Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

huohotus?

Aloittaja mopar72, 18 helmikuu 09, 13:06:12

« edellinen - seuraava »

mopar72

Eli oon lukenut shovelin huohotuksesta pääni pyörälle.Mutta yhteen asiaan ei ole löytynyt vastausta.
Eli amerikan poika oli laittanut suodattimen huohotusletkun päähän,koneen alle.Eli viikon pari seisseenä puskee öljyt lattialle huohottimesta.
Joten voinko vaihtaa pidemmän letkun ja vetää sen suodattimen korkeammalle,esim laatikon taakse öljysäiliön alle.Onko tästä apuja vaiko haittoja,vai astia alle käynnistäessä niinkuin ennenkin.
Vaiko huohotus letkun vetämistä johonkin muualle?

Kokkonen

#1
Voi sen ylemmäs tuoda, niin ei ihan yhtä helposti suttaa. Se tietty pitää katsoa, ettei sade- eikä roiskevesi pääse sitä kautta koneeseen.
Itsellä se on koneen/vaihdelaatikon takana rungon sivussa. Korisee, mutta ei heittele öljyä edes talven seisokin jälkeen.
Öljypumppu päästää pidemmässä seisokissa öljyn lävitseen kampikammioon. "Vikaa" (on se myös ominaisuus)  pystyy korjaamaan, pumpun kuulaventtiilin pesän pohjaa hoonaamalla tai sitten (vara)kuulaan hitsataan/juotetaan (ei helppo homma) metallivarsi, kuula pesään ja hitsatun varren päähän varovainen napautus vasaralla. Teoriassa kuulan pitäs tehdä varsin tiivis ja oikeankokoinen paikka venttiilikuulalle. Itse en ole tätä lyöntikonstia kokeillut. Hoonauksessa pitää tietty pumppu purkaa.  Voi käyttää vastaavaa kuulatyökalua ja hienoa venttiilinhiontatahnaa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Kuten Kokkonen jo sanoi, huohotinputken siirtäminen on vähän laastaria varsinaiseen vikaan eli siihen kun öljypumppu päästää seisonnan aikana pikku hiljaa öljyt säiliöstä kampikammioon. Sitten kun pyörä seuraavan kerran käynnistetään, ei pumppu ehdi pumppaamaan öljyjä tarpeeksi nopeasti takaisin säiliöön vaan osa tulee pihalle huohottimen kautta.

Niissä pyörissä joissa huohottaminen on ongelma koneen käydessä neuvotaan usein vetämään huohotinletku suodattimineen mahdollisimman ylös, niin että yhtään alaspäin kääntyvää mutkaa johon öljy pääsee kerääntymään ei saa olla. Esimerkiksi vanhemmissa Buelleissa ja joissain tonnikaks'satasissa sporteissa on ollut ongelmaa saada öljyt pysymään koneessa kun ajetaan vähän kovemmalla kahvalla.

Eli ei siitä huohotinletkun pidentämisestä nyt varsinaista haittaakaan ole.

Kokkonen tuossa heittikin pari hyvää vinkkiä öljypumpun kuulaventtiilin tiivistämiseen, olen itse kokeillut molempia ja todennut toimiviksi, muista vaan vaihtaa uusi kuula koska siinä ei saa olla pienintäkään naarmua. Itse olen kyllä hoonaillut sitä pesää pumppua purkamatta, käytettävä hiomatahnamäärä on niin pieni että rätillä saa lähes kaiken pois ja jäljelle jäävä osa ei tee isompaa vahinkoa vaikka kiertää öljyn mukana koneen läpi. Joskus totesin että evolaisen vakiotyöntötangon kuulapää on juuri oikean kokoinen tuohon hommaan, ei tarvitse hitsailla irtokuulia mihinkään.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mopar72

Kiitoksia vastauksista,juuri tollaisia neuvoja kaipasinkin. Erinlaisilla haku yrityksillä lähdettiin alkuperäisestä aiheesta jonnekkin ihan muihin juttuihin alkuperäisestä  aiheesta. Eiköhän ensiksi kokeilla nostaa suodatinta ylemmäksi(helpompi vaihtoehto :-\).Otetaan se pumppu käsittelyyn ajan kanssa myöhemmin,koska ilmeisesti kyseessä ei ole suuri vika ,enemmänkin "ominaisuus".


flhx

#4
Tämä saattaisi ennemminkin kuulua evo-osastolle mutta kysästään nyt tässä kun on sopivasti tuosta huohotuksesta kyse.(mode siirtänee jos aihetta näkee...) Näin spanskien custompyörä-lehdessa kuvan yhdestä paikallisen pajan viritelmästä, stuukki ei sinänsä ollut ollenkaan huono mutta jäi yksi asia hieman ihmetyttämään. Laitteessa oli vakio evo BT, huohotus kansista oli hoidettu siten että teräspunosletkut oli yhdistetty pakoputkiin. Onko tuolla mitään mahdollisuutta edes teoriassa toimia? Itse kun en ole mikään moottoriguru niin tuli vain maallikkona mieleen visio siitä että koneen käydessä huohotusöljyt painuvat takaisin koneeseen (eli väärään suuntaan huohotuskanavia) kun pakoputkissa on sen verran painetta?

