Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelin öljypumpun liitännät + öljynkierto

Aloittaja Kokkonen, 30 tammikuu 10, 10:08:05

« edellinen - seuraava »

SOHVELI-76

 Pas, ilmataan avaamalla tulppa jonka alla jousi ja se kuula. Sitten vaan pyöritetään konetta. Näin siis minusta -fiksummat tarkentakoot mutta tällä voit kokeilla jos ei uni tule..
0405691644

Peeärrä

Kyllä uni tulee hyvin, pitää huomenna katella kun ehtii, pitää vaan käydä öljykaupassa ensin ;D Sovelihan ei yöunia vie koskaan ???
Pastor Preacher MC
Street "Army" Glide -07

Kiiski

Ilmauksesta se ei ole kiinni koska se vaikuttaa pumpun syöttöpuoleen ja se tuntuis toimivan. Paluu puolella ei ole kuin reikä lohkossa jakopään sisällä, rattaat ja paluuletku. Rattaissa tietty kiila mikä aiheuttaa kyseistä ongelmaa jos porsinut. Mä veikkaan että se sihti on jollain lailla viturallaan ja nostaa pumpun paineet tappii, jolloin pumppu työntää öljyt suoraan jakopäähän ja paluu ei riitä ja huohottaa öljyt pihalle. Kokeile ilman sihtiä ja jousta sillähän se selviää. Itsellä ei ole moista sihtiä ollut ikinä koneessa ihan liian monimutkainen kapine mun yksinkertaisille aivoille.

Toinen vaihtoehto että mäntä/ kuula jumissa, jousi viturallaan (välissä) siellä öljypumpun torneissa.

Kolmas paluupuolen kiila.

Tietty öljyletku tukossa/ liian jyrkällä mutkalla ja kasassa.

Rautahauli

#108
Vaikea kuvitella kuinka sen sihdin saisi asennettua niin vituralleen että se tukkisi kanavan, ei vaikka olisi väärinpäin. Kuuluu niin päin että sihdin avonainen pää alaspäin ja jousi päälle.

Edit: Sihdin kapea peräpää uppoaa osittain tulpan sisään, jos sihti on väärinpäin niin tulppa saattaa painaa sen läjään pesän pohjaa vasten kun leveämpi pää ei sovi tulpan sisään. (sakohan tästäkään mitään selvää  ;D )

Kaveri avas talvella koneestaan (s&s) sihdin ekaa kertaa vuosiin, tai ei tiennyt oliko putsattu ikinä, ja sihdissä oli jonkun verran hienoa metalliputua. Varsinaiset karvaperseet löytyi kun upotti magneetin sihdin koloon. Hydraulit kait toimii ilman metalliputua. ;)
FXEF-81

Kiiski

Eihän se niin vaikeeta ollut kuvitella, niin kuin huomasit, kaiken pystyy tekemään väärin. Se sihti on aivan turha varsinkin jos jäykät nostajat. Tää nyt on kuitenkin vaan mun mielipide. Samaten jakopäässä alunperin kuuluva huohotuksen sihti ja pelti on mulle aina ollut liian vaikeita asentaa ja huohotusletkun päähän asennettavat filtterit myös. Voihan olla että mulla vaan on jotain filsuihin ja metalliverkkoihin liittyviä lapsuuden traumoja, en tiedä. Ilmansuodatinta ja öljyfiltteriä olen kyllä pyrkinyt käyttämään aina kun se on ollut inhimillisesti mahdollista.

Peeärrä

Nyt tuntuu öljyt pysyvän sisällä taas. Aukaisin paineentasausventtiilin ja sen sihdin tänään. Sihti oli ihan ok ja puhdas. Kiksistä poljin sen verran että sain sen paineentasaus venttiilin ylös ja sieltä tuli hyvin öljyä pihalle. Vaihdoin öljynsuodattimen ja kone sitten tulille. Paluuletkusta tuli tasasena virtana, eikä huohottimesta tullut kuin ilmaa. Koeajolenkillä retuutin konetta reilusti eikä öljypinta laskenut yhtään.
Mystistä mutta nyt tuntuu toimivan ok. En sitten tiedä oliko se paineentasausventtiili vaan jumissa vai mikä oli mutta pääasia että nyt rokkaa.  :)
Palailen asiaan jos aihetta ilmenee, alkuviikosta pitäisi reissu Kuopioon tehdä ja kyllä se sillä matkalla sitten ilmoittaa jos jotain häikkää on ::)
Pastor Preacher MC
Street "Army" Glide -07

Peeärrä

Lainaus käyttäjältä: Peeärrä - 21 kesäkuu 12, 15:13:29
Palailen asiaan jos aihetta ilmenee, alkuviikosta pitäisi reissu Kuopioon tehdä ja kyllä se sillä matkalla sitten ilmoittaa jos jotain häikkää on ::)

Eilen reilut kolmekymmentä kilometriä ja sitten hävis öljynpaineet ja yksi helkatinmoinen kolina alkoi kuulua. Ihan kuin pajavasaralla hakattais valurautatynnyriä ;D No pääsin sentään Pomarkkuun ja autolla sitten loput.
Ensi viikolla alkaa loma ja sovelin koneen purku, saas nähdä mitä kaikkea hajosi. Mutta öljyt pysyy sisällä, eikä savuttanut yhtään, tehot ja paine vaan hävisi just ennen kolinan alkua. Etupytyn puolelta vaikuttais tulevan. No kattellaan paremmalla ajalla. 
Pastor Preacher MC
Street "Army" Glide -07

