Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rakennetut katsastattomat moottoripyörät!

Aloittaja Shoveli36, 04 tammikuu 19, 19:45:07

« edellinen - seuraava »

Shoveli36

Olen jo pitkään katsonut ja ihmetellyt tätä rakentelijoiden touhua, eka rakennellaan hienoja pyöriä ja sitte ei muutoskatsasteta? Mitä vittua sanon minä. Muka kallista, jos on rahaa rakentaa niin on varaa tehdä se loppuun asti. Täälä itketään että jäykkäperä/chopperiksi muutettua pyörää on turha testata ja vitut sanon minä... Onha niitä paskoja (on ajettu monilla rakennetuilla pyörillä).  Rupeen itte olemaan sitä mieltä että moottoripyörät joka toinen vuosi leimalle, ei haittais mua. On rakennettuja pyöriä tallis ja tulos koko ajan lisää... Itselläni on muutos katsastetut pyörät ja tulee olemaan jatkossakin. Rupeaa vaan vituttamaan nää vapaa matkustajat, osa on rehtejä ja tekee asiat niin että saatais jatkaa tätä hienoa harrastus viel tulevaisuudessa. Kunnia niille miehille jotka ovat tehneet töitä rakentelu lakien eteen. Ja nyt tästä keskustelusta nousee ehkä täälä foorumilla  haloo mutta vittujako siitä :)

013

Meijän perheessä kaikki ajossa olevat (4kpl) on kyl muutoskatsastettu, vanhin pitkäkeula ollu leimalla ennen kun tuli ark:n aikoinaan tekemät ”prosenttitarkastukset” ja viimeisin viime keväällä.
Talli- ja ajokaverien vehkeet kans käyny kaikki leimalla.
Ehkä osalla on vaiheessa tuo leimaaminen, täytyy kai sitä koeajaa ennen kun leimaa, et tietää onko ajokuntoinen ;)
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Spöke

Kukin taaplaa tyylillään. Omat tsygät kestävät kyllä lähemmän tarkastelun katsastuksen osalta, tosin kopterin muutoskatsastus venyi vuodella.
Ei se katsastus pyörää paranna, mutta antaa kyllä varmuuden fillarin käsiteltävyydestä ääritilanteissa.
Isekkäästi ajateltuna en halua olla se, jonka katsastamatonta fillaria syynätään vahingon jälkeen ja asetetaan koko rakentelukulttuuri kyseenalaiseksi.
Näyttelypyörät ovat toki eri asia.
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

janne a

#3
Yhden kunnon kolarin rakennetulla pyörällä ajaneena voin suositella muutosten laillistamista😁 Onneks oli muutoskatsastus tehtynä ja tulee olemaan. Vaikka mukava elää vaarallisesti, mutta voi tulla yllättävän kalliiksi. Ei tuu se vahinko kello kaulassa....

Jack

Ketjun alottelija vois ottaa ihan alkuun ottaa vaikka onnellisuuspillereitä.

Yhtään fillaria en oo muutoskatsastanut, enkä katsasta.
Toisaalta yhdessäkään mun fillarissa ei ole runkoja muutettu tai 3km pitkää keulaa. Ja perän jäykistämisen jäljiltä jarrutesti samoilla jarruilla on turhuutta. Se taas, että hitsuujäljen joku tarkistaa, ainakin jollain tapaa, olkoon sitten vaikka vain se kirjallinen selvitys käytetyistä materiaaleista ja hitsaustavoista ei liene turhuutta...?

Flatheads!!!

Kiwi

Mulla on vielä niin prototyyppi asteella että joka kesä on ollu eri keulan mitta eikä kunnon muutoksiin ole vielä päässyt käsiksi. Mutta kunhan keulakulma on käännetty kohdilleen ja muutkin osat löytävät paikkansa on aie käydä näyttämässä mopoa konttorilla. Ihan vaikkei itelle sattuis mitään niin vakuutusyhtiö tykkää muutoskatsastetuista.

skippy

Vitut täällä kukaan itke, huonopäivä/trolli😉

jannejk

Omasta Sporasta on perä levitetty ja mitään muutoksia ei ole otteessa. Onko tuollaista edes mahdollisuutta saada leimalle kun ei ole  dokumenttejä miten tai kuka homman on tehnyt? Voiko tuollaista muutostyötä kukaan ammattilainen arvioida?
Sportster '93 | Dyna Street Bob '06 | Buell S3 '97

Kiwi

Lainaus käyttäjältä: jannejk - 05 tammikuu 19, 16:22:55
Omasta raitiovaunusta on perä levitetty ja mitään muutoksia ei ole otteessa. Onko tuollaista edes mahdollisuutta saada leimalle kun ei ole  dokumenttejä miten tai kuka homman on tehnyt? Voiko tuollaista muutostyötä kukaan ammattilainen arvioida?

