Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

EFI sportsterin hipistelyä

Aloittaja nostokurki, 30 syyskuu 18, 17:22:39

« edellinen - seuraava »

Jensen

#15
Pistähän vielä lisää candyä niin tasoittuu paremmin tuo väri. Minusta näytti kuin siinä ois ollut niin sanottua pilveilyä? Candyä voi panna myös liikaa ja väri menee niin sanotusti tukkoon ja efekti kärsii. Candy pitäis ruiskuttaa aika laajalla viuhkalla että väri tasoittuu ja mielellään hyvä maaliruisku.

                  Mie ruikkasin eka candyn 80 luvun lopulla Kawasakiin. Rot violetti oli mutta se väri on poistunut kun ei kestä auringon valoa. Candymaalauksia ei tehty niin paljoa siihen aikaan. Nyt niitä melkein jokainen duunaa.

          Tuota hommaa ois auttanut jos ois valinnut hiukkasten värisen pohjasävyn. Meni se minun eka flake paskaksi. Joskus miettinyt että jos joku teippivelho vois panna kirkkaan läpinäkyvän teippauksen flaken päälle niin ei tarvis hirveitä lakka orgioita.

Jensen

#16
Tuosta vähän mallia. Ei tämäkään ukko varmaan ole kuin harrastemaalari? Ei kummoset vehkeet ja aika paljon paskakällejä tuli lakkapintaan.   https://www.youtube.com/watch?v=nka2GdZLDCk

          Joe Cosmoski yksi parhaita maalareita ja peltiseppiä. Edesmennyt.    https://www.youtube.com/watch?v=NjOOTaHa8GI
Tämmösen karkeakiteisen metallin jos ois pannut sävypohjaksi ja siihen ripauttanut vähän karkeampaa flakea niin ois ajanut saman asian ja ei ois tarvinut lakkailla niin pirusti.

nostokurki

Kyllä tuo "pilveily" johtuu ihan siitä ettei pohja ole täynnä flakea vaan sieltä näkyy musta pohjaväri alta. Ja sellaista hainkin, tulee enemmän eloa pintaan :)
-99 fat boy evo, -08 xl883

nostokurki

Kävin työkaverin vinkistä ulkona päivänvalossa ihmettelemässä väriä, ja oli vielä aavistuksen vaalea omaan mieltymykseen. Vaikka tiesin että lakka tuleekin vielä syventämään väriä, niin pyyhkäisin ensin vielä purkin loput eli 2 reissua punaista candya pintaan, sekaan laitoin tilkan mustaa syventämään väriä. Sen jälkeen lakka kolmena harsona haihdutuksineen päälle, ettei vaan lähde väri valumaan (kuten joskus on käynyt).

Tuosta tuli minun mielestä aivan törkeän hyvä.



Tuohon tulee vielä useampi kerros lakkaa sekä hionta ja myllytys, että pinnasta saa oikeasti hyvin kiiltävän. Tankin pohjapuolen ja kiinnikkeet maalaan myös uudestaan mustaksi, jonkin verran tuli flakesta ohisumua. Ja tietty tarrat pintaan, kunhan tulevat brittein saarilta.

Eilen tuli myös kasa nightsterin osia, mm. miltei uudenveroiset hihnapyörät sekä muutamia peltiosia jotka voi maalata mieleiseksi ja jättää alkuperäiset koskematta. Mustat strutsien coverit sekä vilkut oli muutenkin omalla harkintalistalla, nytpähän varmistui sekin ;D
-99 fat boy evo, -08 xl883

Jensen

Näyttää paremmalta. ;) Candy on ollut vaikean maalattavan maineessa mutta nykyään aika simppeli.
Maalit on kehittyneet. Standoxilla oli jo 80 luvulla aika hyvä candyseos ja se oli ihan valmiiksi ohennettuna. Mie muistan aikoinaan lukeneeni V8 magasinea ja siinä oli juttu kun joku oli autoonsa jenkeistä tilannut candy maalit  ja maksoi pirusti niin maalaamo oli tyrinyt. Kaikki meni hukkaan. Kuulemma mahdoton maalattava.

             Jenkit ei osanneet tehdä pohjasävyä ja heillä oli suorakiiltovärinä tuo metalli pohjasävy. Se piti justiinsa osata kuivata sillä muutoin meni ryppyyn koko paska.

              Jos enkku taipuu niin tuossa itse mestarin juttelua candy maalauksista ja kuinka hän oli hommat aloittanut. Jon Kosmoski on tuon House of colourin perustaja.   https://www.youtube.com/watch?v=VzNUltxhQGg

Jensen

Minkälaisessa lämmössä touhuilet. Jos on kylmä talli niin täytyy pidentää välihaihdutusta. Kun viimeistä pintaa vetää niin eka kerros röpelönä ja haihdutus ja toinen märäksi. Näin mie olen tehnyt. On maalarin ammattitaitoa ruiskuttaa pinta valmiiksi niin ei tarvi hioa ja myllytellä.

          Tai jos haluaa niin sanotun concourse"konkurssiksiksi vitsailevat kun on kallis jos ostaa maalaamosta" maalauksen niin pitää hioa ihan sileäksi ja myllyttää kiilto. Vaikea saada pieniä kiillotusjälkiä pois. Monet mähnät kiillottaa pinnan jo p1500 karkeudesta asti . Pitää varoa että viimeinen lakkaus ei mene puhki sillä sitten joutuu painimaan lakan reunojen kanssa ja niitä on vaikea saada pois näkyvistä. Lakka ei sula yhteen vaan kaikki on lakkaukset on erillään. Tarkoitan niitä 1-3 vetoja. Ne on yhdessä.

           Viimeksi pari viikkoa aikaa Porsche konepellin myllyttelin kun siihen oli tullut pohjamaalin reunoja esiin. En tehnyt sitä puhtaalle pellille niin kitin reunat alkoi vittuileen. Aika kiva tuli mutta kiillotusjälkiä siihen jäi mutta en välitä. Ulkovalo on yleensä sallivampi. Monesti joku sävyheittokin kammiossa näyttää pahalta mutta kun vie ulos niin ihan ok.

          Kosmoski potkaisi tyhjää. Meikäkin alkaa olla jo niin vanha ukko että munat surkastuu. ;D

           

nostokurki

Ei tuo candy minusta mikään hirveän hankala maalattava ole. Flaken kanssa oli enemmänkin työtä. Tosin molemmissa olen ensikertalainen, maalaushommia muutenkin melko harvakseltaan tullut tehtyä.

Tuo maalauskopin lämpö on jotain 25 ja 30 väliltä, välihaihdutus tapahtuu melko nopeasti ja lakka kuivuu rivakasti. Vielä vähän harjoitteluttaa tuo valmiin pinnan saanti suoraan ruiskusta, siksi varaudun hiontaan ja myllytykseen, ne hommat kun on tullut muutaman viime vuoden aikana hyvinkin tutuksi ja aineet&vehkeet on sen mukaiset.

Tänään pyyhkäisin pinnan mataksi karhunkielellä ja suihkuttelin lisää lakkaa, tällä kertaa enemmän ohennettuna ja sehän tasoittui tosi nätisti kun veti muutamana ohuena reissuna pintaan. Kävin myös ulkona pällistelemässä miltä näyttää auringonvalossa, ja rupeaa tuntumaan että kesään on koko ajan pidempi aika..  :D



Eilen purin pyörästä alkuperäisen ohjaustangon pois että pääsin sovittamaan uutta paikoilleen. Mukavan siro lookki tuolleen ilman tankkia.



Kuvasta on vaikea saada selvää kun talli on vähän turhan täynnä. Onneksi tänään sain yhden pyörän myytyä pois, niin taustalla näkyvä kawasaki siirtyi sen tilalle talvisäilytyspaikkaan, nyt mahtuu jo kävelemään sportsterin ympäri.

Niin ja huomasin senkin, että apehanger cable&line -kit olikin turha ostos. Ainoa mitä tuohon ohjaustangon vaihtoon tarvitsee on pidempi jarruletku. Tuo käyttämätön Burlyn sarja löytyy siis kohtapuoliin markkinapaikalta.
-99 fat boy evo, -08 xl883

Make

Lainaus käyttäjältä: nostokurki - 28 lokakuu 18, 15:51:53
Mukavan siro lookki tuolleen ilman tankkia.

Ja sportin tankki onkin melkein ainoa vaihtoehto, joka ei tuota lookkia pilaa :)
(Kommentoin tähän vain todistaakseni, että olen joskus samaakin mieltä jonkun kanssa makuasioissa)
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

nostokurki

Saapi kommentoida muutenkin :) ja samaa mieltä, jopa sportsterin "läskitankki" menee jo oman maun yli reilusti. Perus 3.2gal tankki vielä menee, mutta tuo 2.8 pikkutankki on kyllä se juttu millä pyörästä saa kevyen näköisen.

