Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kylpyamme - EVO:n kansien tuunausta ja huoltoa

Aloittaja JSmedby, 31 tammikuu 19, 12:09:12

« edellinen - seuraava »

JSmedby

Tuli viimeinkin aloitettua kylpyhuone..eikun palotilaremontti. Motiivina:
- Palotapahtuman tehostaminen
- Puristusten nostaminen tuonne 10-10.5:een, ilman järjetöntä kansien plaanausta
- Tehdä ite ja nauttia, sekä välttää osto-osien ja kallistyövoiman käyttöä

Mopo on 1989 FXSTC, 80 CUI +0,010.

Tavoite:
- Vetää reippaasti alhaalta ylös ilman flät-spotteja (tätähän kaikki haluavat.. ::)
- Reipasvauhtiseen cruisiluun ja ohitteluun, sekä kylillä pyörimiseen. Ei missään nimessä yläkierrosraaseri.

Mitä nyt:
- 8,5 CR
- EV46
- CV40 (nää ovat kyllä oikeasti 38,9mm..) N65C neulalla ja 45/170 suuttimilla
- V&H 2-2 big radius (ja nää muuten pysyy, vaikka sitten häviäisin tehoissa sen 2 hp..ovat pornoimman näköiset putket, joskin naapurit näitä tuskin fanittavat)
- 32T/70T  toisio

Mitä ajattelin tehdä:
- Hoonaus ja rengastus (oli hyvin mitoissaan)
- Palotilat uusiksi; hiukan muotoilua, sekä tavoite saada palotilaksi noin 65-67cc, tavalla tai toisella
- Squish kansipahvin (0.030 MLS) suuruiseksi
- Kanavien sovitus seeteihin, sekä imusarjaan. ..keleen Harley laatu! Sekä imu-, että pakopuolen seetit olivat noin 1-2 mm sivussa kanavista. Lienee ollut muottimiehellä krapulapäivä ja laadunvalvojalla rokuli..Imusarja oli myös sivussa kanavista, tai oikeastaan päinvastoin, eikä imusarjaa väkivalloinkaan saanut kohdalleen.
- Beehiven venttiilinjouset
- Venttiilit jäävät vakiokokoisiksi, samoin CV. Molemmissa reiät samankokoiset, eli ei pointtia vaihtaa kumpaakaan erikseen, ja toisaalta tavoitekoneeni ei edes vaadi sitä.
- Uuden nokan valinta. Kokeilen toki ensin EV46:lla miten muuttui, ja vasta sen jälkeen joku high-lift/low-duration keppi. Tällä hetkellä kirjoituspöytätutkimuksen jälkeen short-listattuna Leineweber E5S, DM580, tai V-thunderin 5010. Tähän varmaan tulee kommentteja.. ;D
- Etupulley 32T -> 34T, sillä huutaa liikaa maantieajossa.  

Aloitusvaihe näyttää lohduttomalta  ;D










JSmedby

#1
Purseiden raakaplaanaus ennen palotilojen vingutuksia. Positiivinen yllätys oli, että rocker-pään tiivistepinta oli samassa linjassa painepuolen tiivistepinnan kanssa; oli helppo kiinnitys jyrsinpöytään, eikä melloja tarvittu. Toinen positiivinen juttu oli, että tiivistepinnan heitto mahtui noin satkun sisään.

Nämä jutut ovat varmasti itsestäänselvyyksiä lukijoille täällä, eli kommentoikaa vaan, jos latelen täällä joutavia. Mutta minulle kyseessä on ensimmäinen kerta Harrikan kansien koneistuksen kanssa, joten kaikki on tutkittava ja mitattava..kahteen, tai viiteen kertaan.

Toisessa kuvassa palotilat ensimmäisten raakavingutusten jälkeen. Vielä tarvii tigillä hiukan paikkoa noita ensimmäisen kierroksen hitsauksiani.. :-[

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: JSmedby - 31 tammikuu 19, 12:09:12
- Kanavien sovitus seeteihin, sekä imusarjaan. ..keleen Harley laatu! Sekä imu-, että pakopuolen seetit olivat noin 1-2 mm sivussa kanavista. Lienee ollut muottimiehellä krapulapäivä ja laadunvalvojalla rokuli..Imusarja oli myös sivussa kanavista, tai oikeastaan päinvastoin, eikä imusarjaa väkivalloinkaan saanut kohdalleen.

Perusmeininki... ;D

Ei noita asioita ole hierottu tarvikekansissakaan. Varmaan se maksaisi liikaa. Mutta ite tehtynä ei ole kohtuuton homma. Sipistelin samaan tapaan omien S&S kansien seetit ja kanavat ja sovittelin imusarjan siististi paikalleen, nyt kulkee ainaski kahtasataa.

Muuten olen sitä mieltä, että tässä projektissa on hyvä boogie! :)


Long John Stroker

marwec

Minä rakensin viime talvena evon 10,5 puristuksilla ja EV46-nokalla. Palotilat sai kiillotusta, mutta muuten ennallaan. Putki omatekemä 2-1.
Kaasari samoin kun sulla ja Dyna2000i-sytkä. Sytkäkarttaa en pystyny laittamaan Dynan asetuksista aikaisimmalle kun rupes nakuttamaan.
Limpuista otin painoa pois 2,9kg ja balance factor oli jotain 68%

Ei toi raketti vieläkään oo, mutta muutos parempaan huomattavasti.
Alavääntö ei muuttunu mun mielestä kilojen poiston jälkeen mitenkään huomattavasti, ehkä osaltaan toi dynaaminen ruttu(n.185) vaikuttaa asiaan.

