Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sportster EFI konversiosta kysymyksiä

Aloittaja nostokurki, 13 elokuu 18, 18:00:10

« edellinen - seuraava »

vaakko

Mitä järkeä on ajaa 883:lla jos sitä voi virittää? Tämä olisi mun eka kysymys :) Ja jos päättää viriviri niin tilavuuden nosto on järkevintä. Helppo päättelyketju :) Sitten jää mietittäväksi että miten sen toteuttaa. Jos on mahdollisuus tehdä jotain itse ja siitä tykkää niin ei huono polku ollenkaan.

JKKo

Proboostilla oli muinoin tarjolla turbosatsi ruiskuratikkaan. Ebayssa tuputtivat. Varmaan olisi antanut sen mitä konversiokin ja vähän päälle... (yllyttäminen on kivaa).
883/1200/turbo

JSmedby

Miksi ylipäätään tehdä niikuin kaikki muutkin? Tämän harrastuksen suola on se, että kokeilee kaikkea. Ainakin minulle. Jos joku haluaa harrastuksellaan maksimoida jälleenmyyntiarvoa, niin siitä vaan (ja onnea vaan yritykselle). Mutta luulenpa, että useimmille harrastus on hauskanpitoa, ja sellaista ettei siihen tarvi saada muiden hyväksyntää...ellei sitten vaimon/puolison ;D

Eli anna Nostokurki epämieluisten kommenttien mennä filtterin läpi..

vaakko

Jälleenmyyntihuomautusta en pitäisi ihan perusteettomana kun silloin tällöin itse kullakin vehkeet tuppaa vaihtumaan joten asia on hyvä ainakin tiedostaa. Mutta en sitä kyllä ykköskriteeriksi ottaisi ellei tavoitteena ole myydä heti pyörää pois :) Esim oman pyörän kohdalla kaikki panostukset on ollut aivan järjettömiä jälleenmyyntiarvoa ajatellen, mutta sitä en olekaan ajatellut vaan itseäni ja omaa harrastusta.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 16 elokuu 18, 13:09:10
... ja kansiin konversioventtiilit. Ei ollut kummoinen ero entiseen verraten varsinkin kun GT-motorin venttiilityö paljastui vuosia myöhemmin "erikoiseksi". Kanavia ei oltu sovitettu käytännössä ensinkään. Isot venttiilit läpsyttelivät pienen kanavan tukkona.

Tästä muistuu mieleeni jo kauan sitten lukemani stoori jostain vanhasta Nascar-äijästä, joka ryhtyi tutkimaan Sportsterin kiuasta ja sitä, miten sieltä saa woimaa pihalle. Ukon mielestä 883:n "volumetric efficiency" oli aivan perseestä.

Ensi töikseen kairasi pytyt 1200:ksi. Sitten ryhtyi tutkimaan kanavia ja PIENENSI niitä, mutta samalla muotoili ne uusiksi. Virtaushan on silleen kiinnostava juttu, että isosta reiästä mahtuu kyllä enempi soosia läpi, mutta virtausnopeus kärsii. Se näkyy erityisesti pienempien kierrosten väännössä.

Tästä koneesta tuli 130 rwhp ja vääntökäyrä oli aivan huikea. Tarinan opetus oli se, että pienemmässä ja hyvin muotoillussa kanavassa soosille syntyy liike-energiaa, jolloin imuventtiiliä voi pitää auki piiitkään ja täytös on hjuva. Lopputulemana kone, jonka käyttökelpoinen vääntöalue alkoi paljon matalammalta kuin perinteisissä konversioissa ja portatuissa kansissa, joissa valmiiksi liian iso kanava on kairattu vielä isommaksi... ;D
Long John Stroker

JKKo

Ne taitaa olla paremmissa Buellin kansissa kanavan pohjan nostolla just noin, pienenetty. Mut nää GT  motorin kannet oli tehty niin, että 1,5” imuvenan tilalle oli ajettu seeti 1,725” venttiilille ainoastaan yhdellä 45 asteen terällä, eli seetipinta oli semmoset vajaan senttimetrin leveä. Ei sille tarvinnut antaa paljoakaan pyörivää viilaa jotta tuli kuntoon. Muualle kanavaan ei tarvinnut kajota. Joskin sen jälkeen kannessa oli seetirengas ohut kuin entisen pojan ostama kihlasormus. Ja se sitten tipahti...

Mut nuo kaikki virtausongelmat saa kompensoitua yhdellä keskipakopuhaltimella joten...
883/1200/turbo

vaakko

Kun Sportsterin kansia kattoo (viimeksi tiiraillut 1200EFI) niin siitä jo aika hyvin maalaisjärjellä näkee että kun tavaraa halutaan siitä sujuvasti ja nopeasti liikuttaa niin missä mahdollisesti ahdistaa eli optimeita ne ei todellakaan ole vaikka nuo tuoreet 1200 kannet suurimpaan osaan viritystarkoituksiakin jo sellaisenaan riittää (n. 90-100rwhp).

Kanavan pohjan täyttämistä Kansisetin Jarmo esitteli kerran kun siellä kävin ja Hammerillakin sitä tekevät ns. hipo-tasolla.

Omissa kansissa oli tehtaan jäljiltä myös huono kohdistus läppärunkoon eli muistaakseni etusylinterin kannen kanavaa avarrettiin useita millejä yhdestä kulmasta, jotta saatiin istuvuus läppärunkoon sulavaksi ilman pykäliä/esteitä. Eli sekin kannattaa tsekata sitten jos/kun kansiin meinaa kajota.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 17 elokuu 18, 16:02:38Mut nää GT  motorin kannet oli tehty niin, että 1,5” imuvenan tilalle oli ajettu seeti 1,725” venttiilille ainoastaan yhdellä 45 asteen terällä, eli seetipinta oli semmoset vajaan senttimetrin leveä.

;D Laatutyötä!

Tarttis varmaan itekin tehdä joskus joku puhallinkone. Taino, entiiä, jos vaikka tulee addiktio...
Long John Stroker