Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sportster EFI konversiosta kysymyksiä

Aloittaja nostokurki, 13 elokuu 18, 18:00:10

« edellinen - seuraava »

nostokurki

Moro.

Tuli laitettua -08 XL883, ja saman tien alkoi konversioasiat pyörimään mielessä, joten kysytään täältä jos tulisi mielipiteitä tai jopa kokemuksia.

1) Jotkut konversiosarjat menevät tekstin mukaan kaikkiin evokoneisiin sportstereihin, ja toiset vuodesta 2000 eteenpäin. Onko noissa sylintereissä jotain ratkaisevaa eroa, vai käyvätkö kaikki ristiin?

2) Mitä eroa on kaasarikoneiden ja ruiskukoneiden kansissa?

3) S&S tarjoaa 883->1200 Hooligan sarjaa, jossa tulisi pyttyjen sekä mäntien mukana myös nokat ja nostajat. Onko jollain omakohtaista kokemusta tästä sarjasta, onko hintansa väärti?
-99 fat boy evo, -08 xl883

vaakko

Vuosi 2000 vaikuttaa oudolta kun ei kai silloin tullut mitään ihmeempiä muutoksia? Isoripaiset sylinterit ja kannet tuli 2004 eli jos haluaa täyden jäähdytyshyödyn ja sulavan ulkonäön niin isoripaiset sylinterit kannattaa ehdottomasti hommata.

Kansista ja yleisesti konversiosta on Hammerin sivuilla hyvin asiaa, en tiedä oletko jo tutustunut:
http://www.hammerperf.com/ttxlheads.shtml
http://www.hammerperf.com/883conversions.shtml

Multa löytyis ylimääräiset 2012 alkuperäiset mustat 1200 sylinterit ja vakiomännät (n. 20tkm ajettu). Sitä en osaa sanoa, miten nuo tasalakimännät toimii 883 konversiossa vakiokansilla eli se pitäisi varmistaa.

nostokurki

Laitoin YV sylintereistä.

Itse itselleni vastaten, tähän suomennettuna Hammerin sivuilta jos joku etsii nopeaa tietoa:

2) Äkkiä lueskeltuna noissa ruiskun ja kaasarin kansissa on niin paljon eroja, ettei niitä käytännössä kannata sekoitella keskenään. Käytännön eroina imusarjan pultit ovat ruiskussa kauempana toisistaan kuten myös imusarjan tasopinnat, sekä voisin kuvitella että ruiskuversiossa myös taemmassa kannessa oleva lämpöanturi tarvitsee jonkinlaisen kiinnityskohdan. Eli vaatii vähän koneistustöitä jos kaasarin kansia alkaisi ruiskuun sovittamaan.

Kansien eroina on edellä mainittujen lisäksi ainakin myös jo mainitut erikokoiset jäähdytysrivat, huohotin (tämä ilmeisesti koskee vain 4spd ja 5spd kansia?), venttiiligeometriat sekä moottorin kiinnitys runkoon.
-99 fat boy evo, -08 xl883

Jack

Tää on tiuetysti täysin tyhmä ja irrelevantti kysymys, mut miks vitussa ostaa 883 jos se pitää samantien konversioida?

Onks tässä nyt taas jotain mitä mä en taas tajuu?
Flatheads!!!

nostokurki

Siistikuntoisen ja vähän ajetun 883 saa reilusti halvemmalla kuin vastaavan 1200.
-99 fat boy evo, -08 xl883

Jack

Lainaus käyttäjältä: nostokurki - 14 elokuu 18, 10:58:08
Siistikuntoisen ja vähän ajetun 883 saa reilusti halvemmalla kuin vastaavan 1200.

Ja konversio on siis ilmainen :-D
Flatheads!!!

nostokurki

En kai sellaista väittänyt. Mutta edullisemmaksi tulee kokonaiskustannuksilta sekä pääsee rakentelemaan ja oppimaan uutta.

