 10:39:24 »

Hiilet tulee ulos ja ottavat kontaktia, toinen tosin kulunut oudosti tai ihan kuin se olisi painautunut vinossa. Olen purkanut laitoksen, mutta en ole oikein tiennyt mitä mittailla roottorista etc. Sähkömoottorina kokeilin, ei pyöri. Tämän ohjeen mukaan
https://www.youtube.com/watch?v=urYTz1hKn54

Nyt löytyi tälläinen, pitää testata, muut ns perustestit käynnissä ollessa olen tehnyt. 0 tuloksin. Käsitteet eivät ihan mulla hallussa, kun esim välillä ohjeissa ankkuri on roottori etc, mutta oppiipa jotain taas. Pari huonohkoa johtoa oli, ne korjasin, olivat nirhautuneet.

"A- ja F-napojen välillä pitäisi olla 5 -6,5 Ohmia vastusta. Jos ei ole mitään, kenttäkäämi on poikki."

Tämä pitää kokeilla vielä, muistaakseni mittasin ja ei ollut mitään

Tätä koetan nyt.

"Roottorin testin voi suorittaa, kun se on irti laturista. Kontaktipintojen segmenteistä ei saa olla yhteyttä roottorin runkoon. Jos on niin käämi maissa ja roottori vaihtoon.
Kontaktipintojen jokaisen segmentien välillä tulisi olla nolla ohmia vastusmittauksella. Jos ei, niin roottorin käämi on poikki ja taas tulee romukoppaan tavaraa."

Kuinka hyvin tuota voi puhdistella? Tämä kuva siis netistä nappaistu. Omassani ihan kuin olisi joku pinnoite päällä. Onko virallisesti? Tuumin josko pinnat ovat vain lasittuneet tms?



Kirjattu

Lyytinen

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1038
Vs: Tasavirtalaturi -80 Sporster
« Vastaus #4 : 06 Kesäkuu 2019, 14:34:50 »

Tarkalleen ottaen tuo kenttäkäämin (staattoriksi saatetaan myös sanoa) mittausohje pitäisi olla, että jos nollatulos niin se on oikosulussa ja jos ääretön vastus eli liiankin kanssa niin silloin poikki. Mittaahan se nyt tosiaan ensiksi, kuulostaa siltä, että siinä se ongelma on.

Ankkurin (roottoristakin puhutaan) kommutaattorin (joka laturin tapauksessa muuttaa ankkurikäämityksen tuottaman vaihtosähkön tasasähköksi) eli tuon kupariliuskasysteemin neuvoisin melkein jättämään silleen ainakin aluksi. Bräkleenillä ja rievulla mitä lähtee moska pois. Jos ihan urilla niin sitten sorvin kautta, mutta siinä vaiheessa pitää liuskojen väliset eristeet puoli milliä alemmaksi leikata esim. sorvin työkalupitimeen rautasahanterä ja sillä höylää ne eristeet. Ettei hiilet kanna niitten eristeitten päällä. Huvin vuoksi sitä ei kuitenkaan toinna sipistellä kovin paljon.
Kirjattu

Kiwi

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1256
  • Custom Farm Motorcycles
    • Tuurin Asema
Vs: Tasavirtalaturi -80 Sporster
« Vastaus #5 : 07 Kesäkuu 2019, 14:17:28 »

Mä mittasin lättäpään ankkurin kolmella tapaa, vierekkäisten liuskojen välinen vastus, vastapuolisten liuskojen vastus ja jokaisen liuskan maakontakti.
Kirjattu