Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kopterilaista kopterimääräykseksi

Aloittaja Tuusulan T-Bone, 26 joulukuu 18, 19:50:27

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Trafi(com to be) on antanut määräyshankepäätöksen, jonka mukaan nykyinen motskareiden muutoskatsastuksissa sovellettava kopterilaki kumotaan ja korvataan uudella Trafin määräyksellä:

https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1545371925/0ba93ef0d3368c1e02de0b68687b5df0/33328-L-luokan_ajoneuvojen_rakenteen_muuttaminen.pdf

Hanke liittyy ns. teknisen norminantovallan siirtoon ministeriötasolta Trafille. Tässä menettelyssä ei sinänsä ole mitään uutta, esimerkiksi omavalmisteita koskevat säännöt ovat jo Trafin määräyksessä, samoin autojen muutoskatsastusvaatimuksista on olemassa Trafin määräys. Tämä kopterilakisetti on Trafin muiden kiireiden johdosta roikkunut vielä asetustasoisena säädöksenä, mutta ensi vuonna siis valmistellaan uusi setti.

Mitään dramaattisia muutoksia ei ole tiedossa, mutta määräyksen sisältöön on kuitenkin tässä yhteydessä mahdollisuus vaikuttaa.

Sama stetson ei sovi omenalle ja melonille. Tästäkin huolimatta aion kiskaista jonkun stetsonin päähäni ja osallistua ainakin jollain tasolla uuden määräyksen valmisteluun. Koska stetsonia kannatteleva humeetikoppani on hiukan ylikuormitettu ja harventunut, pyytäisinkin täten Finnbikersiläisiä kirjailemaan tähän säikeeseen tiedossaan olevia kehittämistarpeita nykyisessä kopterilaissa. Ovatpahan sitten muistin tukena tallessa jossain. Tiedä vaikka sitä saisi jotain pientä parannusta aikaan.

Kiitos! :)
Long John Stroker

Soikkeli

Jos on auringonsäde-pinnaus edessä ja yli +24" niin jarrulle täys kielto eteen.

% ylittyessä yli 25v laitteessa pikku verolla selviäis ja valmistusvuosi ei muuttuisi.
C.O.G. 
Lifemember

Spöke

Se jarrutesti persauksen jäykistyksen yhteydessä on mielestäni tarpeeton. Liittykös se nyt tähän?
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

skippy

Eikä oo järkee triken jarrutestistä tai rakentelua haittaavasta kokonaismassasta.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Soikkeli - 28 joulukuu 18, 17:42:09
Jos on auringonsäde-pinnaus edessä ja yli +24" niin jarrulle täys kielto eteen.

Kääntäisin tämän niinpäin, että jos on auringonsädepinnaus edessä, ei ole mitään asiaa liikenteeseen. Pysyy vaan sielä näyttelyalueen rajojen sisäpuolella. ;D

Lainaus käyttäjältä: Soikkeli - 28 joulukuu 18, 17:42:09% ylittyessä yli 25v laitteessa pikku verolla selviäis ja valmistusvuosi ei muuttuisi.

Tämä ei tule onnistumaan näin, eikä se ole tähän sääntömuutokseen liittyvä asia muutenkaan. Mulla on kyllä tähän ongelmaan hiukan toisenlainen korjausehdotus, joka voisi jopa onnistua, mutta se edellyttäisi asetustasoista muutosta. Ei mahdotonta, mutta katotaan nyt kuinka paljon tässä ehtii duunaamaan.
Long John Stroker

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 29 joulukuu 18, 23:50:02
Se jarrutesti persauksen jäykistyksen yhteydessä on mielestäni tarpeeton. Liittykös se nyt tähän?
-Spöke

Se liittyy tähän ja olen samaa mieltä: PELKÄSTÄÄN jäykkäperäksi muuttamisen takia ei ole tarvetta jarrutestille.

Asiaan liittyy kuitenkin sellainen ongelmatiikka, että testiin on tultu jäykkäperäksi muuttamisen vuoksi, mutta hylky on tullut jostain muusta syystä, tyypillisemmin keulan tai jonkun jarrun toimimattomuuden vuoksi. Tämä kertoo, että testi sinänsä ei ole turha, mutta sinne on tultu tavallaan väärästä syystä.

Tätä täytyy funtsia jotenkin niin, että testausvelvollisuus perustuu oikeisiin asioihin.
Long John Stroker

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: skippy - 30 joulukuu 18, 08:09:37
Eikä oo järkee triken jarrutestistä...

Tästä olen eri mieltä (aika monta trikeä testanneena). Kyllä siinä on järkeä, ovat nimittäin aika usein tavalla tai toisella puutteellisia.

Lainaus käyttäjältä: skippy - 30 joulukuu 18, 08:09:37tai rakentelua haittaavasta kokonaismassasta.

Tästä taas olen samaa mieltä. Akselistorakenne muuttuu, jolloin kantavuutta ja kokonaismassaa voi perustellusti muuttaa. Tätä täytyy funtsia, miten olisi järkevää toteuttaa.
Long John Stroker

skippy



Tästä olen eri mieltä (aika monta trikeä testanneena). Kyllä siinä on järkeä, ovat nimittäin aika usein tavalla tai toisella puutteellisia.

Totta toikin meitä väsääjiä on joka lähtöön.
Mitähän ne puutteet on olleet, vinkiks meille ettei niihin tuu sorruttua.

