Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kansien puhallus

Aloittaja Temes, 26 toukokuu 19, 12:07:03

« edellinen - seuraava »

Temes

Onko merkitystä puhaltaako kannet hiekalla vai lasikuulalla puhtaiksi? Kummalla parempi pinta? Venttiilit tuli purettua pois ja kierteet suojattua. Kansien maali pinta on niin huonona että pitää saada ehostettua, onko jotain mitä pitäisi ottaa erityisesti huomioon tässä hommassa?

Jack

Äärimmäisen tarkka puhdistus puhalluksen jälkeen.
Lasi jää kiinni alumiiniin ja menee sitä myöten koneeseen jos ei palotilaa putsaa kunnolla.

Joku pähkinä vois olla hyvä puhallukseen, tai jos vaan maalia pitää irrottaa, sooda.
Flatheads!!!

Temes

Itse ollut siinä uskossa että sooda on vähän hengetön maalin poistoon.

Kiwi

Kyllä sillä sodalla saa maalin pois, teho säädetään paineella.

Tuusulan T-Bone

Lasikuulilla. Ei tartte suojaa oikeastaan mitään, mutta hulluuteen asti puhdistus puhalluksen jälkeen.
Long John Stroker

ezmo

Jos maalia, Nitromors, jos kromia, niin kromaamofirmat voi poistaa sen.
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

JSmedby

#6
Jos puhallus soodalla, niin sen jälkeen yhteenkään pintaan ei saa koskea edes sormella, saati edes laskea rätin päälle; jää pienestäkin rasvajälki. Eli heti puhalluksen jälkeen puhdistus paineilman tms kanssa, ja perään välitön maalaus..

Nosturi

Mulla oli Shovelin kansissa jotain maalia mikä ei lähtenyt irti kuin mekaanisesti. Ei auttanut Nitromors (joka omien kokemusten mukaan on nykyään jotain Fairyn vahvuista paksaa), ei Por15 maalinpoistoaine joka on jopa muutoin toimivaa ja kovaa kamaa, ei lasikuulapuhallus, ei edes töhöllä poltto auttanut. Sitten vaan naskali ja puukko käteen ja rapsuttamaan, kunnes meni hermo että olkoot. Tuskin kovin moni tulee vakoilemaan että tuollapa näkyy maalijäämiä ripojen välissä, hähä.

Soodapuhalluksen jälkeinen puhdistaminen paree tehdä sitten viimoisen päälle jos meinaa, että maalit pysyy. Itse olen pessyt vedellä, mutta olen antanut itselleni kertoa, että liuotinpesukin on toiminut. Alta linkistä löytyy varsin hyvää tietoa soodapuhalluksen jälkikäsittelystä:

http://www.soodapuhaltamo.fi/?Puhalletun_pinnan_j%C3%A4lkik%C3%A4sittely
Chief Rebel Angel

JSmedby

Tarkennus tuohon aiempaani, eli puhdistus on ollut paineilma-liuotin-paineilma, ei siis pelkkä paineilma :-). Mutta pointti on se, etten ole soodapuhalluksen jälkeen enää hieronut mitenkään räteillä tms. Ja heti kun olen saanut puhallettua kuivaksi liuottimesta, niin maalia päälle. Luottimina ollut nopeasti haihtuvia Wurthiä, sekä brake-cleanereita, kilikalina.

Ja tosiaan, sooda on vain hyvin kevyeeseen puhdistukseen; paksua ja/tai hyvin tarttunutta maalia sillä on ihan turha yrittää. Tai voi, mutta alkaa tulla puhallukselle hintaa, jos nyt sitten omalle työlleen mitään arvoa antaa. HD:n (kuumamaalatut?) kannet vetäisin suoraan lasikuulilla.

seppo

Itellä on lasikuula puhallusvehkeet, sellaiset kunnolliset joilla puhaltaminen onnistuu ongelmitta.

Kokemuspohjalta voin sanoa että esim HD:n hilseilleitä pyttyjä on ihan turha yrittää puhaltaa lasikuulapuhalluksella - maali ei yksinkertaisesti sillä irtoa. Lasikuulapuhallus on todella hienovarainen puhallusmenetelmä ja se jättää alumiiniin sellaisen kiiltävän pinnan. Soveltuu erittäin hyvin vanhan lohkon puhaltamiseen, tekee sellaisen hieman kiiltävän pinnan. Samoin kuula soveltuu hyvin vaikka palotilojen putsaukseen, myös venttiileistä lähtee karsta hyvin pois. Mutta maalin poistoon se ei sovellu sitten tippaakaan.

Maali lähtee pois lasirakeella ja puhallusjälki on mattainen. Soodalla olen myös puhaltanut mutten enää, sillä lähtee myös maali kunhan on tarpeeksi järeät vehkeet.

Lasipuhalluksen jäljiltä täytyy tosiaan pestä osia ihan hulluuteen asti kuten T-Bone tuossa jo kertoi. Normisti suojaan kaikki kierteet ym paikat teipillä eikä teippauksia kohti kannata tohotella. Aikaa siinä menee rutosti kun huomioi tuon pesuhomman. Ihan vaan esimerkkinä, tommosen harrikan tehdasmaalatun pytyn puhaltamiseen menee aikaa jopa tunti lasirakeella puhaltaessa, koloja nimittäin riittää  :). Sitten vielä pesua pesun päälle.

Lohkon kuulapuhallus tekee tosiaan hienon pinnan. Iso homma tehdä tuokin suojauksineen ja pesuineen päivineen. Sitä kuulaa ei saa jäädä koneeseen mihinkään.