Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Mekaaninen säädin

Aloittaja mjojal, 28 tammikuu 10, 13:05:21

« edellinen - seuraava »

mjojal

Moro auttakaahan vähän dorkaa,

mistäs tiedän että jännitteen säädin on sökönä, kopan kun aukaisee niin kyllä siellä kärjet liikkuvat ja toisiinsa kiinni ottaa, olen vaan ton latauksen kanssa tapellut viimekesänä että ei enään tiedä mistä sitä vikaa lähtis hakemaan, Laturiinkin on vaihdettu uusi roottori

Fillari on muuten -72 rautis

-Mikko-

Santtu

Oletko kokeillut toisella ja myös uudella akulla? Vai onko ilman akkua...? Mulla oli aikoinaan omassa säätimessä ongelmana vaikeasti havaittava heikko maadoitus. Homma parani kun uusi johdot ja säätimen kiinnityksen runkoon.

Kokkonen

Tuolta voisi saada muutamia vinkkejä, sieltä löytyy joitain arvooja ja linkkejä tämän foorumin aiheisiin joissa käsitellään tasavirtalaturia.

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1081.0

Pääseekö releen toimintaa seuraamaan:

Mekaanisen lataussäätimen sisällä on kaksi relettä.
Toinen yhdistää laturin plussan akun plussaan kun latausjännite on tarpeeksi korkea. Rele päästää, kun virta alkaa kulkemaan akusta laturiin, esim koneen kierrosten laskiessa. Releen ohjaa latauksen merkkivaloa.

Toinen rele säätelee kenttäkäämin virtaa. Jännitteen noustessa laturin ankkurilla yli raja-arvon, rele vetää. Taas jännitteen laskiessa alle alaraja-arvon, rele päästää.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kiiski

Nyt kun musta on kovaa vauhtia kehittymässä tiedon valtaväylä ja joka alan asiantuntija, niin tähänkin löytyy vastaus!
Cycle Electric laturi+säädin paketti, voit rauhassa jättää yleismittarin kotiin kun lähdet ajelemaan. Tiedän että kallis mutta toimii.

Kokkonen

Rautapään mekaaninen jännitteensäätäjä. (1977 tuli elektroninen säätäjä.)

Joitain sovellettuja ohjeita mekaanisille jännitteensäätäjille.
Näitä en ole itse testannut, joten palaute on tervetullutta.

Kahta mallia on ollut käytössä
XLH,  Delcon valmistama (Delco numero 1119 614, H-D:n numero 74510-64)
-  Virta-asetus 10 A ( 9- 11A)
-  Virtakärjen kärkiväli 0.075 ” = 1,90 mm
-  irroitusjännite 12,4 V (11,8 â€" 13,0)
-  irrotuskärjen kärkiväli 0.20 ” = 0,51 mm
-  max latausjännite 14,3 V( 13,9 â€" 14,5)

XLCH, Boschin valmistama (Bosch numero TBA 130-150/12/2, H-D 74511-65)
-   releen irroitusjännite 12,4 â€" 13,1 V
-   ulostulojännite ilman kuormaa 13,8 â€" 15,4 V
-   kuormalla (10 A) 12,7 â€" 14,5 V

(Irrotusjännite= jännite, jolla säätäjä irrottaa latauksen kohdassa jolloin virta alkaisi kulkemaan akusta laturiin päin.)

Ennen tarkistuksia latauspiirin pitäsisi olla käytössä noin 15 min, siis ”lämmin.”

XLH (Delco)
Testaamiseen tarvitaan yleismittari, joka pystyy mittaamaan virtaa yli 10 ADC. Se kytketään terminaalin BAT ja akun väliin. Toinen mittari 20 VDC alueella mittaamaan jännitettä terminaalin GEN ja maan väliltä.
Irrota johto F-terminaalista. Tämä johto pitäisi kytkeä säätövastuksen kautta maihin.
Eli koneen kierrokset noin 2000 rpm, F-terminaalista irrotettuun johtimeen kytkettyä säätövastusta säädetään, (vähennetään), kunnes virtamittari näyttää 10 A (Riippuu kuormasta, akusta!). Jos virtaa tulee riittävästi, laturi on kunnossa ja vika on säätäjässä.
(Jos säätövastusta ei ole, ja laturilta tulevan F-johtimen maadoittaa, antaa laturi maksimijännitteen  ulos. Voi kokeilla lyhyesti. Virtaa pitää tulla, riippuen tietty akun tilasta ja kuormasta. Valot päälle!
Jos GEN â€" maa jännite nousee yli 15V, säätörele ei toimi.)

Irrotusjännitettä ei oikein ilman tuota säätövastusta pääse mittaamaan. Tietty voi kokeilla:
F-terminaalin johdin paikalleen säätäjään. Virtamittauksen voi ottaa pois. Jännitemittaus GEN-terminaalin ja maan välistä. Koneen kierroksia laskien niin alas kuin kone vielä käy. Jossain kohtaa mittarin näyttö ”hyppää” näyttämään akun jännitettä. Tuo hyppäyskohta on irrotusjännite, joka tulee olla annetuissa arvoissa.
Jos säätövastus on käytössä, koneen kierrokset 1500, säädetään vastusta lisää, kunnes tuo jännitehyppy tapahtuu.
Jos jännite laskee selvästi alle ohjearvon, eikä ”hyppyä” tapahdu, kytkentärele ei toimi.