Ja eiköhän tuo ole jokaisen itse päätettävissä mitä pyörälleen tekee, miksi tästä asiasta nyt piti ottaa kierroksia?
-99 fat boy evo, -08 xl883

Jack

kukaan kierroksia ota, kuten alun kysymyksestäni huomaat.

ihan huomiona, että aika momelle tulevaisuuden ostajaehdokkaalle on konversiopeli no-no, ellei konversiota ole tehnyt ns. ammattitaho. Eli jälleenmyyntiarvo ei lisäänny konversion myötä.

Onnea valitsemallanne tiellä. :-D
Flatheads!!!

Hd 1200

Mitä järkeä harrastaa mitään jos pitää ajatella että mitä siitä saa rahaa kun myi. Eikö sitä omillaan saa harrastaa mitä haluaa.

Kiwi

Tottakai saa omalleen tehdä mitä haluaa, mutta kai sitä täällä harrastefoorumilla saa jonkinlaista järjen ääntä välillä kuuluttaa? Ja kierroksiahan ottaa nyt konversion tekijät, 883:han on hieman tiheämpi välitteinen vakio tonnikaksataseen verrattuna.

Veijo Esso

Lainaus käyttäjältä: Jack - 15 elokuu 18, 08:09:20
ihan huomiona, että aika momelle tulevaisuuden ostajaehdokkaalle on konversiopeli no-no, ellei konversiota ole tehnyt ns. ammattitaho. Eli jälleenmyyntiarvo ei lisäänny konversion myötä.

Tämä on niin totta. Toissa vuonna ostamani isommaksi konvertoitu Dyna oli paljon halvempi kuin orkkikset. Kun se nyt vuoden on tuossa seissyt konevikaisena tallissa, niin ei tarvi miettiä miksi. Jos sitä ensi talvena saisi insipiraation avata ja katsoa mikä siinä mättää. Toki sillä yksi kausi oli kiva ajaa kun se toimi.

Harrastaminen on mukavaa, kuten ajaminenkin. Pakko oli hankkia väliaikaispyörä ettei jää ihan ajamatta koko kesä.

nostokurki

-99 fat boy evo, -08 xl883

shoveltimppa

Menipäs tää jotenkin negaatiivissävytteiseksi ja asian vierestä puhumiseksi. Jos Nostokurki haluaa harrastaa ja tehdä konversion, niin antaa palaa. Varmaan on tykönään miettinyt mikä on omalta kannalta järkevin vaihtoehto.

Kysele vaan lisää!

Jack

positiivinen viesti.

Maailmalla ovat Hammerin kittejä kehuneet.
Flatheads!!!

JKKo

Mä olen tehnyt konversion "pala kerrallaan". En tosin noin uuteen kuin Nostokurjella. Ekaksi tuli laiteltua konversiomännät GT-motorin kairaamiin sylinterihin ja kansiin konversioventtiilit. Ei ollut kummoinen ero entiseen verraten varsinkin kun GT-motorin venttiilityö paljastui vuosia myöhemmin "erikoiseksi". Kanavia ei oltu sovitettu käytännössä ensinkään. Isot venttiilit läpsyttelivät pienen kanavan tukkona. Vuosia myöhemmin vaihdoin orkkisnokat N2:iin. Varmin tunnistettu ero oli se, että venttiilikoneisto ei ollut sen jälkeen hiljainen. Ultiman sytytysboxilla ajelin ainakin vuoden dippikytkimet väärissä asennoissa. Konffasin kohdalleen. Ei oikeastaan vaikuttanut mihinkään. Jossakin vaiheessa ketjuja vaihteasessa laitoin "matkavälitykset" aka 1200 rattaat. Siinä katosi kiihtyvyydestä se vähä lisä, mikä oli koskaan ollutkaan.

Mitenköhän kävisi jos avaamattoman 883:n ahtaisi? Se olisi erikoinen eikä tarttisi edes tiivistesarjaa käyttää.
883/1200/turbo