Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Prosenteista

Aloittaja JakeL, 04 helmikuu 10, 16:32:11

« edellinen - seuraava »

JakeL

Mitenköhän tää homma oikein menee? Mulla rekisteriotteessa lukee, että kanta-ajoneuvon osia: moottori, kannet ja ensiöveto vaihdettu, runko, takahaarukka, etuhaarukka, yläputket vaihdettu, pyörän navat ja jarrut, jouset ja vaimentimet. moottorin nro 57 flh 1384. Kanta-ajoneuvon osia 59%.
Ton mukaanhan mä saisin vielä käyttää ton 9%. Nyt meinasin pyärästä perää levittää, kuten tuolla rengas yms. osiossa kirjoitin.
Ei mee mun nuppiini noi prossat. Pyörä on tehtaan jäykkäperä, pyörän navat ja jarrut on alkuperäiset. Onko tässä nyt joku katsastaja aikoinaan laskenut prossat väärin ja jos on niin saako virhettä korjattua.
Ake 454/499/98 mukainen tarkastus 11.6.1998.

Auttakee

Kiiski

Ihan en ymmärrä mitä on vaihdettu ja mitä ei, mutta käsittääkseni jo vaihdettuja osia saat vaihtaa mielin määrin, esim. jos prossat menny keulasta niin uuden keulan vaihto ei aiheuta lisäprosentti menetyksiä. Lain mukaan, ihan kun pilkkua nussitaan, prosentteja ei saa takaisin kuin laittamalla juuri kyseisen ajoneuvon alkuperäisiä osia takaisin ja tuskin silloinkaan mutta käytännöt vaihtelee katsastusasema,katsastusinsinööri ja päivä kohtaisesti. Hyvä pitää näin ollen pieni prosentti marginaali otteessa mikä tänään on 59% voi huomenna olla 16% tai selvä museoleima tapaus.

JakeL

Ei ole mullekaan ihan selvää mitä vaihdettu siis ainakaan ton otteen perusteella. Mut noin siinä lukee. Täytyy jututtaa jotain katsuria.

Tuusulan T-Bone

En ymmärtänyt yhtään, mitkä osat on vaihdettu ja mitkä alkuperäisiä...

Mutta hommahan menee niin, että jos teet muutoskatsastettavia muutoksia nyt (kuten se peränlevitys), muutoskatsastuksessa koko rakkine jyvitetään uudelleen uuden taulukon mukaan. Kannattaa siis räknäillä tarkkaan ennen kuin rälläkkä vinkasee.

Onko runko orggis? Alkuperäisestä jäykästä rungosta tulee jo 36 prossaa.
Long John Stroker

JakeL

Kyllä se runko on ihan alkuperäinen. Voisko tää mennä siten, että kun otteessa lukee mm. näin: Kanta-ajoneuvon osia: Moottori, kannet ja ensiöveto vaihdettu, runko, etuhaarukka.... eli tästä mä voisin ymmärtää, että moottoria ei ole vaihdettu on vaihdettu ainoastaan kannet ja ensiöveto, runkoa ei ole vaihdettu niinkuin ei etuhaarukkaakaan. Mutta minkä vitun takia se moottori, runko ja etuhaarukka on sitten kirjoitettu otteeseen? Ottaakohan tästä enää kukaan selvää?? Olisko parasta käydä näyttämässä otetta ja pyörää katsurille?

Tuusulan T-Bone

Katsurille ei kannata turhan takia mennä. Ellet tee uusia muutoksia, tolla otteella voi ajella maailman tappiin asti. Maailman tappi sijaitsee siinä pisteessä, kun viherperseilijät keksivät kieltää kaiken...