Testejä käsikirjasta löytyy muitakin, mutta ne vaativat myös lisäkuormaa ja/tai tehovastuksia.

XLCH (Bosch)
Tämä säätäjämalli on suljettu, eikä sitä voi säätää kuten Delcoa.
Sen testauskin on ohjeen mukaan hankalaa vaadittavien tehovastusten takia. Ei tietty mahdotonta, jos sen haluaa tehdä.
Mitata voi kuitenkin joitain kohtia. Esim. laturilta tuleva jännite terminaalin D+ ja maan väliltä. 2700 rpm kierroksilla jännitteen tulee olla vähintään 12V (voi olla myös yli 15V). Jos ei, laturi huoltoon. Testaa valot päällä!

Irrotusjännitteen testaus samaan tapaan kuin Delcolla. Mittauspiste edelleen D+ ja maa. Koneen kierrosten laskiessa, jännite”hyppy” pitäisi näkyä, kun rele vaihtaa tilaansa näyttämän akun jännitettä ja kun latausjännite laskee ohjearvon alapuolelle. Jos näin ei tapahtu, säädin vaihtooon.
Latausjännitteen mittaus: Kytke jännitemittari välille B+ (mittarin plus johto) ja D-. 2700 rpm jännitemittari näyttää latausjänntteen ilman kuormaa. Tämä testi valot pois päältä! Jännitearvon pitää olla 13,8 â€" 15,4 V. Jos ei, säädin vaihtoon.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kiiski

Pakko vähän piikkaa tähän väliin, kun Kokkonen pani tohon ton teoria pläjäyksen. Sitten kun kaikki tarvittavat mittaukset asiaan kuuluvilla mittareilla( ampeerimittari aivan välttämätön ei sama kuin yleismittari) on suoritettu ja viallinen osa tai osat havaittu, niin ei kun kauppaan mistä saa kivoja alkuperämaa tuntematon osia hiilet, mekaaniset releet, ankkurit ja kenttäkäämit. Jos hiilet on paskat ne sorvaa sen ankkurin viikossa paskaksi, niiden asentamiseen on monia hyviä neuvoja ja ohjeita muotoon hiomisesta ja tippaan tenua hiilen kärkeen hiilen pehmentämiseksi, mutta jos hiili on mitälie ainetta, mikä ei selviä kuin kokeilemalla tai tarkoilla VTT testeillä, niin onnistumisen mahdollisuudet on suht pienet. Tarvike releet on ollu ja on paskoja piste ja samaa voi sanoa ankkureista ja kenttäkäämeistä. Tietysti kaikkea saa isolla rahalla ja kaikkea voi kokeilla. Joskus kauan aikaa sitten kun olin myymässä näitä helmiä ihmisille niin yllättävän monia ankkureita meni aina yhteen laturiin, niin ja lopuksi kokonaan uusi laturi. Itse laitan aina Cycle Electricin laturin ja säätimen jos vain suinkin inhimillisesti mahdollista. Näissä vanhemmissa vehkeissä on kaikkia muita kivoja mittaus , koneistus ja korjaus kohteita, että on helpotus kun ei tarvitse pelleillä sähkön kanssa.
Uskon että joku jossain on onnistunut korjaamaan laturin onnistuneesti, olisi kiva kuulla miten ja millä osilla ja mitä maksoi?

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 06 helmikuu 10, 13:30:10
Joskus kauan aikaa sitten kun olin myymässä näitä helmiä ihmisille niin yllättävän monia ankkureita meni aina yhteen laturiin, niin ja lopuksi kokonaan uusi laturi. Itse laitan aina Cycle Electricin laturin ja säätimen jos vain suinkin inhimillisesti mahdollista. Näissä vanhemmissa vehkeissä on kaikkia muita kivoja mittaus , koneistus ja korjaus kohteita, että on helpotus kun ei tarvitse pelleillä sähkön kanssa.
Uskon että joku jossain on onnistunut korjaamaan laturin onnistuneesti, olisi kiva kuulla miten ja millä osilla ja mitä maksoi?

Mulla ei onnistunut, kolme ankkuria, kenttäkäämit, kolme säätäjää, repullinen hiiliä.
Nyt Rautiksessa CE:n laitteet. Toimii. Joten en (ainakaan nyt  :)) Kiisken sanoja kyseenalaista.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

rautapannu

juu itellä oli ton mekaanisen releen kanssa se onkelma et siinä ei tahtonu se kärkiväli säätö pysyy ja ankkurihan siinä tietty palo. päätimpä palata sit takasin elektroniseen säätäjään. onkos raatilla kokemuksii accellin ankkureista? cc:n ankkuri ei ollu ku noin 10 tonnin kilsan ilo!

Kokkonen

Kyllä mulla noista kolmesta kärähtäneestä oli ainakin kaksi Accelia, mutta en kuitenkaan osaa tuhoutumisia ihan Accelin piikkiinkään laittaa. Koko latauksen kombinaatio ei vaan sen osia yksi kerrallan vaihtamalla alkanut toimimaan.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W