Finnbikers />
				</td>
			</tr>
		</table>
	<div class=
16 Heinäkuu 2019, 11:59:26 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!
Tarkempi haku
Sivuja: [1]   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Shoveliin pienempi takaratas  (Luettu 828 kertaa)
huuha
Newbie

  • Tuusula
  • Viestejä: 33



    « : 23 Huhtikuu 2019, 21:20:36 »

    Mistäköhän keksisi vähän pidemmät välitykset.
    Nyt tuossa on edessä 25 ja takana 47 hampainen ratas. Takaratas on sellanen vissiin 6mm offsetillä. Vaihteisto on 4lovinen. Ensiöveto on 3"beltti.
    Tässä tapauksessa ilmeisesti ensiöveto tekee välityksen sellaiseksi, että 50-60kmh nopeudessa 3 eikä nelonen ole oikein hyvä ja maantiellä saisi olla hieman vähemmän kierroksia.

    Ehkä taakse jos löytyisi 44 hampaineen, niin voisi olla hyvä. Mutta kun ei tunnu olevan missään. Käykö jonkun kyykkypyörän takarattaassa pulttijako?  Py&#246;ritt&#228;&#228; silmi&#228;&#228;n
    tallennettu
    Spöke
    Hero Member
    *****
  • Lievestuore
  • Viestejä: 1856



    « Vastaus #1 : 23 Huhtikuu 2019, 23:06:43 »

    Melkein sanoisin, että älä! Mutta kun en tiedä sun maantievauhtia, niin en sano. 24/48 ratastuksella 120kmh:n vauhdissa shovelin kierrokset on noin 3000 1/min, mikä ei ole ollenkaan paha, 25:lla eturattaalla hieman vähempi. Mutta jos reissuvauhtisi huitelee lähellä puoltatoistasataa, ymmärrän tuskasi.
    -Spöke
    tallennettu

    Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa
    Jack
    Hero Member
    *****
    Viestejä: 2005



    « Vastaus #2 : 24 Huhtikuu 2019, 07:39:51 »

    Tässä on varmaan taas se illuusio, että luullaan ajettavan huomattavan paljon kovemmilla kierroksilla kun ajetaankaan.

    Ja luullaan, että ne kierrokset tappaa sen koneen.

    kuten jasen Spöke vahvasti  todistaa on toi 24/48 oikeen sopiva. Oman koneen luonteesta johtuen tekis mieli laittaa vielä lyhkäsempi, mutta tahtoo pitää reissuvauhdin sopivana.
    tallennettu

    Flatheads!!!
    huuha
    Newbie

  • Tuusula
  • Viestejä: 33



    « Vastaus #3 : 24 Huhtikuu 2019, 08:42:44 »

    Tässä voi tosiaan olla kyse illuusiosta. Ei ole nopeus eikä kierroslukumittaria. Öljynpaineet ei oikein nouse matka-ajon jälkeen tyhjäkäynnillä. Siitä varmaan lähti ajatus. Öljynä on redline 20w60.

    Täytyy vielä pohtia
    tallennettu
    shoveltimppa
    Full Member
    ***
  • Ohkola
  • Viestejä: 384



    « Vastaus #4 : 24 Huhtikuu 2019, 11:25:37 »

    Eipä munkaan shovelissa ole lämpimällä koneella öljynpainetta sen vertaa, että mittari reagoisi. Taitaa olla aika normaalia. Kierroksilla kyllä paineet nousee. Mulla kone kiertää reilun satasen vauhdissa about 3000 rpm ja se on ihan passeli.
    tallennettu
    Jack
    Hero Member
    *****
    Viestejä: 2005



    « Vastaus #5 : 24 Huhtikuu 2019, 13:11:53 »

    kerrataanpa, ei näiden muinaisjäänteiden öljynkierto toimi paineella, vaan volyymilla. On aivan normaalia, että pitkän vedon jälkeen vaikkapa valoihin tullessa alkaa öljyvalo lepattaa, tai palaa. Jos se valo ei sammu ajossa, on jossain onkelma...
    tallennettu

    Flatheads!!!
    huuha
    Newbie

  • Tuusula
  • Viestejä: 33



    « Vastaus #6 : 24 Huhtikuu 2019, 20:46:18 »