Motomatti

Trikemuutoksen painoraja on ikävä asia. Joutuu virkamiestä huijaamaan asian suhteen. Se ei tunnu kivalle ja hankaloittaa tekemistä. Olisiko jokin kerroin hyvä olemassa? Neljännes lisää....

Kiwi

Vanteiden vaihdosta aiheutuva 16% muutos on ainakin omasta mielestä melko suuri osuus, toki se on pois muiden osien osuuksista mutta saakohan tuota järkeiltyä mitenkään?

Tuusulan T-Bone

Tämä hanke on nyt jo nytkähtänyt eteenpäin, uusi määräysluonnos on nyt lausuntokierroksella. Jos haluaa pilata päivänsä, se onnistuu tätä kautta:

https://www.traficom.fi/fi/saadokset?group=tieliikenne&limit=20&offset=0&query=&sort=created&säädöksentyyppi=%255B16%255D


Lueskelin aamupäivällä läpi ja ensivaikutelma on, että tän on kirjoittanut joku kesäuuno... ;D
Long John Stroker

Tuusulan T-Bone

Kesäuunon kirjoittamana tää nyt ulos putkahti Tragicomista. Tuolta löytyy:

https://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/454001/46695

Pieniä muutoksia sinne tänne. Pääsääntöisesti tarkoitus lie ollut hyvä, mutta toteutus on aika göggö. Kömpelösti ja hölmösti kirjoitettuja juttuja ja määritelmiä, joita on hankala todistella katsastajalle. Esimerkiksi "tehdasvalmisteinen osa" on sellainen, jonka "valmistajalla on riittävä ammattitaito sekä tarkoituksenmukaiset laitteet ja tilat kyseisen osan valmistamiseksi". Tuleekohan katsastaja nyt sitte tutkimaan, onko mun sorvissa liikaa välyksiä ja vuotaako hallissa katto...

No. Plussaa:

Jäykkäperien jarrutestivaatimus poistui. Runkomuutoksia koskevat säännöt ovat vähän paremmin kirjoitettuja kuin ennen, myös kevytmetallirunkoja saapi muuttaa, mutta pitää tietää mitä on tekemässä. Euro 2-tason päästöillä voipi vielä virittää ja muutoskatsastaa (paperilla helpotus, käytännössä ei varmaan mitään merkitystä).

Miinusta:

Ennen 1991 käyttöönotettujen meluraja kiristyi 106 -> 103 dB(A). Trikemuutoksissa kokonaismassaan ei edelleenkään saa kajota. Jarrutestivaatimus kirjoitettiin nyt niin, että pyörät pitää saada ennen testiä punnittua ja testattua täydellä kuormalla. Tämä tarkoittaa käytännössä, että ei kantsi enää sitä hommaa jatkaa. Pitäis olla testiukolla kalibroitu vaaka ja jotain ylimääräistä laardia sata kiloa köytettäväksi pyörään kiinni.

Siirtymäsäännön mukaan vanhoilla säännöillä saapi mennä 31.12.2022 saakka, kaksi kesää on siis aikaa hoitaa kopterit leimaan.
Long John Stroker

ranze

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 08 maaliskuu 21, 11:00:43Miinusta:
Ennen 1991 käyttöönotettujen meluraja kiristyi 106 -> 103 dB(A).

Lainaa01.12.1957
MaA Tpp 5 §
- äänen voimakkuus 75 fonia moottoripolkupyörällä ja enintään 50 kg painavalla moottoripyörällä, 82 fonia muulla kaksitahtisella moottoripyörällä ja 84 fonia muulla nelitahtisella moottoripyörällä.
- äänenvaimennin varustettu tyyppikatsastuksessa määrätyllä hyväksymismerkinnällä

Siis ajaako tuo ylempi kopterimääräys nyt yli tuon alemman, katsastajan käsikirjan ohjeen?  :o
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: ranze - 08 maaliskuu 21, 17:46:41
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 08 maaliskuu 21, 11:00:43Miinusta:
Ennen 1991 käyttöönotettujen meluraja kiristyi 106 -> 103 dB(A).

Lainaa01.12.1957
MaA Tpp 5 §
- äänen voimakkuus 75 fonia moottoripolkupyörällä ja enintään 50 kg painavalla moottoripyörällä, 82 fonia muulla kaksitahtisella moottoripyörällä ja 84 fonia muulla nelitahtisella moottoripyörällä.
- äänenvaimennin varustettu tyyppikatsastuksessa määrätyllä hyväksymismerkinnällä

Siis ajaako tuo ylempi kopterimääräys nyt yli tuon alemman, katsastajan käsikirjan ohjeen?  :o

Noei, mutta en tiiä mistä mahtaa saada fonimittauksia nykyään... ;D
Long John Stroker

ranze

Kun rutku on pre -57 niin vaatimuksia ei ollut. Mutta voivatko postuumisti alkaa vaatimaan? Hankala toteuttaa museopyörään.

Mulla on kyllä nyt jonkinlaiset huilut ilman villaa, muttei suoriin dragpipeihin kovin kummoista vaimennusta saa. Sinänsä kamala mökä ei ole mun prioriteetti kun on noi kuulolaitteet jo entuudestaankin. Mutten haluis pilata pyörän ulkoasua kun se nyt melko pitkälle vastaa perinteistä bobberia.. no hervoton remmienska ei ole ihan oldskoolia.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.