Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rakennetut katsastattomat moottoripyörät!

Aloittaja Shoveli36, 04 tammikuu 19, 19:45:07

« edellinen - seuraava »

013

Ei tarvii koeajaa. Ei oo ainakaan mulla ikuna koeajettu. Hämmästelty lähinnnä että voiko tätä todella ajaa ;D
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Motomatti

Aikanaan Mäntän ainoalla katsatusasemalla inssi vaati päästä ajamaan. Mutta se taisi olla enemmän sen ainoan aiheesta kiinnostuneen katsurin oma juttu.

Myöhemmin Tampereella ei ole ainakaan minun tekemiäni kulkimia koeajettu. Muuta "hauskaa" kyllä on siinä sivussa koettu. Johan ne on koeajettu jarrutestin yhteydessä ja siitä paperit olleet matkassa.

JKKo

No sittenhän se on sopiva talven aikainen askare. Täytyy käydä se tehopenkkilappu ilmanpainemittauksella kuorrutettuna joltakulta jarruttelijalta ja tilata samalle kuskauspäivälle muutoksen aika. Katsastakoot F-150 lavalla tuon vehkeen. Ei muakaan ole pidellyt mikään muu kuin laiskuus.

Iffissä tarkasteltiin vakuutusasiaa joskus viime vuonna. Kyselin kuvitteellista tilannetta jossa Harleyyn olisi ahtautunut satakin hevosvoimaa. Ensireaktio oli, ettei se voi olla mahdollista! Sen jälkeen katsoi koneelta ettei moisen muutoksen pitäisi vaikuttaa vakuutuksen hintaan.

883/1200/turbo

JKKo

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 06 tammikuu 19, 21:36:22
Aikanaan Mäntän ainoalla katsatusasemalla inssi vaati päästä ajamaan. Mutta se taisi olla enemmän sen ainoan aiheesta kiinnostuneen katsurin oma juttu.

Myöhemmin Tampereella ei ole ainakaan minun tekemiäni kulkimia koeajettu. Muuta "hauskaa" kyllä on siinä sivussa koettu. Johan ne on koeajettu jarrutestin yhteydessä ja siitä paperit olleet matkassa.

Mäntän ainoa katsastusasema onkin oma juttunsa. Mun vuoksi ne ryhtyivät soittelemaan poliisille heti katsastuksen alussa, kun olin heidän mielestään tullut konttorille varastetulla autolla. Autossa oli rekisterimerkintä antennin ja rekisterikilven varastamisesta joskus noin 15-20 vuotta aiemmin, mutta se ei auennut konttorin päällikölle muuten kuin että Jämsän poliisi sen hälle oikein hitaasti selitti. Auto ”meni läpi katsastuksesta huomautuksitta” tämän jälkeen joskin katsuri mutisi vielä mun lähtiessäni että jotakin hämärää tähän varmasti liittyy...

Mistä just muistinkin, miksi en erityisellä innolla ravaa katsastelemassa laitteitani.
883/1200/turbo

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: 013 - 06 tammikuu 19, 21:11:49
Ei tarvii koeajaa. Ei oo ainakaan mulla ikuna koeajettu. Hämmästelty lähinnnä että voiko tätä todella ajaa ;D

Ei mene ihan kategorisesti näin. Riippuu siitä, mitä on muutettu ja onko testilappua. Semmoiset muutokset, joista ei edellytetä testilappua, mutta jotka vaikuttavat hallittavuuteen, karsastajan pitää tutkia itse. Tämä voi edellyttää koeajoa.

Toinen juttu on sitte se, että aika harva karsastaja noita oikeasti ajaa - ihan hyvä niin. ;D

Munkin rutkun leima-ukko tsekkas, että numerot täsmää ja valot palaa ja sano sitten, että "en mä tolla ainakaan aja". ;D ;D
Long John Stroker

jannejk

Nyt kun Sporsteriin tulee uusi keula niin ajattelin että jos kävisi muutoskatsastamassa keulan ja takavanteen kun ovat japsista. Puututaanko muutoskatsastuksessa pyörän muihin ominaisuuksiin. Lähinnä mietin kun putkisto on vaihdettu ja ei välttämättä täytä niitä normeja mitä pitäisi olla?
Sportster '93 | Dyna Street Bob '06 | Buell S3 '97

JSmedby

#21
Lainaus käyttäjältä: jannejk - 13 maaliskuu 20, 12:08:20
Nyt kun Sporsteriin tulee uusi keula niin ajattelin että jos kävisi muutoskatsastamassa keulan ja takavanteen kun ovat japsista. Puututaanko muutoskatsastuksessa pyörän muihin ominaisuuksiin. Lähinnä mietin kun putkisto on vaihdettu ja ei välttämättä täytä niitä normeja mitä pitäisi olla?


Jos akselinväli, sekä rengaskoot säilyy about samana, niin miksi katsastaisit ? Ei kai sillä ole väliä, vaikka vanteet olisivat Pohjois-Koreasta, jos perusrakenne säilyy ?