Jartza

Jatkan  tätä aihetta kun otsikko sopii tähän niin hyvin.
Kyseessä 81 shovel fhls ja sen öljyn kierto. Purin moottorin osiksi ja rupesin tutkimaan tätä insinoori taidon luomusta. Ihmettelin lähinnä öljyn paluuta kansista. Sylintereissä reijät paluulle mutta ei lohkossa. Öljy siis palaa alakertaan etusylinterin alhaalta nostajapesiin ( kuuluisiko olla liitin myös takasylinterissä?) ja myös ilmeisesti työntötankojen suojien/putkien kautta. Ajattelin laittaa T- haaran öljynkiertoon kansien väliin( tulviiko takakansi?) kannattaisiko porata reijät lohkoon sylintereiden paluukanavan kohdalle? ( niinkuin vanhemmissa)Ja poistaa nämä vm 81-82 letkut nostajapesiin. Vai tehdä niinkuin amf? on suunnitellut. Kokemusta parinkymmenen vuoden takaa vanhemmasta Shovellista ja tuli tehtyä joskus pan/shovelinkin.  Tää 81 mallin öljyn kierto vaan mietityttää ja nykyajan meininki...

Kapteeni sika

#113
Tuota ulkoista öljyn paluuta ei käytetty kun Late-81- Early -82. Ja kyllä se oli molemmissa sylintereissä.
Olisko mahdollista että takasylinteri on vaihdettu ja siinä on öljynpaluu "normireittiä". Ei se öljy mene lohkon läpi vaan sylinterin öljykanava sukeltaa sylinterin sisäpuolelle alapäässä. Big Boret sun muut virit vaatii sen porauksen, kait.
En tiedä tuosta sun etusylinteristä onko siinä molemmat, eli tuleeko se öljy alakertaan ulkoista letkua sekä sylinterin läpi. En oo kyseisiä sylttyjä ees nähnyt. Muistelen lukeneeni että toi ulkoinen letku on vaan lisänä, voi olla että oon väärässä. Tsekkaa näkyykö sylinterin sisäpuolella öljyreikää.

Lisäys:

Venttiilin ohjureiden mallia vaihdettiin ~80 lyhyempiin ja paksumpiin ja siitä seurasi savutusonkelmaa. Sitä sitten koitettiin korjata venttiilin kumeilla, ulkoisella öljyn paluulla alakertaan ja sit vielä venakoppien öljymäärää rajoittamalla pienemmillä nipoilla putkeen joka nousee takakanteen. Vika saatiin korjattua vasta sillä kun ohjurit vaihdettiin toisenmallisiin. Ei niitä vanhoja lyhkäsiä taida enää mistään saadakaan.

Jartza

Niinhän se on että öljyn paluu on sylinterin sisäpuolelle siellä alapäässä. Tässä vain oli etu sylinteristä se "ulosotto" ja letku T haaralla joka menee nostajapesiin.  Kansia en ole vielä purkanut, enkä tiedä jos vaikka olisi joskus korjattu jo ja laitettu normi ohjurit, kai nekin uusiksi menee mitänyt tätä konetta on muuten tutkinut. :-\

Kapteeni sika

Jaa se yksi paluuletkukin oli vielä jaettu molemmille nostajapesille. Mikähän idea siinä on ollut, voitelua ne nostajat saa tönäriputkien kautta yläkerrasta ja jos hydraulien öljykanavia ei ole tulpattu ( vaihdettu kovat nostajat?) nostajapesistä niin sitä kautta myös.

Venttiilingummit tuli soveliin late -81 eli kyl sun laitteessa pitäs jo sellaset olla.


Jartza

Niin oli, kuulemma Ruotsista tuotu peli.... No nyt tutkittu lisää, takasylinterissä yksi paluureikä sylinteristä ja etummaisella kaksi siis sille nostajien letkuille ja toinen normi valumalle...hmmmm. No se siitä. Nyt kannet purettu ja sieltä löytyi teräs ohjurit jossa lukee U.S.A. Ja vielä hyvässä kunnossa, onkohan koskaan vaihdettu? Ohjuriden kumit oli myös, taka pako kumi rikki. Ja mistä erottaa pitkän ja lykkäsin ohjurin, eli lyhyen pituus?

Kapteeni sika

Mä repisin ne letkuhässäkät helevettiin siitä.

Väittäisin että jos sillä on ajettu niin ohjureitakin on mennyt. Valurautaa ne taitaa olla. Ei ole ohjureita säästävä konetyyppi.  :D

Taisin vaan sotkee, en usko että niitä lyhkäsiä ohjureita on enää missään, mittojakaan en osaa sanoo. Ne on samoja 79-84.

Jartza

On ajettu, Kiertokangen alapää sökö. Jims siellä luki, On siis jo ainakin kerran vaihdettu ja vaihdetaan taas. Teen täyden remontin koneeseen ja muuhun pyörän osiin. Ainoa mihin ei kosketa on vaihteisto.
Kyselen tällä palstalla jos on kysyttävää, nykyään tää niin helppoa...

Kapteeni sika

Mulla on ollut kannet irti kolmena talvena peräkkäin.

Veronpalautukset kulkee nykyään nimellä Kansikassa.