Jos taas levittelet sitä hanuria, räknää niin, että alkuperäisiä osia löytyy uuden taulukon mukaan yli 50 prosenttia. Sitten vasta konttorille ja otteeseen jotain vähän selkokielisempää...
Long John Stroker

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: JakeL - 04 helmikuu 10, 16:32:11
Mitenköhän tää homma oikein menee? Mulla rekisteriotteessa lukee, että kanta-ajoneuvon osia: moottori, kannet ja ensiöveto vaihdettu, runko, takahaarukka, etuhaarukka, yläputket vaihdettu, pyörän navat ja jarrut, jouset ja vaimentimet. moottorin nro 57 flh 1384. Kanta-ajoneuvon osia 59%....

No siinähän se lukee ihan selvästi. Alkuperäisiä osia:

- Moottori (kannet ja ensiöveto vaihdettu)
- Runko
- Takahaarukka
- Etuhaarukka (yläputket vaihdettu)
- Pyörän navat ja jarrut
- Jouset ja vaimentimet

Pilkunpaikat voi katsureilla mennä vähän miten sattuu, ne ei kuitenkaan ole mitään äidinkielen lehtoreita. Prossat on kuitenkin laskettu ihan oikein, vuoden 1998 taulukon mukaan tuosta tulee 59% ihan niinkuin paperissa lukee.

MUTTA - 1.1.2007 voimaan astuneiden prosenttien mukaan alkuperäistä onkin jo 71% mikä mahdollistaa jo isommankin chopperoinnin :). Eli seuraavan kerran kun menet muutoskatsastukseen lasketaan prossat uuden taulukon mukaan. Tuo taulukko löytyy vaikka täältä: http://www.mmaf.fi/documents/Prosenttilaskuri.xls
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

JakeL

Yes, sieltä tuli vastaus jonka minäkin tajuan. Isot kiitokset!

JakeL

No nii. Soitin eräälle katsastuskonttorille ja kerroin suunnitelmani. Mielellään kuulemma tekevät muutoskatsastuksen mutta ei tainnut kaveri olla kuitenkaan ihan ajantasalle, koska kertoi että peränlevityksestä menee prossat (tarkoitus on levittää 160:stä 200:ksi) mun mielestä runko ei tule muuttumaan niin etteikö sitä tunnistaisi alkuperäiseksi. Oli kaveri myös sitä mieltä, että prossat pysyy 59% + nämä uudet. Eli ei laskisi uuden taulukon mukaan. Sen kuitenkin tiesi että jarrumuutokset rummusta levyyn ei vie prossia. Pyysin häntä selvittämään prossa-asian. Lupasi näin tehdä ja toivotti tervetulleeksi ensin papereiden kanssa ja sit vasta pyörän kera.

Hemuli

Eipä ollut katsuri tosiaan ajan tasalla. Se on vähän niin että kun soitat kymmenelle eri katsastusmiehelle niin saat kymmenen erilaista vastausta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

Jep! Ja sit kun se kirjotetaan otteeseen niin ne prossat on kuin kiveen hakattu. Niihin ei kauhean herkästi insinööri muutoksia tee ainakaan niin että prossat lisääntyis. Koko systeemihän perustuu siihen et kun inssi rupee tuntemaan olonsa tukalaksi se heittäytyy vaikeaksi rupee vaatimaan papereita, erikoislupia ja todistuksia, sitten se kirjaa ne putkelle, jonka jälkeen koko maasta ei löydy yhtään katsuria, joka ei olisi varpaillaan sen vehkeen takia kun sitä niille esittää, vaikka alunperin kysymys oli inssin tietämättömyydestä, laiskuudesta tai vittumaisuudesta. Niiden leipähän tulee sen hopeanvärisen Toyotan alla makaamisesta ja sen ne osaa, eipä juuri muuta. Sitäpaitsi onhan tehtäväkin suht vastenmielinen kun ajattelee että joku on hitsaillut vähän runkoa ja laittanut kaikenlaisia patentteja vehkeen täyteen ja pitäis omalla puumerkillä todistaa et hyvä se on ja jäädä niska kyyryssä odottamaan mitä perästä kuuluu.