Tekniikka / Moottori > Shovelhead

huohotus?

(1/2) > >>

mopar72:
Eli oon lukenut shovelin huohotuksesta pääni pyörälle.Mutta yhteen asiaan ei ole löytynyt vastausta.
Eli amerikan poika oli laittanut suodattimen huohotusletkun päähän,koneen alle.Eli viikon pari seisseenä puskee öljyt lattialle huohottimesta.
Joten voinko vaihtaa pidemmän letkun ja vetää sen suodattimen korkeammalle,esim laatikon taakse öljysäiliön alle.Onko tästä apuja vaiko haittoja,vai astia alle käynnistäessä niinkuin ennenkin.
Vaiko huohotus letkun vetämistä johonkin muualle?

Kokkonen:
Voi sen ylemmäs tuoda, niin ei ihan yhtä helposti suttaa. Se tietty pitää katsoa, ettei sade- eikä roiskevesi pääse sitä kautta koneeseen.
Itsellä se on koneen/vaihdelaatikon takana rungon sivussa. Korisee, mutta ei heittele öljyä edes talven seisokin jälkeen.
Öljypumppu päästää pidemmässä seisokissa öljyn lävitseen kampikammioon. "Vikaa" (on se myös ominaisuus)  pystyy korjaamaan, pumpun kuulaventtiilin pesän pohjaa hoonaamalla tai sitten (vara)kuulaan hitsataan/juotetaan (ei helppo homma) metallivarsi, kuula pesään ja hitsatun varren päähän varovainen napautus vasaralla. Teoriassa kuulan pitäs tehdä varsin tiivis ja oikeankokoinen paikka venttiilikuulalle. Itse en ole tätä lyöntikonstia kokeillut. Hoonauksessa pitää tietty pumppu purkaa.  Voi käyttää vastaavaa kuulatyökalua ja hienoa venttiilinhiontatahnaa.

Hemuli:
Kuten Kokkonen jo sanoi, huohotinputken siirtäminen on vähän laastaria varsinaiseen vikaan eli siihen kun öljypumppu päästää seisonnan aikana pikku hiljaa öljyt säiliöstä kampikammioon. Sitten kun pyörä seuraavan kerran käynnistetään, ei pumppu ehdi pumppaamaan öljyjä tarpeeksi nopeasti takaisin säiliöön vaan osa tulee pihalle huohottimen kautta.

Niissä pyörissä joissa huohottaminen on ongelma koneen käydessä neuvotaan usein vetämään huohotinletku suodattimineen mahdollisimman ylös, niin että yhtään alaspäin kääntyvää mutkaa johon öljy pääsee kerääntymään ei saa olla. Esimerkiksi vanhemmissa Buelleissa ja joissain tonnikaks'satasissa sporteissa on ollut ongelmaa saada öljyt pysymään koneessa kun ajetaan vähän kovemmalla kahvalla.

Eli ei siitä huohotinletkun pidentämisestä nyt varsinaista haittaakaan ole.

Kokkonen tuossa heittikin pari hyvää vinkkiä öljypumpun kuulaventtiilin tiivistämiseen, olen itse kokeillut molempia ja todennut toimiviksi, muista vaan vaihtaa uusi kuula koska siinä ei saa olla pienintäkään naarmua. Itse olen kyllä hoonaillut sitä pesää pumppua purkamatta, käytettävä hiomatahnamäärä on niin pieni että rätillä saa lähes kaiken pois ja jäljelle jäävä osa ei tee isompaa vahinkoa vaikka kiertää öljyn mukana koneen läpi. Joskus totesin että evolaisen vakiotyöntötangon kuulapää on juuri oikean kokoinen tuohon hommaan, ei tarvitse hitsailla irtokuulia mihinkään.

mopar72:
Kiitoksia vastauksista,juuri tollaisia neuvoja kaipasinkin. Erinlaisilla haku yrityksillä lähdettiin alkuperäisestä aiheesta jonnekkin ihan muihin juttuihin alkuperäisestä  aiheesta. Eiköhän ensiksi kokeilla nostaa suodatinta ylemmäksi(helpompi vaihtoehto :-\).Otetaan se pumppu käsittelyyn ajan kanssa myöhemmin,koska ilmeisesti kyseessä ei ole suuri vika ,enemmänkin "ominaisuus".

flhx:
Tàmà saattaisi ennemminkin kuulua evo-osastolle mutta kysàstààn nyt tàssà kun on sopivasti tuosta huohotuksesta kyse.(mode siirtànee jos aihetta nàkee...) Nàin spanskien custompyòrà-lehdessa kuvan yhdestà paikallisen pajan viritelmàstà, stuukki ei sinànsà ollut ollenkaan huono mutta jài yksi asia hieman ihmetyttàmààn. Laitteessa oli vakio evo BT, huohotus kansista oli hoidettu siten ettà teràspunosletkut oli yhdistetty pakoputkiin. Onko tuolla mitààn mahdollisuutta edes teoriassa toimia? Itse kun en ole mikààn moottoriguru niin tuli vain maallikkona mieleen visio siità ettà koneen kàydessà huohotusòljyt painuvat takaisin koneeseen (eli vààrààn suuntaan huohotuskanavia) kun pakoputkissa on sen verran painetta?

Oli kyllà muutenkin hieman showpyòràn vikaa, nimittàin nuo pakoputket oli vedetty siten ettà etuputki meni suoraan kaasarin alta, voipi olle mielenkiintoinen kàynnistettàvà kun pata on kuuma...Itse en ole oikein ikinà ymmàrtànyt noiden showpyòrien ideaa, moottoripyòràllà kuuluu ajaa eikà kiikuttaa auton peràssà nàyttelystà toiseen...

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta