Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tig-Mig suojakaasu

Aloittaja Ruma, 28 helmikuu 19, 08:19:21

« edellinen - seuraava »

Ruma

Rock rock.
Mielessä on vaihtaa Tigi - Migiin ja kysymys on pystyykö tigin kaasulla hitsataa myös migillä ?? Vaihtaisin muuten suosiolla "migin" kaasuun mut kun just tuli täytettyy tigipullo .
T. Ruma  8)


peacemakermichael

#1
Mutta kysymys kuuluu, miksi? Sulla on siinä todnäk lähes puhdasta argonia pullossa, riippuen mitä oot hitsannu.
Meillä on sulle MIG vaihdossa, kyllä mulle se TIG kelpaa  :)
'65 pan, '70 xlch

ay20


Kiwi

Jos nyt oikein tarkaksi ruvetaan niin käytettäessä seoskaasua tai pelkkää hiilidioksidia puhutaan MAG hitsauksesta ja puhtaalla argonilla hitsatessa MIG hitsauksesta. Erona tuo että argon on inertti eli reagoimaton kaasu (Metal-Arc Inert Gas Welding) ja hiilidioksidi on aktiivinen kaasu eli se reagoi hitsin kanssa (Metal-Arc Active Gas Welding). Yleisesti nämä jaotellaan MAG hitsaus teräksille ja MIG ei-rautametalleille.

Vielä pienenä kertauksena TIG tarkoittaa Tungsten Inert Gas Welding, eli reagoimaton kaasu kuten MIG hitsauksessa. Teräksen hitsaus toki onnistuu MIG hitsauksena mutta parempi tulos tulee jos lisäät 25% hiilidioksidia. Puhtaalla argonilla ainakin omia vähäisiä taitoja käyttäen poltti pellistä turhan helposti läpi.

Suosittelen lukemaan vaikka AGA hitsauskaasuista täältä:
www.aga.fi/fi/images/AGA%20Shielding%20Gases%20Handbook%20FI_tcm634-122349.pdf

Tai vaikka Esabin osaamiskeskuksesta:
www.esab.fi/fi/fi/education/blog/mig-mag-hitsaus.cfm

Näillä eväillä pitäis saada pää tarpeeksi sekaisin?

JSmedby

Puolustuspuhe TIG:ille.., vaikka tässä ei siitä ollutkaan alunperin kyse.

Itse kun hitsaan näissä mopohommissa myös alumiinia, STS:ää, sekä "sekametalleja", niin TIG oli käytännössä ainoa vaihtoehto. Omistan myös migin, mutta operaatio tehdä MIG:istä sopivainen kaikille näille, on joka kerta työläs, kuin myös vaatii lisälaitteiden ostamisen (toiset letkut, vetävä kahva jne). Tai sitten täytyisi ostaa helevetin kallis MIG, jossa on tuplaletkut yms.

Ei olisi esimerkiksi kunnolla onnistunut MIG:illä mustan akseliteräksen hitsaaminen hylsyavaimeen (tein avaimen EVO:n etuhihnapyörän avaamiseen) , mutta TIG:illä liimautui nätisti. Ja onhan TIG:in sauma nättiä, kun oikein pyörittelee. Toinen juttu on, että aina ei tarvitse lisäainettakaan pikku liimauksiin, ja se on jotain hienoa.

Niin, alumiiniin täytyy muuten olla AC-TIG, muuten ei luonaa.

MIG:iä ei taas helppoudessa voita mikään, kun räkii mustaa rautaa ei niin tarkassa työssä, ja varsinkin jos kaipaa toista kättä johonkin. MIG:illä pääsee myös ahtaaseen paikkaan, jonne TIG: illä ei ole asiaa.  MIG-hitsauksen kustannukset ovat matalat.

Spöke

Teräksen (rautametallien) hitsauksesta ei tuu migillä argonin kans  vittuakaan.
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

repe

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 28 helmikuu 19, 21:51:56
Teräksen (rautametallien) hitsauksesta ei tuu migillä argonin kans  vittuakaan.

Komppaan.

nimimerkillä "joskus pulloa vaihtaneena ja pari tuntia kiroilleena ku saumat kiehuu"  ;D