    Noniin. Nyt voi oikeen pitää varveista kirjaa Cool hommasin biltemasta laseriin perustuvan kierroslukumittari ja mittailin kierroksia kanpiakselin hihnapyörästä. Arviolta 130 paikkeilla kierrokset on n. 3300.
    Kyse on siis illuusiosta, joka syntyy, kun 3300 yläpuolella alkaa helvetinmoinen resonointi ja viimeks just irtos tankin etukiinnikkeet, joka lisäsi tunnetta liian kovasta moottorin ryntäytyksestä.

    tallennettu
    Lyytinen
    Hero Member
    *****
  • Kuopio
  • Viestejä: 1038


    WWW
    « Vastaus #7 : 25 Huhtikuu 2019, 00:33:02 »

    Hieman kun funtsii, että pienin suurimman tehon kierroskulu mitä shoveleissa on ollut on 4800 r/min, niin äkkiä ajatteleisi että jengillä jää käyttämättä iso osa tehoista.
    tallennettu
    Jack
    Hero Member
    *****
    Viestejä: 2005



    « Vastaus #8 : 25 Huhtikuu 2019, 07:05:42 »

    Hieman kun funtsii, että pienin suurimman tehon kierroskulu mitä shoveleissa on ollut on 4800 r/min, niin äkkiä ajatteleisi että jengillä jää käyttämättä iso osa tehoista.

    Tän saman tajusin (yleisellä tasolla) kun ajelin jonkun aikaa sillä mun Kawa W650 Bobberilla. 
    Nightster on oikeen kiva käskyttää, sillä huomaa hyvin se käyttämättömän reservin kun motarinopeuksissa
    alkaa ohittelemaan rivakasti.

    Kahvaa saa kääntää yllättävän paljon että on ns. kaasu pohjassa... :-D
    tallennettu

    Flatheads!!!
    Lyytinen
    Hero Member
    *****
  • Kuopio
  • Viestejä: 1038


    WWW
    « Vastaus #9 : 25 Huhtikuu 2019, 21:32:35 »

    Palatakseni aiheeseen, säikeen aloittajan kannattaisi ehkä tsekata koneen yläkiinnike huolellisesti ettei ole murtunut. Eikä haittaa vaikka sen vaihtaisi semmoseen tuhdimpaan versioon. Samoiten lyhyemmillä välityksillä kone kiertäisi vähemmällä kuormalla ja tärinäkin voisi olla vähempää. Tuli vaan mieleen kun tuossa moottoritiellä kävin 4000 jengaan asti koko skaalan läpi, oli kuin lentävällä matolla olisi mennyt, paitsi että pumpulipehmusteella vielä.
    tallennettu
    huuha
    Newbie

  • Tuusula
  • Viestejä: 33



    « Vastaus #10 : 25 Huhtikuu 2019, 21:40:44 »

    Täytyy vähän tutkia noita moottorin kiinnikkeitä.  Tuossa on jonniiverran stroukattu kone, liekö sillä vaikutusta resonoinnin kierrosalueeseen.
    Mutta loppujen lopuksi tämä ei ole suuri ongelma, koska aika harvoin tarvitsee varsinaisesti yli 120 ajella. Täytyy vielä kokeilla häviääkö resonointi esim. 150 kmh vauhdissa.  Py&#246;ritt&#228;&#228; silmi&#228;&#228;n ja katsoa paljonko kierrokset silloin on.
    tallennettu
    huuha
    Newbie

  • Tuusula
  • Viestejä: 33



    « Vastaus #11 : 25 Huhtikuu 2019, 21:53:58 »

    Tuo pumpulipehmusteisella lentävällä matolla meno kuulostaa kyllä hienolta.  Hymyilee leve&#228;sti pari kertaa kokenut vastaavan. Eka oli mopoiässä raisulla vanteiden oikomisen jälkeen ja viimeisin tapaus venäläisellä koopyörällä koneremontin jälkeen, kun kellotin ja naputtelin kampiakselin ja koneen kasaan hirveessä kellotus ja mikrometrikiimassa.  Hymyilee leve&#228;sti
    tallennettu
    Sivuja: [1]   Siirry ylös
    Tulostusversio
    Siirry:  


    add banner fakeblock

    Finnbikers

    Finnbikers

    Finnbikers

    Facebook