Mulla oli kans periaate että tehdään sorvin, jyrsimen ja vingun kanssa kevyttä "kunnostusta"

Edittiä: sullahan olikin 170 suutin, mulla 185
"Kun mä mopolla ajelen, taikka telkkaa kattelen, silloin mun päässä nykii"
Maho Neitsyt - Mikä Mun Päässä Nykii

JSmedby

#4
Hitaasti on edennyt, kun on aina jotain muuta mukamas..

Tuosta Evon kansien tig-hitsauksesta saisi varmaan aikaan montakin juttua, mutta tiivistän sen lyhyesti: veemäistä hommaa, varsinkin tuon palotilan pohjan tinaaminen; palaa ahtauden ja suuren virran takia sen verran kuumana, että kolvi lämpenee, volframi sulaa ja lisäaine tipahtelee mihin sattuu. Tein noin viisi kertaa kierroksen hitsaus-kevytplaanaus-korjausvingutus. Pari kierrosta siksi, että en ollut tyytyväinen vinguttamiini muotoihin. Lankana oli 2,4 mm AlMg5, ja virtana huikeat 130 A. Mutta ei pienemmällä lähtenyt Evon kansi sulamaan.  Niin, kannet oli esilämmitetty.  

Takakansi tuli ensin "valmiiksi", ja siitä sitten muotoja kopsaamaan etukanteen. En oikein muuta tapaa keksinyt, kuin naputella tiivistepahvista kuva, ja käyttää sen peilikuvaa etukanteen. Hyvin toimi (?)



Tuossa sitten valmiina pari. Etukannen tekeminen ei mennyt sitten yhtään vauhdikkaammin kuin ensimmäinen kansi, mutta eri syistä. Tuon 1. kannen muotojen kopiointi on aikaa vievää puuhaa, kun pitää silmäillä ja mitata monesta suunnasta. Joku 3D-laser mittalaite tms olisi ollut poikaa, mutta taitaa maksaa miljoonan.  


Venttiileitä mittaillessani tulin siihen lopputulokseen, että erityisesti pakoventtiilien reuna on käynyt liian ohueksi. Olisi varmaan vielä toiminut, mutta päätin, että tarvitsee uudet uudet venttiilit, ettei tarvitse heti itkeä palaneen venttiilin takia.  Joten kansien tilavuudet pääsee mittaamaan vasta, kun uudet venttiilit ovat saapuneet, sekä seetit niille koneistettu. Lopulliset vingutukset tehdään sitten, kun kummankin tilavuudet ovat selvillä. Tuskin niissä isoa heittoa on, mutta kohdalleen ne on pistettävä. Paljonko muuten olisi hyväksyttävä ero ?

Koneen lopullinen puristussuhde tehdään kansia plaanaamalla, kunhan ensin palotilojen tilavuus on selvillä.

Venttiilien asentumista odotellessa aloin säätämään squishia. Hyllystä löytyy 0,020 MLS pohjatiivisteeksi, sekä 0,030 MLS-laput kansiin. Sylinterien alatiivistepinnat oli pakko koneistaa, kun edellinen "koneenrakentaja" oli luultavasti karkealla moottoriteräsharjalla ajellut kunnon urat tiivistepintoihin. Siis kunnon...


Ja sitten squishia mittailemaan. Koska MLS:t eivät mene kasaan, pystyy mittauksen tekemään ilman niitä. Tavoitteena oli päästä lähelle 0,76 milliä (0,030").  Mittauksessa mäntä kurkki ulos sylinteristä n 0,35 mm, joten squishiksi tulee 0,91mm. Uskaltaisikohan sipaista vielä kympin pois sylinterien yläpäästä ?  Mitä pienempi, sen parempi, mutta..







Lyytinen

Hyvältähän tuo näyttää. Jostain on iskostunut päähän, että alupyttyinen evo pitäisi pienillä paljevälyksillä muistaa aina lämmitellä kuumaksi ennen kunnon vetoja, mene ja tiedä?

Käytätkö kaasulinssiä? Saisi pidettyä wolframia vähän pidemmällä eli kolvia kauempana, näkeekin paremmin mitä on köhelöimässä. Tulisiko se kuitenkin toimeen vähän vähemmällä balanssilla eli enemmän elektrodi negatiivisella, vähemmän positiivisella. Tuo 130 A on vielä minusta 2.4 mm elektrodin rajoilla ja 3.2 millisen ei ainakaan pitäisi sulaa. Jos siis tuo balanssi ei ole liiaksi positiivisella, sehän se on mikä sitä lämmittää.

JSmedby

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 26 maaliskuu 19, 02:51:31
Käytätkö kaasulinssiä? Saisi pidettyä wolframia vähän pidemmällä eli kolvia kauempana, näkeekin paremmin mitä on köhelöimässä. Tulisiko se kuitenkin toimeen vähän vähemmällä balanssilla eli enemmän elektrodi negatiivisella, vähemmän positiivisella. Tuo 130 A on vielä minusta 2.4 mm elektrodin rajoilla ja 3.2 millisen ei ainakaan pitäisi sulaa. Jos siis tuo balanssi ei ole liiaksi positiivisella, sehän se on mikä sitä lämmittää.

Ei ollut kaasulinssiä. Ehkä olisi pitänyt olla. Harjoittelin säätöjä kaikenlaisilla alumiinikikkuloilla etukäteen, ja hyvältä näytti, mutta sitten kansien pohjalla ei toiminutkaan niin hyvin.  Lopputulos oli kait ihan ok, mutta hidasta. Kokemattomuudesta tämä varmaan johtuu; edellisestä kerrasta tigillä alumiiniin on yli 30 vuotta..ja silloinkin se oli vain sellaista leikkimistä labrassa. Yritän ensi kerralla säädellä balanssia enemmän negalle ja katsoa mitä tapahtuu.  Kiitoksia vinkeistä!