Katsastajaltahan se kannattaa käydä kysymässä että mitä vaatii tuohon muutokseen. Ei välttämättä kovin paljoa.

-Teme-

Muutoskatastukseenvoisun ottaa saman heebeliä kuin suoritti taannoin rekisteröinti taekkauksrn. Akseliväli ja paino mitattiin, sen jälkeen suullisessa kyselyssä selvitettiin sylinterin määrä ja onko harley davidson 2- vai 4-tahtinen

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Jack - 05 tammikuu 19, 11:14:09
Yhtään fillaria en oo muutoskatsastanut, enkä katsasta.

Äkkiä ajatellen yhdessäkään sun fillarissa ei ole oikein mitään semmoisia muutoksia, mitä edes pitäis katsastaa... ;D
Long John Stroker

Jack

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 05 tammikuu 19, 20:23:54
Lainaus käyttäjältä: Jack - 05 tammikuu 19, 11:14:09
Yhtään fillaria en oo muutoskatsastanut, enkä katsasta.

Äkkiä ajatellen yhdessäkään sun fillarissa ei ole oikein mitään semmoisia muutoksia, mitä edes pitäis katsastaa... ;D

Rengaskokoja yhessä tällä hetkellä. Ja vanhemmissa pannu olis aikoinaan  pitäny, samoin entisen tyttöystävän, nykyisen vaimon Sportti ois pitäny käyttää konttuurilla...

Nää
hän nykyään ravaa näyttämässä suunnilleen vaihdetun satulankin. :D
Flatheads!!!

Tuusulan T-Bone

Jaa, Jack taitaa sittenkin olla outlaw biker! ;D

On sallittua käyttää arkijärkeä kun konttorille menemistä pohdiskelee. Jokaisen pikkuhilppeen vaihtamista ei edes lain mukaan tartte katsastaa. Pääsääntöisesti isommat jutut vain, kuten runko- ja keulamuutokset.

Rengaskokokin kuuluu niihin asioihin, jotka lain mukaan pitäisi katsastaa (siinä tapauksessa että vannekoko muuttuu). Se on myös gyyforsin tien päällä helppo tarkistaa. Edellyttäen tietenkin, että sattuu kohdalle se lukutaitoinen yksilö.

Moottorin muutokset pitäisi myös katsastaa. Mutta kun eivät ne aina päällepäin näy, niin eipä niitä kukaan pysty valvomaan. Vasta sitten kun muuttuu koko kone tai pakoputkeen ilmestyy ylimääräinen mutka.

Jos joku kysyisi mun mielipidettä, niin peukalosääntönä sanoisin, että isommat muutokset kannattaa leimauttaa. Syitä on kaksi: vakuutusyhtiöt ja kytät. Ei tartte ahdistua "teknisessä tienvarsitarkastuksessa". Ja jos jotain sattuu, pääsee vähemmällä riesalla, mikä siinä vaiheessa on varmasti tervetullut asia.

Asia on oikeastaan niin, että nämä säännöt ja katsastukset ovat olemassa vain urpojen takia. Jos kaikki rakentajat olisivat valistuneita ja tekisivät aina vain parhaita mahdollisia ratkaisuja, ei mitään sääntöjä tarvittaisi oikeastaan ollenkaan.

Mutta kun eivät ole.

Tässä testaushommassa on ollut tilaisuus nähdä aika hyvin koko kirjo. Välillä tulee ihan huippuhyviä laitteita, välillä taas ihan karseita kötöstyksiä. Päältäpäin pokasta ei aina näe, missä kohtaa Gaussin käyrää ollaan. Alalla hyvin tunnettujen ja arvostettujen tekijöidenkin laitteita on jouduttu hylkäämään, toisaalta aivan hörhöiltä vaikuttavien kavereiden laitteita on hyväksytty ihmetellen duunin korkeatasoisuutta.

Ei sääntöjä pysty kirjoittamaan niin, että niitä sovelletaan vain urpoihin.
Long John Stroker

Jack

Jos tällä foorumilla olis käytössä viestien tykkäys - toiminto, T-Bonen ylläoleva viesti olis saanut sellaisen.
Ja juu, rengaskoko-outlaw jo melkeen koko ikäni.  :D
Flatheads!!!

JKKo

Tekeekö konttorit muutoskatsastuksia talvella? Eli tartteeko niiden päästä koeajolle?
883/1200/turbo