Finnbikers />
				</td>
			</tr>
		</table>
	<div class=
19 Elokuu 2018, 05:43:29 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!
Tarkempi haku
Sivuja: [1]   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Klappia  (Luettu 685 kertaa)
huuha
Newbie

Viestejä: 21



« : 18 Heinäkuu 2018, 21:32:49 »

Tuli hommattua joku aika sitten shoveli ja rakastuin siihen ensisilmäyksellä. Nyt ajellu joku parituhatta kilsaa eikä mitään ryppyjä rakkauteen ole löytynyt. Aloin ihan etsimällä etsimään ja vasemmalta puolelta tulee ihan hienoista öljyvuotoa muuten showkiiltoiseen koneeseen. Etuhihnapyörässä tuntuu (ehkä) pientä klappia. Kyseessä on hieman stroukattu kone 3" beltillä. Offsettiä ehkä tuuman verran. Onko vasemman puolen kartiorullalaakeri, siis kampiakselin runkolaakeri sellanen, että se kiristyy "sprocket nutilla" ja shimmeillä vai onko siinä mahdollisesti tuntuva välys korjattava joskus laakerinvaihdolla? Nimim. Klappia päässä
tallennettu
huuha
Newbie

Viestejä: 21



« Vastaus #1 : 18 Heinäkuu 2018, 21:55:22 »

Tuo postaus nyt näköjään lähti vähän herkällä liipasimella, mutta kysymys on lähinnä, että lähdenkö etsimään tässä kaljanjuonnin lomassa momenttiavaimen ja tarkistan etuhihnapyörän mutterin kireyden? (Sprocket shaft nut. Oisko se 290-320 ft-lbs?) Cool
tallennettu
Lyytinen
Hero Member
*****
  • Kuopio
  • Viestejä: 1022


    WWW
    « Vastaus #2 : 18 Heinäkuu 2018, 22:42:32 »

    Siinä on siis kahdet kartiorullalaakerit vastakkain ja välys säätyy välissä olevalla prikalla. Pakettia pitää kasassa kampiakselin päässä oleva mutteri kuten arvelitkin. En muista tehtaan momenttia, jotain 200 Nm luokkaa olen itse laittanut. Se vaan välttämättä ei riitä, että kokeilee kiriä sitä mutteria. Esimerkiksi se mutteri saattaa stopata ruuvilukitteen jämiin. Pitäisi kierteet putsata ennen kiristämistä.
    tallennettu
    huuha
    Newbie

    Viestejä: 21



    « Vastaus #3 : 18 Heinäkuu 2018, 23:15:25 »

    Ok. Tämä oli jo hyvä tieto.
    tallennettu
    huuha
    Newbie

    Viestejä: 21



    « Vastaus #4 : 18 Heinäkuu 2018, 23:27:38 »

    Ja nimenomaan, että säätyy välissä olevalla prikalla, kun en ymmärtänyt miten tuo oikein toimii. Hymyilee
     Onko tuo "säätöprikka", jonka voi vaihtaa vai meneekö siinä vaiheessa laakerikoolit vaihtoon ja kaikenkaan linjahoonaukset ja alkoholismit?
    tallennettu
    huuha
    Newbie

    Viestejä: 21



    « Vastaus #5 : 19 Heinäkuu 2018, 00:00:36 »

    https://youtu.be/-0QSobTUjog
    tallennettu
    Lyytinen
    Hero Member
    *****
  • Kuopio
  • Viestejä: 1022


    WWW
    « Vastaus #6 : 19 Heinäkuu 2018, 10:39:49 »

    Jos siihen välystä tulee, niin silloin laakerit on jo vaihtokunnossa. Mutta tulikin tuosta öljyvuodosta yön yli nukuttua mieleeni, että nämä laakerithan siis istuu vetopuolen lohkossa teräsinsertissä. Toisinaan tuppaa irtoamaan se insertti valusta. Sinuna purkaisin sen ensiövedon, että näkisi vähän mitä siellä tapahtuu, tuleeko se stefan ja akselin välistä vaiko lohkon ja insertin välistä.
    tallennettu
    huuha
    Newbie

    Viestejä: 21



    « Vastaus #7 : 19 Heinäkuu 2018, 23:28:35 »

    Täytyy jossain vaiheessa vilkasta. On kyllä niin mitätöntä tuo öljyn tihkumienkin, että tuskin mitään akuuttia on tekeillä.
    tallennettu
    Sivuja: [1]   Siirry ylös
    Tulostusversio
    Siirry:  


    add banner fakeblock

    Finnbikers

    Finnbikers

    Finnbikers

    Facebook