Itse kun katsastin omani pidemmälle akselivälille, 195cm, ukko kulki ympäri pyörää kuin miettien, mitä muuta pitäisi tehdä kuin mitata..ja sitten mittasi korkeuden. Kyllä, pyörän korkeuden. Onneksi ei vaatinut pistämään käymään..olisi leiman saanti pysähtynyt siihen luultavasti. Eli, minun ymmärtääkseni heillä on oikeus tsekata koko pyörän tieliikennekelpoisuus muutoskatsastuksessa.

jannejk

Ei ole mitään runkomuutoksia. Keula jarruineen ja vanne, sekä takavanne ja japsin takajarrusysteemi.
Sportster '93 | Dyna Street Bob '06 | Buell S3 '97

shoveltimppa

Olikos se edelleen niin, että kevyemmästä pyörästä ei saisi vaihtaa keulaa painavampaan pyörään vaikka uuden keulan jarrut olisivat selkeästi paremmat?


JSmedby

Lainaus käyttäjältä: shoveltimppa - 13 maaliskuu 20, 21:28:15
Olikos se edelleen niin, että kevyemmästä pyörästä ei saisi vaihtaa keulaa painavampaan pyörään vaikka uuden keulan jarrut olisivat selkeästi paremmat?

Varmaan asetusten mukaan käytännössä näin, ja ihan itsesuojeluvaistoa seuratenkin ei  esim satapiikin keulaa kannattaisi asentaa Harrikkaan.  Kysymyksessä, kuin myös vastauksessa tulee arvioida kahta asiaa:

a) haluatko olla yltiökunniallinen kansalainen, ja käydä näyttämässä keulan, vanteet ja renkaat, ja jolloin riski on joutua todistelemaan uuden keulan kestävyys, kuin myös riski saada ihan mittavat prosentit rekisteriotteeseen..

b) tekninen sopivuus; jos ko donoring kyykkyjapsi painoi litkuineen esim 225kg, ja  raitiovaunu 268 kg, niin eroa on tuo 43 kg. Kuitenkin, kannattaa huomioida, että HD:t yleensä ovat hyvin takapainoisia, ja kyykyt etupainoisia. Eli todellinen kuorma etuakselilla saattaa molemmissa olla hyvinkin samanlainen..Näistä löytyy kyllä dataa, mikäli asiaa haluaa tutkia, ja miksei kannattaisikin.   


PS. Omani ja muiden mielenrauhan säilyttämiseksi, jätin tarkoituksella staattisten ja dynaamisten kuormitusten vertailun ja tarkastelun tämän kirjoituksen ulkopuolelle..:-)

KariFS

Ja on niissä ihan otsaluullakin nähtävä ero, Rautiksen 35mm puikot vs ison kyykyn 50mm USD. Eikä taida uudempienkaan porstereiden keula olla varsinaisesti ylimitoitettu  ;)
1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

Kiwi

En oo käyny muutoskatsastuksessa mutta katsurien kanssa on tullut juteltua ja materiaali sekä sen vahvuus tuntuvat piisaavan tiedoissa, kun eihän noiden irto-osien alkuperää aina tiedä.

jkm

Kun Suomen superiin himokselle olin menossa shoveli-shopperilla ja rajavartiolaitos, poliisi ja tulli porukalla tutkivat pyörää yli puoli tuntia niin oli ihan hyvä fiilis että käsittelykokeet ja muutoskatsastus oli suoritettu. Hyvää matkaa kommenttia ei heiltä tullut, mutta lupa jatkaa matkaa kuitenkin[emoji3]

jannejk

En itse varsinaisesti niin lainkuuliainen kansalainen ole näissä asioissa, mutta niin kuin jo kommentoitiin että se kaula ei kyllä näytä kovinkaan alkuperäiseltä HD:n ratkaisulta. Ja ehkä mieltä lämmittäisi ajatus että joku maininta on muutoksesta otteessa. Mitä googlasin ennen keulan ostoa niin tuon Kawan kuivapaino on 205kg ja sportsterin 217kg. Eli sen suhteen keulan varmaan pitäisi kestää näin yksinkertaisella maalaisjärjellä ajateltuna :)
Sportster '93 | Dyna Street Bob '06 | Buell S3 '97

shoveltimppa

Lainaus käyttäjältä: jannejk - 15 maaliskuu 20, 13:47:50
Mitä googlasin ennen keulan ostoa niin tuon Kawan kuivapaino on 205kg ja sportsterin 217kg. Eli sen suhteen keulan varmaan pitäisi kestää näin yksinkertaisella maalaisjärjellä ajateltuna :)

Samaa mieltä. Tuolla aiemmalla kommentilla ajoin takaa sitä, että jos pykälissä lukee, että kevyemmän pyörän keulaa ei saa laittaa painavampaa, niin muutoskatsastuksessa tästä voi tulla ongelma. Riippuen katsastajasta.