Jonkinlainen lisäsäiliö polttoaineelle pitää suunnitella pidempiä reissuja varten, olisiko hyviä ideoita? Perinteinen Jack Daniels -pullo löytyisi, mutta se on hankalahko täyttää bensiksellä ja siitä on yhtä hankala kaataa siististi tankkiin. Saisikohan sellaisen asennettua puolikiinteästi sähköpumpun kanssa, hmm...
-99 fat boy evo, -08 xl883

flhx

Mitenkas pitkia reissuja aattelit ajaa ilman etta tankkaamaan paaset? Tankissa 2.8 gal eli n.10.6L, tommonen EFI-porsas tuskin kuluttaa yli 5L satkulla ellei oo saadot ihan pain vittua? Eli 200km pitas paasta, kai noilla jotkut on paassy 4 - 4,5L/100km kulutuksiinkin. Jos tuntuu etta lisatankille tarvetta niin sellanen pieni litran tai parin bensakannu ja se sivulaukkuun? Tai teet sille jonkun nahkalaukun iskareiden eteen tms.

Tai sit aina vaan ennakoivaa ajoa ja kay tankilla riittavan usein...
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

nostokurki

Yleensä reissut suuntautuu tuonne pohjoiseen päin ja siellä bensa-asemien väli osaa olla aika pitkä. Sivu- tai muitakaan laukkuja ei tule, korkeintaan joku siisti teline ylimääräiselle bensapullolle kunhan keksii sopivan ratkaisun.
-99 fat boy evo, -08 xl883

Jack

jeba, 4,5 kulutukseen pääsee, mut silti ei sillä kahtasataa aja, 140-150  ja mennään höyryillä.

Pikku tankki ei muuten oo 2,8 vaan 2,2 gal. eli vähän alle 8.

Tällästä oon katellu ite, https://www.ebay.com/itm/3L-5L-Cans-Gas-Fuel-Tanks-Petrol-Gasoline-Oil-Container-Motorcycle-or-Lock-Mount/253946429075?hash=item3b2062fe93:m:mt2zwEf53VF9cp47X8yqvrg:rk:78:pf:0&vxp=mtr

Kannattaa noista sit ettii se edullisin kiinnikkeen kanssa.
Flatheads!!!

JKKo

Eteläsuomessa pärjää puolentoistasadan kilsan maantiekapasiteetilla ja jos Lapin kairoille on vaan kerran kesässä yksi vierailu, niin sissyn näköinen rauta pyörään - siihen saa kaiken tarvittavan kiinni - myös ihan normi kanisteri vaikkapa 5 litran kapasiteetilla. Joku semmoinen epäselkänojan näköinen ohut rimpula riittää.

Kromitankilla olin joskus 10 vuotta sitten viimeksi siellä ylhäällä. Ostin Utsjoelta "uulan ryöstöstä" kanisterin ja tankkasin sen Nuorgamissa täyteen. Sissyyn kuormahihnoilla kiinni. Kirkkoniemeen pääsin ongelmitta kromitankilla, hotelliin ja iltaohjelmaan. Aamulla tankatulla pyörällä Inaria kohti ja välillähän on navin mukaan huoltoasema. Oli mutta oli myös lopetettu eli kiinni. Taivalta oli Kirkkoniemi-Inari välillä 199km ja sehän meni vaivatta sillä 10 litran tilavuudella mitä kromitankkiin menee. Ajelin ihan vaan piruuttani Inarin ohi ja kohti Ivaloa jolla välillä meno ryytyi aitoon tankin kuivumiseen. Nuorgamissa tankattu kanisterillinen kromitankkiin, kanisteri tien laitaan näkösälle - poimii itselleen ken haluaa - ja matka jatkui.

Noin mä sen tein ja tekisin uudelleen ja varmaan ens kesänä tehdään kun St Bobilla mennään Nordkappiin.

Peruspensakannu ei kaupassa hirveitä maksanut.
883/1200/turbo

Tuomo

#28
käytännöllinen ratkaisu olisi ajaa kaupunkiajot hienolla tankilla ja vaihtaa pitkille turneille isompi tilalle. tyypillisten 6 gal fatbobien sijaan suosittelen jotain niin hirveän näköistä mallia että se on jo hieno ks kuva alla



jos toimintasäde on 200 km niin sehän ei tarkoita että just sen 200 km kohdalla olis bensis, ainakaan Lapissa,  eli siis 150 kohilla pitää alkaa hahmotella missä tankkaa

jeku

#29
Lainaus käyttäjältä: Tuomo - 29 lokakuu 18, 17:50:20
käytännöllinen ratkaisu olisi ajaa kaupunkiajot hienolla tankilla ja vaihtaa pitkille turneille isompi tilalle. tyypillisten 6 gal fatbobien sijaan suosittelen jotain niin hirveän näköistä mallia että se on jo hieno ks kuva alla



jos toimintasäde on 200 km niin sehän ei tarkoita että just sen 200 km kohdalla olis bensis, ainakaan Lapissa,  eli siis 150 kohilla pitää alkaa hahmotella missä tankkaa



"Hirveen hieno koko laite muutenkin"