Oli kyllä muutenkin hieman showpyörän vikaa, nimittäin nuo pakoputket oli vedetty siten että etuputki meni suoraan kaasarin alta, voipi olle mielenkiintoinen käynnistettävä kun pata on kuuma...Itse en ole oikein ikinä ymmärtänyt noiden showpyörien ideaa, moottoripyörällä kuuluu ajaa eikä kiikuttaa auton perässä näyttelystä toiseen...
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Blower1

Lainaus käyttäjältä: flhx - 19 helmikuu 09, 13:46:02
Tämä saattaisi ennemminkin kuulua evo-osastolle mutta kysästään nyt tässä kun on sopivasti tuosta huohotuksesta kyse.(mode siirtänee jos aihetta näkee...) Näin spanskien custompyörä-lehdessa kuvan yhdestä paikallisen pajan viritelmästä, stuukki ei sinänsä ollut ollenkaan huono mutta jäi yksi asia hieman ihmetyttämään. Laitteessa oli vakio evo BT, huohotus kansista oli hoidettu siten että teräspunosletkut oli yhdistetty pakoputkiin. Onko tuolla mitään mahdollisuutta edes teoriassa toimia? Itse kun en ole mikään moottoriguru niin tuli vain maallikkona mieleen visio siitä että koneen käydessä huohotusöljyt painuvat takaisin koneeseen (eli väärään suuntaan huohotuskanavia) kun pakoputkissa on sen verran painetta?

Oli kyllä muutenkin hieman showpyörän vikaa, nimittäin nuo pakoputket oli vedetty siten että etuputki meni suoraan kaasarin alta, voipi olle mielenkiintoinen käynnistettävä kun pata on kuuma...Itse en ole oikein ikinä ymmärtänyt noiden showpyörien ideaa, moottoripyörällä kuuluu ajaa eikä kiikuttaa auton perässä näyttelystä toiseen...


Dragstereissa olen joskus nähnyt huohotinletkun olevan vedetty pakosarjaan . Poistuva pakokaasu vetää mennessään "pahan ilman" koneesta . En tiedä onko noissa huohottimissa takaiskuventtiili estämässä paineen menemistä koneeseen .

"Oikea näyttelypyörä" on kuin vene joka ei kestä vettä  ;D

Tomppa

Öljypumpun kuula kyllä, mutta eikös myös se kampuran tahtiin pyörivä huohotin pidä olla kunnossa sen pesää myöten? Itselläni pannun lohkoon koneistettiin ylikokohuohotin. Suti pysyi koko viime kesän kuivana sen jälkeen, vaikka oli asennettu laatikon taakse alas...
Keep on Keepin' on!

Hemuli

Huohotinrattaan kuluneisuuteen auttaa S&S:n kehittämä pyörivän huohottimen tilalle asennettava läppäventtiilipaketti. Siinä on muistaakseni neljä jousiläppää jotka aukeavat kun kampikammioon tulee painetta eikä mitään pyöriviä osia tarvita. Sen voi asentaa myös kuluneeseen pesään.

Enempää ei ole käytännön kokemusta tuosta kuin yhdestä koneesta johon sellaisen asensin - siinä oli nokan neulalaakeri kokenut totaalihajoamisen ja neulat oli pyörineet mm. huohottimessa ja pesä oli sen näköinen. Eipä ainakaan huohottanut vaikka itse pesälle ei tehty mitään.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Tässä just hiljan oli pähkäilyä taas tästä huohottimesta. Toi S&S:n läppäbreatheri kuulostaa hyvältä idealta ja munkin mielestä on sitä. Yks iso mutta tulee mieleen! Alkuperäisessä pyörivässähän on muitakin reikiä kuin vaan se iso mistä paine ja öljy pääsee kampikammiosta jakopäähän. Yhden pienemmän reiän tehtävä on aikaansaada imu enskavedonöljyn poistoon. No suurin osa jengistä on tukkinut sen kierron, joten aihe on marginaalinen. Mutta se toinen pieni reikä, joka s&s:n pyörivässä tarvikebreaterissa on muotoiltu pitkulaiseksi. Sen tehtävä on imeä öljyt pois sieltä sumppukammiosta mihin huohotusilman mukana kulkevan öljyn pitäisi separoitua. Imeeköhän se enää sieltä?

Eli käykö läppäversio pelkästään kansista huohottaviin motteihin? En tiedä, mutta kiinnostais tietää. Ja siis kiinnostais tieto sellasesta vehkeestä, millä ajetaan muuallakin kuin nakkikioskilla.
Eli 100 kilsaa niin että vauhti ei oo alle 120. Onko öljy takapyörällä. maastossa, pakoputkilla vai säiliössä?

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 20 helmikuu 09, 07:38:26...Eli käykö läppäversio pelkästään kansista huohottaviin motteihin?...

Jep, ainoastaan -93-99 malleihin. Twincamiin on sitten omansa.

http://www.sscycle.com/catalog/50/1/00267.jpg

En tiedä kuinka paljon tuon edellä mainitun remppaamani koneen omistaja kävi nakkarilla mutta ei hän ainakaan ikinä valitellut että öljyä olisi ollut jossain muualla kuin olisi pitänyt.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957